پایان نامه بررسی تأثیر سرمایه فکری بر مدیریت سود |
دانشگاه آزاد اسلامی
واحد بین الملل قشم
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد«M.A.»
گرایش:حسابداری
عنوان:
بررسی تأثیر سرمایه فکری بر مدیریت سود
استاد راهنما: دکتر بیژن عابدینی
استاد مشاور: دکتر محمدحسین رنجبر
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه | |
چکیده……………………………………………………………………………………………………………………………………………….. | 1 |
فصل اول: کلیات تحقیق | |
1-1) مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………. | 3 |
1-2) بیان مسأله تحقیق……………………………………………………………………………………………………………… |
4 |
1-3) اهمیت موضوع تحقیق….. …………………………………………………………………………………………………………… | 8 |
1-4) اهداف تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………………. | 9 |
1-5) سئوالات تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………….. | 9 |
1-6) فرضیه تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………………… | 10 |
1-7) قلمرو تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………. |
10 |
1-7-1) قلمرو مکانی……………………………………………………………………………………………………………….. |
10 |
1-7-2) قلمرو زمانی………………………………………………………………………………………………………………………… |
10 |
1-7-3) قلمرو موضوعی………………………………………………………………………………………………………….. |
11 |
1-8)جامعه آماری و روش نمونه گیری…………………………………………………………………………………………….. | 11 |
1-9) تعریف واژه های کلیدی……………………………………………………………………………………………………………. |
12 |
1-10) ساختار کلی تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………. | 12 |
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق |
15 |
2-1) مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………….. |
16 |
بخش اول |
16 |
2-2) سرمایه فکری …. ……………………………………………………………………………………………………………………. |
19 |
2-2-1) مبانی نظری و سیر تاریخی سرمایه فکری ……………………………………………………………………………… |
23 |
2-2-2) تعریف سرمایه فکری ……………………………………………………………………………………………………………2-2-3) انواع طبقه بندی اجزای سرمایه فکری…………………………………………………………………………………….. |
26 26 |
2-2-4) مشترکات نظریات ………………………………………………………………………………………………………………..2-2-4-1) سرمایه انسانی ………………………………………………………………………………………………………………… 2-2-4-2) سرمایه ساختاری (سازمانی) ……………………………………………………………………………………………. 2-2-4-3) سرمایه ارتباطی ( مشتری)………………………………………………………………………………………………… |
4041 42 42 |
2-2-5) سنجش سرمایه فکری……………………………………………………………………………………………………………2-2-5-1) دلایل سنجش سرمایه فکری……………………………………………………………………………………………… 2-2-5-2) اهداف اندازه گیری سرمایه فکری……………………………………………………………………………………… 2-2-5-3) منافع و مزایای اندازهگیری سرمایه فکری ……………………………………………………………………………. |
42 42 45 45 |
2-2-6) مدلها و روشهای اندازه گیری سرمایه فکری ……………………………………………………………………… |
49 |
2-2-6-1) مدلهای سنجش غیرمالی سرمایه فکری …………………………………………………………………………….. |
49 |
2-2-6-2) مدلهای سنجش پولی و مالی سرمایه فکری ……………………………………………………………………….. |
52 |
2-2-7) گزارشدهی سرمایه فکری ……………………………………………………………………………………………………. |
59 |
2-2-7-1) مفروضات زیربنایی مدل گزارشدهی سرمایه فکری …………………………………………………………….. |
60 |
2-2-7-2) محتوای گزارشدهی سرمایه فکری ……………………………………………………………………………………. |
62 |
بخش دوم : مدیریت سود………………………………………………………………………………………………………………….. |
62 |
2-3) سود مورد انتظار (عادی یا هدف) ……………………………………………………………………………………………. |
62 |
2-3-1) تعریف و تبیین مدیریت سود …………………………………………………………………………………………….. |
62 |
2-3-2) تاریخچه مدیریت سود………………………………………………………………………………………………………… |
65 |
2-3-3) انواع مدیریت سود ……………………………………………………………………………………………………………… |
67 |
2-3-4) انگیزههای مدیریت در مدیریت سود ……………………………………………………………………………………. |
68 |
2-3-5) مدیریت سود و رابطهی آن با هزینه – منفعت ……………………………………………………………………….. |
70 |
2-3-6) جایگاه مدیریت سود …………………………………………………………………………………………………………… |
71 |
2-3-7) فرضیه مدیریت سود و فرضیه بازار……………………………………………………………………………………….. |
72 |
2-3-8) روشهای مدیریت سود ………………………………………………………………………………………………………. |
73 |
2-3-9) ابزارهای مدیریت سود ………………………………………………………………………………………………………….. |
74 |
2-3-10) خصوصیات روشهای مدیریت سود …………………………………………………………………………………….. |
77 |
2-3-11) عوامل موثر بر مدیریت سود ……………………………………………………………………………………………… |
80 |
2-3-12) رویکردهای مختلف مطالعه مدیریت سود ……………………………………………………………………………. |
82 |
بخش سوم: پیشینه تحقیق………………………………………………………………………………………………………………… |
83 |
2-4-1) تحقیقات خارجی……………………………………………………………………………………………………………….. |
83 |
2-4-2) تحقیقات داخلی…………………………………………………………………………………………………………………. |
88 |
فصل سوم: روش تحقیق |
|
3-1 ) مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………. |
93 |
3-2 ) روش تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………….. |
93 |
3-3) روش تجزیه و تحلیل داده ها…………………………………………………………………………………………………….. |
94 |
3-4) جامعه و نمونه آماری………………………………………………………………………………………………………………. |
94 |
3-5 )متغیرهای تحقیق وتعاریف عملیاتی آنها………………………………………………………………………………………. |
95 |
3-5-1) متغیرهای مستقل………………………………………………………………………………………………………………….. |
95 |
3-5-2)متغیر وابسته…………………………………………………………………………………………………………………………. |
97 |
فصل چهارم تجزیه تحلیل داده ها |
|
4-1 ) مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………… |
100 |
4-2) آماره های توصیفی…………………………………………………………………………………………………………………… |
100 |
4-2-1) بررسی نرمال بودن متغیرها………………………………………………………………………………………………….. |
101 |
4-3)آزمون فرضیات تحقیق………………………………………………………………………………………………………………..4-3-1) آزمون فرضیات تحقیق …………………………………………………………………………………………………………. 4-3-1-1) آزمونهای آماری ……………………………………………………………………………………………………………….. 4-3-1-2) نتایج آزمون فرضیات ………………………………………………………………………………………………………… 4 3-2) آزمون نرمال بودن فرضیات……………………………………………………………………………………………………… 4-4) خلاصه تحقیق . ……………………………………………………………………………………………………………………….. |
102103 103 103 105 106 |
فصل پنجم یافته ها نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات |
|
5-1 ) مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………. |
108 |
5-2 ) خلاصه تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………. |
108 |
5-3 ) نتایج آزمون فرضیات………………………………………………………………………………………………………………..5-3-1) نتایج فرضیه اول ………………………………………………………………………………………………………………….. 5-3-2) نتایج فرضیه دوم ………………………………………………………………………………………………………………….. 5-3-3) نتایج فرضیه سوم ………………………………………………………………………………………………………………….. |
108 108 109
|
5-4 ) محدودیتهای تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………….5-5) پیشنهادات تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………………. |
110 111 |
5-5 -1) پیشنهادات و کاربردات مبتنی بر نتایج تحقیق………………………………………………………………………… |
111 |
5-5 -2) پیشنهادات برای تحقیقات آتی……………………………………………………………………………………………. |
111 |
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول شماره 2-1- جدول زمانی مهمترین رویدادها و وقایع حساس سرمایه فکری 21
جدول شماره 2-2- طبقه بندی پتی و گویتر ………………………………………………… 34
جدول 4-1 آمارتوصیفی متغیرهای تحقیق …………………………………………………… 101
جدول 4-2 آزمون کولموگروف – اسمیرنوف……………………………………………….. 102
جدول 4-3 آزمون های آماری…………………………………………………………………… 103
جدول 4-4 نتایج آزمون فرضیات………………………………………………………………. 104
جدول 4-5 نتایج آزمون فرضیه فرعی اول ………………………………………………….. 105
جدول 4-6 نتایج آزمون فرضیه فرعی دوم ………………………………………………….. 105
جدول 4-7 نتایج آزمون فرضیه فرعی سوم …………………………………………………. 106
جدول شماره 7-8 خلاصه نتایج تحقیق……………………………………………………….. 107
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار 2-1 مدل طبقه بندی دارایی های یک شرکت ……………………………………… 18
نمودار 2-2 مفهوم سازی سرمایه فکری از سوی بونتیس………………………………….. 27
نمودار 2-3 طبقه بندی اسویبی از طریق چارچوب ناظر دارایی نامشهود ……………… 29
نمودار 2-4 طرح ارزش اسکاندیا……………………………………………………………….. 30
نمودار 2-5 مدل چن و همکارانش از سرمایه فکری و روابط بین آنها ……………….. 31
نمودار 2-6 طبقه بندی اولیه توسط هاناس و لووندانل ……………………………………. 33
نمودار 2-7 طبقه بندی لووندال ………………………………………………………………… 33
نمودار 2-8 طبقه بندی لیم و والیمور …………………………………………………………. 35
نمودار 2-9 چارچوب کارت امتیازی متوازن ………………………………………………… 36
نمودار 2-10 طبقه بندی کنفدراسیون اتحادیه های تجاری دانمارک ……………………. 37
فهرست اشکال
عنوان صفحه
شکل 4-1 آزمون نرمال بودن جمله خطا …………………………………………………….. 106
منابع و مآخذ………………………………………………………………………………………………………………………………. |
112 |
پیوستها……………………………………………………………………………………………………………………………………….. |
116 |
چکیده
در دو دهه گذشته به سمت اقتصادی حرکت کرده ایم که سرمایهگذاری در منابع انسانی، فنآوری اطلاعات، تحقیق، توسعه و تبلیغات بمنظور حفظ برتری رقابتی وتضمین زیست محیطی سازمانها ضروری بنظر میرسد. لذا میتوان بیان کرد که منبع خلق ارزش اقتصادی، ایجاد و مدیریت داراییهای نامشهودی است که از آن به عنوان سرمایه فکری یاد می شود. لذا هدف از این تحقیق بررسی رابطه بین سرمایه فکری بر مدیریت سود بوده که در این پژوهش با نمونه آماری متشکل از 73 شرکت فعال در بورس اوراق بهادار تهران با روش رگرسیون پنل دیتا طی دوره زمانی 1385 لغایت 1390 به بررسی ارتباط بین عناصر سرمایه فکری بر مدیریت سود پرداخته شد.
نتایج حاصل از تحقیقات نشان داد که سرمایه فکری و ضریب سرمایه ساختاری بر مدیریت سود دارای رابطه مثبت و معناداری می باشند. از طرفی نتایج تصریح مینماید که ضریب سرمایه انسانی و ضریب سرمایه ارتباطی رابطه معناداری با مدیریت سود ندارد.
کلیدواژه: سرمایه فکری، ضریب سرمایه انسانی، ضریب سرمایه ساختاری، مدیریت سود،
برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید
[جمعه 1399-01-08] [ 02:43:00 ب.ظ ]
|