بررسی کارایی و اثربخشی منحنی یادگیری

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی شود

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

***ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد

یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است***

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود است

چکیده

یک منحنی یادگیری ،نمایش گرافیکی از تغییر نرخ یادگیری ( در فرد به طور متوسط ​​) برای یک فعالیت یا ابزار است. به طور معمول افزایش در حفظ اطلاعات پس از تلاش های اولیه و پس از آن به تدریج حتی به این معنی است که اطلاعات جدید بعد از هر بار تکرار کمتر و کمتر حفظ شده است . نظریه منحنی یادگیری بر این اصل استوار است که مدت مورد نیاز برای اجرای یک فعالیت با تکرار آن فعالیت کاهش می یابد. استفاده از تئوری منحنی یادگیری در صنعت ساخت و پروژه های مهندسی عمران برخلاف سایر صنایع که به صورت چشمگیری از این تئوری در برآوردهای اولیه خود استفاده می نمایند ، تاکنون رواج نیافته است.

منحنی یادگیری نیز می تواند در یک نگاه نشان دهنده مشکل اولیه یادگیری چیزی و ، به اندازه ای، پس از آشنایی اولیه نشان دهنده میزان مشکل برای یادگیری است. به عنوان مثال، برنامه دفترچه یادداشت ویندوز برای یاد گیری بسیار ساده است.اما کمی پس از ان ارائه می دهد. در سوی دیگر UNIX ترمینال ویرایشگر VIMاست . که برای یادگیری دشوار است , اما ارائه می دهدآرایه وسیعی از ویژگی ها به استاد پس از اینکه کاربر نمیفهمد چگونه کار می کند . این برای چیزی ممکن است که برای یادگیری آسان است . اما برای استاد دشوار است و یا برای یادگیری با کمی فراتر از این سخت است.

واژه‌های کلیدی: منحنی یادگیری، اثرات یادگیری، هزینه هر واحد تولید

  1. مقدمه

رایت[1] اولین ایده منحنی یادگیری و اثر آن روی صنعت هواپیمایی آمریکا را در سال 6391 ارایه کرد. او فهمید الگویی در روش یادگیری افراد است. فکر اصلی در تئوری منحنی یادگیری افزایش بهره وری یا کاهش ساعت کاری مورد نیاز برای تولید یک واحد است. این پدیده در بررسی مدل های رفتار هزینه، تخمین هزینه و تصمیم گیری عمومی، مفید است.ساخت هواپیما با افزایش میزان یادگیری شرکت و دستیابی به کارایی بیشتر، ارزان تر صورت می گیرد. کارگران سریع تر کار می کنند، اشتباهات کمتری انجام می دهند و مواد کمتری به هدر می دهند. یک منحنی یادگیری ارتباط بین هزینه تولید یک قلم جنس یا اجرای یک وظیفه و تعداد واحد های تولیدی یا وظایف انجام شدهدر طول زمان را نشان می دهد.شیب آن منعکس کننده چگونگی سرعت عمل یک شخص یا یک سازمان به منظور توسعه تجربیات است.هرچه منحنی شیب دار تر باشد، یادگیری آسان تر خواهد بود.

2.منحنی یادگیری

یادگیری سازمانی به فرآیند پیشرفت فعالیت ها از طریق دانش و فهم بهتر معنی می دهد. مراحل یادگیری سازمانی از نظر گاروین شامل:

الف- مرحله شناختی: در این مرحله اعضای سازمان در برابر ایده های جدید قرار می گیرند، دانش خود را گسترش می دهند و تفکری متفاوت را آغاز می کنند.

ب- مرحله رفتاری: در این مرحله کارکنان و اعضای سازمان سعی در تغییر رفتارهایشان دارند

ج- مرحله پیشرفت عملکرد: در این مرحله، تغییر در رفتارها باعث پیشرفت های قابل سنجش در نتایج می شوند، نظیرکیفیت برتر، توزیع بهتر، سهم بازار بیشتر و…

بطورعمومی، اثر یادگیری زمانی که یک فعالیت درون سازمانی، سازماندهی و توسعه داده شود، رخ می دهد. تئوری یادگیری بر پایه اصول ساده سرشت انسانی قرار دارد. مردم از تجربه می آموزند، آنچنان که زمانی که کارکنان، وظیفه ای را تکرار می کنند در آن کارا تر می شوند.

منحنی های یادگیری تمایل به بهبود تولید جاری و توضیح برنامه هایی برای بهبود بلند مدت دارند .تئوری منحنی یادگیری بر پایه نتیجه گیری های زیر می باشد :

  • زمان )هزینه ای( که برای یک هدف مشخص یا یک واحد کامل شده مورد نیاز می باشد، هنگامی که هدف بدست آمدهیا تولید تجمعی افزایش یافته باشد، کاهش خواهد یافت.
  • زمان )هزینه ی( توزیع کاهش خواهد یافت.
  • کاهش این زمان از طریق یک سری محاسبات قابل پیش بینی است.

دردوره ای که فرآیند یادگیری مؤثر باشد، براثر افزایش سطح تولید، جمع ساعت کار و دستمزد با نسبتی نزولی اضافه می شود.منحنی های یادگیری درتمامی زمینه های فعالیت ها از عمومی ترین تا نادرترین آن ها بکار می روند. منحنی های یادگیری بخشی از برنامه ریزی استراتژیک شرکت می باشند، مثلاً تصمیم گیری قیمت گذاری، تصمیم گیری جهت سرمایه گذاری عمده و مخارج عملیاتی.

کارایی منحنی یادگیری در خطوط تولید بارز تر است، زیرا بخش های مختلف مانند تعمیرات، ساخت، تامین مواد، طراحی و مهندسی و برنامه ریزی تجربیاتشان را بین خود مبادله می کنند و موجب تولید محصول می شوند. حال با افزایش در یادگیری، در طول منحنی یادگیری پیشروی کرده و تولید افزایش می یابد.

یک نگرش جدید وجود دارد که بر اساس آن منحنی های یادگیری می توانند انگیزه هایی برای قیمت گذاری در مراحل اولیه چرخه تولید باشد.مثلاً ممکن است یک تولید کننده از منحنی های یادگیری جهت قیمت گذاری یک محصول جدید با قیمتی به مراتب پایین تر از هزینه تولید اولیه جهت دلسرد کردن رقبا، استفاده کند. این قیمت پایین موجب انگیزش تقاضا می گردد.

برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت