۶۹۴/۲

 

۰۲۰۶/۰

 

ناهمسانی واریانس

 

 

Obs*R-squared

 

۲۴/۱۳

 

۰۲۱۲/۰

 

با استفاده از آماره F ( فیشر) به‌راحتی می‌توان قضاوت کرد که مدل، ناهمسانی دارد یا خیر. به این صورت که اگر احتمال مربوط به آماره F ( Prob (F- Static) ) بیشتر از سطح خطا (آلفا) باشد، فرضیه H0 پذیرفته شده و لذا همسانی واریانس پذیرفته می‌شود. در صورتی‌که خلاف این شرط محقق شود و مدل ناهمسانی داشته باشد برای رفع آن می‌توان از روش کمترین مجذورات تعمیم یافته (GLS) استفاده کرد.
بر اساس مقادیر ارائه شده جدول (۵-۴) با توجه به این‌که آماره این آزمون تنها در رابطه بین فشردگی سرمایه و نوسان‌پذیری سود معنادار می‌باشد، بنابراین فرض همسانی واریانس تنها در رابطه بین فشردگی سرمایه و نوسان‌پذیری سود تایید می‌گردد، چنین شرایطی در رگرسیون سبب خواهد شد که نتایج OLS کاراترین باشد. از آن‌جا که در رابطه بین سهم بازار و نوسان‌پذیری سود و رابطه بین سهم بازار و فشردگی سرمایه با نوسان‌پذیری سود مدل ناهمسانی دارد برای رفع آن می‌توان از روش کمترین مجذورات تعمیم یافته (GLS) استفاده می‌نماییم.
د) بررسی فرض استقلال خطاها
برای آزمون استقلال واریانس‌های بیان نشده در دوره‌های مختلف که یکی از مفروضات تجزیه و تحلیل رگرسیون می‌باشد و خود همبستگی [۱۲]نامیده می‌شود از آزمون دوربین واتسون استفاده شده است. این آزمون از مشهورترین آزمونها جهت تشخیص خود‌همبستگی است. زمانی که آماره دوربین واتسون در حدود ۱٫۵ تا ۲٫۵ باشد، معرف آن است که خود همبستگی وجود ندارد، ولی مقادیر بالاتر یا کمتر از۱٫۵ تا ۲٫۵ معرف آن است که جملات خطا به صورت تصادفی اتفاق نمیافتند و بنابراین، نتایج غیرواقعی است، برای رفع مشکل خودهمبستگی و بهبود نتایج می‌توان همانند ناهمسانی واریانس از روش کم‌ترین مجذورات تعمیم یافته استفاده می‌گردد.
جدول ( ۶-۴): بررسی فرض همبسته نبودن خطاها

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارتباط دو به دوی متغیرها آماره ی دوربین واتسن
رابطه بین سهم بازار و نوسان‌پذیری سود ۳۱/۲
رابطه بین فشردگی سرمایه و نوسان‌پذیری سود ۵۴/۱
رابطه بین سهم بازار و فشردگی سرمایه با نوسان‌پذیری سود ۳۳/۲

طبق نتایج حاصل از جدول ( ۶-۴) مقدار آماره‌ی دوربین واتسون برای کلیه موارد بررسی شده آورده شده است، همان‌طور که در جدول(۶-۴) و طبق خروجی‌های نرم افزار Eviews مشاهده می‌گردد کلیه مقادیر آماره‌ی دوربین واتسون بین ۱٫۵ تا ۲٫۵ می‌باشند زمانی که آماره دوربین واتسون در حدود ۱٫۵ تا ۲٫۵ باشد، معرف آن است که خود همبستگی وجود ندارد، ولی مقادیر بالاتر یا کمتر از۱٫۵ تا ۲٫۵ معرف آن است که جملات خطا به صورت تصادفی اتفاق نمیافتند و بنابراین، نتایج غیرواقعی است طبق نتایج حاصل از جدول ( ۷-۴) خود همبستگی بین متغیرها وجود ندارد. بنابراین فرض استقلال خطاها، به عنوان یکی از پیش‌فرض‌های استفاده از رگرسیون تایید می‌گردد.
ه) استقلال خطی متغیرهای مستقل از یکدیگر

 

 
 
 
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت