پایان نامه اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر کیفیت زندگی مادران دارای فرزند سندرم داون |
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
پایان نامه کارشناسی ارشد
(گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی )
عنوان:
اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر کیفیت زندگی مادران دارای فرزند سندرم داون
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شود
تکه هایی از متن به عنوان نمونه :
***ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است***
چکیده:
مقدمه: هدف پژوهش حاضر، بررسی اثر بخشی آموزش مهارت های زندگی بر کیفیت زندگی مادران دارای فرزند سندرم داون بود.
روش: پژوهش از نوع شبه تجربی و از نوع (پیش آزمون و پس آزمون) با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه مادران کودکان سندرم داون 6 ماهه تا 8 ساله مراجعه کننده به کانون سندرم داون ایران بود. 36 نمونه به روش تصادفی و به طور مساوی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. داده های پژوهش با استفاده از پرسشنامه دموگرافیک و فرم کوتاهکیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی(WHOQOL) جمع آوری شد. گروه آزمایش تحت آموزش مهارت های زندگی در قالب 12 جلسه 70 دقیقه ای قرار گرفت. داده ها با نرم افزار 16- SPSSو با استفاده از آزمون تحلیلکوواریانس چند متغیره تحلیل شد.
یافته ها: میانگین نمره کیفیت زندگی در مادران کودکان سندرم داون، پس از اجرای مداخله در گروه آزمایش در تمام حیطه ها بیشتر از میانگین گروه کنترل بوده است و تفاوت از لحاظ آماری معنادار بود(05/0> P).
نتیجه گیری: آموزش مهارت های زندگی میتواند توسط متخصصان به عنوان رویکردی آموزشی در بهبود شاخص های کیفیت زندگی مادران، ایجاد فضایی مناسب برای مادران برای کمک به رشد خدمات بهداشت روانی مادران کودک سندرم داون صورت گیرد آموزش مهارت های زندگی در جهت افزایش کیفیت زندگی مادران کودکان سندرم داون موثر بوده است.
کلیدواژه ها: مهارت های زندگی،کیفیت زندگی، مادران کودکان سندرم داون.
1 فصل اول…………………………………………………………………………………………………………………….. 1
1-1. مقدمه:…………………………………………………………………………………………………………………… 1
1-2. بیان مسئله:………………………………………………………………………………………………………………. 3
1-3. اهمیت و ضرورت……………………………………………………………………………………………………… 7
1-4. تعریف نظری:………………………………………………………………………………………………………….. 9
1-4-1. کیفیت زندگی……………………………………………………………………………………………………… 9
1-4-2. مهارت های زندگی……………………………………………………………………………………………….. 9
1-4-3. سندرم داون…………………………………………………………………………………………………………. 9
1-5. تعریف عملیاتی:……………………………………………………………………………………………………… 10
1-5-1. کیفیت زندگی……………………………………………………………………………………………………. 10
1-5-2. مهارت های زندگی……………………………………………………………………………………………… 10
1-5-3. سندرم داون……………………………………………………………………………………………………….. 10
1-6. اهداف پژوهش:……………………………………………………………………………………………………… 11
1-6-1. هدف کلی………………………………………………………………………………………………………… 11
1-6-2. اهداف اختصاصی……………………………………………………………………………………………….. 11
1-6-3. اهداف کاربردی…………………………………………………………………………………………………. 11
1-7. فرضیهها……………………………………………………………………………………………………………….. 12
1-7-1. فرضیه اصلی………………………………………………………………………………………………………. 12
1-7-2. فرضیه های اختصاصی………………………………………………………………………………………….. 12
2 فصل دوم : پیشینه پژوهش……………………………………………………………………………………………. 14
2-1. مقدمه:…………………………………………………………………………………………………………………. 14
2-2. سندرم داون…………………………………………………………………………………………………………… 14
2-2-1. طبقه بندی سندرم داون:…………………………………………………………………………………………. 15
2-2-2. خصوصیات کلی………………………………………………………………………………………………… 16
2-2-3. چه عواملی در بروز سندرم داون موثر هستند؟………………………………………………………………… 17
2-2-4. ویژگی ها و نشانه های سندرم داون……………………………………………………………………………. 18
2-3. کیفیت زندگی……………………………………………………………………………………………………….. 21
2-3-1. تاریخچه کیفیت زندگی………………………………………………………………………………………… 21
2-3-2. تعاریف کیفیت زندگی:………………………………………………………………………………………… 22
2-3-3. ویژگی های کیفیت زندگی…………………………………………………………………………………….. 25
2-3-4. چند بعدی بودن…………………………………………………………………………………………………… 25
2-3-5. بعد عینی کیفیت زندگی………………………………………………………………………………………… 29
2-3-6. بعد ذهنی………………………………………………………………………………………………………….. 30
2-3-7. ویژگی ذهنی بودن……………………………………………………………………………………………….. 30
2-3-8. نظریه های کیفیت زندگی………………………………………………………………………………………. 32
2-3-8-1. نظریه های مبتنی بر فرد………………………………………………………………………………………. 32
2-3-8-2. نظریه های مبتنی بر خانواده…………………………………………………………………………………. 32
2-3-8-3. نظریه های روانشناختی………………………………………………………………………………………. 33
2-3-8-4. نظریه های انسان شناسی…………………………………………………………………………………….. 33
2-3-9. ارزیابی کیفیت زندگی………………………………………………………………………………………….. 35
2-3-10. مدل های کیفیت زندگی:……………………………………………………………………………………… 36
2-3-10-1. مدل روحی- روانی…………………………………………………………………………………………. 36
2-3-10-2. مدل ادراکی کیفیت زندگی ژان………………………………………………………………………….. 36
2-3-10-3. مدل فرل و هاسی……………………………………………………………………………………………. 36
2-3-11. عوامل موثر بر کیفیت زندگی…………………………………………………………………………………. 37
2-3-12. ابزار سنجش کیفیت زندگی………………………………………………………………………………….. 38
2-3-13. کاربرد های سنجش کیفیت زندگی…………………………………………………………………………. 39
2-4. کیفیت زندگی در خانواده های بیماران مزمن روانی:…………………………………………………………… 39
2-5. کیفیت زندگی والدین دارای کودک مبتلا به سندرم داون……………………………………………………. 41
2-6. مهارت زندگی……………………………………………………………………………………………………….. 44
2-6-1. تعاریف……………………………………………………………………………………………………………. 44
2-6-2. مبانی نظری مهارت های زندگی………………………………………………………………………………. 49
2-6-3. مبانی نظری گروه درمانی……………………………………………………………………………………….. 53
2-6-3-1. دیدگاه مک دوکال………………………………………………………………………………………….. 53
2-6-3-2. دیدگاه فروید………………………………………………………………………………………………….. 54
2-6-3-3. دیدگاه مورنو………………………………………………………………………………………………….. 54
2-6-3-4. دیدگاه اسلاوسون……………………………………………………………………………………………. 54
2-6-3-5. دیدگاه لوین…………………………………………………………………………………………………… 54
2-6-4. روش آموزش مهارت های زندگی:…………………………………………………………………………… 56
2-6-5. پیشینه اجرایی برنامه های آموزش مهارتهای زندگی……………………………………………………… 57
2-6-6. اهداف آموزش مهارتهای زندگی…………………………………………………………………………… 58
2-6-7. اهداف عمده برنامه آموزش مهارتهای زندگی نیز عبارت است از:…………………………………….. 59
2-6-8. اهداف آموزش مهارتهای زندگی به طور اخص عبارت است از:…………………………………………. 60
2-6-9. اهمیت مهارتهای زندگی……………………………………………………………………………………… 61
2-6-10. ابعاد مهارتهای زندگی………………………………………………………………………………………. 63
2-6-11. انواع مهارت…………………………………………………………………………………………………….. 65
2-6-12. پنج حوزه اصلی مهارتهای زندگی………………………………………………………………………… 68
2-6-13. تعریف ده مهارت اصلی زندگی……………………………………………………………………………… 69
2-6-14. روشهای مورد استفاده در کارگاههای مهارتهای زندگی…………………………………………….. 72
2-6-14-1. رویکرد فعال در مقابل رویکرد منفعل در آموزش………………………………………………………. 72
2-7. بررسی متون………………………………………………………………………………………………………….. 73
2-7-1. پژوهشهای خارجی:……………………………………………………………………………………………… 73
2-7-2. پژوهشهای داخلی………………………………………………………………………………………………… 77
3 فصل سوم روش تحقیق……………………………………………………………………………………………….. 82
3-1. مقدمه………………………………………………………………………………………………………………….. 82
3-2. نوع مطالعه…………………………………………………………………………………………………………….. 82
3-3. جامعه مورد مطالعه…………………………………………………………………………………………………… 82
3-3-1. حجم نمونه و روش نمونه گیری……………………………………………………………………………….. 82
3-4. معیارهای انتخاب افراد مورد مطالعه……………………………………………………………………………….. 83
3-4-1. معیارهای ورود به پژوهش………………………………………………………………………………………. 83
3-4-2. معیار های خروج…………………………………………………………………………………………………. 83
3-5. روش گردآوری داده ها…………………………………………………………………………………………….. 84
3-5-1. پرسشنامه دموگرافیک محقق ساخته شامل:………………………………………………………………….. 84
3-5-2. مقیاس کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی (WHOQOL-BREF)……………………………. 84
3-5-3. اعتبار و پایایی…………………………………………………………………………………………………….. 85
3-6. متغیرها و نحوه سنجش آنها………………………………………………………………………………………. 86
3-6-1. متغیر ها…………………………………………………………………………………………………………….. 86
3-7. روش اجرا…………………………………………………………………………………………………………….. 86
3-8. روش تجزیه و تحلیل داده ها……………………………………………………………………………………….. 87
3-9. برنامه مداخله…………………………………………………………………………………………………………. 88
3-9-1. آموزش مهارت های زندگی…………………………………………………………………………………… 88
3-9-2. محتوای جلسات آموزشی مهارت های زندگی:…………………………………………………………….. 88
3-10. ملاحظات اخلاقی…………………………………………………………………………………………………. 91
4 فصل چهارم توصیف و تحلیل داده ها…………………………………………………………………………… 94
4-1. مقدمه………………………………………………………………………………………………………………….. 94
4-2. بررسی جمعیت شناختی……………………………………………………………………………………………. 94
4-3. بررسی توصیفی اطلاعات………………………………………………………………………………………… 110
4-4. تجزیه و تحلیل استنباطی فرضیه های تحقیق…………………………………………………………………… 111
5 فصل پنجم بحث و نتیجه گیری………………………………………………………………………………….. 119
5-1. مقدمه………………………………………………………………………………………………………………… 119
5-2. بحث و بررسی یافتهها…………………………………………………………………………………………….. 119
5-2-1. فرضیه اختصاصی 1: مداخله آموزش «مهارت های زندگی» بر سلامت جسمانی مادران دارای فرزند داون موثر است:………………………………………………………………………………………………………………………………. 121
5-2-2. فرضیه اختصاصی 2 : مداخله «آموزش مهارت های زندگی» بر سلامت روانی مادران دارای فرزند سندرم داون موثر است:……………………………………………………………………………………………………………………….. 122
5-2-3. فرضیه اختصاصی3 : آموزش مهارت های زندگی بر سلامت محیط مادران دارای فرزند سندرم داون موثر است: 124
5-2-4. فرضیه اختصاصی 4: آموزش مهارت های زندگی بر روابط اجتماعی از ابعاد کیفیت زندگی مادران دارای فرزند سندرم داون موثر است:…………………………………………………………………………………………………………… 126
5-3. نتیجه گیری:………………………………………………………………………………………………………… 127
5-4. محدودیتها………………………………………………………………………………………………………… 128
5-5. پیشنهادات کاربردی:……………………………………………………………………………………………… 128
5-6. پیشنهادات پژوهشی:………………………………………………………………………………………………. 129
فهرست منابع فارسی و انگلیسی:………………………………………………………………………………………… 130
پیوست شماره 1…………………………………………………………………………………………………………… 150
پیوست شماره2…………………………………………………………………………………………………………… 153
چکیده انگلیسی…………………………………………………………………………………………………………… 172
فهرست جداول
جدول 4‑1 توزیع آزمودنیها در دو گروه (آزمایش و کنترل) 95
جدول 4‑2 توزیع سطح تحصیلات اعضای گروه آزمایش و کنترل. 96
جدول 4‑3 توزیع سطح تحصیلات همسران اعضای گروه آزمایش و کنترل. 97
جدول 4‑4 اطلاعات مربوط به توزیع وضعیت اشتغال اعضای گروه آزمایش و کنترل. 98
جدول 4‑5 اطلاعات مربوط به توزیع وضعیت اشتغال همسران اعضای گروه آزمایش و کنترل. 100
جدول 4‑6 اطلاعات مربوط به توزیع وضعیت درآمد خانواده اعضای گروه آزمایش و کنترل. 101
جدول 4‑7 اطلاعات مربوط به توزیع وضعیت مسکن اعضای گروه آزمایش و کنترل. 102
جدول 4‑8 اطلاعات مربوط به توزیع تعداد فرزندان اعضای گروه آزمایش و کنترل. 104
جدول 4‑9 اطلاعات مربوط به وضعیت سنی آزمودنیهای گروه آزمایش و کنترل. 105
جدول 4‑10 اطلاعات مربوط به وضعیت سنی همسران آزمودنیهای گروه آزمایش و کنترل. 106
جدول 4‑12 همبستگی بین متغیر سن کودکان سندرم داون و کیفیت زندگی مادران آنها 109
جدول 4‑15 شاخصهای توصیفی مربوط به دادههای حاصل از اجرای پیشآزمون و پسآزمون. 110
جدول 4‑16 آزمون کولموگروف- اسمیرنوف برای اطمینان از نرمال بودن توزیع نمرات… 112
جدول 4‑17 آزمون باکس برای اطمینان از همگنی واریانسهای مولفههای کیفیت زندگی.. 112
جدول 4‑18 نتایج کلی تحلیل کوواریانس چند متغیره. 113
جدول 4‑19 مقایسه پسآزمون در دو گروه با کنترل اثر پیشآزمون. 113
فصل اول
[پنجشنبه 1399-01-07] [ 11:41:00 ب.ظ ]
|