اسمی

 

کی‌دو

 

 

جنسیت

 

اسمی

 

فیشر دقیق

 

 

تحصیلات

 

اسمی

 

کی‌دو

 

۳-۸-فرضیات تحقیق
۱-بین ویژگیهای فردی بهره‌برداران و تمایل آنها به مشارکت در مدیریت آبیاری رابطه وجود دارد.
۲-بین ویژگیهای اقتصادی بهره‌برداران و تمایل آنها به مشارکت در مدیریت آبیاری رابطه وجود دارد.
۳-ویژگیهای شخصیتی بهره‌برداران در تمایل آنها به مشارکت در مدیریت شبکه آبیاری موثر است.
۴- وجود زمینه مشارکت در مدیریت آبیاری بهره‌برداران در تمایل آنها به مشارکت در مدیریت شبکه آبیاری موثر است.
۵- رضایت از وضع موجود مدیریت شبکه آبیاری در تمایل بهره‌برداران به مشارکت در مدیریت شبکه آبیاری موثراست.
۶- نگرش بهره‌برداران در مورد مدیریت آبیاری در تمایل بهره‌برداران به مشارکت در مدیریت آبیاری موثر است.
۳-۹- قابلیت اعتماد و اعتبار ابزار اندازه‌گیری (پایایی و روایی)
قابلیت اعتماد(پایایی ) و همچنین اعتبار(روایی) یک پرسشنامه یا ابزار اندازه‌گیری، از موضوعات بسیار مهم در امر جمع آوری اطلاعات و مشاهدات می‌باشد( سرمد و همکاران ۱۳۸۸) .
۳-۹-۱-قابلیت اعتماد ابزار اندازه‌گیری
قابلیت اعتماد که واژه‌هایی مانند پایایی و ثبات نیز  برای آن به کار برده می‌شود، یکی از ویژگی‌های ابزار اندازه گیری(پرسشنامه یا مصاحبه یا سایر آزمون‌های علوم اجتماعی) است. مفهوم یاد شده با این امر سروکار دارد که ابزار اندازه‌گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست می‌دهد. با توجه به این امر معمولا دامنه ضریب قابلیت از صفر(عدم ارتباط) تا ۱+ (ارتباط کامل) است. ضریب قابلیت اعتماد نشانگر آن است که تا چه اندازه ابزار اندازه‌گیری ویژگی‌های با ثبات آزمودنی و یا ویژگی‌های متغیر و موقتی وی را می‌سنجد.لازم به ذکر است که قابلیت اعتماد در یک آزمون می‌تواند از موقعیتی به موقعیت دیگر و از گروهی به گروه دیگر متفاوت باشد.
یکی از روشهای محاسبه قابلیت اعتماد استفاده از فرمول آلفای کرونباخ است. این روش برای محاسبه هماهنگی درونی ابزار اندازه‌گیری از جمله پرسشنامه‌ها یا آزمونهایی که خصیصه‌های مختلف را اندازه‌گیری می‌کند بکار می‌رود. در این گونه ابزارها، پاسخ هر سوال می‌تواند مقادیر عددی مختلف را اختیار کند.برای محاسبه ضریب آلفای کرونباخ ابتدا باید واریانس نمره‌های هر زیر مجموعه سوال‌های پرسشنامه(یا زیر آزمون) و واریانس کل را محاسبه کرد. مقدار صفر این ضریب نشان دهنده عدم قابلیت اعتماد و ۱+ نشان دهنده قابلیت اعتماد کامل است.مقدار این آماره در سطح ۹/۰ عالی ، بین ۷/۰ تا ۹/۰ مطلوب ، ۵/۰ تا ۷/۰ متوسط و پایین تر از ۵/۰ ضعیف است. در این تحقیق نیز جهت سنجش قابلیت اعتماد گویه‌ها از آلفای کرونباخ استفاده شده است.مقدارآلفای کرونباخ بدست آمده در تحقیق حاضر برابر با۷۸/۰ است که در حد مطلوب قابل اعتماد می‌باشد.
۳-۹-۲-اعتبار اندازه‌گیری (روایی) ابزار اندازه‌گیری
مفهوم اعتبار روایی به این سوال پاسخ می‌دهد که ابزار اندازه‌گیری تا چه حد خصیصه مورد نظر رامی‌سنجد. بدون آگاهی از اعتبار ابزار اندازه‌گیری نمی‌توان به دقت داده‌های حاصل از آن اطمینان داشت. ابزار اندازه‌گیری ممکن است برای اندازه‌گیری یک خصیصه ویژه دارای اعتبار باشد، در حالی که برای سنجش همان خصیصه بر روی جامعه دیگر از هیچ گونه اعتباری برخوردار نباشد.
۳-۹-۳– اعبتار محتوا
اعتبار محتوا نوعی اعتبار است که معمولا برای بررسی اجزای تشکیل دهنده یک ابزار اندازه‌گیری به کار برده می‌شود. اعتبار محتوای یک ابزار اندازه‌گیری به سوال‌های تشکیل دهنده آن بستگی دارد. اگر سوال‌های ابزار معرف ویژگی‌ها و مهارت‌های ویژه‌ای باشد که محقق قصد اندازه‌گیری آن‌ها را داشته باشد، آزمون دارای اعتبار محتوا است. برای اطمینان از اعتبار محتوا، باید در موقع ساختن ابزار (مانند طراحی پرسشنامه) چنان عمل کرد که سوال‌های تشکیل دهنده ابزار معرف قسمت‌های محتوای انتخاب شده باشد. بنابراین اعتبار محتوا ویژگی ساختاری ابزار است که همزمان با تدوین آزمون در آن تنیده می‌شود. اعتبار محتوای یک آزمون معمولا توسط افرادی متخصص در موضوع مورد مطالعه تعیین می‌شود. از این رو اعتبار محتوا به قضاوت داوران بستگی دارد. در این تحقیق نیز اعتبار سوالات پرسشنامه ابتدا از طریق روش اعتبار محتوایی برآورد شده به طوری که پرسشنامه بعد از طراحی در اختیار ۱۷ نفر از کارشناسان خبره سازمان آب منطقه‌ای استان آذربایجان‌شرقی و اساتید دانشگاه تبریز قرار گرفته و بعد از گردآوری نظرات آنها بصورت پرسشنامه نهایی درآمده است.
۳-۱۰- تجزیه و تحلیل داده‌ها

 

 
 
 
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت