پایان نامه بررسی میزان بهرهگیری از رسانههای آموزشی در فرایند یاددهی- یادگیری از نظر معلمان دینی |
دانشگاه آزاد اسلامی واحدتاکستان
دانشکده علوم انسانی
رشته تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش
پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M. A)
گرایش: تعلیم و تربیت اسلامی
عنوان:بررسی میزان بهرهگیری از رسانههای آموزشی در فرایند یاددهی- یادگیری از نظر معلمان دینی مقطع راهنمایی شهر اداره آموزش و پرورش منطقه 5 تهران در سال تحصیلی 91-90
استاد راهنما:
دکتر محمد تقی مقدس جعفری
استاد مشاور:
دکتر حسن رحیمی
پاییز 1391
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
جامعه آماری و روش نمونه گیری: 7
تعریف متغیرها و اصطلاحات پژوهش… 7
فصل دوم مبانی نظری و پیشینه تحقیق.. 10
طبقهبندی رسانههای آموزشی و ملاکهای آن. 12
ضرورت بهرهگیری از رسانههای آموزشی.. 13
نقش رسانه در فرایند یاددهی-یادگیری.. 16
ب- مفهوم شناسی تکنولوژی آموزشی.. 16
سیر تحول تکنولوژی آموزشی در ایران و جهان. 18
سیر تحول تکنولوژی در ایران: 21
عوامل موثر بر رشد و تحول تکنولوژی آموزشی.. 22
1- انواع مدلها و نظریههای ارتباطی.. 22
2- مهندسی سیستمها یا نگرش سیستمی.. 24
جایگاه تکنولوژی آموزشی در فرایند آموزش و یادگیری.. 25
ج- مفهوم شناسی تکنولوژی یادگیری.. 28
ویژگیهای فناوری یادگیری (تکنولوژی یادگیری) 29
ضرورت سیر تکنولوژی آموزشی به سوی تکنولوژی یادگیری.. 30
سیرتکنولوژی آموزشی به سوی تکنولوژی یادگیری در نظامهای آموزشی.. 32
لوازم تحقق تکنولوژی یادگیری.. 33
یک- ابزارهای فیزیکی و مکانیکی.. 33
دو- لازمههای دانشی و حمایتی.. 34
مراحل تلفیق تکنولوژی با یادگیری.. 34
شکل- الگوی برگشت پذیر تلفیق در تکنولوژی یادگیری.. 35
الف- خاستگاه فلسفی بهرهگیری از رسانه. 36
محوریت تجربه در فلسفه پراگماتیسم. 38
ب- خاستگاه روانشناختی بهرهگیری از رسانه. 39
یک- تاکید بر نقش حواس در فرایند یادگیری.. 40
دو- تعیین جایگاه بهره گیری از رسانهها در هریک از نظریات یادگیری.. 41
الف- نظریه یادگیری رفتارگرایان. 42
سایر نظریههای رفتارگرایی.. 42
ب- نظریه یادگیری شناخت گرایان. 44
نظریه یادگیری معنیدار کلامی (آزوبل) 45
نظریه یادگیری شناختی اجتماعی.. 48
نظریه یادگیری مشاهدهای بندورا 50
نمودار مراحل یادگیری مشاهدهای.. 51
مبارزه طلبی نظریهی ساختگرایی.. 54
نظریهی شناختی یادگیری چندرسانهای.. 54
هوشهای هفت گانه و تکنولوژی آموزشی.. 57
تطبیق فنآوری و ویژگیهای هوشی.. 59
نظریه مغز و فرایند یادگیری.. 62
برتری یا رجحان نیم کرهای.. 64
ج- خاستگاه اجتماعی بهرهگیری از رسانهها 65
دو- توسعه پرشتاب فتاوری اطلاعات و تکامل جامعه الکترونیکی.. 65
الف- مهارتهای زمینه ساز تولید و کاربرد رسانه. 67
یک- ارتقاء شناخت معلمان از رسانههای آموزشی.. 67
الف- رسانههای تابلویی (نمایشی) 68
موقعیتهای یاددهی-یادگیری.. 74
دو-آگاهی از اهداف ثمرات کاربرد رسانه. 75
سه-پیدایش و ارتقاء نگرش رسانهای: 79
رعایت مراحل عام در تولید رسانه. 86
شکل: سطوح مهارت در تولید رسانهها 89
کاربرد رسانه در مراحل مختلف تدریس… 96
مزایای استفاده از رایانه و اینترنت… 99
الگوی عملی آموزش الکترونیکی.. 100
انواع آموزشهای الکترونیکی.. 101
مقدمه ای بر آموزش الکترونیکی.. 103
دلایل استفاده از آموزش الکترونیکی.. 105
دسته بندی انواع یادگیری ومزیت های آموزش الکترونیکی.. 106
چند نکته که در آموزش الکترونیکی باید مورد توجه قرار گیرد. 108
بخش دوم:بررسی پیشینه پژوهش… 108
پیشینه تحقیق در مطالعات خارجی.. 108
پیشینه تحقیق در مطالعات داخلی.. 112
از نظر روش گردآوری داده ها، تحقیقات علمی میتوان به دستههای زیر تقسیم کرد : 117
3-4 روش نمونه گیری و تعیین حجم نمونه. 119
3-6 روائی و پایایی پرسشنامه پژوهش… 121
پایایی (قابلیت اعتماد) پرسشنامه ها: 121
3-8 روش آماری جهت تجزیه و تحلیل دادهها 124
آزمونt استودنت تک نمونهای.. 124
4-1گردآوری داده ها و توصیف نمونه : 127
4-3- آزمون فرضیه های تحقیق.. 131
فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهادات… 139
5-1) خلاصه و جمعبندی نتایج تحقیق.. 140
جدول5-1 خلاصه آزمون فرضیات تحقیق.. 141
5-2) نتایج حاصل از آزمون فرضیات: 142
5-4-1-پیشنهادات به اداره آموزش منطقه 5 شهر تهران بر اساس نتایج تحقیق.. 144
5-4-2) پیشنهادات برای تحقیقات آتی.. 146
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 3-1: پرسشنامه تحقیق.. 120
جداول شماره (3-2) پایایی پرسشنامه تحقیق.. 122
جدول (4-1) توزیع پاسخ دهنده گان برحسب جنسیت… 128
جدول (4-2 ) توزیع پاسخ دهنده گان برحسب تحصیلات… 129
جدول ( 4-3 ) سابقه کار پاسخ دهندگان. 130
جدول(4-4) نتیجه آزمون فرضیه اول. 132
جدول(4-6)خروجی آزمون فرضیه سوم تحقیق.. 135
جدول(4-7) خروجی آزمون فرضیه چهارم. 136
جدول(4-8)خروجی آزمون فرضیه پنجم. 137
فهرست نمودار
عنوان صفحه
نمودار(4-1)توزیع پاسخ دهنگان برحسب جنسیت… 128
نمودار (4-2 ) توزیع پاسخ دهنده گان برحسب تحصیلات… 129
نمودار ( 4-3 ) سابقه کار اعضای نمونه. 130
چکیده تحقیق :
تحقیق حاضر با هدف بررسی بهرهگیری از رسانههای آموزشی در فرایند یاددهی- یادگیری انجام گرفته است. این تحقیق از نظر هدف، یک تحقیق کاربردی و از نظر روش گردآوری داده ها توصیفی – پیمایشی می باشد. که پس از مطالعه پیشینه موضوع و بررسی الگوهای موجود رسانه های آموزشی و فرایند های آموزش شکل گیری چهارچوب نظری ،متغیرهای مهم تحقیق شناسایی و مدل مفهومی و فرضیات تحقیق مشخص گردید.
جامعه آماری تحقیق حاضر شامل 103 نفر از کلیه دبیران دینی، قرآن، مهارت های زندگی و مربیان پرورشی شاغل در مدارس راهنمایی تابعه اداره آموزش و پرورش منطقه 5 شهر تهران می باشد.و با توجه به محدود بودن حجم جامعه، نمونه گیری انجام نگرفته و از روش سرشماری استفاده شده است. برای اندازه گیری متغیرها از پرسشنامه استفاده گردید.اعتبار محتوای پرسشنامه با استفاده از نظرات اساتید راهنما و مشاور بررسی و تایید شده و برای تعیین پایایی آن از روش ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد.به منظور بررسی توزیع داده های گردآوری شده ، از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف استفاده شد و با توجه غیر نرمال بودن توزیع داده ها، جهت آزمون فرضیات از آزمون تی استودنت، فریدمن و دوجمله ای استفاده گردید.نتیجه آزمون فرضیات تحقیق نشان داد که میزان آشنایی دبیران دینی مقطع راهنمایی اداره آموزش و پرورش منطقه5 شهر تهران با رسانه های آموزشی در سطح مطلوب قرار دارد اما وجود کاستی هایی در نظام آموزشی موجب استفاده کمتر دبیران از رسانه ها می گردد. و هدف عمده استفاده کننده گان از رسانه ها نیز جلب توجه و علاق دانش آموزان می باشد.همچنین علاوه بر دروس دوره های دانشگاهی، دوره های ضمن خدمت و مطالعات شخصی و تجارب دبیران نیز موجب افزایش آشنایی و استفاده از رسانه های آموزشی می گردد.
کلید واژه ها: رسانه آموزشی،میزان آشنایی و استفاده از رسانه آموزشی،اداره آموزش و پرورش منطقه 5 تهران ، دبیران دینی
[پنجشنبه 1399-01-07] [ 11:06:00 ب.ظ ]
|