پایان نامه اثر بخشی آموزش خانواده بر دیدگاه تربیتی مادران |
دانشگاه آزاد اسلامی
واحد تهران جنوب
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد “M. A.”
رشته علوم تربیتی گرایش برنامه ریزی درسی
عنوان:
اثر بخشی آموزش خانواده بر دیدگاه تربیتی مادران
استاد راهنما:
دکتر مهدی ناظم زاده
تابستان93
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
1-7- تعاریف نظری وعملیاتی متغییرهای تحقیق 9
1-7-2- تعاریف عملیاتی متغییرها 10
فصل دوم : ادبیات نظری و پیشینه تحقیق
2-2- مروری بر سیر تاریخی تشکیل آموزش خانواده و انجمن اولیا و مربیان در جهان و ایران 13
2-2-1- تاریخچه تشکیل آموزش خانواده 13
2-2-2- تاریخچه انجمن ملی اولیاء ومربیان.. 14
2-3- اهداف انجمن اولیاء ومربیان.. 15
2-4- سازمان مرکزی انجمن اولیاء ومربیان 16
2-4-1- اساس نامه انجمن مرکزی اولیاءومربیان جمهوری اسلامی ایران.. 16
2-4-2- اهداف انجمن مرکزی اولیاء و مربیان جمهوری اسلامی ایران 17
2-5-1- منشاء خانواده وتحولات تاریخی آن 18
2-5-3- کارکرد های اصلی خانواده در حوزه تعلیم وتربیت 19
2-5-4- اشکال مختلف خانواده و خصوصیات آنها 20
2-5-5- الگوهای تعاملی خانواده 20
2-5-6- دیدگاه های اساسی خانواده 22
2-5-6-4- نقش ها و وظایف خانواده 24
2-5-7- ضرورت و اهمیت آموزش خانواده 25
2-5-8- مبانی روانشناختی آموزش خانواده 26
2-5-9- عوامل اثر گذار برخانواده 28
2-5-10- اهداف آموزش خانواده 29
2-5-11- محتوا وعناوین آموزشی دوره های آموزش خانواده 29
2-5-12- شیوه های اجرای برنامه آموزش خانواده 31
2-6- بخش دوم: طیف دیدگاه های تربیتی.. 38
2-6-4- دیدگاه فرایند شناختی.. 42
2-6-5- دیدگاه انسان گرایانه. 43
2-6-6- دیدگاه ماورای فردی یا کل گرایانه. 44
2-6-7- دیدگاه های متفکرین تربیتی.. 45
2-6-7-3- دیدگاه امام خمینی (ره) 47
2-6-8- دیدگاه متفکرین غرب درزمینه تعلیم وتربیت 48
2-6-8-4- دیدگاه برتراند راسل 49
2-7- عوامل آموزشی و اجتماعی در مشکلات تحصیلی دانش آموزان 49
2-8- عدم ارتباط میان خانه ومدرسه 51
2-9-1- تحقیقات صورت گرفته در داخل کشور 51
2-9-2- تحقیقات صورت گرفته در خارج از کشور 55
فصل سوم : روش تحقیق
3-3- طرح پژوهش و منطق استفاده از آن.. 59
3-7- روش و ابزار جمع آوری اطلاعات… 60
3-9- روش تجزیه وتحلیل داده ها 62
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل اطلاعات
4-1-1 یافته های توصیفی پس آزمون فرضیه اول (معرفتی –شناختی) 65
4-1-2 یافته های توصیفی پس آزمون فرضیه دوم (حجاب و پوشش) 65
4-1-3 یافته های توصیفی پس آزمون فرضیه سوم (گفتار مادران) 66
4-1-4 یافته های توصیفی پس آزمون فرضیه چهارم (رفتار شناختی) 66
4–2 یافته ها در چهارچوب فرضیات پژوهش…. 67
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 3-1: شیوه نمره گذاری سوالات پرسشنامه. 62
جدول 4-1 نتایج حاصل از میانگین، میانه ، مد ، انحراف معیار ، خطای استاندارد ضریب چولگی.. 65
جدول 4-2 نتایج حاصل از میانگین، میانه ، مد ، انحراف معیار ، خطای استاندارد ضریب چولگی.. 65
جدول 4-3 نتایج حاصل از میانگین، میانه ، مد ، انحراف معیار ، خطای استاندارد ضریب چولگی.. 66
جدول 4-4 نتایج حاصل از میانگین، میانه ، مد ، انحراف معیار ، خطای استاندارد ضریب چولگی.. 66
جدول 4-5 مقایسه میا نگین های گروه گواه وآزمایشی در فرضیه اول.. 67
جدول4-6 برونداد نتایج آزمون t گروه آزمایش وگروه گواه در فرضیه اول.. 68
جدول 4-7 مقایسه میا نگین های گروه گواه و آزمایشی در فرضیه اول.. 68
جدول 4–8 برونداد نتایج آزمون t گروه آزمایش وگواه در فرضیه دوم. 69
جدول 4-9 مقایسه میا نگین های گروه گواه وآزمایشی در فرضیه اول.. 69
جدول4-10 برونداد نتایج آزمون t گروه آزمایش وگواه در فرضیه سوم. 69
جدول 4-11 مقایسه میا نگین های گروه گواه و آزمایشی در فرضیه اول.. 70
جدول 4-12 برونداد نتایج آزمون t گروه آزمایش وگواه در فرضیه چهارم. 70
چکیده
هدف کلی از انجام این پژوهش بررسی تأثیر کلاس های آموزش خانواده برروی دیدگاه های تربیتی مادران است . روش پژوهش در این تحقیق پیمایشی از نوع آزمایشی می باشد. جامعه مورد بررسی شامل کلیه مادران شرکت کننده در کلاس های اموزش خانواده که از طرف انجمن اولیاء ومربیان برگزار می شد ، بود که از طریق نمونه گیری 32نفر انتخاب شدند .ابزار مورد استفاده شامل پرسشنامه محقق ساخته در 20گویه در قالب چهار فرضیه ی معرفتی شناختی ،پوشش وظاهر ،نوع گفتارواصلاح رفتار اجتماعی ؛در مقیاس لیکرت می باشد که پس از محاسبه ضریب روایی که مورد تأیید متخصصان ومدرسان بودبا ضریب پایای993% بین افراد نمونه توزیع شد وسپس باروش های آماری توصیفی میانگین وانحراف استاندارد وروش استنباطی آزمون tبا استفاده از بسته نرم افزاری spss16مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که در فرضیه اول یعنی تأثیر کلاس های آموزش خانواده در دیدگاه معرفتی شناختی مادران در سطح معناداری 95% اطمینان و5% خطا میانگین گروه آزمایشی (13.40) در مقایسه با میانگین گروه گواه(12.79) و همچنین میزان آزمون t ( 930/6) در مقایسه با مقدار آن در جدول افزایش قابل توجهی داشته است .همچنین در فرضیه دوم با عنوان اثر بخشی آموزش خانواده بر ظاهر وپوشش مادران . نتایج نشان داد که میانگین گروه آزمایشی (13.75) در مقایسه با میانگین گروه گواه(10.71) و همچنین میزان آزمون t (565/2) در مقایسه با مقدار آن در جدول افزایش قابل توجهی داشته است .در فرضیه سوم با عنوان اثر بخشی آموزش خانواده بر نوع گفتار مادران . نتایج نشان داد که میانگین گروه آزمایشی (13.26) در مقایسه با میانگین گروه گواه(9.47) و همچنین میزان آزمون t(281/3) در مقایسه با مقدار آن در جدول افزایش قابل توجهی داشته است ودرفرضیه چهارم با عنوان اثربخشی آموزش خانواده بر اصلاح رفتار اجتماعی مادران نتایج نشان داد که میانگین گروه آزمایشی (12.19) در مقایسه با میانگین گروه گواه(8.66) و همچنین میزان آزمون t(695/3) در مقایسه با مقدار آن در جدول افزایش قابل توجهی داشته است. بنابراین می توان نتیجه گرفت که برگزاری کلاسهای آموزش خانواده بر دیدگاه های تربیتی مادران مؤثر بوده است .
کلید واژه ها: آموزش خانواده،دیدگاه ها ی تربیتی، معرفتی شناختی ،حجاب،نوع گفتار ورفتار اجتماعی
[پنجشنبه 1399-01-07] [ 11:08:00 ب.ظ ]
|