پایان نامه ارشد امکان سنجی آموزش های مهارتی محصول محور در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور |
دانشکده علوم انسانی و اجتماعی
پایان نامه دوره کارشناسی ارشد در رشته علوم تربیتی گرایش برنامه ریزی آموزشی
عنوان : امکان سنجی آموزش های مهارتی محصول محور در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور
استاد راهنما :
دکتر ابراهیم صالحی عمران
استاد مشاور :
دکتر صمد ایزدی
دی 1393
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده
هدف این پژوهش ، امکان سنجی آموزش های مهارتی محصول محور در کشور بود .که به دنبال پاسخگویی به سه سوال ، شناسایی فرصت ها ، تهدیدها ، قوت ها و ضعف های آموزش های مهارتی محصول محور وبررسی مهم ترین نیازها و الزامات الگوی آموزش ، تولید ، بازاریابی و فروش از دیدگاه مدیران اجرایی انجام شد . تحقیق حاضر به روش توصیفی – پیماشی انجام شده است. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه مدیران اجرایی پروژه آموزش های مهارتی محصول محور در کشور به تعداد 635 نفر بودند که بر اساس فرمول کوکران تعداد 239 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند .ابزار جمع آوری داده ها، مصاحبه به شیوه ی کیفی و پرسشنامه به شیوه ی کمی بود . جهت تحلیل داده ها از تکنیک swot برای تشریح نقاط ضعف ، قوت ، تهدید و فرصت استفاده گردیده است . برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از شاخص های گرایش مرکزی و همینطور به منظور رتبه بندی مولفه ها از آزمون فرید من استفاده شد . یافته های تحقیق نشان داد که شاخص های موثر بر فرصت ها شاخص های اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی می باشند ، و شاخص مراکز علمی موثرترین شاخص در تهدیدات می باشند. از طرفی شاخص موثر بر قوت ، نیروی انسانی و شاخص موثر بر ضعف ، ضعف اقتصادی می باشند . علاوه بر آن ، مهمترین نیازها و ضعف ها در بخش تولید و فروش وجود دارد. در مجموع با توجه به امر آموزش و بازاریابی مناسبی که صورت می گیرد با عنایت به اینکه کاستی هایی در تعداد محدودی از مولفه ها در فرایند تولید و فروش وجود دارد ، امکان پذیری این طرح در استان های کشور به صورت کلی وجود دارد. هم چنین در صورت اجرایی شدن صحیح این طرح پیش بینی می شود : متقاضیان اشتغال سازماندهی شوند و فرصت های شغلی با مشارکت بخش خصوصی و با حمایت و هدایت سازمان آموزش فنی و حرفه ای موجب کاهش بیکاری پنهان در جامعه شود و همچنین با توجه به ارائه آموزش مبتنی بر محیط کار و افزایش اعتماد به نفس کارآموزان به دلیل مواجه شدن با محیط واقعی کار موجب افزایش اثربخشی آموزشی و توانمند سازی کارآموزان در جامعه گردد.
واژگان کلیدی : امکان سنجی ، آموزش های مهارتی، آموزش های محصول محور ، فنی و حرفه ای ، آموزش ، تولید ، بازاریابی ، فروش
فهرست مطالب
1-5-تعریف واژه هاو اصطلاحات… 9
2-3-سهم آموزش در رشد اقتصادی… 17
2-4-رسالتهای آموزش در ایران.. 19
2-5-آموزش و تأثیر آن برمدیریت کیفیت تولید.. 20
2-6-پیشینه آموزش همراه با تولید.. 22
2-7-آموزش و تأثیر آن بر بازاریابی… 23
2-8-نقش تبلیغات تکنیکی در بازاریابی فروش…. 24
2-9-موازنه تبلیغات و رشد اقتصادی… 26
2-10-امکان سنجی بازار و موانع آن در ایران.. 26
2-11-تنگناها و موانع ساختاری بازار. 28
2-12-معرفی آموزش فنی وحرفه ای… 30
2-13-فنی وحرفه ای و اهمیت و ضرورت آن در ایران.. 33
2-14-رابطه میان آموزشهای فنی وحرفه ای و ایجاد اشتغال در بازار کار. 34
2-15-بازار کار و کارآفرینی… 35
2-16-نظام فنی وحرفه ای و مهارت آموزی… 36
2-18-ضرورت توجه به آموزشهای مهارتی… 39
2-19-آموزش ،مهارت و اشتغال.. 40
2-20-آموزشهای مهارتی محصولمحور. 42
2-21-تشریح مدل آموزش محصول محور. 43
2-22-بازار کار و آموزش فنی وحرفه ای… 51
2-24-دلایل انجام امکان سنجی و کاربرد آن.. 56
3-6-روشهای جمع آوری اطلاعات… 80
3-9-روشهای تجزیه وتحلیل اطلاعات… 85
4-2-توزیع پاسخگویان بر حسب جنسیت…. 88
4-3-توزیع پاسخگویان بر حسب سن… 89
4-4-توزیع پاسخگویان بر اساس سنوات خدمت…. 90
4-5-توزیع پاسخگویان برحسب استانهای محل کار. 90
4-7- بررسی فرصت ها ……………………………………………………………………………………………………..92
4-8- بررسی تهدیدها ………………………………………………………………………………………………………100
4-9- بررسی قوت ها ……………………………………………………………………………………………………….108
4-10- بررسی ضعف ها ………………………………………………………………………………………………….116
فصل 5:نتیجه گیری و پیشنهادات 123
5-1-مرور مختصر بر مساله، هدف و چگونگی اجرای تحقیق… 124
فهرست اشکال
شکل (2-1)متغیرهای تولید،بازاریابی،فروش…. 70
شکل (2-2) نمایی از محیط درون و بیرون.. 73
فهرست جداول
جدول (3-1) تناظرسوالات تحقیق و شاخصها و مولفه های مورد پژوهش در پرسشنامه. 82
جدول (3-2) جدول آلفای سنجش پایایی ابزار گردآوری اطلاعات… 84
جدول (4-1) توزیع پاسخگویان بر حسب متغیرجنسیت…. 88
جدول (4-2) توزیع پاسخگویان بر حسب گروههای سنی… 89
جدول (4-3) توزیع پاسخگویان بر حسب سنوات خدمت…. 90
جدول (4-4) توزیع پاسخگویان برحسب استان محل کار. 91
جدول(4–6(گروهبندی شاخص اقتصادی از زیر مجموعه فرصتها 96
جدول)4–7)گروهبندی شاخص سیاسی از زیر مجموعه فرصتها 97
جدول (4-8) گروهبندی شاخص اجتماعی از زیر مجموعه فرصتها 98
جدول (4-9) توصیف وآزمون مربوط به فرضیه یکسان بودن اثر عوامل سه گانه فرصتها 99
جدول)4–11(گروه بندی عامل اقتصادی از زیر مجموعه تهدیدها 102
جدول)4–12(جدول گروه بندی عامل اجتماعی از زیر مجموعه تهدیدها 103
جدول)4–13(گروه بندی عامل سیاسی از زیر مجموعه تهدیدها 104
جدول)4–14(گروه بندی عامل مراکز علمی از زیر مجموعه تهدیدها 105
جدول (4-15) توصیف و آزمون مربوط به فرضیه یکسان بودن اثر عوامل چهارگانه ذیل تهدیدها 106
جدول)4–17(گروه بندی عامل نیروی انسانی از زیر مجموعه قوتها 110
جدول)4–18(گروه بندی عامل مدیریت دانش از زیر مجموعه قوتها 111
جدول)4–19(گروه بندی عامل فناوری از زیر مجموعه قوتها 112
جدول)4–20(گروه بندی عامل سیستم از زیر مجموعه قوتها 113
جدول (4-21) توصیف و آزمون مربوط به فرضیه یکسان بودن اثر عوامل چهارگانه ذیل قوتها 114
جدول)4–23(گروه بندی عامل سیستمی از زیر مجموعه ضعفها 118
جدول)4–24(گروه بندی عامل مراکز علمی از زیر مجموعه ضعفها 119
جدول)4–25(گروه بندی عامل اقتصادی از زیر مجموعه ضعفها 119
جدول (4-26) توصیف و آزمون مربوط به فرضیه یکسان بودن اثر عوامل سه گانه ذیل ضعفها 121
جدول (5-1) نحوه امتیاز دهی سوالات در اثبات یارد گویه ها 130
[پنجشنبه 1399-01-07] [ 11:06:00 ب.ظ ]
|