پایان نامه ارشد مقایسه دیدگاه معلمان و کارشناسان در ارتباط با ویژگی ها و مؤلفه های صلح در برنامه درسی دوره ابتدایی |
عنوان کامل پایان نامه : بررسی ویژگیهای آموزش صلح در برنامهی درسی دورهی ابتدایی از دیدگاه کارشناسان و معلمان
برخی از اقدامات یونسکو در سطوح ملی و منطقهای
- مساعدت به دول عضو در اجرای برنامهها و اقدامات ملی فرهنگ صلح به ویژه در السا لوادر، بروندی، موزاییک و سومالی
- همکاری در تهیه برنامههای رادیویی، در مورد حقوق زنان و ارتقای آگاهی زنان فقیر
- برگزاری جشنوارههای سالانه فرهنگ صلح در السا لوادر
- همکاری در برگزاری کنفرانس بینالمللی” از کلیشههای جنگ به ایدهآلهای صلح از طریق فرهنگ و آموزش” در دسامبر ۱۹۹۷ در مسکو
اجرای طرحهای تحقیقاتی و همکاری در تشکیل گردهماییهای مربوط به ترویج فرهنگ صلح در اروپای شرقی،مرکزی و آسیای میانه…(کمسیون ملی یونسکو در ایران،۱۳۷۸).
یونسکو و فرهنگ صلح
ایده فرهنگ صلح در برنامههای یونسکو برای اولینبار در سال۱۹۸۹ در کنگره بینالمللی” صلح در اذهان انسانها” در شهر یاماسوخر و در ساحل عاج مطرح شد. پس از آن آقای فدریکومایور مدیرکل یونسکو، در نخستین گردهمایی بینالمللی فرهنگ صلح که در شهر سالوادر تشکیل شد، رسما مباحثه بینالمللی درمورد برقراری حق صلح را آغاز کرد که مطالب آن در اعلامیه وین درج شد.
یونسکو به منظور تقویت برنامههای مرتبط با صلح و هماهنگ کردن فعالیتهای وابسته در این حوزه از سال ۱۹۹۵، یک طرح فرارشتهای تحت عنوان” به سوی فرهنگ صلح” در راهبرد میان مدت سوم خود اختصاص داد. در این سند که برنامه کار یونسکو برای دوره ششساله ۲۰۰۰-۱۹۹۴ است، فرهنگ صلح چنین تعریف شده است:
مجموعه ارزشها ، دیدگاهها ، شکلهای رفتاری ، شیوههای زندگی و فعالیتی که احترام به زندگی، به انسانها و کرامت و حقوق آنها را منعکس میسازد و از آنها الهام میگیرد، نفی برخوردها از جمله تروریسم در همه اشکال آن، التزام به اصول آزادی، عدالت، همبستگی، دگرپذیری، تفاهم میان مردم و میان گروهها و افراد.
راهبردهای مشارکت در ایجاد فرهنگ صلح به شرح زیر است:
– تشویق آموزش صلح، حقوق بشر، دموکراسی، دگرپذیری و تفاهم بینالمللی
– ترویج حقوق بشر و مبارزه با تبعیض
– حمایت از تحکیم روندهای دموکراتیک
– تشویق کثرتگرایی فرهنگی و گفتوگوی بین فرهنگها
– مشارکت در پیشگیری از مناقشات و تحکیم صلح پس از درگیری
سوالات یا اهداف پایان نامه :
سؤالات تحقیق
الف) سؤال کلی
میزان توجه به ویژگیها و مؤلفه های آموزش صلح در برنامه درسی دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان و کارشناسان چگونه است؟
ب) سؤالات جزیی
- میزان توجه به مؤلفهی آگاهی از صلح و روش های حصول به آن در برنامه درسی دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان و کارشناسان چقدر است؟
- میزان توجه به مؤلفهی مشارکت، همکاری و تشریک مساعی در برنامه درسی دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان و کارشناسان چقدر است؟
- میزان توجه به مؤلفهی مسئولیت پذیری برای اعمال شخصی و اجتماعی در برنامه درسی دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان و کارشناسان چقدر است؟
- میزان توجه به مؤلفهی حل مسالمت آمیز تعارضات در برنامه درسی دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان و کارشناسان چقدر است؟
- میزان توجه به مؤلفهی احترام قائل شدن به تمامی اشکال زندگی و حیات در برنامه درسی دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان و کارشناسان چقدر است؟
- میزان توجه به مؤلفهی احساس همدردی با دیگران در سطوح مختلف در برنامه درسی دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان و کارشناسان چقدر است؟
- دیدگاههای معلمان و کارشناسان در محور ویژگیهای آموزش صلح چه تشابه و تفاوتی با یکدیگر دارند؟
برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:
لینک متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی با عنوان : بررسی ویژگیهای آموزش صلح در برنامهی درسی دورهی ابتدایی از دیدگاه کارشناسان و معلمان
[جمعه 1399-01-08] [ 03:00:00 ق.ظ ]
|