۳-۲-۴- زمان ارسال تبلیغات

 

بسیاری از سامانه های تبلیغات پیامکی، زمان خاصی برای ارسال تبلیغات خود در نظر نمی گیرند و تبلیغات خود را بدون توجه شرایط افراد دریافت کننده در هر ساعت از شبانه روز مثل زمان های استراحت و یا ساعات کاری ارسال میکنند. درصورتی که طبق تحقیقات انجام شده زمان دریافت پیامک تبلیغاتی باید قابل تعیین توسط خود مخاطب باشد (Carroll et al. 2005). این مورد که هم در حفظ حریم خصوصی و هم در شخصی سازی تبلیغات برای افراد مؤثر است در این سامانه تبلیغاتی لحاظ شده و پیام هایی که به دلیل عدم در دسترس بودن مخاطب در زمان مورد نظر ارسال نشوند، تا رسیدن به بازۀ زمانی مناسب بعدی به تعویق خواهند افتاد.

 

۳-۲-۵- عدم افشای اطلاعات خصوصی کاربران به سایرین

 

امروزه شاهد این هستیم که شرکتهای تبلیغاتی شماره های مشترکین تلفن همراه را به صورت دسته بندی شده مربوط به هر شهر یا استان، به صورت غیر مجاز خریداری و استفاده میکنند که این کار علاوه بر اینکه نقض حریم خصوصی افراد برای ارسال بدون اجازۀ پیامک به شمار می آید، از نظر قانونی مجاز نمی باشد. حتی سرویس دهندگان سامانه های پیامکی اینترنتی نیز، به همراه پنل مدیریت پیامک، تعداد زیادی از شماره های مشترکین تلفن همراه را به شرکت متقاضی استفاده از سامانه می‌فروشند.
ولی در سامانۀ تبلیغات هوشمند نه تنها شمارۀ مخاطبان از طریق غیر مجاز خریداری نشده و بدون رضایت آن‌ها پیامک ارسال نمی‌شود، بلکه هرگز اطلاعات تماس افرادی که از طریق سامانه علاقه مندی های خود را اعلام کرده اند و یا برای شرکت در قرعه کشی ها به سامانه پیامک زده اند در اختیار صاحبان کسب و کارها قرار نمی‌گیرد و ارسال پیام هابه مخاطبان، از طریق سامانه و بدون اطلاع صاحبان کسب و کار از شماره تماس‌ها انجام می گیرد. به این ترتیب جلوی لو رفتن و سوء استفاده از اطلاعات جمع آوری شده از مخاطبین و علاقه مندی های آنها در سامانه تبلیغات هوشمند گرفته خواهد شد.

 

۳-۲-۶- امکان انتخاب موضوع تبلیغات توسط کاربران

 

این مورد که مربوط به امکان شخصی سازی پیام‌های تبلیغاتی برای مخاطبان است، از طریق پروفایل کاربر در وب‌گاه قابل اعمال است. به این صورت که کاربر به سامانۀ آنلاین مراجعه کرده و با ثبت اطلاعات خود در سامانه، موضوعات مورد علاقه خود را از لیست موجود انتخاب می‌کند. با این کار سامانۀ تبلیغاتی به طور خودکار تنها پیامک هایی با موضوع مورد علاقۀ فرد را به وی ارسال خواهد کرد. درواقع نوعی رابطۀ چند به چند بین لیست کاربران و لیست شرکت‌های تبلیغ کننده وجود دارد و تبلیغات طبق این روابط ارسال می‌شود.

 

۳-۲-۷- معرفی محصولات جدید طبق رفتار قبلی کاربر

 

این مورد علاوه بر اینکه فاکتور قبلی را شامل می‌شود، بر وجود پروفایل برای کاربر و همچنین عکس العمل سامانه طبق رفتار قبلی مشتری اشاره دارد. به این صورت که رفتار کاربر در طول زمان و نحوۀ ارتباط وی با سیستم، نوع تعامل سامانه را با وی مشخص می‌کند. بر همین اساس درصورت اضافه شدن محصول جدیدی از سوی شرکت ها، محصولات مرتبط با کاربر به اطلاع وی می رسد.

 

۳-۲-۸- ایجاد شرایط تشویقی و انگیزه برای کاربر

 

طبق مطالعات پیشین، محققان معتقدند کاربران در صورتی به ماندن در یک سیستم تبلیغاتی علاقه نشان می‌دهند که این ارتباط برای آن‌ها سودی در پی داشته باشد (Leppaniemi & Karjaluoto 2005). خصوصاً دربارۀ رسانۀ موبایل که یک ابزار کاملاً شخصی است، عدم استقبال برای دریافت تبلیغات از طریق این رسانه که تنها جنبه اطلاع رسانی داشته باشد، چندان دور از ذهن نیست. بنابراین باید شرایطی برای کاربر ایجاد شود که احساس رسیدن به سود، وی را به استقبال از این شیوۀ تبلیغات علاقه‌مند کرده و مخاطب تبلیغات قرار دهد.
به منظور ایجاد این شرایط برای مشتری، چند تدبیر در نظر گرفته شده است:
– قرعه کشی بین کاربران سیستم با هزینۀ شرکت‌های تبلیغ کننده
– برخوردار شدن از امتیاز درصورت بازنشر دادن تبلیغات بر روی شبکه‌های اجتماعی: کاربر با استفاده از امتیازات به دست آورده از این طریق می‌تواند برای خرید محصول مربوطه به تخفیف یا کوپن دست پیدا کند. باید به این نکته توجه داشت که وجود این ویژگی در سیستم به شرکت ها این امکان را می دهد که تبلیغات خود را در معرض دید افراد بیشتری بگذارند. بسیاری از شرکت های خارجی به کاربرانی که این کار را در شبکه های اجتماعی مانند foursquare انجام بدهند، تخفیف ها وامتیازات ویژه می دهند. نتیجۀ این کار برای شرکت مک دونالد این بود که استقبال مخاطبان از تبلیغات آنها تا ۳۳ درصد افزایش یافت و بیش از ۵۰ مطلب در وبلاگ ها و شبکه های اجتماعی درمورد آنها نوشته شد (Kaplan 2012).
– امکان ارسال پیامک رایگان توسط کاربر با هزینۀ شرکت های تبلیغ کننده: کاربر می‌تواند برای شماره های دلخواه، از طریق سام

 

دانلود متن کامل پایان نامه در سایت jemo.ir موجود است

انه پیامک ارسال کند. با این شرط که در انتهای پیام جملۀ تبلیغاتی مربوط به یکی از شرکت‌های تبلیغ‌کننده اضافه شود. این کار علاوه بر گسترش تبلیغات توسط خود کاربران، باعث ایجاد ذهنیت مثبت در دریافت کنندۀ پیام که از طریق دوست خود آن را دریافت کرده است، می‌شود.
– امکان آگاهی کاربران از میزان علاقه مندی سایر کاربران به محصولات: افراد معمولاً درصورت اطلاع از اینکه یک محصول خاص مورد استقبال دیگران قرار گرفته است، نسبت به آن محصول کنجکاو شده و درصدد دریافت اطلاعات بیشتر از آن بر می آیند. برای این منظور در این سامانه برای هر محصول مورد تبلیغ، نموداری نمایش داده میشود که نشان دهندۀ تعداد افراد مشترک در تبلیغات آن محصول می‌باشد.
همان طور که می بینیم، در تمام این موارد برخورداری از امتیازات ویژه، در گرو فعالیت خاصی از سوی کاربر است که به نحوی باعث گسترش تبلیغات شرکت ها می‌شود. این امر باعث می‌شود که هم شرکت‌ها و هم کاربران از این شرایط تشویقی سود ببرند.

 

۳-۲-۹- ایجاد حس مالکیت و وفاداری در مشتری

 

طبق تحقیق به عمل آمده از طریق پرسشنامه در این پژوهش، یکی از عواملی که می تواند افراد را به نام تجاری وفادار کند، ایجاد احساس مالکیت در افراد و برقراری ارتباط دو طرفه با آنهاست. به طوری که فرد خود را عضوی از مجموعه به حساب آورده و احساس اهمیت بکند. این مورد بر دیدگاه کاربران نسبت به سامانۀ تبلیغاتی مؤثر است. برای پیاده کردن این حالت در سیستم چند راهکار اندیشیده شده که به صورت زیر است:
– ارسال پیام های مناسبتی مانند اعیاد و عزاداری ها و سالروز تولد افراد: این پیامک ها از طرف نام های تجاری که خود مایل به استفاده از این ویژگی باشند ارسال می شود.
– پاسخ به مشکلات و نظرسنجی: در این سامانه امکان ارسال نظرات و طرح مشکلات دربارۀ محصولات از سوی مردم وجود دارد. در تحقیقات پیشین، تعامل دو طرفه از محرک های اصلی مؤثر روی پیشرفت تبلیغات موبایل شناخته شده است.
– اعلام محصولات جدید: همان طور که قبلاً گفته شد، در صورتی که محصولات جدیدی به لیست شرکت ها اضافه شود، متناسب با علائق قبلی مخاطبان، این موارد را نیز به آن‌ها معرفی می‌‌شود. این کار چون اهمیت دادن به کاربر تلقی میشود، تأثیر مثبتی روی ایجاد وفاداری ذهنیت وی دارد.
– پیامک رایگان: اطلاع افراد از اینکه نام تجاری مورد علاقۀ آن‌ها امکان ارسال پیامک رایگان را، که در قسمت شرایط تشویقی ذکر شد، برای آن‌ها فراهم آورده است، حس عضوی از مجموعه بودن را به فرد منتقل میکند.
– ارتباط با شبکه اجتماعی: همان طور که در قسمت مشوق ها ذکر شد، سیستم این امکان را به فرد می دهد که تبلیغات شرکتهای مورد علاقۀ خود را روی صفحۀ شخصی خود در فیسبوک بازنشر داده و در قبال آن امتیاز دریافت کند. با این کار کاربر در میان دوستان خود در شبکۀ اجتماعی، به عنوان فردی مرتبط با نام تجاری مورد تبلیغ شناخته شده و همین امر سبب ایجاد حس مالکیت در وی می‌شود.
حال مواردی را که از باعث استقبال شرکت ها از سامانۀ تبلیغاتی مؤثر است ذکر میکنیم.

 

۳-۲-۱۰- ایجاد ذهنیت مثبت از نام تجاری

 

سامانۀ تبلیغات پیامکی مؤثر ویژگیهایی دارد که طبق نظر کارشناسان، با ایجاد ذهنیت مثبت از نام تجاری برای مخاطب، بر استقبال شرکت ها از سامانۀ تبلیغاتی معرفی شده تأثیر می‌گذارد. این موارد در برخی از ویژگیهای دیگر سیستم نیز مؤثر بوده و در قسمتهای قبل توضیح داده شد. در اینجا به ذکر نام آنها اکتفا می‌شود. درواقع ایجاد ذهنیت مثبت از نام تجاری روی دیگر ایجاد حس مالکیت و وفاداری در مشتری است که اولی از نگاه شرکت ها سودمند است و دومی از نگاه مخاطبان. به همین دلیل موارد مؤثر در آن ها اشتراک دارند.
– عدم ارسال پیام های تکراری از یک نام تجاری
– معرفی محصولات جدید مرتبط با علائق قبلی کاربر
– امکان برقراری ارتباط با شبکه های اجتماعی کاربران
– ارسال پیام های مناسبتی به مخاطبان از طرف نام تجاری
– امکان مطرح کردن مشکلات و نظرات دربارۀ محصولات
– امکان ارسال پیامک رایگان توسط مردم از طریق سیستم تبلیغاتی پیامکی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت