1. از[۸۹] متغیر ها به جای خود متغیرها استفاده کرد.

 

    1. از متغیر وابسته استفاده کرد که در این صورت باید مربوط به متغیر وابسته را در کنار سایر متغیرهای مستقل وارد کنید.

 

  1. از تابع اولین تفاضل متغیرها استفاده کنید ().

۳-۸-۷ بررسی وجود هم خطی
در اقتصادسنجی همخطی زمانی اتفاق می افتد که دو یا بیش از دو متغیر مستقل در یک رگرسیون چندمتغیره نسبت به یکدیگر از همبستگی بالایی برخوردار باشند. منظور از همبستگی وجود یک ارتباط خطی بین متغیرهای مستقل است. بسته به شدت همبستگی بین متغیرهای مستقل، میزان و نوع همخطی متفاوت خواهد بود. همخطی کمابیش در همه مدل های رگرسیون موجود است؛ آنچه که مهم است شدت همخطی بین متغیرهای مستقل است. وجود « همخطی کامل » موجب نقض فرض های کلاسیک مدل رگرسیون می شود.
۳-۸-۷-۱-۱راه های تشخیص هم خطی

 

    1. ضرایب برآوردی نسبت به کم یا اضافه کردن متغیر در مدل از خود حساسیت نشان می دهند .

 

    1. در حالت همخطی رگرسیون به طور کلی معنادار بوده و دارای  بالا می باشد اما ضرایب به تنهایی بی معنی هستند.

 

    1. اگر تک تک متغیرهای مستقل را روی بقیه متغیرهای توضیح دهنده رگرسیون کرده و  آنها را با  رگرسیون اصلی مقایسه کنیم. چنانچه  های محاسبه شده بزرگتر از  رگرسیون اصلی باشد در آن صورت احتمال وجود همخطی ناقص شدید است.

 

    1. اگر با خارج کردن یک متغیر از مدل یا اضافه کردن یک متغیر به آن ،  تغییر قابل ملاحظه ای نداشته باشد، در آن صورت متغیر مذکور مستعد ایجاد همخطی است .

 

  1. استفاده از معیارهای TOLERANCE و VIFدر نرم افزار SPSS

در این دو معیار، ضریب تعیین رگرسیون متغیر توضیح دهنده j ام روی دیگر متغیرهای توضیح دهنده است.
۳-۹ خلاصه فصل
در این فصل در ابتدا روش پژوهش مورد بررسی قرار گرفت. روش پژوهش از لحاظ استدلال، قیاسی_ استقرایی است، از لحاظ هدف، کاربردی و به جهت نحوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی است. این پژوهش کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران را از ابتدای سال۱۳۸۶-۱۳۹۱ (یک دوره ۶ ساله) مورد بررسی قرار می دهد. سپس نحوه انتخاب نمونه مورد مطالعه، روش نمونه گیری، حجم نمونه مشخص شد که برای تعیین نمونه ی آماری، از روش حذف سیستماتیک (غربالگری) استفاده شده است که در نهایت ۶۴ شرکت به عنوان نمونه نهایی انتخاب شد. در ادامه متغیرهای تحقیق (شامل متغیرهای وابسته و مستقل و کنترلی و مجازی) تعریف عملیاتی شده اند و روش اندازه گیری هر یک از متغیرها، و مدل پژوهش مشخص شد.
جهت جمع آوری اطلاعات از منابع مختلف مانند کتب و نشریات معتبر بین المللی و برای جمع آوری اطلاعات جهت آزمون فرضیه های تحقیق از لوح فشرده سازمان اوراق بهادار تهران، نرم افزارهای ره آورد نوین استفاده شده است. پس از جمع آوری اطلاعات مربوط از نرم افزار اکسل (Excel) جهت طبقه بندی اطلاعات و محاسبه متغییر ها استفاده گردید و در نهایت اطلاعات حاصل با استفاده از نرم افزارEviews مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.در این پژوهش از داده های پانلی به دلیل مزایای که نسبت به سایر روش ها دارد استفاده شده است و در نهایت روش های آزمون فرضیه ها تشریح شد.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل تحقیق
۴-۱مقدمه
تجزیه و تحلیل دادهها فرایندی چند مرحلهای است که طی آن داده هایی که به طرق مختلف جمع آوری شده اند، خلاصه، دسته بندی و در نهایت پردازش می شوند تا زمینه برقراری انواع تحلیل و ارتباط بین داده ها به منظور آزمون فرضیه ها فراهم آید. تجزیه و تحلیل نتایج تحقیق عبارت است از روشی که بوسیله آن کلیه داده‏های گردآوری شده در یک فرآیند علمی آزمون می‏شوند. برای اتخاذ تصمیم مناسب و یا نتیجهگیری، اطلاعات جمعآوری شده باید مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند. تجزیه و تحلیل به عنوان فرآیندی از روش علمی، یکی از پایههای ساسی هر روش تحقیقی است. تجزیه و تحلیل عبارت است روشی که از طریق آن کل فرآیند پژوهشی، از انتخاب مسأله تا دسترسی به یک نتیجه، هدایت میشود.
در این فصل ابتدا به شرح آمار توصیفی خواهیم پرداخت. پس از آمار توصیفی، با استفاده از معادلات رگرسیون خطی ساده و چند متغیره و همچنین بکارگیری نرم افزار اویوز، فرضیههای تحقیق مورد بررسی قرار گرفته شده است. همچنین داده های جمع آوری شده مربوط به متغیرهای تحقیق با استفاده از تکنیک های آماری و اقتصاد سنجی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و فرضیات نیز مورد آزمون قرار می گیرند. همچنین، جداول اطلاعات آماری از متغیرهای اصلی مدل و برخی اطلاعات پایه ای در خصوص مدل تحقیق در این فصل ارائه گردیده و در نهایت، نتایج اجرای مدل رگرسیونی بیان خواهد شد.
۴-۲ مطالعهی توصیفی داده های تحقیق
در فصول قبلی، متغیرهای مربوط به پژوهش معرفی شده است که خلاصهای از آن و اطلاعات نامگذاری متغیرهای مدل در جدول شماره۴-۱ منعکس می باشد. در این قسمت برای ورود به مرحله تجزیه و تحلیل اطلاعات، آماره توصیفی دادهها شامل شاخصهای مرکزی، شاخصهای پراکندگی و انحراف از قرینگی و همچنین آزمون جارک برا[۹۰] که توزیع نرمال پسماندها را تایید می کند، محاسبه گردیده و نتایج حاصل در جدول شماره ۴-۲ درج شده است.

 

 
 
 
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت