(TIPI)

 

۱۲/۰-

 

*۲۹/۰

 

۰۳/۰-

 

**۳۶/۰-

 

۰۱/۰

 

 

پذیرندگی
(TIPI)

 

۰۵/۰

 

۰۸/۰

 

۱۰/۰

 

۱۸/۰-

 

*۳۳/۰

 

 

جدول ‏۴‑۳۵ ماتریس همبستگی مقیاس های پرسشنامه ده سوالی شخصیت(TIPI) و آزمون نئو (NEO-FFI) را نشان می دهد. همان طوری که ملاحظه می شود بین برونگرایی پرسشنامه دهسوالی شخصیت و برونگرایی آزمون نئو (۶۰/۰) همبستگی مثبت ، بین عامل موافقت پرسشنامه ده سوالی شخصیت با عامل های موافقت(۴۳/۰) و برونگرایی(۲۹/۰) آزمون نئو همبستگی مثبت، بین عامل مسئولیتپذیری پرسشنامه دهسوالی شخصیت و عامل های مسئولیتپذیری(۷۰/۰) و موافقت(۳۰/۰) آزمون نئو همبستگی مثبت ، بین عامل پایداری هیجانی پرسشنامه دهسوالی شخصیت و عامل روانآزردهگرایی(۳۶/۰-) آزمون نئو همبستگی منفی و با عامل موافقت(۲۹/۰) این مقیاس همبستگی مثبت و بین عامل پذیرندگی پرسشنامه دهسوالی شخصیت با عامل پذیرندگی(۳۳/۰) آزمون نئو همبستگی مثبت و به دست آمده است. همانگونه که در نمونه غیربالینی همبستگی این عوامل با یکدیگر معنیدار مثبت و یا منفی بود در نمونه بالینی نیز می توان این ارتباط و معنی داری را مشاهده نمود. بطور کلی ارتباط بین عاملهای مسئولیتپذیری دو مقیاس (۷۰/۰r= ) بیشترین همبستگی و رابطهی عاملهای پایداریهیجانی TIPI با موافقت آزمون نئو و همچنین عاملهای موافقت TIPI با برونگرایی آزمون نئو (۲۹/۰ r=) کمترین همبستگی بوده است.
با توجه به نتایج ارائه شده در جدول ‏۴‑۳۵ و با توجه به اینکه هدف ما از اجرای آزمون نئو بررسی اعتبار همگرا (عامل های برونگرایی، موافقت، مسئولیت پذیری و پذیرندگی با عاملهای مشابه پرسشنامه ده سوالی شخصیت) و واگرا (روانآزرده گرایی با پایداریهیجانی)پرسشنامه دهسولی شخصیت بوده است، نتایج نشان می دهند که این مقیاسها همبستگی همگرایی و واگرای معناداری را در نمونه بالینی به دست آوردهاند. قابل ذکر است که باقی همبستگی ها نیز مطابق انتظار می باشد. بنابراین فرضیه دوم تحقیق، با توجه به جنبه های همگرای و واگرای یاد شده، مورد تأیید قرار می گیرد.
فرجام فرضیه دوم: با توجه به نتایج ارائه شده در جدول ‏۴‑۳۴ و جدول ‏۴‑۳۵ فرضیه دوم تحقیق در مورد اعتبار پرسشنامه ده سوالی شخصیت در نمونهی بالینی تأیید می شود.
ب) بررسی ارتباط مقیاسهای پرسشنامه TIPI با خرده مقیاسهای پرسشنامه DASS
در این قسمت با بررسی یافتههای مربوط به ارتباط مقیاسهای پرسشنامه TIPI با خرده مقیاسهای پرسشنامه DASS در دوگروه بیماران مبتلا به اختلال افسردگی و اضطرابی، فرجام فرضیه سوم را در این نمونه بالینی مشخص خواهیم کرد.
همانگونه که پیشتر و در فصل اول اشاره شد، فرضیه سوم تحقیق به شرح زیر است:
فرضیه سوم تحقیق: پرسشنامه(TIPI) در نمونه بالینی نتایجی مشابه با نتایج آزمون نئو درگروههای بالینی دارد.
جدول ‏۴‑۳۶: ضرائب همبستگی مقیاسهای پرسشنامه(TIPI) با خردهمقیاسهای پرسشنامه DASS-21 در بیماران اختلال افسردگی(۳۳n=)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت