پایان نامه بررسی رابطه آگاهی ازبرند با وفاداری به برند |
روایی و پایایی
۳-۷-۱ روایی(اعتبار)[۱] ابزار پژوهش
اعتبار بر این امر دلالت دارد که شیوه یا ابزار جمع آوری داده ها تا چه حد به درستی آنچه را که قرار است بسنجد، می سنجد. به سخن دیگر، آیا روش یا ابزار سنجش برای هدف مورد نظر کارایی لازم را دارد؟ بنابراین، مفهوم اعتبار به “مناسب بودن، معنی دار بودن و سودمند بودن” استنباط های معین از نمره های حاصل از ابزار یا شیوه جمع آوری داده ها دلالت دارد (میرزائی، ۱۳۸۸، ۳۲۶).
در این پژوهش برای جمع آوری داده ها، پرسشنامه ای که در پژوهش کیم و هیون (۲۰۱۱) استفاده شده بود، مبنای کار قرار گرفت و با استفاده از روش ترجمه معکوس[۲] پرسشنامه اصلی که به زبان انگلیسی بود توسط پژوهشگر به زبان فارسی ترجمه شده و مجددا توسط مترجم دیگری به زبان انگلیسی برگردانده شد و اختلاف فاحشی یافت نگردید.
پیش از اطمینان نهایی به ابزارهای اندازهگیری و بهکارگیری آنها در مرحله اصلی جمعآوری دادهها، ضرورت دارد که پژوهشگر از طریق علمی، اطمینان نسبی لازم را نسبت به روا بودن بهکارگیری ابزار مورد نظر و معتبر بودن آن پیدا کند.
انواع اعتبار عبارتند از: اعتبار محتوا، اعتبار ملاکی، اعتبار سازه و اعتبار عاملی (سرمد و همکاران، ۱۳۷۹، ۱۷۰).
۳-۷-۲ اعتبار محتوا[۳]
اعتبار محتوا، نوعی اعتبار است که معمولا برای بررسی اجزای تشکیل دهنده یک ابزار اندازهگیری به کار برده میشود. اعتبار محتوای یک ابزار اندازهگیری به سوالهای تشکیل دهنده آن بستگی دارد. اگر سوالهای ابزار معرف ویژگیها و مهارتهای ویژهای باشد که محقق قصد اندازهگیری آنها را داشته باشد، آزمون دارای اعتبار محتوا خواهد بود بنابراین این اعتبار ویژگی ساختاری ابزار است که همزمان با تدوین آزمون در آن تنیده میشود. این اعتبار معمولا توسط افرادی متخصص در موضوع مورد مطالعه تعیین میشود. از اینرو اعتبار محتوا به قضاوت داوران بستگی دارد (سرمد و همکاران، ۱۳۷۹، ۱۷۱).
در تحقیق حاضر نیز برای تعیین روایی یا اعتبار، از این روش استفاده گردید. از آنجاییکه اعتبار محتوا بستگی به قضاوت و نظر افراد متخصص و کارشناس در موضوع مورد نظر دارد، بنابراین برای تعیین اعتبار، پرسشنامه تحقیق مورد تائید اساتید محترم راهنما و داوران و جمعی از صاحب نظران قرار گرفت.
۳-۷-۳ پایایی[۴] ابزار اندازه گیری پژوهش
ملاک پایایی درباره اینکه شیوه یا ابزار جمع آوری داده ها تا چه حد داده های دقیق و موثقی را استخراج می کند و یا شیوه یا ابزار جمع آوری تا چه حد درست و با ثبات است و نتایج همسان بدست می دهد، اطلاعاتی را فراهم می کند (میرزائی، ۱۳۸۸، ۳۱۱).
برای پایایی ابزار پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده شده است.
۳-۷-۳-۱ روش آلفای کرونباخ[۵]
این روش، برای محاسبه هماهنگی درونی ابزار اندازه گیری از جمله پرسشنامهها یا آزمونهایی که خصیصههای مختلف را اندازه گیری میکند بهکار میرود. در این گونه ابزار، پاسخ هر سوال می تواند مقادیر عددی مختلفی را اختیار کند (سرمد و همکاران، ۱۳۷۹، ۱۶۹).
جدول ۳-۳ آزمون آلفای کرونباخ برای پایایی پرسشنامه
مقدار آلفای کرونباخ | تعداد نمونه |
۸۶۰۵/۰ | ۳۲۵ |
در پرسشنامه اخیر مقدار آلفا برابر ۸۶۰۵/۰ می باشد که از مقدار ۷/۰ بزرگتر است پس پرسشنامه پایاست.
جدول ۳-۴ مقدار آلفای کرونباخ بر اساس سوالات مربوط به متغیرها
آلفای کرونباخ | سوالات مربوط به متغیرها |
۷۷۶۷/۰ | کانال توزیع |
۶۱۲۲/۰ | قیمت |
۸۹۰۴/۰ | ترفیع |
۶۹۸۸/۰ | خدمات پس از فروش |
۷۸۴۸/۰ | تصویر شرکت |
۸۲۶۶/۰ | آگاهی از برند |
۷۹۵۶/۰ | کیفیت ادراک شده |
۶۰۵۲/۰ | وفاداری به برند |
۷۵۹۸/۰ | ارزش ویژه برند |
۳-۷-۴ روش تجزیه و تحلیل داده ها
برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل آماری توصیفی آمار استنباطی و از الگوی مدل معادلات ساختاری[۶] استفده گردیده است. انجام تحلیلهای آماری با استفاده از نرمافزار های اس پی اس اس و لیزرل مقدور گردید.
۳-۷-۵ مدل معادلات ساختاری (SEM)1
مدل یابی معادله ساختاری، یک تکنیک تحلیل چند متغیری بسیار کلی و نیرو مند از خانواده رگرسیون چند متغیری و به بیان دقیقتر بسط مدل خطی کلی۲ است که به پژوهشگر امکان میدهد مجموعه ای از معادلات رگرسیون را همزمان مورد آزمون قرار دهد. این تکنیک یک رویکرد آماری جامع برای آزمون فرضیههایی درباره روابط بین متغیرهای مشاهدهشده و مکنون (مشاهدهنشده) است که گاه تحلیل ساختاری کوواریانس، مدلیابی علی و گاه نیز لیزرل نامیده شده است (هومن، ۱۳۸۸، ۱۱). یک مدل کامل معادله ساختاری در واقع، بیانگر آمیزهای از نمودار مسیر و تحلیل عاملی تائیدی است. برای مدلیابی ساختاری راههای ذیل دنبال میشود:
راهی که متغیرها در آن با هم مرتبط هستند (اغلب با به کار بردن یک نمودار مسیر) بیان میشوند.
از طریق برخی قواعد درونی پیچیده، این مساله را که چه دلالتهایی برای واریانسها و کوواریانسهای متغیرها دارد حل میشود. اینکه آیا واریانسها و کوواریانسها با این مدل برازش دارد، مورد آزمون واقع میشود. در این گام، نتایج آزمون آماری و نیز برآوردهای پارامترها و خطاهای استاندارد برای ضرایب عددی در معادلههای خطی گزارش میشود. بر پایه این اطلاعات تعیین میشود که مدل مورد نظر با دادهها برازش دارد یا خیر (همان منبع، ۱۴).
[۱]– Validity
[۲] –Back Translation
[۳]– Content Validity
[۴]– Reliability
-۴Pre-test
[۵] –Cronbach’s Alpha
۱– Structural Equation Modeling
۲-General linear model (GLM)
متن فوق تکه ای از این پایان نامه بود
برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:
متن کامل
[جمعه 1399-01-08] [ 02:47:00 ق.ظ ]
|