بررسی وضعیت پایبندی به هویت فرهنگی اعضای شبکه اجتماعی فیس بوک با مطالعه موردی دانشجویان مقطع … |
- هویت فرهنگی: هویت فرهنگی احساس تعلق و همبستگی به جامعه و فرهنگ آن است. به گونه ای که در رفتار اعضاء تأثیر گذارد و این رفتار درمقابل هنجارها و ارزشهای جامعه، احساس تعهد وتکلیف کند و در امور مختلف آن مشارکت جوید. انتظارات جامعه را از خود پاسخ دهد و در مواقع بحرانی سرنوشت جامعه و غلبه بر بحران برای اومهم باشد(علیخانی،۲۰۱:۱۳۸۳).
- نشانه های فرهنگی: عبارتند از علائمی که معنا را از طریق رابطه شان با دیگر نشانه ها تولید می کنند یا حامل آنند. نشانه ها به عنوان یکی از سرمایه ها و زیر مجموعه های داشته های فرهنگی هر ملت و جامعه محسوب می شود، نشانه ها نمایانگر بخشی از هویت یک قوم یا ملت است.
- ارزش ها: « ارزش، یک نوع درجهبندی، طبقهبندی و امتیازدهی پدیدهها است از خوب تا بد، یا ازمثبت تا منفی» (رفیعپور، ۱۳۸۹: ۲۶۹).
ارزشهای اجتماعی: الگوها و ارزشهایی که در جامعه ارزش یا ضدارزش تلقی میشوند (حقیقینیا، ۱۳۹۰: ۱۴).
ارزشهای اجتماعی را میتوان در یک دستهبندی به دو دسته تقسیم کرد:
ارزشهای سنتی: منظور قالبهای اندیشه، رفتار و زندگی است که در هر جامعهای بنیاد زندگی اجتماعی را تشکیل میدهد و از نسلی به نسل دیگر انتقال مییابد. در جامعه و فرهنگ سنتی همه چیز تابع ارزش و هنجارهایی است که از گذشتگان به ارث رسیده است.
ارزشهای مدرن: منظور علایق، گرایشات و ارزشهایی است که مربوط به جامعه مدرن میباشد و گاهی در تقابل با ارزشهای سنتی قرار میگیرد (کروبی، ۱۳۸۸: ۵۲).
- فضای معنایی: فضا با روابط بین حداقل دو جزء تعریف می شود. فضای معنای برساخته اجتماعی پویا، چند بعدی و متغیری است. فضا برساخت و تجلی مادی روابطی اجتماعی است که مفروضات و اعمال فرهنگی را نشان می دهد(بارکر:۸۰۳،۱۹۵۵).
- جنس: منظور نوع جنسیت افراد می باشد که بر پایه ویژگیهای بیولوژیکی افراد به دو دسته زن و مرد تقسیم میشود.
- وضعیت تاهل: در این پژوهش شخصی را متاهل میشماریم که دارای سند رسمی ازدواج باشد در غیر این صورت فرد مجرد محسوب میشود.
- شبکه اجتماعی: شبکههای اجتماعی از گروههایی عموماً فردی یا سازمانی تشکیل شده که از طریق یک یا چند نوع از وابستگیها به هم متصلاند و در بستر یک جامعه اطلاعاتی پیچیده، کارکرد مؤثر شبکه همگرا را تصویر میکنند و موفقیت و محبوبیت روزافزون آنها به دلیل داشتن رنگ و بوی اجتماعی است.
- فیسبوک: یک سایت اجتماعی است که توسط سازنده جوان خود مارک زاکربرگ[۹] در چهارم فوریه سال ۲۰۰۴ راهاندازی شد. این سایت هماکنون از نظر تعداد کاربران عضو و نیز از نظر کارشناسان در زمینه سایتهای اجتماعی، برتر از مای اسپیس و امثال آن و در حقیقت در زمینه کاری خود، سایت شماره ۱ جهان محسوب میشود.
- جوان : فردی که بین سنین ۱۵ تا ۲۹ قرار دارد و دارای حالات روحی و روانی و نیازهای مخصوص است (معاونت مطالعات و برنامه ریزی سازمان ملی جوانان، ۱۳۸۴: ۱۱ ).
۲-۱۰-۳- تعریف عملیاتی مفاهیم
نشانه های فرهنگی: با توجه به موضوع مورد مطالعه از مهمترین نشانه های فرهنگی موجود در فیس بوک می توان به زبان، خط و ادبیات فارسی، اصطلاحات زبانی، الگوها ، اسطوره ها و یادداشت ها اشاره در کرد.
ارزش ها: در این پژوهش ارزشهای سنتی، ملی، ارزشها و حرمت خانواده، نحوه پوشش و آرایش، رعایت و احترام به حقوق دیگران، انجام اعمال دینی( نماز خواندن، شرکت در مراسمات مذهبی)، اشتراکات فرهنگی و ملی به عنوان ارزشهای این پژوهش در نظر گرفته شده.
جنس : منظور نوع جنسیت افراد می باشد که بر پایه آن هر شخص به یکی از دو گروه زن یا مرد تعلق میگیرد.
وضعیت تاهل: وضع تاهل افراد با دو مفهوم؛ مجرد و متاهل سنجیده می شود.
مقدمه
فصل چهارم با عنوان بررسی یافته های پژوهش دارای دو بخش بررسی یافته های توصیفی و
یافته های تحلیلی است درمبحث یافته های توصیفی ، با کمک جدول توزیع فراوانی ، نمودار توزیع فراوانی، شاخص های مرکزی و بیان درصدی به توصیف متغیرهای مستقل و وابسته پرداخته می شود.
در مبحث یافته های تحلیلی برای سنجش فرضیه ها ، متناسب با سطوح متغیرهای آن از آزمون خی دو استفاده است.
۴-۴ : نتایج
۱-۱-۴: بررسی داده های جمعیت شناختی
جدول۱- ۱-۴ جدول فراوانی توزیع جنسیت افراد
جنسیت | فراوانی | درصد | درصد معتبر | درصد تجمعی |
[جمعه 1399-09-21] [ 01:41:00 ق.ظ ]
|