دانشگاه آزاداسلامی

واحد ایلام

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته حسابداری (M.A)

 

عنوان:

ارزیابی تأثیر حسابداری مدیریت بر افزایش سرمایه فکری سازمانهای دولتی کشور

 

 

استادراهنما:

دکتر رحمت اله محمدی پور

 

 بهار1394

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                        صفحه

چکیده 1

فصل اول:  کلیات پژوهش

1-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………… 3

1-2- بیان مسئله……………………………………………………………………………………… 3

1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق……………………………………………………………………… 6

1-4- اهداف تحقیق…………………………………………………………………………………… 12

1-4-1- هدف اصلی………………………………………………………………………………….. 12

1-4-2- اهداف فرعی………………………………………………………………………………… 12

1-5- فرضیه‌های تحقیق.. 12

1-5-1- فرضیه اصلی……………………………………………………………………………….. 12

1-5-2- فرضیه‌های فرعی…………………………………………………………………………… 12

1-6- متغیرها‌ی تحقیق.. 12

1-6-1- متغیر مستقل………………………………………………………………………………… 13

1-6-2- متغیرهای وابسته. 13

1-7- تعاریف نظریه مفاهیم نظری و واژه‌های کلیدی……………………………………………….. 13

1-8- خلاصه فصل…………………………………………………………………………………… 14

1-8-1- ساختارگزارش پژوهش……………………………………………………………………… 14

فصل دوم:  ادبیات و پیشینه پژوهش

2-1- مقدمه. 17

2-2- مبانی نظری……………………………………………………………………………………. 18

2-3- فلسفه پیدایش حسابداری مدیریت………………………………………………………………. 18

2-3-1- ویژگی‌های حسابداری مدیریت.. 19

2-3-2- اهمیت حسابداری مدیریت………………………………………………………………….. 20

2-3-3- ابزارهای حسابداری مدیریت……………………………………………………………….. 21

2-4- مقایسه حسابداری مالی و حسابداری مدیریت راهبردی……………………………………….. 22

2-4-1- ابزارها و فنون حسابداری مدیریت راهبردی………………………………………………. 22

2-4-2- حسابداری هزینه‌ای در برابر حسابداری مدیریتی………………………………………….. 23

2-4-3- حسابداری مالی در برابر حسابداری مدیریتی………………………………………………. 23

2-4-3-1- حسابداری مدیریت.. 23

2-4-3-2- حسابداری‌های مالی………………………………………………………………………. 24

2-5- مدیریت هزینه به روش برآورد با گزارش‌ها کنترل هزینه به همراه شاخص‌های بهره وری    25

2-5-1- ابزارها و تکنیک‌های برآورد هزینه……………………………………………………….. 26

2-6- فلسفه پیدایش سرمایه فکری.. 27

2-6-1- ویژگی‌های سرمایه فکری…………………………………………………………………… 28

2-6-2- اهمیت سرمایه فکری سازمان‌های دولتی…………………………………………………… 29

2-7- اجزا و تعاریف سرمایه فکری سازمان‌های دولتی…………………………………………….. 29

2-7-1- مدلهای سرمایه فکری.. 30

2-7-2- مدیریت موفق سرمایه فکری……………………………………………………………….. 32

2-7-3- دلایل اندازه گیری سرمایه فکری توسط سازمان‌های دولتی………………………………… 33

2-7-4- روش‌های اندازه گیری سرمایه فکری.. 34

2-7-5- منافع و مزایای اندازه‌گیری سرمایه فکری.. 40

2-7-6- اهداف اندازه گیری سرمایه فکری.. 40

2-7-7- حسابداری مدیریت و سرمایه فکری………………………………………………………… 41

2-8- پیشینه تحقیق…………………………………………………………………………………… 43

2-8-1- تحقیقات انجام شده در خارج از کشور. 43

2-8-2- تحقیقات انجام شده در داخل کشور………………………………………………………….. 45

2-9- خلاصه فصل. 46

فصل سوم:  روش‌شناسی پژوهش

3-1- مقدمه. 48

3-2- روش اجرایی پژوهش…………………………………………………………………………. 48

3-3- روش پژوهش………………………………………………………………………………….. 49

3-4- جامعه آماری و حجم نمونه مورد پژوهش…………………………………………………….. 51

3-4-1- جامعه آماری پژوهش………………………………………………………………………. 51

3-4-2- نمونه گیری و روش نمونه گیری…………………………………………………………… 51

3-5- ابزار جمع آوری اطلاعات…………………………………………………………………….. 54

3-6- روائی و پرسشنامه…………………………………………………………………………….. 54

3-7- پایایی پرسشنامه……………………………………………………………………………….. 55

3-8- روش‌های آزمون فرضیات، نوع آزمون‌ها 56

3-9- روش‌های آماری……………………………………………………………………………….. 58

3-10- پرسشنامه. 58

3-10-1- مفاهیم 59

3-10-2- شیوه نمره گذاری………………………………………………………………………….. 59

3-11- خلاصه فصل…………………………………………………………………………………. 60

فصل چهارم:  تجزیه و تحلیل داده‌ها

4-1- مقدمه . 62

4-2- تحلیل‌های آماری……………………………………………………………………………….. 62

4-2-1- آمار توصیفی………………………………………………………………………………… 62

4-2-1-1- توزیع فراوانی بر حسب سن…………………………………………………………….. 63

4-2-1-2- توزیع فراوانی بر حسب سطح تحصیلات……………………………………………….. 64

4-2-1-3- توزیع فراوانی بر حسب سابقه کاری…………………………………………………….. 65

4-2-1-4- برآورد میانگین و انحراف معیار مولفه‌های سرمایه‌های انسانی………………………… 66

4-2-1-5- برآورد میانگین و انحراف معیار مولفه‌های سرمایه‌های ساختاری……………………… 67

4-2-1-6- برآورد میانگین و انحراف معیار مولفه‌های سرمایه‌های مشتری……………………….. 68

4-2-1-7- برآورد میانگین و انحراف معیار مولفه‌های دانش حسابداری مدیریت.. 68

4-3- بخش دوم: آمار استنباطی و آزمون فرضیه‌ها 69

4-3-1- بررسی توزیع داده‌ها 69

4-3-2- آزمون فرضیات…………………………………………………………………………….. 70

فصل پنجم:  نتیجه گیری و پیشنهادها

5-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………… 77

5-2- نتیجه‌گیری……………………………………………………………………………………… 77

5-3- مقایسه یافته‌ها با پژوهشهای پیشین……………………………………………………………. 78

5-4- پیشنهادها برای پژوهشهای آتی………………………………………………………………… 83

5-5- محدودیت‌های پژوهش…………………………………………………………………………. 84

پیوست‌ها 93

 

فهرست جدول‌ها

عنوان………………………………………………………………………………………………………………….. صفحه

جدول 2-1- ابزارهای حسابداری مدیریت به نقل از گروه مشاوران پنکو………………………………. 29

جدول 2-2- مقایسه حسابداری مالی و حسابداری مدیریت راهبردی.. 21

جدول 2-3- تعریف جدید سرمایه فکری……………………………………………………………… 22

جدول2-4- مقایسه مفهوم­سازی­های سرمایه­ فکری…………………………………………………….. 32

جدول 2-5- راهنمای فرمول‌های سرمایه فکری………………………………………………………… 40

جدول 3-1- جدول محاسبه حجم نمونه……………………………………………………………….. 51

جدول 3-2- جدول مورگان…………………………………………………………………………… 53

جدول 3-3- برآورد پایایی با آلفای کرونباخ برای پرسشنامه سرمایه فکری………………………… 55

جدول 3-4- برآورد پایایی با آلفای کرونباخ برای پرسشنامه حسابداری مدیریت…………………… 56

جدول 3-5- شیوه نمره گذاری……………………………………………………………………….. 59

جدول 3-6- ابعاد و شماره سؤالات…………………………………………………………………… 59

جدول 4-1-توزیع فراوانی بر حسب جنسیت مشتریان………………………………………………. 62

جدول 4-2- توزیع فراوانی بر حسب سن……………………………………………………………. 63

جدول 4-3- توزیع فراوانی بر حسب سطح تحصیلات………………………………………………. 64

جدول 4-4- توزیع فراوانی بر حسب سابقه کاری…………………………………………………… 65

جدول 4-5- برآورد میانگین و انحراف معیار مولفه‌های سرمایه‌های انسانی……………………….. 66

جدول 4-6- برآورد میانگین و انحراف معیار مولفه‌های سرمایه‌های ساختاری…………………….. 67

جدول 4-7- برآورد میانگین و انحراف معیار مولفه‌های سرمایه‌های مشتری………………………. 68

جدول 4-8- برآورد میانگین و انحراف معیار مولفه‌های دانش حسابداری مدیریت…………………. 68

جدول 4-9- بررسی توزیع داده‌ها 69

جدول 4-10- متغیرهای وارد و خارج شده 70

جدول 4-11- برآورد خلاصه مدل رگرسیونی………………………………………………………. 70

جدول 4-12- تحلیل Anova و تعیین سطح معنی داری مدل……………………………………….. 71

جدول4-13- ضرایب وزنی رگرسیونی……………………………………………………………… 71

جدول 4-14- آماره ضریب اسپیرمن………………………………………………………………… 72

جدول4-15- آماره ضریب اسپیرمن…………………………………………………………………. 73

جدول 4-16- آماره ضریب اسپیرمن………………………………………………………………… 74

جدول 4-17- جدول رگرسیونی……………………………………………………………………… 74

 

فهرست نمودارها

عنوان…………………………………………………………………………………………………………………. صفحه

نمودار 4-1-توزیع فراوانی بر حسب جنسیت مشتریان……………………………………………… 63

نمودار 4-2- توزیع فراوانی بر حسب سن…………………………………………………………… 64

نمودار 4-3- توزیع فراوانی بر حسب سطح تحصیلات…………………………………………….. 65

نمودار 4-4- توزیع فراوانی بر حسب سابقه کاری………………………………………………….. 66

 

 

شکل 1-1- عوامل مؤثر بر سرمایه فکری………………………………………………………….. 8

شکل 1-2- مفهوم سازی اجزای سرمایه فکری……………………………………………………… 10

 

چکیده

امروزه عناوینی چون سازمان موفق، ماندگار، آرمانی، رهسپار تعالی، سرآمد، متعالی و… از عبارت­های رایج حوزه مطالعاتی سازمان و مدیریت‌اند و گروه‌های مختلفی از افراد به دنبال شناسایی و معرفی ویژگی­های این قبیل سازمان‌ها هستند. از این رو، مفهوم سرمایه فکری در سازمان‌های دولتی به طور روزافزونی مورد توجه قرارگرفته است، اکثر سازمان‌های دولتی به دنبال استقرار سیستم مدیریت دانش درون خود هستند، یکی از مهم‌ترین چالش­ها و مشکلات سیستم‌های حسابداری سنتی عدم انعکاس ارزش سرمایه­های فکری در صورت‌های مالی و گزارشاهای سازمان‌هاست، در حالی که نقش سرمایه­های فکری در ایجاد ارزش بسیار بالاتر از نقشی است که سرمایه­های مالی ایفا می‌کنند، در دنیای امروز سیستم‌های حسابداری مدیریت نتایج اندازه‌گیری­های مالی و غیرمالی فعالیت‌های عملیاتی را گزارش می‌کنند.به عبارت دیگر با پیاده‌سازی تکیه در حسابداری مدیریت در سازمان از نظر سوددهی، برنامه‌ریزی، بودجه وغیره ساماندهی می‌شوند و این امرباعت می‌شود که اوضاع منابع انسانی، بهبود پیدا کند که خود تقویت سرمایه فکری را در پی دارد از این رو هدف از این پژوهش ، بررسی ارزیابی تأثیر حسابداری مدیریت بر افزایش سرمایه فکری سازمان‌های دولتی کشور می­باشد، برای انجام این پژوهش ، از پرسشنامه ارزیابی حسابداری مدیریت و پرسشنامه سرمایه فکری بونتیس استفاده شد و میان 384 نفر از کارکنان سازمان‌های دولتی توزیع شد و از نرم­افزار SPSS برای تجزیه و تحلیل داده­ها استفاده شد. یافته­های این پژوهش حاکی از آن است که رابطه معناداری میان حسابداری مدیریت و سرمایه فکری در سازمان‌های دولتی وجود دارد.

 

 واژگان کلیدی:

حسابداری مدیریت، سرمایه فکری، سازمان‌های دولتی


برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت