دانشگاه آزاد اسلامی

واحد تهران مرکزی                                                                    

دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی، گروه علوم تربیتی

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A )

گرایش مدیریت آموزشی

عنوان:  اسیب شناسی موانع پژوهش از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان

 (پردیس ها ومراکز آموزش عالی شهر تهران) 

استاد راهنما:

دکتر مهدی شریعتمداری

بهار 1394

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

 چکیده پایان نامه ( شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده):

دانشگاه­ها مهمترین محل تولید علم محسوب شده و ساماندهی به تحقیقات دانشگاهی از مهمترین راهبردهای مؤثر در پیشرفت جامعه است.  پژوهش حاضربا هدف آسیب شناسی موانع پژوهش از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان(پردیس ها و مراکز آموزش عالی شهر تهران )ا انجام گردید. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی واز نظر گرد­آوری داده­ها توصیفی- پیمایشی می­باشد.  جامعه آماری تحقیق شامل کلیه­ی اعضای هیأت علمی تمام وقت دانشگاه فرهنگیان(پردیس­ها و مراکز آموزش عالی شهر تهران ) در نیمسال اول 94-93 است که تعداد آن­ها 168 نفر گزارش شده است . با مراجعه به جدول مورگان تعداد 117 نفر با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای نسبی به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گرد­آوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته در 6 بخش موانع(مالی، فردی،امکاناتی، شغلی،علمی ومدیریتی-سازمانی ) در مقیاس پنج­درجه­ای لیکرت تنظیم گردید. روایی محتوای وصوری پرسشنامه توسط متخصصین مورد تأئید قرار گرفت و پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ  .730/.برآورد شد. برای تجزیه وتحلیل داده­های به دست آمده از آزمون:برای توصیف داده­ها از جداول توزیع فراوانی، نمودار خطی میانگین ها، شاخص­های مرکزی نظیر میانگین، انحراف استاندارد و چولگی و کشیدگی استفاده شده است. برای تحلیل آماری فرضیه های پژوهش از آزمون­های آمار استنباطی از جمله آزمون t بر ای تک متغیره ، آزمون t گروه­های مستقل و تحلیل واریانس یک­طرفه استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد:موانع مالی، امکاناتی، فردی، شغلی، علمی و مدیریتی –سازمانی بر انجام پژوهش تاثیرگذار است. عامل موانع شغلی بالاترین میانگین و عامل علمی کمترین میانگین رادارد.

واژگان کلیدی: آسیب شناسی، موانع، پژوهش،اعضای هیأت علمی، دانشگاه فرهنگیان

 

 

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                                                                                  صفحه

فصل اول:کلیات تحقیق

مقدمه. 2

1-1 بیان مسأله. 3

2-1 اهمیت موضوع تحقیق وانگیزه انتخاب آن. 4

3-1 هدف های تحقیق. 6

1-3-1هدف کلی.. 6

2-3-1اهداف فرعی.. 6

4-1 فرضیه های تحقیق. 7

5-1تعریف واژگان و اصطلاحات.. 8

6-1 مدل تحقیق. 9

فصل دوم:ادبیات وپیشینه تحقیق

مقدمه. 10

1-2بخش اول: تعلیم وتربیت.. 12

1-1-2آموزش عالی.. 13

2-1-2تاریخچه آموزش عالی در جهان. 13

3-1-2تاریخچه آموزش عالی در ایران. 14

4-1-2تاریخچه تشکیل دانشگاه فرهنگیان(تربیت معلم) 15

2-2بخش دوم: پژوهش… 20

1-2-2تعریف پژوهش… 20

2-2-2تعریف پژوهشگر. 21

3-2-2 ویژگی‌های یک پژوهشگر موفق. 21

4-2-2انواع اصلی و روش‌های معمول پژوهش… 22

5-2-2مراحل فرآیند پژوهش… 22

6-2-2 پژوهش وتوسعه. 24

7-2-2 عوامل مؤثربر توسعه پژوهش… 25

8-2-2وضعیت پژوهش علمی ایران در مقایسه با سایر کشورهای جهان اسلام در فاصله سالهای (2005-1995)  25

1-8-2-2ایران. 26

2-8-2-2ترکیه. 27

3-8-2-2مصر. 28

4-8-2-2کویت.. 28

5-8-2-2عربستان سعودی.. 28

6-8-2-2لبنان. 29

7-8-2-2امارات متحده عربی.. 29

8-8-2-2مالزی.. 29

9-8-2-2ازبکستان. 30

9-2-2جدیدترین وضعیت پژوهش علمی ایران در مقایسه با سایر کشور های منطقه (2014) 31

10-2-2وضعیت ردهبندی 5 کشور برتر جهان در تولید علم(2011-2010) 33

11-2-2گستره پژوهش در دانشگاه فرهنگیان و راه کارهای توسعه آن. 34

12-2-2آسیب ها و موانع پژوهش در نظام آموزش عالی.. 36

3-2 بخش سوم: پیشینیه تحقیقات داخلی و خارجی.. 41

1-3-2 تحقیقات داخلی.. 41

2-3-2تحقیات خارجی.. 46

فصل سوم:روش شناسی تحقیق

مقدمه. 49

1-3 روش تحقیق. 49

2-3 جامعه آماری.. 50

3-3 تعیین حجم نمونه وروش نمونه گیری.. 50

4-3 شیوه گردآوری اطلاعات.. 50

5-3 ابزار اندازه گیری اطلاعات.. 51

6-3تعیین روایی و پایایی ابزار پژوهش… 52

7-3روش تجزیه وتحلیل داده ها 53

نمودار1-3: آزمونهای توصیفی و استنباطی بکارگرفته در این پژوهش… 54

فصل چهارم:تجزیه وتحلیل دادها

مقدمه. 56

1-4 ویژگی های جمعیت شناختی.. 56

1-1-4ویژگی های جمعیت شناختی به تفکیک جنسیت.. 57

2-1-4 ویژگی های جمعیت شناختی به تفکیک تحصیلات.. 58

3-1-4 ویژگی های جمعیت شناختی به تفکیک گروه آموزشی.. 59

4-1-4 ویژگی های جمعیت شناختی به تفکیک پردیس یا مرکز محل خدمت.. 61

5-1-4 ویژگی های جمعیت شناختی به تفکیک سابقه کاری.. 62

6-1-4 ویژگی های جمعیت شناختی به تفکیک متوسط میزان ساعات تدریس در هفته. 63

7-1-4 ویژگی های جمعیت شناختی به تفکیک تعداد طرح های پژوهشی.. 64

8-1-4 ویژگی های جمعیت شناختی به تفکیک تعداد مقالات پژوهشی.. 65

9-1-4 ویژگیهای جمعیت شناختی به تفکیک تعداد مقالات چاپ شده در مجلات معتبر داخلی (علمی- پژوهشی و ISC)  66

10-1-4 ویژگیهای جمعیت شناختی به تفکیک تعداد مقالات چاپ شده در مجلات معتبر خارجی (علمی-پژوهشی،ISC وISI)  67

11-1-4 ویژگی های جمعیت شناختی به تفکیک مسئولیت اجرایی.. 68

2-4 شاخصهای توصیفی پژوهش… 69

1-2-4 توزیع نرمال. 69

2-4-2شاخص های توصیفی پژوهش… 70

3-4 تحلیل استنباطی داده ها 70

1-3-4 تجزیه و تحلیل داده ها مربوط به فرضیه اول پژوهش… 70

2-3-4 تجزیه و تحلیل داده ها مربوط به فرضیه دوم پژوهش… 71

3-3-4 تجزیه و تحلیل داده ها مربوط به فرضیه سوم پژوهش… 72

4-3-4 تجزیه و تحلیل داده ها مربوط به فرضیه چهارم پژوهش… 73

5-3-4 تجزیه و تحلیل داده ها مربوط به فرضیه پنجم پژوهش… 74

6-3-4 تجزیه و تحلیل دادهها مربوط به فرضیه ششم پژوهش… 75

4-4 یافته های جانبی.. 76

1-4-4 تجزیه و تحلیل داده ها مربوط به فرضیه هفتم پژوهش… 76

2-4-4 تجزیه و تحلیل داده ها مربوط به فرضیه هشتم پژوهش… 77

3-4-4 تجزیه و تحلیل داده ها مربوط به فرضیه نهم پژوهش… 78

فصل پنجم:بحث ونتیجه گیری

مقدمه. 80

. 1-5 خلاصه تحقیق. 81

2-5 بحث ونتیجه گیری.. 83

1-3- 5 محدودیت های خارج از دست محقق. 87

2-3-5 محدودیت های در دست محقق. 87

1-4-5پیشنهادهای کاربردی مبتنی بر یافته های تحقیق. 88

2-4-5پیشنهاد به پژوهشگران آتی.. 89

منابع و مآخذ. 90

پیوست هاوضمائم. 97

 

فهرست جداول

عنوان                                                                                                                                                                  صفحه

جدول1-2 فهرست دانشگاه های برتر ایران(2005-1995) 27

جدول 2-2 فهرست کشورهای برترمنطقه از نظر تولید علم(2005-1995) 30

جدول3-2رتبه کشورهای منطقه از نظر تولید علم درسال 2014(اسکوپوس) 32

جدول 4-2وضعیت 5 کشور اول تولید کننده علم جهان (2011-2010) 33

.جدول شماره1-3شاخص های پرسشنامه موانع پژوهش… 51

.جدول2-3: آلفایکرونباخ برای شاخص های تحقیق. 53

جدول3-3: آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه موانع پژوهش… 53

جدول 1-4 نمونه آماری به تفکیک جنسیت.. 57

جدول2-4 توزیع فراوانی و درصد نمونه آماری به تفکیک تحصیلات.. 58

جدول3-4 توزیع فراوانی و درصد نمونه آماری به تفکیک گروه آموزشی.. 59

جدول 4-4 توزیع فراوانی و درصد نمونه آماری به تفکیک پردیس محل خدمت.. 61

جدول 5-4 توزیع فراوانی و درصد نمونه آماری به تفکیک سابقه کاری.. 62

جدول6-4 توزیع فراوانی و درصد نمونه آماری به تفکیک متوسط میزان ساعات تدریس در هفته. 63

جدول7-4 توزیع فراوانی و درصد نمونه آماری به تفکیک تعداد طرح های پژوهشی.. 64

جدول 8-4 توزیع فراوانی و درصد نمونه آماری به تفکیک تعداد مقالات پژوهشی.. 65

جدول 9-4 توزیع فراوانی و درصد نمونه آماری به تفکیک تعداد مقالات چاپ شده در مجلات معتبر داخلی   66

جدول10-4 توزیع فراوانی و درصد نمونه آماری به تفکیک تعداد مقالات چاپ شده در مجلات معتبر خارجی   67

جدول 11-4 توزیع فراوانی و درصد نمونه آماری به تفکیک مسئولیت اجرایی.. 68

جدول 12-4 آزمون کلموگروف- اسمیرنف متغیرهای پژوهش… 69

جدول 13-4 شاخص‌های توصیفی متغیرهای پژوهش… 70

جدول14-4 آزمون t تک متغیره برای بررسی موانع مالی.. 71

جدول 15-4 آزمون t تک متغیره برای بررسی موانع امکاناتی.. 71

جدول 16-4 آزمون t تک متغیره برای بررسی موانع شغلی.. 72

جدول 17-4 آزمون t تک متغیره برای بررسی موانع علمی.. 73

جدول 18-4 آزمون t تک متغیره برای بررسی موانع فردی.. 74

جدول 19-4 آزمون t تک متغیره برای بررسی موانع مدیریتی- سازمانی.. 75

جدول 20-4 میانگین دیدگاه شرکت کنندگان بر اساس جنسیت.. 76

جدول 23-4 ماتریس همبستگی بین موانع پژوهش… 78

جدول 22-4 نتایج آزمون اثرات بین گروهی تحلیل واریانس یکطرفه تحصیلات مختلف و موانع. 77

جدول21-4 میانگین استادان در هر یک از سطح تحصیلات.. 77

 

فهرست نمودارها

عنوان                                                                                                                                                                  صفحه

نمودار 1-4 توزیع نمونه آماری به تفکیک جنسیت.. 57

نمودار 2-4 توزیع فراوانی و درصد نمونه آماری به تفکیک تحصیلات.. 58

نمودار 3-4 توزیع فراوانی و درصد نمونه آماری به تفکیک گروه آموزشی.. 60

نمودار 4-4 توزیع نمونه آماری به تفکیک پردیس /مرکز محل خدمت.. 61

نمودار 5-4 توزیع نمونه آماری به تفکیک سابقه کاری.. 62

نمودار 6-4 توزیع نمونه آماری به تفکیک متوسط میزان ساعات تدریس در هفته. 63

نمودار 7-4 توزیع نمونه آماری به تفکیک تعداد طرح های پژوهشی.. 64

نمودار 8-4 توزیع نمونه آماری به تفکیک تعداد مقالات پژوهشی.. 65

نمودار 9-4 توزیع نمونه آماری به تفکیک تعداد مقالات چاپ شده در مجلات معتبر داخلی.. 66

نمودار 11-4 توزیع نمونه آماری به تفکیک مسئولیت اجرایی.. 68

نمودار 10-4 توزیع نمونه آماری به تفکیک تعداد مقالات چاپ شده در مجلات معتبر خارجی.. 67

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه کلیک کنید

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت