پایان نامه بررسی تاثیر فناوری اطلاعات بر بهبود عملکرد سیستم بانکی کشور طی سالهای 1390-1380 |
دانشگاه آزاد اسلامی
واحد علوم و تحقیقات سمنان واحدسمنان
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته حسابداری
عنوان:
بررسی تاثیر فناوری اطلاعات بر بهبود عملکرد سیستم بانکی کشور طی
سالهای 1390-1380
استاد راهنما:
دکتر سید حسین میری
استاد مشاور:
دکتر خسرو فغانی
تابستان 1392
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
فهرست مطالب
1-3- اهمیت و ضرورت انجام تحقیق.. 15
1-5- فرضیه ها و سوال های تحقیق.. 17
1-6- متغیرهای تحقیق و شاخص های اندازه گیری آنها 20
1-9- جنبه های جدید و نوآوری تحقیق.. 25
2-2- مبانی نظری فناوری اطلاعات.. 28
2-2-1- تعریف فناوری اطلاعات.. 28
2-2-2- انواع فناوری اطلاعات به کار رفته در بانک ها 31
2-2-3- اثرات به کارگیری فناوری اطلاعات در بانک ها 33
2-2-4- اثرات فناوری اطلاعات در بهره وری سازمان ها 34
2-3- مبانی نظری بانکداری الکترونیک… 37
2-3-1- تعریف بانکداری الکترونیک… 37
2-3-2- بانکداری الکترونیکی و خدمات الکترونیکی.. 39
2-3-3- تاریخچه بانکداری الکترونیکی.. 41
2-3-4- سیر تحولات بانکداری الکترونیک… 42
2-3-5- سطوح بانکداری الکترونیک… 45
2-3-6- بانکداری الکترونیکی در ایران. 52
2-3-7- مقایسه بانکداری الکترونیک و بانکداری سنتی.. 53
2-3-8- مشکلات و محدودیت های بانکداری سنتی.. 55
2-3-9- مزایا و منافع حاصل از به کارگیری بانکداری الکترونیکی.. 58
2-3-10- معایب بانکداری الکترونیک… 63
2-3-11- ذینفعان بانکداری الکترونیکی.. 65
2-3-12-تاثیر توسعه بانکداری الکترونیکی.. 66
2-4- مبانی نظری عملکرد بانک ها 67
2-4-1- تعریف سپرده های بانکی.. 67
2-4-1-1- انواع سپرده های بانکی.. 67
2-4-2- تعریف تسهیلات پرداختی بانک ها 68
2-4-2-1- انواع تسهیلات پرداختی بانک ها 69
2-4-3- تعریف سود و زیان بانک ها 69
2-4-3-1- نحوه محاسبه سود و زیان. 69
2-5-1-1- فناوری اطلاعات و کارکردهای آن. 70
2-5-1-2- بانکداری الکترونیک… 74
2-5-2-1- فناوری اطلاعات و کارکردهای آن. 80
2-5-2-2- بانکداری الکترونیک… 83
2-6- مقایسه تحقیق حاضر با سایر تحقیقات انجام شده 88
2-6-1-مقایسه با تحقیقات خارجی.. 88
2-6-2- مقایسه با تحقیقات داخلی.. 89
3-5- متغییرهای تحقیق و شاخص اندازه گیری آن ها 96
3-9- ابزار و شیوه گردآوری دادهها 102
3-11- آزمون های پیش فرض همبستگی.. 103
3-11-1- محاسبه ضریب همبستگی.. 103
3-11-2- آزمون معنادار بودن. 104
3-12- آزمون های پیش فرض رگرسیون. 104
3-12-2-آزمون معنادار بودن. 105
3-12-2-1- آزمون معنادار بودن رگرسیون. 105
3-12-4- تجزیه و تحلیل رگرسیون. 105
4-2- آمار توصیفی متغییرهای تحقیق.. 109
4-3- آزمون های پیش فرض رگرسیون. 111
4-3-1- آزمون نرمال بودن داده ها 111
4-4- تجزیه و تحلیل مدل های تحقیق.. 112
4-4-1- تجزیه و تحلیل فرضیه اول. 112
4-4-1-1- آزمون معنادار بودن رگرسیون. 112
4-4-1-2- آزمون ضریب همبستگی.. 118
4-4-1-3- آزمون تجزیه و تحلیل رگرسیون. 118
4-4-2- تجزیه و تحلیل فرضیه دوم 119
4-4-2-1- آزمون معنادار بودن رگرسیون. 119
4-4-2-2- آزمون ضریب همبستگی.. Error! Bookmark not defined.
4-4-2-3- آزمون تجزیه و تحلیل رگرسیون. 125
4-4-3- تجزیه و تحلیل فرضیه سوم 126
4-4-3-1- آزمون معنادار بودن رگرسیون. 126
4-4-3-2- آزمون ضریب همبستگی.. Error! Bookmark not defined.
4-4-3-3- آزمون تجزیه و تحلیل رگرسیون. 132
5ـ2- خلاصه نتایج آزمون فرضیه های تحقیق.. 137
5ـ2ـ1 خلاصه نتایج آزمون فرضیه اول. 137
5ـ2ـ2 خلاصه نتایج آزمون فرضیه دوم 138
5ـ2ـ3 نتیجه گیری از آزمون فرضیهی سوم 139
5-3-1- پیشنهادهای مبتنی بر نتایج تحقیق به بهره وران. 140
5-3-2- پیشنهادهایی به سایر محققین.. 142
پیوست1: سهم تسهیلات بانک های دولتی و خصوصی.. 160
پیوست2: سهم سپرده های بانک های دولتی و خصوصی 161
پیوست3: میزان بهره مندی بانک های دولتی و خصوصی از دستگاه های خودپرداز. 162
پیوست4: میزان بهره مندی بانک های دولتی و خصوصی از پایانه های شعب.. 163
پیوست5: میزان بهره مندی بانک های دولتی و خصوصی از کارت های بانکی صادر شده 164
پیوست 6: میزان بهره مندی بانک های دولتی و خصوصی از پایانه های فروش… 165
فهرست جداول
جدول2-1: سال عضویت بانک های تجاری در شبکه شتاب.. 52
جدول2-2: اقدام های انجام شده هر یک از بانک های تجاری در زمینه بانکداری الکترونیکی.. 53
جدول2-3: مقایسه ویژگی های بانکداری الکترونیکی و بانکداری سنتی.. 55
جدول2-4: مزایا و معایب بانکداری سنتی.. 57
جدول2-5 : مزایای بانکداری الکترونیکی.. 62
جدول2-6 : مزایا و معایب بانکداری الکترونیک… 64
جدول 4-1- آماره های توصیفی متغیرهای مدل رگرسیون تحقیق.. 110
جدول 4-2- تجزیه واریانس رگرسیونی تعداد کارت های بانکی و سپرده 113
جدول 4-3- تجزیه واریانس اثر تعداد پایانه شعب بر میزان سپرده 114
جدول 4-4- تجزیه واریانس اثر پایانه فروش بر میزان سپرده 115
جدول 4-5- تجزیه واریانس اثر تعداد خودپرداز بر میزان سپرده 116
جدول 4-6- تجزیه واریانس اثر تمامی اجزای فناوری اطلاعات بر سپرده 117
جدول 4-7- ضریب همبستگی بین متغییر های مورد بررسی تحقیق.. Error! Bookmark not defined.
جدول 4-8- تجزیه واریانس اثر تعداد کارت بانکی بر تسهیلات پرداختی.. 119
جدول 4-9- تجزیه واریانس اثر پایانه شعب بر تسهیلات پرداختی.. 121
جدول 4-10- تجزیه واریانس اثر پایانه فروش بر تسهیلات پرداختی به مشتریان 122
جدول 4-11- تجزیه واریانس اثر تعداد خودپردازها بر میزان تسهیلات پرداختی.. 123
جدول 4-12- تجزیه واریانس اثر تمامی اجزای فناوری اطلاعات بر تسهیلات پرداختی.. 124
جدول 4-13- ضریب همبستگی بین متغییر های مورد بررسی تحقیق.. Error! Bookmark not defined.
جدول4-14- تجزیه واریانس اثر تعداد کارت بانکی بر میزان سود(زیان) بانکی.. 126
جدول 4-15- تجزیه واریانس اثر پایانه شعب بر سود(زیان) بانکی.. 127
جدول 4-16- تجزیه واریانس اثر پایانه فروش بر سود بانکی.. 128
جدول 4-17- تجزیه واریانس اثرتعداد خودپرداز بر سود بانکی.. 129
جدول 4-18- تجزیه واریانس اثراجزای فناوری اطلاعات و سود بانکی.. 131
جدول4-19 ضریب همبستگی بین متغییر های مورد بررسی تحقیق.. Error! Bookmark not defined.
فهرست نمودارها
نمودار شماره2-1: سطوح بانکداری الکترونیک… 51
نمودار 4-1- نمودار هیستوگرام 112
نمودار 4-2- رابطه رگرسیونی تعدادکارت بانک و سپرده 113
نمودار 4-3 – رابطه رگرسیونی تعداد پایانه شعب و سپرده 115
نمودار 4-4- رابطه رگرسیونی پایانه فروش و سپرده 116
نمودار4-5- رابطه رگرسیونی خودپرداز و سپرده بانکی.. 117
نمودار 4-6- رابطه رگرسیونی تعدادکارت بانک و تسهیلات.. 120
نمودار 4-7- ارتباط رگرسیونی پایانه شعب و تسهیلات.. 121
نمودار 4-8- رابطه رگرسیونی پایانه فروش و تسهیلات بانکی.. 122
نمودار 4-9- رابطه رگرسیونی خودپرداز و تسهیلات بانکی.. 123
نمودار 4-10- رابطه رگرسیونی کارت بانکی و سود و زیان بانکی.. 127
نمودار 4-11- رابطه رگرسیونی پایانه شعب و سود و زیان بانکی.. 128
نمودار 4-12- رابطه رگرسیونی پایانه فروش و سود و زیان بانکی.. 129
نمودار 4-13- رابطه رگرسیونی تعداد خودپرداز و سود و زیان بانکی.. 130
چکیده
این تحقیق درصدد بررسی تاثیر فناوری اطلاعات بر بهبود عملکرد سیستم بانکی کشور طی سال های 1380 تا 1390 بوده است. از جمله ابزارهای فناوری اطلاعات که در سیستم بانکی کشور از اهمیت خاصی برخوردار هستند میتوان به کارت های بانکی، خودپردازها، پایانه های فروش و پایانه های شعب اشاره نمود. این پژوهش میزان تاثیر عوامل و اجزای فناوری اطلاعات بر بهبود عملکرد سیستم بانکی کشور را بررسی کرده است که منظور از بهبود عملکرد سیستم بانکی، افزایش حجم سپرده های بانکی، افزایش حجم تسهیلات پرداختی بانک ها و افزایش سودآوری بانک هاست. انجام این تحقیق با استفاده از اسناد و مدارک و گزارشات ارائه شده توسط بانک مرکزی و بهره گیری از روش های آماری رگرسیون، همبستگی صورت پذیرفت. برای مشخص شدن مسیر کار مبانی نظری مختلفی که می توانست در این تحقیق به ما کمک کند، مورد مطالعه قرار گرفت و در نهایت تاثیر عوامل فناوری اطلاعات بر میزان سپرده های بانکی، حجم تسهیلات پرداختی به مشتریان و مقدار سود یا زیان بانکی مورد بررسی قرار گرفت و مشخص گردید که استفاده از کارت های بانکی، خودپردازها، پایانه های شعب و پایانه های فروش در افزایش حجم سپرده های بانکی و تسهیلات پرداختی بانک ها و سودآوری بانک ها موثر می باشد.
واژگان کلیدی:
فناوری اطلاعات و اجزای آن، بانکداری الکترونیک، عملکرد بانک ها
برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید
[جمعه 1399-01-08] [ 06:57:00 ب.ظ ]
|