پایان نامه کاربردی نمودن تصمیمات استراتژیک بر اساس نظام اندازه گیری عملکرد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران |
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت
دانشکده مدیریت و حسابداری
گروه آموزشی مدیریت
پایاننامه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی گرایش مالی
عنوان:
کاربردی نمودن تصمیمات استراتژیک بر اساس نظام اندازه گیری عملکرد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
استاد راهنما:
دکتر ابراهیم چیرانی
سال تحصیلی 93-92
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
فصل اول : کلیات تحقیق
1-1 ) مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………..2
1-2 ) بیان مسأله ……………………………………………………………………………………………………………….3
1-3 ) ضرورت و اهمیت تحقیق …………………………………………………………………………………………..7
1-4 ) اهداف تحقیق …………………………………………………………………………………………………………..8
1-5 ) چهارچوب نظری تحقیق …………………………………………………………………………………………….9
1-6 ) سوالات تحقیق ……………………………………………………………………………………………………….10
1-7 ) فرضیه های تحقیق …………………………………………………………………………………………………..10
1-8 ) تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها …………………………………………………………………………….11
1-9 ) قلمرو تحقیق ………………………………………………………………………………………………………….14
1-10 ) خلاصه فصل اول …………………………………………………………………………………………………14
فصل دوم : مروری بر ادبیات تحقیق
2-1 ) بخش اول : نظام اندازه گیری عملکرد ………………………………………………………………………..16
2-1-1 ) مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………….17
2-1-2 ) تشریح مفهوم عملکرد ………………………………………………………………………………………….18
2-1-2-1) عملکرد و تصمیم گیری …………………………………………………………………………………….19
2-1-2-2) عملکرد وحوزه مسئولیت ………………………………………………………………………………….20
2-1-3 ) اندازه گیری عملکرد ……………………………………………………………………………………………21
2-1-4 ) ضرورت و اهمیت اندازه گیری عملکرد …………………………………………………………………24
2-1-4-1) تغییر طبیعت کار ……………………………………………………………………………………………..27
2-1-4-2) افزایش رقابت …………………………………………………………………………………………………28
2-1-4-3) فعالیت های نوآورانه و بهبود عملکرد ………………………………………………………………….29
2-1-4-4) جوایز ملی و بین المللی ……………………………………………………………………………………29
2-1-4-5) تغییر نیازهای مشتریان ………………………………………………………………………………………30
2-1-4-6) تأثیر فن آوری اطلاعات …………………………………………………………………………………..31
2-1-5 ) اندازه گیری عملکرد و تسهیل در تصمیم گیری ………………………………………………………..31
2-1-6 ) اندازه گیری عملکرد و قابلیت پاسخگویی ……………………………………………………………….33
2-1-7 ) نظام های اندازه گیری عملکرد و تعامل با محیط ………………………………………………………35
2-1-7-1) محیط داخلی …………………………………………………………………………………………………..35
2-1-7-2) محیط خارجی ………………………………………………………………………………………………….37
2-1-7-3) راهبرد رقابتی …………………………………………………………………………………………………..38
2-1-8 ) دیدگاه های سنتی و نوین نظام اندازه گیری عملکرد ………………………………………………….38
2-1-9 ) نظام های سنتی اندازه گیری عملکرد ………………………………………………………………………41
2-1-9-1 ) سیستم اندازه گیری حسابداری ………………………………………………………………………….42
2-1-9-2 ) روش هزینه یابی بر مبنای فعالیت ABC …………………………………………………………….42
2-1-9-3 ) اندازه گیری عملکرد کلیدی ………………………………………………………………………………42
2-1-9-4 ) مدل اندازه گیری کارت امتیاز پاسخگویی ……………………………………………………………43
2-1-9-5 ) روش ارزش افزوده اقتصادی (EVA) ………………………………………………………………..43
2-1-9-6 ) روش های ارزیابی عملکرد افراد ……………………………………………………………………….43
2-1-10 ) نظام های نوین اندازه گیری عملکرد …………………………………………………………………….43
2-1-10-1 ) نظام مدیریت کیفیت ایزو ……………………………………………………………………………….44
2-1-10-2 ) نظام مدیریت بر مبنای هدف ……………………………………………………………………………45
2-1-10-3 ) نظام مدیریت کیفیت جامع ………………………………………………………………………………45
2-1-10-4 ) روش بالدریج ……………………………………………………………………………………………….45
2-1-10-5 ) نظام مدیریت هوشین ……………………………………………………………………………………..45
2-1-10-6 ) مدل بنیاد اروپایی مدیرت کیفیت EFQM …………………………………………………………46
2-1-10-7 ) کارت امتیازی متوازن BSC …………………………………………………………………………….46
2-1-11 ) رویکرد های مختلف در اندازه گیری عملکرد …………………………………………………………49
2-1-11-1 ) رویکرد حسابداری ………………………………………………………………………………………..49
2-1-11-2 ) رویکرد مدیریت مالی …………………………………………………………………………………….50
2-1-11-3 ) رویکرد اقتصادی …………………………………………………………………………………………..50
2-1-12 ) عناصر اصلی نظام اندازه گیری عملکرد …………………………………………………………………50
2-1-13 ) فرآیند اندازه گیری عملکرد …………………………………………………………………………………51
2-1-13-1 ) تدوین شاخص ها …………………………………………………………………………………………51
2-1-13-2 ) تعیین وزن شاخص ها و اهمیت آن ها ………………………………………………………………53
2-1-13-3 ) استاندارد گذاری و تعیین وضعیت عملکرد مطلوب ……………………………………………..54
2-1-13-4 ) سنجش و اندازه گیری نتایج ……………………………………………………………………………54
2-1-13-5 ) استخراج نتایج ………………………………………………………………………………………………54
2-1-14 ) معیارهای اندازه گیری عملکرد ……………………………………………………………………………54
2-1-14-1 ) معیارهای حسابداری ……………………………………………………………………………………..57
2-1-14-2 ) معیارهای اقتصادی ………………………………………………………………………………………..58
2-1-15 ) سایر طبقه بندی های معیار اندازه گیری عملکرد شرکت ها ……………………………………..60
2-1-16 ) اندازه گیری عملکرد مالی …………………………………………………………………………………..61
2-2 ) بخش دوم : تصمیمات استراتژیک ……………………………………………………………………………..64
2-2-1 ) مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………..65
2-2-2 ) مدیریت و استراتژی …………………………………………………………………………………………….69
2-2-3 ) فرآیند مدیریت استراتژیک ……………………………………………………………………………………68
2-2-3-1)مراحل اصلی فرآیند مدیریت استراتژیک ……………………………………………………………….70
2-2-4 ) عناصر مدیریت استراتژیک ……………………………………………………………………………………71
2-2-4-1 ) رسالت شرکت ……………………………………………………………………………………………….71
2-2-4-2 ) اهداف شرکت ………………………………………………………………………………………………..72
2-2-4-3 ) استراتژیست ها ……………………………………………………………………………………………….74
2-2-4-4) محیط خارجی و منابع شرکت …………………………………………………………………………….75
2-2-5 ) ضرورت مدیریت استراتژیک ………………………………………………………………………………..76
2-2-6 ) مزایای مدیریت استراتژیک ……………………………………………………………………………………76
2-2-7 ) تصمیم گیری در مدیریت ……………………………………………………………………………………..77
2-2-7-1 )تاریخچه تصمیم گیری در مدیریت ………………………………………………………………………77
2-2-7-2 ) تصمیم گیری در شرایط ریسک و عدم اطمینان …………………………………………………….78
2-2-7-3 ) انواع تصمیمات در مدیریت ………………………………………………………………………………80
2-2-8 ) کاربرد تصمیمات استراتژیک ………………………………………………………………………………..82
2-2-8-1 ) ابعاد تصمیمات استراتژیک ……………………………………………………………………………….84
2-2-9 ) سطوح مختلف استراتژی ………………………………………………………………………………………85
2-2-10 ) استراتژی و عملکرد و شکاف مابین آن ها …………………………………………………………….87
2-2-11 ) استراتژی و مزیت رقابتی ……………………………………………………………………………………91
2-2-12 ) ارزیابی و کنترل راهبردی ……………………………………………………………………………………92
2-3 ) بخش سوم : پیشینه تحقیق ………………………………………………………………………………………..97
2-3-1 ) مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………..98
2-3-2 ) تحقیقات داخلی ………………………………………………………………………………………………….98
2-3-2-1 ) خلاصه تحقیقات داخلی …………………………………………………………………………………102
2-3-3 ) تحقیقات خارجی ………………………………………………………………………………………………103
2-3-3-1 ) خلاصه تحقیقات خارجی ……………………………………………………………………………….106
2-4 ) خلاصه فصل دوم ………………………………………………………………………………………………….107
فصل سوم : روش اجرای تحقیق
3-1 ) مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………….109
3-2 ) فرآیند اجرای تحقیق……………………………………………………………………………………………….109
3-3 ) روش تحقیق………………………………………………………………………………………………………….109
3-4 ) جامعه آماری و نمونه آماری…………………………………………………………………………………….110
3-5 ) روش ها و ابزار جمع آوری داده ها …………………………………………………………………………111
3-5-1 ) معرفی ساختار پرسشنامه …………………………………………………………………………………….112
3-6 ) روایی و پایایی ابزار سنجش و اندازه گیری ……………………………………………………………….113
3-6-1 ) روایی پرسشنامه ………………………………………………………………………………………………..113
3-6-2 ) پایایی پرسشنامه ………………………………………………………………………………………………..113
3-7) روش تجزیه و تحلیل داده ها…………………………………………………………………………………….115
3-7-1 ) توصیف متغیرهای اصلی تحقیق …………………………………………………………………………..115
3-7-2 ) تحلیل داده های تحقیق ………………………………………………………………………………………115
3-8) خلاصه فصل سوم ………………………………………………………………………………………………….116
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل یافته ها
4-1 ) مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………….118
4-2 ) آمار توصیفی ………………………………………………………………………………………………………..118
4-2-1 ) توصیف متغیرهای جمعیت شناختی ………………………………………………………………………118
4-2-2 ) توصیف متغیرهای اصلی …………………………………………………………………………………….123
4-3 ) تحلیل استنباطی داده ها ………………………………………………………………………………………….131
4-3-1 ) آزمون نرمال بودن ……………………………………………………………………………………………..131
4-3-2 ) آزمون فرضیه ها ……………………………………………………………………………………………….132
4-3-2-1 ) آزمون فرضیه اول ………………………………………………………………………………………….134
4-3-2-2 ) آزمون فرضیه دوم ………………………………………………………………………………………….135
4-3-2-3 ) آزمون فرضیه سوم …………………………………………………………………………………………136
4-3-2-4 ) آزمون فرضیه چهارم ………………………………………………………………………………………137
4-3-2-5 ) آزمون فرضیه پنجم ………………………………………………………………………………………..138
4-4 ) خلاصه فصل چهارم ………………………………………………………………………………………………139
فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1 ) مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………….141
5-2 ) یافته ها و نتایج آمار توصیفی ………………………………………………………………………………….141
5-3 ) یافته ها و نتایج آمار استنباطی …………………………………………………………………………………144
5-4 ) بحث و نتیجه گیری ……………………………………………………………………………………………….145
5-5 ) پیشنهادات تحقیق ………………………………………………………………………………………………….146
5-6 ) محدودیت های تحقیق …………………………………………………………………………………………..147
5-7 ) پیشنهادات برای تحقیقات آتی …………………………………………………………………………………148
5-8 ) خلاصه فصل پنجم ………………………………………………………………………………………………..148
منابع و ماخذ ………………………………………………………………………………………………………………..149
پیوست ها
پیوست (1) ……………………………………………………………………………………………………………………157
پیوست (2) ……………………………………………………………………………………………………………………160
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول(1-1):تعاریف مختلف اندازه گیری ………………………………………………………………………………5
جدول(2-1):تفاوت دیدگاه ها درباره ارزیابی عملکرد ……………………………………………………………40
جدول(2-2)::تفاوت نظام های سنتی و نوین ………………………………………………………………………..41
جدول(2-3):شاخص ها جهت مقایسه عملکرد ……………………………………………………………………..62
جدول(2-4):ویژگی های تصمیمات ……………………………………………………………………………………82
جدول(2-5):ویژگی های تصمیمات مدیریت استراتژیک …………………………………………………………86
جدول(2-6):خلاصه تحقیقات داخلی ………………………………………………………………………………..102
جدول(2-7):خلاصه تحقیقات خارجی ………………………………………………………………………………106
جدول(3-1):ارزش عددی گزینه های پرسشنامه ………………………………………………………………….112
جدول(3-2):توزیع سوالات پرسشنامه ……………………………………………………………………………….112
جدول(3-3):ضرایب پایایی پرسشنامه ………………………………………………………………………………..115
جدول(4-1):توصیف جنسیت پاسخگویان ………………………………………………………………………….119
جدول(4-2):تحصیلات پاسخگویان …………………………………………………………………………………..120
جدول(4-3):مدت فعالیت شرکت ……………………………………………………………………………………..121
جدول(4-4):تعداد کارکنان شرکت ……………………………………………………………………………………122
جدول(4-5):توصیف متغیر کاربردی نمودن تصمیمات استراتژیک ………………………………………….123
جدول(4-6):توصیف متغیر ویژگی های نظام اندازه گیری عملکرد ………………………………………….124
جدول(4-7):توصیف متغیر قابلیت اطمینان …………………………………………………………………………125
جدول(4-8):توصیف متغیر کاربرد خاص …………………………………………………………………………..126
جدول(4-9): توصیف متغیر نوع استراتژی ………………………………………………………………………….127
جدول(4-10): توصیف متغیر نوع صنعت …………………………………………………………………………..128
جدول(4-11): فراوانی شرکت ها در نوع صنعت ………………………………………………………………..129
جدول(4-12):توصیف متغیر اندازه شرکت ………………………………………………………………………..130
جدول(4-13): نتایج آزمون نرمال بودن ……………………………………………………………………………..131
جدول(4-14): نتایج آزمون دوربین-واتسون ………………………………………………………………………132
جدول(4-15): نتایج آزمون شاپیرو – ویلک…………………………………………………………………………132
جدول(4-16):اثرات مستقیم و غیر مستقیم و اثر کل …………………………………………………………….133
جدول(4-17): رگرسیون چند گانه آزمون فرضیه اول …………………………………………………………..134
جدول(4-18): رگرسیون قابلیت اطمینان و کاربردی نمودن تصمیمات استراتژیک …………………….134
جدول(4-19):اثر کل رابطه متغیرهای فرضیه اول …………………………………………………………………134
جدول(4-20): رگرسیون چند گانه آزمون فرضیه دوم …………………………………………………………..135
جدول(4-21): رگرسیون کاربرد خاص و کاربردی نمودن تصمیمات استراتژیک ………………………135
جدول(4-22): اثر کل رابطه متغیرهای فرضیه دوم ……………………………………………………………….135
جدول(4-23): رگرسیون چند گانه آزمون فرضیه سوم ………………………………………………………….136
جدول(4-24): رگرسیون اندازه شرکت و کاربردی نمودن تصمیمات استراتژیک ………………………136
جدول(4-25):اثر کل رابطه متغیرهای فرضیه سوم ……………………………………………………………….136
جدول(4-26): رگرسیون چند گانه آزمون فرضیه چهارم ……………………………………………………….137
جدول(4-27): رگرسیون نوع صنعت و کاربردی نمودن تصمیمات استراتژیک ………………………….137
جدول(4-28):اثر کل رابطه متغیرهای فرضیه چهارم …………………………………………………………….137
جدول(4-29):رگرسیون چند گانه آزمون فرضیه اول …………………………………………………………….138
جدول(4-30): رگرسیون نوع استراتژی و کاربردی نمودن تصمیمات استراتژیک ………………………138
جدول(4-31): اثر کل رابطه متغیرهای فرضیه اول ……………………………………………………………….138
جدول(5-1): توصیف مولفه های مربروط به متغیرهای تحقیق ………………………………………………..141
فهرست نمودارها
نمودار(1-1): مدل مفهومی تحقیق …………………………………………………………………………………………9
نمودار(2-1): چرخه عملکرد …………………………………………………………………………………………….26
نمودار(2-2): رویکردهای اندازه گیری عملکرد ……………………………………………………………………49
نمودار(2-3): معیارهای اندازه گیری عملکرد ……………………………………………………………………….56
نمودار(2-4): معیارهای حسابداری ……………………………………………………………………………………..57
نمودار(2-5): معیارهای اقتصادی ……………………………………………………………………………………….58
نمودار(2-6): سایر طبقه بندی معیارها ………………………………………………………………………………..60
نمودار(2-7): فرآیند کنترل استراتژیک ………………………………………………………………………………..94
نمودار(4-1): نمودار دایره ای جنسیت پاسخگویان ……………………………………………………………..119
نمودار(4-2): نمودار میله ای تحصیلات پاسخگویان …………………………………………………………….120
نمودار(4-3):نمودار میله ای مدت فعالیت شرکت ………………………………………………………………..121
نمودار(4-4): نمودار میله ای تعداد کارکنان شرکت …………………………………………………………….122
نمودار(4-5): هیستوگرام متغیر کاربردی نمودن تصمیمات استراتژیک ……………………………………..123
نمودار(4-6): هیستوگرام متغیر ویژگی های نظام اندازه گیری عملکرد ……………………………………..124
نمودار(4-7: هیستوگرام متغیر قابلیت اطمینان ………………………………………………………………………125
نمودار(4-8): هیستوگرام متغیر کاربرد خاص ………………………………………………………………………126
نمودار(4-9): هیستوگرام متغیر نوع استراتژی ………………………………………………………………………127
نمودار(4-10): نمودار میله ای متغیر نوع صنعت …………………………………………………………………128
نمودار(4-11):نمودار دایره ای متغیر نوع صنعت …………………………………………………………………129
نمودار(4-12): نمودار میله ای متغیر اندازه شرکت ……………………………………………………………..130
نمودار(4-13): اثرات مستقیم و غیر مستقیم و اثر کل ……………………………………………………………133
چکیده
طی چند دهه اخیر، دنیای کسب و کار دچار تغییرات بسیاری شده است. در نتیجه همین تغییرات ، شرکت ها وارد رقابت شدید در جنبه های مختلف از جمله بهبود کیفیت ، افزایش قابلیت اطمینان ، کاهش هزینه و سهولت در تصمیم گیری های استراتژیک شده اند.در این راستا اندازه گیری عملکرد از اهمیت زیادی برخوردار شده است.دانش مدیریت امروز در جستجوی راه های کمک به تحقق چشم انداز، اهداف و استراتژی ها در شرکت ها است که ملاک عملکرد موفق محسوب می شوند.یکی از مهمترین حلقه های زنجیره مدیریت سنجش و اندازه گیری عملکرد است که در سال های اخیر با مفهوم مدیریت عملکرد جایگزین شده و نگاهی جامع به بحث عملکرد چه در حیطه کارکنان و چه در حیطه شرکت دارد. اندازه گیری عملکرد به معنی فرآیند کمی سازی فعالیت است. اندازه گیری عملکرد ، ابزاری برای فهم وضعیت شرکت و اطمینان از موفقیت آن در آینده است. یکی از اهداف اصلی نظام اندازه گیری عملکرد ، دستیابی به اطلاعات منطقی برای پشتیبانی تصمیم گیری های استراتژیک است. معمولاً مفهوم اندازه گیری عملکرد در سطح استراتژیک به نظارت بر طرح ها و موفقیت شرکت ها بر می گردد . از دغدغه های اساسی شرکت های امروزی ، دستیابی به یک شیوه ارزیابی کارا و انعطاف پذیر است تا با آن بتوان کلیه ابعاد عملکردی شرکت را مورد بررسی قرار داد. با وجود این که تحقیقات مفهومی در ادبیات حسابداری و مالی به این نکته اشاره دارند که استفاده از نظام اندازه گیری عملکرد بر نفوذ بازیگران درون سازمانی تأثیر می گذارد اما شواهد تجربی درخصوص این نظریه عمدتاٌ به شواهد گفتاری و تعداد اندکی بررسی های موردی محدود می باشد.جامعه آماری این تحقیق کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد.داده ها به روش میدانی و از طریق پرسشنامه گرد آوری شده است.در این تحقیق برای بررسی رابطه بین متغیرهای تحقیق از رگرسیون چند متغیره استفاده گردید.یافته های تحقیق نشان دهنده اثربخشی به کارگیری نظام اندازه گیری عملکرد و نقش آن بر کاربردی نمودن تصمیمات استراتژیک با توجه به متغیرهای تعدیل گر قابلیت اطمینان، کاربرد خاص ، اندازه شرکت و نوع استراتژی می باشد.
واژه های کلیدی:عملکرد، نظام اندازه گیری عملکرد ، تصمیمات استراتژیک ، استراتژی کسب و کار
برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید.
[جمعه 1399-01-08] [ 11:35:00 ب.ظ ]
|