عنوان کامل پایان نامه : بررسی ویژگی­های آموزش صلح در برنامه­ی درسی دوره­ی ابتدایی از دیدگاه کارشناسان و معلمان

برخی از اقدامات یونسکو در سطوح ملی و منطقه­ای

  1. مساعدت به دول عضو در اجرای برنامه­ها و اقدامات ملی فرهنگ صلح به ویژه در السا لوادر، بروندی، موزاییک و سومالی
  2. همکاری در تهیه برنامه­های رادیویی، در مورد حقوق زنان و ارتقای آگاهی زنان فقیر
  3. برگزاری جشنواره­های سالانه فرهنگ صلح در السا لوادر
  4. همکاری در برگزاری کنفرانس بین­المللی” از کلیشه­های جنگ به ایده­آل­های صلح از طریق فرهنگ و آموزش” در دسامبر ۱۹۹۷ در مسکو
  5. اجرای طرح­های تحقیقاتی و همکاری در تشکیل گردهمایی­های مربوط به ترویج فرهنگ صلح در اروپای شرقی،مرکزی و آسیای میانه…(کمسیون ملی یونسکو در ایران،۱۳۷۸).

    یونسکو و فرهنگ صلح

    ایده فرهنگ صلح در برنامه­های یونسکو برای اولین­بار در سال۱۹۸۹ در کنگره بین­المللی” صلح در اذهان انسان­ها” در شهر یاماسوخر و در ساحل عاج مطرح شد. پس از آن آقای فدریکومایور مدیرکل یونسکو، در نخستین گردهمایی بین­المللی فرهنگ صلح که در شهر سالوادر تشکیل شد، رسما مباحثه بین­المللی درمورد برقراری حق صلح را آغاز کرد که مطالب آن در اعلامیه وین درج شد.

    یونسکو به منظور تقویت برنامه­های مرتبط با صلح و هماهنگ کردن فعالیت­های وابسته در این حوزه از سال ۱۹۹۵، یک طرح فرارشته­ای تحت عنوان” به سوی فرهنگ صلح” در راهبرد میان مدت سوم خود اختصاص داد. در این سند که برنامه کار یونسکو برای دوره شش­ساله ۲۰۰۰-۱۹۹۴ است، فرهنگ صلح چنین تعریف شده است:

    مجموعه ارزش­ها ، دیدگاه­ها ، شکل­های رفتاری ، شیوه­های زندگی و فعالیتی که احترام به زندگی، به انسان­ها و کرامت و حقوق آنها را منعکس می­سازد و از آنها الهام می­گیرد، نفی برخوردها از جمله تروریسم در همه اشکال آن، التزام به اصول آزادی، عدالت، همبستگی، دگرپذیری، تفاهم میان مردم و میان گروه­ها و افراد.

    راهبردهای مشارکت در ایجاد فرهنگ صلح به شرح زیر است:

    – تشویق آموزش صلح، حقوق بشر، دموکراسی، دگرپذیری و تفاهم بین­المللی

    – ترویج حقوق بشر و مبارزه با تبعیض

    – حمایت از تحکیم روندهای دموکراتیک

    – تشویق کثرتگرایی فرهنگی و گفت­وگوی بین فرهنگ­ها

    – مشارکت در پیشگیری از مناقشات و تحکیم صلح پس از درگیری

سوالات یا اهداف پایان نامه :

سؤالات تحقیق

الف) سؤال کلی

میزان توجه به ویژگی­ها و مؤلفه های آموزش صلح در برنامه درسی دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان و کارشناسان چگونه است؟

ب) سؤالات جزیی

  1. میزان توجه به مؤلفه­ی آگاهی از صلح و روش های حصول به آن در برنامه درسی دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان و کارشناسان چقدر است؟
  2. میزان توجه به مؤلفه­ی مشارکت، همکاری و تشریک مساعی در برنامه درسی دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان و کارشناسان چقدر است؟
  3. میزان توجه به مؤلفه­ی مسئولیت پذیری برای اعمال شخصی و اجتماعی در برنامه درسی دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان و کارشناسان چقدر است؟
  4. میزان توجه به مؤلفه­ی حل مسالمت آمیز تعارضات در برنامه درسی دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان و کارشناسان چقدر است؟
  5. میزان توجه به مؤلفه­ی احترام قائل شدن به تمامی اشکال زندگی و حیات در برنامه درسی دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان و کارشناسان چقدر است؟
  6. میزان توجه به مؤلفه­ی احساس همدردی با دیگران در سطوح مختلف در برنامه درسی دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان و کارشناسان چقدر است؟
  7. دیدگاه­های معلمان و کارشناسان در محور ویژگی­های آموزش صلح چه تشابه و تفاوتی با یکدیگر دارند؟

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی با عنوان : بررسی ویژگی­های آموزش صلح در برنامه­ی درسی دوره­ی ابتدایی از دیدگاه کارشناسان و معلمان

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت