… کسى است که تقوا داشته باشد، نه ثروت و مال و قدرت و همه مدیران وکارگزاران و رهبران و روحانیون نظام و حکومت عدل موظفند که با فقرا و مستمندان و پابرهنه‏ها بیشتر حشر، نشر، جلسه، مراوده، معارفه و رفاقت داشته باشند تا متمکنین و مرفهین، و در کنار مستمندان و پابرهنه‏ها بودن و خود را در عرض آنان دانستن و قرار دادن، افتخار بزرگى است که نصیب اولیا شده و عملاً به شبهات و القائات خاتمه مى‏دهد. (صحیفه نور، ج‏۲۰ : ۳۱۱ )
۴-۲-۲- حسن سابقه و اصالت خانوادگی
در خصوص بررسی سوابق افراد برای انتصاب، حضرت امام خمینی (ره) می فرمایند: «باید شما اشخاصی که همکار می خواهید قرار بدهید، برای خودتان شناخته باشید از سابق، که اینها وضعشان، وضع خانواده شان، مسیرشان در دانشگاه اگر بودند چطور بودند، در سایر نقاط اگر چنانچه کار کردند چه جور کار کردند، همه اینها را در نظر بگیرید و افراد را برای کمک و دخالت در این امر بزرگ انتخاب کنید». (انتصاب از دیدگاه ارزشی اسلام، ۱۳۶۴: ۷۸)
۴-۲-۳- شجاعت در حل مسائل
و امروز کشور و نظام و مدیریت آن همچون گذشته نیاز به شجاعت در حل مسائل و چه بسا وسوسه‏ها، ما را از رسیدن به اهداف بزرگترى که در پیش رو و در نظر داریم محروم کند. (صحیفه نور، ج ‏۲۱: ۵۰)
۴-۲-۴- علم، تعهد و اعتقاد به جمهوری اسلامی
حضرت امام خمینی (ره) در تاریخ ۱۲/۰۴/۵۸ در این خصوص می فرماید: «افرادی انتخاب کنید که عالم باشند، متعهد به اسلام باشند و اعتقاد به جمهوری اسلامی داشته باشند». (انتصاب از دیدگاه ارزشی اسلام، نشریه شماره ۱۰ ، ۱۳۶۴)
۴-۲-۵- آمادگی همیشگی و عدم غفلت
نیروهاى نظامى ما هرگز نباید از کید و مکر دشمنان غافل بمانند. در هر شرایطى باید بنیه دفاعى کشور در بهترین وضعیت باشد. (صحیفه نور، ج ‏۲۱: ۷۴).
۴-۲-۶- برخورد جدی با هرگونه تخلف
بار دیگر پشتیبانى خود را از سپاه پاسداران اعلام مى‏نمایم و به آنان و فرماندهان آنان گوشزد مى‏نمایم که کوچکترین تخلف موجب تعقیب است و اگر خداى ناکرده کارى کنید که موجب اخلال در نظم سپاه شود، بلافاصله اخراج مى‏گردید و تمام آنچه را که درباره ارتش گفتم درباره آنان به اجرا در مى‏آید. فرزندان انقلابى‏ام! مواظب باشید. (صحیفه نور، ج ‏۱۲: ۲۰۲).
۴-۲-۷- حفظ انسجام و نظم
حضرت امیر- علیه السلام- رئیس کل قوا بودند، ولى نسبت به سایر افراد ارتش اسلام هم عطوفت داشتند. هرگز در سپاه اسلام تحمیل نیست. یعنى درست یک عده برادر هستند که در کنار هم براى خدا مى‏جنگند، که یکى فرمانده و دیگرى فرمانبردار است، و تخلف از دستور فرمانده جایز نیست. باید نظم کاملاً رعایت شود. باید فرماندهان به سربازان بفهمانند که همه با هم برادریم، و همه با هم مى‏خواهیم کارى را انجام دهیم. ولى ارتش هم باید از فرمانده کل قوایش، که آقاى بنى صدر است اطاعت کند. خلاصه امروز که ما از طرف قدرت ها در خطر هستیم، البته به نظر من بعید به نظر مى‏رسد، باید منسجم باشیم. زیرا اگر انسجام به وجود آید، هیچ قدرتى نمى‏تواند به شما زور بگوید، و پیروزى از آن شماست. امروز ارتش پشتیبان بسیار قوى دارد و آن ملت است. ملت با ارتش است و ملت با ارتش عزیز همراه است. امید است که دولت و ملت و ارتش و گروه هاى متعهد با هم منسجم و یکدست شوند، تا نیرویى به دست آید که هیچ کس نتواند در مقابل آن بایستد. من از ارتش و سپاه پاسداران و ژاندارمرى و سایر نیروهایى که براى اسلام زحمت کشیده‏اند، خصوصاً در کردستان فعالیت کردند تا کفار را شکست دهند، تشکر مى‏کنم. و به خانواده‏هاى شهداى بزرگ خود تسلیت مى‏گویم. و از خداوند مى‏خواهم که به شما و سایرین قدرت عنایت کند. شما الان سرباز اسلام هستید. (صحیفه نور، ج ‏۱۲: ۲۹۴).
۴-۲-۸- اطاعت از فرماندهان
اطاعت از مافوق در جمهورى اسلامى و در لشکر اسلام، حکم اسلام است، حکم خداست. اطاعت از فرماندهان، که به یک تعبیر «اولى الامر» هستند، این در قرآن واجب شمرده مى‏شود و واجب است این جوانهاى دل پاک و صاف ما گول نخورند از شیاطینى که مى‏آیند با آنها صحبت مى‏کنند. هر که با شما صحبت کرد راجع به بى‏نظمى و بى اطاعتى، دنبالش نروید، ببینید این کى است و از کجا آمده و الهام از کجا مى‏گیرد. (صحیفه نور، ج ‏۱۲: ۴۰۸).
لازم است از فرماندهان خود اطاعت کنید که عدم مراعات انضباط سربازى و پاسدارى موجب تضعیف قواى مسلح است؛ و کسانى که شما را به این نحو اعمال دعوت مى‏کنند درصدد تضعیف شما هستند و اگر آگاهانه عمل کنند، از دشمنان انقلاب و اسلام هستند و لازم است آنان را معرفى نمایید تا قاطعانه با آنان برخورد شود (صحیفه نور، ج ‏۱۲: ۴۴۱).
از ثمرات انضباط، اطاعت از فرماندهان است. باید تمام افراد نیروهاى مسلح از فرماندهان خود اطاعت کنند، که بحمداللّه مى‏کنند. سرپیچى از اطاعت فرمانده، چه در قواى نظامى و انتظامى و چه در سپاه پاسداران و چه بسیج و نیروهاى مردمى، مسئولیت دارد و موجب تعقیب است. (صحیفه نور، ج ‏۱۳: ۵۴۱).
۴-۲-۹- دلجویی از زیردستان
همان‏طور که اطاعت از فرماندهان لازم است و تخلف از آن جرم، فرماندهان نیز لازم است با سربازان و افراد به اصطلاح زیردست خود به شیوه‏اى اسلامى- انسانى رفتار نمایند، و آنان را با عواطف خود دلگرم نمایند و با اعمال پسن

 

 
 
 
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت