دانشگاه مازندران

دانشکده علوم اقتصادی و اداری

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی(گرایش تحول)

عنوان:

بررسی تأثیر گرایش کارآفرینانه بر عملکرد کسب و کارهای کوچک و متوسط شهرک­های صنعتی شرق استان مازندران

استاد راهنما:

دکتر مهرداد مدهوشی

زمستان 1389

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده:

در دنیای در حال تحول امروز،شرایط اقتصادی،صنعتی،اجتماعی و فرهنگی به گونه­ای است که حل مشکلات و تنگناها، راه­حل­های جدید و متفاوتی را طلب می­کند. درچنین فضایی و با توجه به افزایش عدم اطمینان محیطی،تغییرمداوم و چالش­های زیاد دنیا،اکثر سازمانها به وی‍ژه کسب وکارهای کوچک و متوسط برای اینکه بتوانند در صحنه رقابت باقی بمانند و خود را با تحولات سریع انطباق دهند بایستی گرایش به سمت کارآفرینی داشته باشند.گرایش­کارآفرینانه یک پدیده در سطح سازمانها می­باشد که به کلیه اقدامات، فرایندها و فعالیت­های تصمیم­گیری اشاره دارد که منجر به ورود به فعالیت های جدید و پشتیبانی از فعالیت­های کارآفرینانه می­شود.

لذا با توجه به اهمیت رشد و توسعه کسب وکارهای کوچک و متوسط ، در این پژوهش سعی شده به بررسی رابطه بین گرایش­کارآفرینانه و عملکرد این کسب و کارها پرداخته شود. هدف این تحقیق تعیین رابطه بین نوآوری،
استقلال­گرایی،پیشگامی، رقابت تهاجمی و ریسک پذیری به عنوان ابعاد تشکیل دهنده گرایش کارآفرینانه با عملکرد
می­باشد. این تحقیق از نوع توصیفی- کاربردی می­باشد و جامعه آماری این پژوهش را کلیه کسب و کارهای کوچک و متوسط شرق مازندران تشکیل می­دهند. ابزار جمع آوری اطلاعات روش کتابخانه­ای و پرسشنامه بوده و به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزارهای SPSS16 و LISREL8.5 در نهایت یافته­های حاصل از این پژوهش بیانگر این است  که کلیه ابعاد گرایش کارآفرینانه  به جز  استقلال­گرایی بر عملکرد تاثیر دارند.

واژه­های کلیدی:کارآفرینی،کارآفرینی­شرکتی،گرایش­کارآفرینانه، عملکرد ،کسب وکارهای­کوچک و متوسط.

                         

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

 

عنوان—————————————- صفحه

فصل اول :                                    (کلیات تحقیق)

1-1- مقدمه………………………………………

1-2- بیان مساله…………………………………. ..4

1-3- اهمیت و ضرورت………………………………. ..5

1-5- اهداف تحقیق………………………………… ..6

1-6- فرضیه های تحقیق…………………………….. ..7

1-7-  قلمرو تحقیق……………………………….. ..7

1-7-تعریف واژه­ها و اصطلاحات ………………………………………………………………………………………………………………………8

1-7-1-تعریف مفهومی …………………………………………………………………………………………………………………………………….8

1-7-2-تعریف عملیاتی مفاهیم و شاخص­ها……………………………………………………………………………………………………..9

1-8 محدودیت­های تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………12

فصل دوم :                                            (ادبیات نظری تحقیق)

2-1- مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………15

2-2-کارآفرینی  …………………………………………………………………………………………………………………………………………………16

2-3- سیر تاریخی مفهوم کارآفرینی  ……………………………………………………………………………………………………………….18

2-4-دیدگاههای مختلف در مورد کارآفرینی …………………………………………………………………………………………………..20

2-4-1-کارآفرینی از دیدگاه اقتصاددانان  ……………………………………………………………………………………………………….20

2-4-2- کارآفرینی از دیدگاه دانشمندان علوم رفتاری  ………………………………………………………………………………….21

2-5-  انواع کارآفرینی ……………………………………………………………………………………………………………………………………….22

2-6- کارآفرینی شرکتی ……………………………………………………………………………………………………………………………………26

2-7 – کارآفرینی و گرایش کار افرینانه …………………………………………………………………………………………………………….29

2-8 – گرایش کارآفرینانه …………………………………………………………………………………………………………………………………30

2-9- ابعاد گرایش کارآفرینانه  …………………………………………………………………………………………………………………………32

2-9-1- نوآوری ………………………………………………………………………………………………………………………………………………..33

2-9-2- استقلال­گرایی …………………………………………………………………………………………………………………………………….38

2-9-3- ریسک­پذیری ………………………………………………………………………………………………………………………………………41

2-9-4- پیش­گامی …………………………………………………………………………………………………………………………………………..44

2-9-5- رقابت تهاجمی ……………………………………………………………………………………………………………………………………46

2-10- گرایش کارآفرینانه در کسب و کارهای کوچک و متوسط …………………………………………………………………..48

2-11- عملکرد ………………………………………………………………………………………………………………………………………………….49

2-11-1- عملکرد کسب و کار ……………………………………………………………………………………………………………………………….49

2-11-2- ارزیابی عملکرد در تحقیقات کارافرینی………………………………………………………………………………………………….52

2-11-3-رقابت پذیری …………………………………………………………………………………………………………………………………………..53

2-12- گرایش کارآفرینانه و تاثیر آن بر عملکرد کسب و کارهای کوچک و متوسط  …………………………………………59

2-13- صنایع کوچک و متوسط در ایران ………………………………………………………………………………………………………………56

2-14- تحقیقات انجام گرفته مرتبط با موضوع تحقیق در داخل کشور ……………………………………………………………….61

2-15- تحقیقات انجام گرفته مرتبط با موضوع تحقیق در خارج از کشور  ………………………………………………………….62

فصل سوم :                                             (روش شناسی تحقیق)

3-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….63

3-2- فرایند تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………………………………………..63

3-3- چارچوب مفهومی و فرضیات تحقیق……………………………………………………………………………………………………………..63

3-4- روش تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………………………..65

3-5- جامعۀ آماری…………………………………………………………………………………………………………………………………………………..66

3-6- تعیین حجم نمونه و روش نمونه گیری ………………………………………………………………………………………………………66

3-7- ابزار جمع­آوری داده­ها……………………………………………………………………………………………………………………………………68

3-8-  روایی و پایایی ابزار سنجش  ……………………………………………………………………………………………………………………….70

3-8-1-تعیین روایی تحقیق  …………………………………………………………………………………………………………………………………70

3-8-2-پایایی تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………………………………..71

3-9- روش­های تجزیه و تحلیل داده­های تحقیق …………………………………………………………………………………………………..72

3-9-1- مدل یابی معادلات ساختاری(SEM) و معادلات ساختار یافته خطی (لیزرل)  ……………………………………73

3-9-2-مدل اندازه گیری (تحلیل عاملی تائیدی)……………………………………………………………………………………………………73

3-9-3-مدل ساختاری (تحلیل مسیر) ……………………………………………………………………………………………………………………74

فصل چهارم:                                 (تجزیه و تحلیل داده های آماری)

4-1- مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………78

4-2- ویژگی­های جمعیت شناختی پاسخ­دهندگان…………………………………………………………………………………………………79

4-3- تحلیل استنباطی داده­ها ………………………………………………………………………………………………………………………………..81

4-3-1- نرمال بودن توزیع متغیرها………………………………………………………………………………………………………………………….81

4-3-2- مدل­های اندازه­گیری…………………………………………………………………………………………………………………………………..82

4-3-3- بررسی همبستگی بین متغیرهای مستقل و وابسته…………………………………………………………………………………..85

4-3-4- تائید مدل مفهومی تحقیق با استفاده از مدل معادلات ساختاری……………………………………………………………..88

4-3-5- آزمون فرضیه های تحقیق با استفاده از مدل نهایی روابط ساختاریافته خطی…………………………………………90

4-4- مدل تأیید شده تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………………93

فصل پنجم:                                   (نتیجه گیری و پیشنهادت)

5-1- مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..95

5-2- مروری مختصر بر هدف، مسئله و چگونگی کار……………………………………………………………………………………………….96

5-3- نتایج آزمون­ها ………………………………………………………………………………………………………………………………………………….96

5-3-3 تائید یا عدم تائید فرضیه ها با استفاده از مدل معادلات ساختاریافته خطی………………………………………………..96

5-4- نتیجه­گیری و پیشنهادات کاربردی………………………………………………………… …………………………………………………….100

5-5 پیشنهاداتی برای تحقیقات آینده…………………………………………………………. …………………………………………………………106

فهرست منایع

منابع فارسی…………………………………….. ……….108

منابع لاتین……………………………………… ……….109

ضمیمه………………………………………….. ……….115

     فهرست جداول:

عنوان صفحه
سجدول 2-1  ابعاد گرایش کارآفرینانه 32
جدول 2-3 مروری بر تحقیقاتی که از داده های ذهنی مدیران برای ارزیابی عملکرد استفاده کرده اند 51
جدول شماره(3-1): سوالات مربوط به متغیرهای تحقیق 69
جدول (3-2): نتیجه محاسبه ضریب آلفا 72
جدول شماره(3-3): شاخص های ارزیابی مدل معادلات ساختاری 74
جدول (3-4) آزمون­های مورد استفاده 76
جدول (4-1): مشخصات نمونه مورد مطالعه از نظر متغیر جنسیت 79
جدول (4-2): مشخصات نمونه مورد مطالعه از نظر متغیر سن 79
جدول (4-3): مشخصات نمونه مورد مطالعه از نظر متغیر تحصیلات 79
جدول (4-4): مشخصات نمونه مورد مطالعه از نظر متغیر تجربه شغلی 80
جدول (4-5): مشخصات نمونه مورد مطالعه از نظر متغیر نوع صنعت 80
جدول (4-6): مشخصات نمونه مورد مطالعه از نظر متغیر تعداد کارکنان 80
جدول (4-7): مشخصات نمونه مورد مطالعه از نظر متغیر مدت زمان فعالیت شرکت 80
جدول (4-8):آزمون کولموگروف-اسمیرنوف برای متغیرهای گرایش کارافرینانه 81
جدول (4-9):آزمون کولموگروف-اسمیرنوف برای متغیر عملکرد 82
جدول(4-10): شاخص های برازندگی مدل اندازه­گیری 84
جدول شماره(4-11): آزمون همبستگی بین نوآوری و عملکرد سازمانی 85
جدول شماره(4-12): آزمون همبستگی بین استقلال­گرایی و عملکرد سازمانی 86
جدول شماره(4- 13): آزمون همبستگی بین ریسک­پذیری و عملکرد سازمانی 86
جدول شماره(4- 14): آزمون همبستگی بین پیش­گامی و عملکرد سازمانی 87
جدول شماره(4- 15): آزمون همبستگی بین رقابت تهاجمی و عملکرد سازمانی 87
جدول شماره(4- 16): آزمون همبستگی بین گرایش کارافرینانه و عملکرد سازمانی 88
جدول شماره(4-17): شاخص­های برازندگی مدل نهائی تحقیق 89

فهرست اشکال :

عنوان صفحه
شگل 2-1 چارچوب مفهومی تحقیق 61
شگل 3-1 چارچوب مفهومی تحقیق 64
شکل(4-1): مدل اندازه­گیری در حالت تخمین استاندارد 83
شکل(4-2)، ضرایب معنی­داری(t-values) مدل اندازه­گیری 84
شکل(4-3)، مدل نهائی روابط ساختار یافته خطی در حالت استاندارد 88
شکل(4-4)، مقادیر معناداریT-value))  ضرایب در مدل نهایی روابط ساختار یافته خطی 89
شکل(4-5)، مقادیر معناداریT-value))  مدل اصلی 92
شکل(4-6): تخمین استاندارد مدل اصلی 92
شکل(4-7): مدل تأیید شده تحقیق  

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید.

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت