پایان نامه اثربخشی آموزش فراشناخت و ذهن آگاهی بر نگرشهای زیست محیطی، رفتارشهروندی سازمانی و بهزیستی اجتماعی |
دانشگاه پیام نور
دانشکده علوم انسانی
مرکز تحصیلات تکمیلی
رساله جهت دریافت درجه دکترای تخصصی(Ph.D)
رشته روانشناسی عمومی
گروه روانشناسی
اثربخشی آموزش فراشناخت وذهنآگاهی بر نگرشهای زیست محیطی، رفتارشهروندی سازمانی و بهزیستی اجتماعی
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شود
تکه هایی از متن به عنوان نمونه :
***ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است***
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی و مقایسه اثربخشی آموزشهای ذهن آگاهی و فراشناخت بر نگرشهای زیست محیطی، رفتار شهروندی سازمانی و بهزیستی اجتماعی معلمان میباشد. جامعه آماری کلیه معلمان شاغل به تحصیل در دانشگاه فرهنگیان شهر بجنورد بودند که تعداد 90 نفر بهصورت نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب و در سه گروه 30 نفری شامل دو گروه آزمایش (آموزش ذهن آگاهی و فراشناخت) و یک گروه کنترل قرار گرفتند. از آموزش ذهنآگاهی مبتنی بر افزایش رابطه (MBRE) و آموزش مهارتهای اجتماعی بارویکرد فراشناخت (MASST) برای دورههای آموزشی استفاده شد. برای سنجش متغییرهای مستقل در مراحل پیشآزمون، پسآزمون وپیگیری از پرسشنامه نگرشهای زیست محیطی تامپسون و برتون (1990)، پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی پودساکف و همکاران (1994) و مقیاس بهزیستی اجتماعی کییز (1998) استفاده شد. تحلیل نتایج به روش تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر نشان داد که آموزشهای ذهنآگاهی و فراشناخت بر نگرشهای زیست محیطی، رفتار شهروندی سازمانی و بهزیستی اجتماعی معلمان اثر مثبت داشته است(05/.>P). بنابراین میتوان گفت آموزشهای فوق در حوزه اجتماعی نیز اثرات مثبتی دارند و با ارائه این آموزشها میتوان اثرات مفید اجتماعی و محیطی را در بین افراد ایجاد کرد.
کلمات کلیدی: ذهنآگاهی، فراشناخت، نگرش زیست محیطی، رفتار شهروندی سازمانی، بهزیستی اجتماعی
فهرست مطالب
عنوان صفحه
1-6- تعریف متغییرهای پژوهش… 29
2-4- انواع مداخلات مبتنی بر ذهن آگاهی.. 44
2-4-1- ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس… 44
2-5- اثرات فردی و اجتماعی ذهن آگاهی.. 50
2-7- تأثیر فراشناخت بر شناخت.. 59
2-9- فراشناخت ویادگیری اجتماعی.. 70
2-10- آموزش مهارتهای اجتماعی از طریق فراشناخت(MASST-R) 73
2-11- مقایسه فراشناخت و ذهن آگاهی.. 75
2-12- مبانی نظری بهزیستی اجتماعی.. 79
2-13- نظریه بهزیستی اجتماعی کییز. 83
2-14-کیفیت زندگی و بهزیستی اجتماعی.. 94
2-15- مبانی نظری رفتار شهروندی سازمانی.. 97
2-16- دیدگاههای مختلف در مورد رفتار شهروندی سازمانی(OCB) 102
2-16-1- دیدگاه ارگان در رفتار شهروندی سازمانی.. 103
2-16-2- دیدگاه گراهام در رفتار شهروندی سازمانی.. 106
2-16-3- دیدگاه پودساکف در رفتار شهروندی سازمانی.. 109
2-17- عوامل تأثیرگذار بر رفتار شهروندی سازمانی.. 112
2-18- نگرشهای زیست محیطی.. 115
2-19- تاریخچه نگرشهای زیست محیطی.. 117
2-20- محیط گرایی: انواع و دیدگاهها 119
2-20-2 -دیدگاه اریردن: محیط محوری و فن محوری.. 120
2-20-3- دیدگاه مرچنت: خود محوری و محیط محوری.. 121
2-20-5- دیدگاه تامپسون و برتون. 123
2-21- توسعه پایدار و نگرشهای زیست محیطی.. 124
2-22- آموزش و سواد زیست محیطی.. 125
3-4-آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر رفتار اجتماعی.. 145
3-5-آموزش مهارتهای اجتماعی با رویکرد فراشناختی.. 145
3-7-روش تجزیه وتحلیل داده ها 148
4-2– تجزیه و تحلیل دادهها 151
4-3– تجزیه و تحلیل توصیفی دادهها 152
4–4– تجزیه و تحلیل استنباطی دادهها 155
4–5– بررسی و مقایسه اثر بخشی دو روش آموزشی بر نگرشهای زیست محیطی 157
4-6– تحلیل و مقایسه اثر بخشی دو روش آموزشی بر رفتار شهروندی سازمانی.. 162
4-7- تحلیل و مقایسه اثر بخشی دو روش آموزشی بر بهزیستی اجتماعی معلمان. 167
فهرست جدولها
عنوان صفحه
جدول شماره 2-1: شاخصهای بهزیستی اجتماعی با توجه به سطوح تحلیل منبع: کییز و شاپیرو،2004. 86
جدول4-2: شاخصهای توصیفی زیر مقیاسهای بهزیستی اجتماعی دو گروه آزمایش و گروه کنترل. 153
جدول4-3: شاخصهای توصیفی نگرشهای زیست محیطی دو گروه آزمایش و گروه کنترل. 154
جدول 4-4- تحلیل واریانس متغییرهای وابسته تحقیق در پیش آزمون در گروهها 156
جدول 4-5- نتایج فرض کرویت موچلی برای نگرشهای زیست محیطی در گروهها 157
جدول 4-6- نتایج آزمون تحلیل اندازه گیری مکرر اثرات درون آزمودنیها در نگرشهای زیست محیطی.. 158
جدول 4-7- نتایج آزمون تحلیل اندازه گیری مکرر اثرات بین آزمودنیها در نگرش زیست محیطی.. 159
جدول 4-8- مقایسه میانگینهای اصلاح شده نگرش زیست محیطی در دو گروه آزمایش و گروه کنترل. 159
جدول 4-9- نتایج آزمون تعقیبی توکی برای مقایسه میانگینهای گروههای آموزش وکنترل. 160
جدول 4-10- نتایج آزمون تعقیبی توکی برای مقایسه زیرمولفههای نگرشهای زیست محیطی.. 161
جدول 4-11- نتایج فرض کرویت موچلی برای رفتارشهروندی سازمانی درگروهها 162
جدول 4-12- نتایج آزمون تحلیل اندازه گیری مکرر اثرات درون آزمودنیها در رفتارشهروندی سازمانی.. 163
جدول 4-13- نتایج آزمون تحلیل اندازه گیری مکرر اثرات بین آزمودنیها در رفتارشهروندی.. 163
جدول 4-14- مقایسه میانگینهای اصلاح شده رفتارشهروندی سازمانی در گروهها 164
جدول 4-15- نتایج آزمون تعقیبی توکی برای مقایسه میانگینهای گروهها رفتار شهروندی سازمانی.. 165
جدول 4-16- نتایج آزمون تعقیبی توکی برای مقایسه زیر مولفههای رفتار شهروندی سازمانی.. 166
جدول 4-17- نتایج فرض کرویت موچلی برای بهزیستی اجتماعی در دو گروه آزمایش و گواه 167
جدول 4-18- نتایج آزمون تحلیل اندازه گیری مکرر اثرات درون آزمودنیها در بهزیستی اجتماعی.. 168
جدول 4-19- نتایج آزمون تحلیل اندازه گیری مکرر اثرات بین آزمودنیها در بهزیستی اجتماعی.. 169
جدول 4-20- مقایسه میانگینهای اصلاح شده بهزیستی اجتماعی در بین گروهها 169
جدول 4-21- نتایج آزمون تعقیبی توکی برای مقایسه میانگینهای گروهها در بهزیستی اجتماعی.. 170
جدول 4-22- نتایج آزمون تعقیبی توکی برای مقایسه زیرمولفههای بهزیستی اجتماعی.. 171
[پنجشنبه 1399-01-07] [ 11:41:00 ب.ظ ]
|