پایان نامه اسیب شناسی موانع پژوهش از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان |
دانشگاه آزاد اسلامی
واحد تهران مرکزی
دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی، گروه علوم تربیتی
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A )
گرایش مدیریت آموزشی
عنوان: اسیب شناسی موانع پژوهش از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان
(پردیس ها ومراکز آموزش عالی شهر تهران)
استاد راهنما:
دکتر مهدی شریعتمداری
بهار 1394
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده پایان نامه ( شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده): دانشگاهها مهمترین محل تولید علم محسوب شده و ساماندهی به تحقیقات دانشگاهی از مهمترین راهبردهای مؤثر در پیشرفت جامعه است. پژوهش حاضربا هدف آسیب شناسی موانع پژوهش از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان(پردیس ها و مراکز آموزش عالی شهر تهران )ا انجام گردید. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی واز نظر گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیهی اعضای هیأت علمی تمام وقت دانشگاه فرهنگیان(پردیسها و مراکز آموزش عالی شهر تهران ) در نیمسال اول 94-93 است که تعداد آنها 168 نفر گزارش شده است . با مراجعه به جدول مورگان تعداد 117 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته در 6 بخش موانع(مالی، فردی،امکاناتی، شغلی،علمی ومدیریتی-سازمانی ) در مقیاس پنجدرجهای لیکرت تنظیم گردید. روایی محتوای وصوری پرسشنامه توسط متخصصین مورد تأئید قرار گرفت و پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ .730/.برآورد شد. برای تجزیه وتحلیل دادههای به دست آمده از آزمون:برای توصیف دادهها از جداول توزیع فراوانی، نمودار خطی میانگین ها، شاخصهای مرکزی نظیر میانگین، انحراف استاندارد و چولگی و کشیدگی استفاده شده است. برای تحلیل آماری فرضیه های پژوهش از آزمونهای آمار استنباطی از جمله آزمون t بر ای تک متغیره ، آزمون t گروههای مستقل و تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد:موانع مالی، امکاناتی، فردی، شغلی، علمی و مدیریتی –سازمانی بر انجام پژوهش تاثیرگذار است. عامل موانع شغلی بالاترین میانگین و عامل علمی کمترین میانگین رادارد. واژگان کلیدی: آسیب شناسی، موانع، پژوهش،اعضای هیأت علمی، دانشگاه فرهنگیان
|
فهرست مطالب
عنوان صفحه
2-1 اهمیت موضوع تحقیق وانگیزه انتخاب آن. 4
5-1تعریف واژگان و اصطلاحات.. 8
2-1-2تاریخچه آموزش عالی در جهان. 13
3-1-2تاریخچه آموزش عالی در ایران. 14
4-1-2تاریخچه تشکیل دانشگاه فرهنگیان(تربیت معلم) 15
3-2-2 ویژگیهای یک پژوهشگر موفق. 21
4-2-2انواع اصلی و روشهای معمول پژوهش… 22
7-2-2 عوامل مؤثربر توسعه پژوهش… 25
8-2-2وضعیت پژوهش علمی ایران در مقایسه با سایر کشورهای جهان اسلام در فاصله سالهای (2005-1995) 25
9-2-2جدیدترین وضعیت پژوهش علمی ایران در مقایسه با سایر کشور های منطقه (2014) 31
10-2-2وضعیت ردهبندی 5 کشور برتر جهان در تولید علم(2011-2010) 33
11-2-2گستره پژوهش در دانشگاه فرهنگیان و راه کارهای توسعه آن. 34
12-2-2آسیب ها و موانع پژوهش در نظام آموزش عالی.. 36
3-2 بخش سوم: پیشینیه تحقیقات داخلی و خارجی.. 41
3-3 تعیین حجم نمونه وروش نمونه گیری.. 50
5-3 ابزار اندازه گیری اطلاعات.. 51
6-3تعیین روایی و پایایی ابزار پژوهش… 52
7-3روش تجزیه وتحلیل داده ها 53
نمودار1-3: آزمونهای توصیفی و استنباطی بکارگرفته در این پژوهش… 54
1-4 ویژگی های جمعیت شناختی.. 56
1-1-4ویژگی های جمعیت شناختی به تفکیک جنسیت.. 57
2-1-4 ویژگی های جمعیت شناختی به تفکیک تحصیلات.. 58
3-1-4 ویژگی های جمعیت شناختی به تفکیک گروه آموزشی.. 59
4-1-4 ویژگی های جمعیت شناختی به تفکیک پردیس یا مرکز محل خدمت.. 61
5-1-4 ویژگی های جمعیت شناختی به تفکیک سابقه کاری.. 62
6-1-4 ویژگی های جمعیت شناختی به تفکیک متوسط میزان ساعات تدریس در هفته. 63
7-1-4 ویژگی های جمعیت شناختی به تفکیک تعداد طرح های پژوهشی.. 64
8-1-4 ویژگی های جمعیت شناختی به تفکیک تعداد مقالات پژوهشی.. 65
11-1-4 ویژگی های جمعیت شناختی به تفکیک مسئولیت اجرایی.. 68
2-4-2شاخص های توصیفی پژوهش… 70
1-3-4 تجزیه و تحلیل داده ها مربوط به فرضیه اول پژوهش… 70
2-3-4 تجزیه و تحلیل داده ها مربوط به فرضیه دوم پژوهش… 71
3-3-4 تجزیه و تحلیل داده ها مربوط به فرضیه سوم پژوهش… 72
4-3-4 تجزیه و تحلیل داده ها مربوط به فرضیه چهارم پژوهش… 73
5-3-4 تجزیه و تحلیل داده ها مربوط به فرضیه پنجم پژوهش… 74
6-3-4 تجزیه و تحلیل دادهها مربوط به فرضیه ششم پژوهش… 75
1-4-4 تجزیه و تحلیل داده ها مربوط به فرضیه هفتم پژوهش… 76
2-4-4 تجزیه و تحلیل داده ها مربوط به فرضیه هشتم پژوهش… 77
3-4-4 تجزیه و تحلیل داده ها مربوط به فرضیه نهم پژوهش… 78
1-3- 5 محدودیت های خارج از دست محقق. 87
2-3-5 محدودیت های در دست محقق. 87
1-4-5پیشنهادهای کاربردی مبتنی بر یافته های تحقیق. 88
2-4-5پیشنهاد به پژوهشگران آتی.. 89
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول1-2 فهرست دانشگاه های برتر ایران(2005-1995) 27
جدول 2-2 فهرست کشورهای برترمنطقه از نظر تولید علم(2005-1995) 30
جدول3-2رتبه کشورهای منطقه از نظر تولید علم درسال 2014(اسکوپوس) 32
جدول 4-2وضعیت 5 کشور اول تولید کننده علم جهان (2011-2010) 33
.جدول شماره1-3شاخص های پرسشنامه موانع پژوهش… 51
.جدول2-3: آلفایکرونباخ برای شاخص های تحقیق. 53
جدول3-3: آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه موانع پژوهش… 53
جدول 1-4 نمونه آماری به تفکیک جنسیت.. 57
جدول2-4 توزیع فراوانی و درصد نمونه آماری به تفکیک تحصیلات.. 58
جدول3-4 توزیع فراوانی و درصد نمونه آماری به تفکیک گروه آموزشی.. 59
جدول 4-4 توزیع فراوانی و درصد نمونه آماری به تفکیک پردیس محل خدمت.. 61
جدول 5-4 توزیع فراوانی و درصد نمونه آماری به تفکیک سابقه کاری.. 62
جدول6-4 توزیع فراوانی و درصد نمونه آماری به تفکیک متوسط میزان ساعات تدریس در هفته. 63
جدول7-4 توزیع فراوانی و درصد نمونه آماری به تفکیک تعداد طرح های پژوهشی.. 64
جدول 8-4 توزیع فراوانی و درصد نمونه آماری به تفکیک تعداد مقالات پژوهشی.. 65
جدول 9-4 توزیع فراوانی و درصد نمونه آماری به تفکیک تعداد مقالات چاپ شده در مجلات معتبر داخلی 66
جدول10-4 توزیع فراوانی و درصد نمونه آماری به تفکیک تعداد مقالات چاپ شده در مجلات معتبر خارجی 67
جدول 11-4 توزیع فراوانی و درصد نمونه آماری به تفکیک مسئولیت اجرایی.. 68
جدول 12-4 آزمون کلموگروف- اسمیرنف متغیرهای پژوهش… 69
جدول 13-4 شاخصهای توصیفی متغیرهای پژوهش… 70
جدول14-4 آزمون t تک متغیره برای بررسی موانع مالی.. 71
جدول 15-4 آزمون t تک متغیره برای بررسی موانع امکاناتی.. 71
جدول 16-4 آزمون t تک متغیره برای بررسی موانع شغلی.. 72
جدول 17-4 آزمون t تک متغیره برای بررسی موانع علمی.. 73
جدول 18-4 آزمون t تک متغیره برای بررسی موانع فردی.. 74
جدول 19-4 آزمون t تک متغیره برای بررسی موانع مدیریتی- سازمانی.. 75
جدول 20-4 میانگین دیدگاه شرکت کنندگان بر اساس جنسیت.. 76
جدول 23-4 ماتریس همبستگی بین موانع پژوهش… 78
جدول 22-4 نتایج آزمون اثرات بین گروهی تحلیل واریانس یکطرفه تحصیلات مختلف و موانع. 77
جدول21-4 میانگین استادان در هر یک از سطح تحصیلات.. 77
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار 1-4 توزیع نمونه آماری به تفکیک جنسیت.. 57
نمودار 2-4 توزیع فراوانی و درصد نمونه آماری به تفکیک تحصیلات.. 58
نمودار 3-4 توزیع فراوانی و درصد نمونه آماری به تفکیک گروه آموزشی.. 60
نمودار 4-4 توزیع نمونه آماری به تفکیک پردیس /مرکز محل خدمت.. 61
نمودار 5-4 توزیع نمونه آماری به تفکیک سابقه کاری.. 62
نمودار 6-4 توزیع نمونه آماری به تفکیک متوسط میزان ساعات تدریس در هفته. 63
نمودار 7-4 توزیع نمونه آماری به تفکیک تعداد طرح های پژوهشی.. 64
نمودار 8-4 توزیع نمونه آماری به تفکیک تعداد مقالات پژوهشی.. 65
نمودار 9-4 توزیع نمونه آماری به تفکیک تعداد مقالات چاپ شده در مجلات معتبر داخلی.. 66
نمودار 11-4 توزیع نمونه آماری به تفکیک مسئولیت اجرایی.. 68
نمودار 10-4 توزیع نمونه آماری به تفکیک تعداد مقالات چاپ شده در مجلات معتبر خارجی.. 67
[پنجشنبه 1399-01-07] [ 11:06:00 ب.ظ ]
|