• به منظور یکنواختی،دسترسی لازم به صورتهای مالی و یادداشتهای توضیحی همراه آنها وجود داشته باشد.

 

  • سال مالی تمام شرکت ها باید منتهی به پایان اسفند ماه هر سال باشد و نباید در فاصله سالهای ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ تغییر سال مالی داشته باشند.

 

  • شرکتهای سرمایه گذاری،واسطه گری،هلدینگ،لیزینگ،بانکها و نهادهای پولی و بیمه از نمونه حذف شده اند.

 

  • شرکتهانباید وقفه معاملاتی بیش از ۶ ماه داشته باشند.

۱-۱۰تعاریف نظری کلیدواژه ها:
کیفیت حسابرسی: کیفیت حسابرسی را توانایی حسابرس برای کشف تقلب وضعف در سیستم حسابداری مشتری و گزارش آن تعریف کرده اند. کیفیتحسابرسی توانایی حسابرس برای استفاده ازروشهای وتکنیکهایی است که برای کاهش اشتباهات وتقلب ازطریق دستیابی به شواهد کافی ومتقاعد کننده به منظورحفاظت از بخشهای مربوطصورت میگیرد
محافظه کاری حسابداری: معنی سنتی محافظه کاری پیش بینی هیچ سود ولی پیش بینی همه زیان می باشد. به طورکلی مفهوم محافظهکاری حسابداری به این معنی است که شرکت باید حداقل ارزش دارایی هاودرآمدها و به عبارت دیگر حداکثرارزش بدهیها و هزینه هاراگزارش کند. محافظه کاری حسابداری یکی از فرض های پایه ای گزارش مالی می باشد که تمایل شرکت برای شناسایی سریعتر خبر بد نسبت به خبرخوب را نشان می دهد.
دوره ی تصدی حسابرس:به تعداد سالهای متوالی که یک شرکت خاص توسط یک شرکت حسابرسی مورد حسابرسی قرار می گیرد.
رتبه حسابرس: کیفیت کار مؤسسات حسابرسی کننده از یکدیگر متفاوت بوده و محققان از جانشین هایی برای تمایز میان مؤسسات حسابرسی با کیفیت بالا ازمؤسسات حسابرسی با کیفیت پایین استفاده می نمایند
۱-۱۱) ساختار تحقیق
در این فصل کلیاتی از پژوهش و شیوه انجام آن ارائه گردید. در فصل دوم مبانی نظری پژوهش و پیشینه ای از تحقیقات مرتبط انجام شده در داخل و خارج از کشور ارائه می گردد. در فصل سوم روش انجام پژوهش از جمله نحوه گردآوری داده ها، نحوه محاسبه متغیرها و چگونگی آزمون فرضیه ها ارائه میگردد. در فصل چهارم با عنابت به روشهای ذکر شده در فصل سوم، آزمون های مربوطه انجام و فرضیه ها برآورد می شوند و نتایج آماری حاصل از تخمین مدل ها ارائه میگردند. در نهایت در فصل پنجم با توجه به مبانی نظری ارائه شده در فصل دوم و نتایج آماری بدست آمده در فصل چهارم، روابط بین متغیرهای پژوهش مورد تفسیر قرار میگیرند و بر اساس نتایج بدست آمده پیشنهاداتی برای محققان ارائه میشود.
فصل دوم:
(ادبیات و پیشینه تحقیق)
 
۲-۱) مقدمه
در این فصل ، مبانی نظری و پیشینه پژوهش را در قالب بخشهای زیر تدوین شده است :
بخش نخست : کیفیت حسابرسی
بخش دوم: ویژگی های کیفیت حسابرسی
بخش سوم : اندازه حسابرس،تخصص گرایی در صنعت و دوره تصدی حسابرس
بخش چهارم: محافظه کاری
بخش پنجم: ویژگی های محافظه کاری
بخش ششم : پیشینه تحقیق
بخش هفتم: خلاصه فصل
۲-۲) کیفیت حسابرسی
از کیفیت حسابرسی تعریفهای گوناگونی کرده اند. در ادبیات حرفه ای کیفیت حسابرسی در رابطه با میزان رعایت استاندارد های حسابرسی مربوطه تعریف می شود. در مقابل پژوهشگران حسابداری ابعادی چندگانه برای کیفیت حسابرسی قائلند و این ابعاد اغلب به تعاریفی که ظاهری متفاوت دارند منجر می شود عمومی ترین تعریف ها از کیفیت حسابرسی عناصر زیر را در بر می گیرد :

 

    • احتمال وجود اشتباهات عمده در صورتهای مالی که حسابرس بتواند آنها را کشف و گزارش کند .

 

    • احتمال این که حسابرس برای صورتهای مالی حاوی اشتباهات با اهمیت گزارش مشروط صادر نکند .

 

    • سنجهای برای توان حسابرس در کاهش اشتباهات و تحریفات جانبدارانه و بهبود کیفیت دادههای حسابداری

 

  • دقت اطلاعاتی که حسابرس درباره آنها گزارش صادر کرده است .

تعاریف مذکور درجات متفاوتی از ابعاد شایستگیواستقلال حسابرسان در انجام حسابرسی (استقلال واقعی) و همچنین چگونگی درک استفاده کنندگان از استقلال آنها را در بر میگیرند (علوی طبری و همکاران، ۱۳۸۸،ص ۳۳).
اگر چه کیفیت درک شده حسابرسی می تواند با کیفیت واقعی حسابرسی مرتبط باشد اما لزوماً یکسان نیست. بنابراین، حسن شهرت و مراقبت حرفه ای برای حفظ ویژگی های واقعی کیفیت حسابرسی و کیفیت درک شده استفاده می شود. به علاوه، باید در نظر داشت که مراقبت حرفه ای حسابرس کیفیت اطلاعات صورت های مالی را تحت تاثیر قرار می دهد در حالی که حسن شهرت حسابرس چگونگی درک ذی نفعان از اطلاعات مذکور را متاثر می سازد.
۲-۲-۱) چارچوب کیفیت حسابرسی

 

 
 
 
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت