β۰

 

ضریب ثابت

 

 

۸۴۶۳/۰

 

۱۹۴/۰

 

۹۱۷/۶

 

FS

 

فشردگی سرمایه

 

معنادار بودن ضرایب مربوط به متغیر مستقل و ضریب ثابت با استفاده از آزمون tاستیودنت، مورد آزمون قرار می‌گیرد.
برای برآورد پارامترهای مدل ( شیب و عرض از مبداء) فرض صفر و فرض مقابل به شرح زیر است.
مقدار آماره آزمون به صورت زیر محاسبه می‌گردد:
 
همچنین ناحیه رد و قبول فرض صفر به صورت زیر تعریف می‌شود:
ناحیه رد و قبول فرض صفر در سطح اطمینان ۹۵%
۹۶/۱
عدم رد H0
رد H0
۹۶/۱-
رد H0
نحوه داوری به این صورت است که اگر مقدار t در ناحیه رد قرار گیرد فرض صفر رد می‌شود با توجه به نتایج جدول جدول( ۱۳-۴) و با توجه به مقدار t های محاسبه شده و نیز احتمال مربوط به آن‌ها، مقادیر سطح معناداری t برای متغیرها بزرگ‌تر از ۰٫۰۵ درصد می‌باشد. بنابراین آزمون تساوی ضریب رگرسیون و مقدار ثابت، برابر صفر تایید می‌شود، که این مسأله نشان می‌دهد متغیرهای مدل با سطح اطمینان ۹۵% معنادار نمی‌باشند بنابراین ضرایب برآوردی مدل، در سطح خطای ۵ درصد معنادار نمی‌باشد و وجود آن‌ها در مدل لازم نمی‌باشد .
بررسی مقدار ضریب تعیین تعدیل شده مدل (۰۰۲/۰) نشان دهنده عدم توان توضیح مدل به منظور تشریح متغیر وابسته می‌باشد. ملاحظه مقدار آماره F رگرسیون در این مدل حکایت از عدم توان توضیح‌دهندگی مدل دارد زیرا مقادیر F محاسباتی در سطح خطای ۵ درصد معنادار نمی‌باشد. همچنین ملاحظه مقادیر آماره دوربین- واتسون موید این مطلب است که بین اجزا اخلال مدل، خود همبستگی وجود ندارد زیرا این مقادیر در فاصله ۵/۱ تا ۵/۲ می‌باشند. بنابراین با توجه به مقدار t های محاسبه شده و نیز ضریب تعیین تعدیل شده بسیار پایین می‌توان گفت، بین فشردگی سرمایه و نوسان‌پذیری سود رابطه‌ی خطی و معناداری وجود ندارد.
در ادامه به بررسی ارتباط بین فشردگی سرمایه و نوسان‌پذیری سود در دو سطح شرکت‌های با اندازه‌ی بزرگ و با اندازه‌ی کوچک می‌پردازم. جهت این کار، ابتدا با استفاده از خاصیت میانه شرکت‌ها را به دو دسته‌ی با اندازه‌ی بزرگ و با اندازه‌ی کوچک تقسیم می‌کنیم و سپس به برآورد ضریب همبستگی بین فشردگی سرمایه و نوسان‌پذیری سود در دو سطح شرکت های با اندازه‌ی بزرگ و با اندازه‌ی کوچک می‌پردازیم.
جدول (۱۴- ۴): ضریب همبستگی اسپیرمن بین فشردگی سرمایه و نوسان‌پذیری سود در شرکت‌های بزرگ و کوچک

 

 

 

 

 

 

 

 

ضریب همبستگی اسپیرمن متغیرها  
۰۵۸/۰ ضریب همبستگی اسپیرمن فشردگی سرمایه و نوسان پذیری سود
 
 
 
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت