1. یک دینی جاودانه و ابدی است و به هیچ وجه قابل نسخ شدن نیست.

 

    1. معجزه چنین دین ابدی نه فقط حسّی گذرا، بلکه حسّی دائمی و عقلی دائمی خواهد بود یعنی قرآن کریم هم از حوزه الفاظ و هم از منظر معنا دارای اعجاز می باشد.

 

  1. دعوت شدگان به چنین دینی، بعد از ابلاغ مطالب آن دین به آنها، چون پا به دوره ی رشد و تکامل و بلوغ جامعه بشری نهاده اند دیگر نیاز به تجدید دین در زمان های بعد ندارند و دین اسلام پاسخ گوی تمام نیاز هایی که بشر محتاج آن است که به کمال و رشد خود برسد می باشد. [۹۷]

فصل سوم
مودت به عنوان اجر
رسالت پیامبر اسلام
(۹)
در فصل قبل مطرح شد از آنجا که ارسال رسولان برای هدایت بشر بر خداوند لازم است. (طبق قاعده لطف “بر خدا لازم است که بندگان را هدایت کند و راه سعادت را به آنها بنمایاند و انزال کتب و ارسال رسل لطف است”[۹۸] )، لذا خداوند انسانهایی با ویژگیهای منحصر بفردی را برای هدایت بشر انتخاب نمود. پیامبران چون به فرمان خدا مسئولیت هدایت مردم را به عهده گرفتند، از جهت نیّت طرف حسابشان خداست، ولی از جهت خدمتی که برای مردم انجام می دهند، مستحق دریافت پاداش از مردم هستند؛ لکن خداوند برای رفع هرگونه عذر و بهانه ای پرداخت اجر رسولان را فقط بر خود لازم می داند.
از سوی دیگر با پذیرش رسالت، سعادت دنیوی و اخروی نصیب مردم می‏شود، حال هدایت شوندگان چگونه می توانند این موهبت بزرگ را با پاداشی مادی جبران نمایند ؟! آیا متاع دنیوی می تواند پاداش این همه رنج و مشکلات پیامبران قرارگیرد؟ قطعا پاسخ منفی خواهد بود: [۹۹] : (به آنها بگو: سرمایه زندگى دنیا، ناچیز است و سراى آخرت، براى کسى که پرهیزگار باشد، بهتر است.[۱۰۰] ) بنابراین پاداش واقعی رسالت فراتر از پاداش مادی است و لذا نباید پیامبران به آن بسنده کنند.
از این روست که یکی از شعارهای همیشگی آنها که همواره به قوم خود گوشزد می کردند، عدم درخواست هرگونه مزد و پاداشی در قبال رسالتشان بوده است. [۱۰۱] : (من در برابر این دعوت، پاداشى از شما نمى‏طلبم اجر من تنها بر پروردگار عالمیان است.)
سئوالاتی که در این جا به ذهن می رسد:
۱- خطاب قرآن در این زمینه به پیامبر اسلام(۹) چگونه است؟
۲- آیا حضرت رسول اکرم(۹) از این حکم کلی استثناء شده اند؟و از مردم تقاضای مزد مادی و دنیوی نموده اند؟
۳- طلب اجر از مردم در بعضی از آیات قرآن نشان از چه چیزی دارد؟ و چرا رویکرد قرآن در این مورد متفاوت با دیگر پیامبران الهی است؟
۴- وظیفه امت اسلامی در مقابل این فرمان ویژه الهی چیست ؟ و سئوالاتی دیگر که در این فصل و فصل بعد به بررسی آنها پرداخته می شود.
۳-۱ قرآن و اجر پیامبر اسلام (۹) :
خداوند خطاب به حضرت محمد(۹) درآیات مختلف قرآن کریم در مورد اجر رسالت ایشان دستوراتی را ابلاغ می فرماید که در ادامه به ترتیب سُور آنها ارائه می گردد:
الف- [۱۰۲] :
( بگو: در برابر این (رسالت و تبلیغ)، پاداشى از شما نمى‏طلبم! این (رسالت)، چیزى جز یک یادآورى براى جهانیان نیست.)
ب- [۱۰۳] :
( و تو (هرگز) از آنها پاداشى نمى‏طلبى آن نیست مگر تذکّرى براى جهانیان .)
ج- [۱۰۴] :
(بگو: من در برابر آن (ابلاغ آیین خدا) هیچ گونه پاداشى از شما نمى‏طلبم مگر کسى که بخواهد راهى بسوى پروردگارش برگزیند (این پاداش من است.) )
د- [۱۰۵] :
(بگو: هر اجر و پاداشى از شما خواسته‏ام براى خود شماست اجر من

 

 
 
 
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت