پایان نامه بررسی رابطه تصویرذهنی خوب ازشرکت با وفاداری به برند |
حجم نمونه و روش نمونه گیری
از آنجا که جوامع آماری معمولاً از حجم و وسعت جغرافیای زیادی برخوردارند و محققان نمیتوانند به تمام آنها مراجعه کنند، بنابر این ناگزیرند به انتخاب جمعی از آنها به عنوان نمونه و تعمیم نتایج آن به جامعه مورد مطالعه اکتفا کنند. بدین ترتیب میتوان نمونه و نمونهگیری را چنین تعریف کرد: نمونه عبارت است از تعدادی از افراد جامعه که صفات آنها با صفات جامعه مشابهت داشته و معرف جامعه بوده، از تجانس و همگنی با افراد جامعه برخوردار باشد (حافظ نیا، ۱۳۸۳، ۱۲۱-۱۲۰).
در این تحقیق جامعه آماری مشتریان شرکت پیشرو پلاستیک خزر می باشند. بنابراین باتوجه به بزرگ بودن جامعه آماری و هزینه برو زمان بر بودن تهیه لیست کامل مشتریان از نمونه گیری تصادفی خوشه ای استفاده می شود زیرا برای انتخاب شدن احتمال یکسان دارند و ساختار جمعیت از صفات و ویژگی های متعدد و متنوعی شکل گرفته که نمی توان صفات بارز آن را براحتی تعیین کرد(خاکی، ۱۳۸۸، ۲۲۷).
در این تحقیق برای حجم نمونه از جدول کرچسی و مورگان استفاده می شود.
تعداد مشتریان این شرکت که از نمایندگی ها خرید می کنند ۴۱۸ نفر می باشند. برای تعیین حجم نمونه و بر اساس جدول کرجسی و مورگان نمونه ای به حجم حداقل ۲۱۴ نفر با توجه به حجم نمونه نیاز میباشد.
با توجه به تعداد مورد نیاز نمونه، تعداد ۴۰۰ پرسشنامه توزیع و جمع آوری گردید که از این تعداد، ۷۵ پرسشنامه بدلیل پاسخ داده نشدن بعضی از سؤالات از مجموعه نمونه حذف گردید و در نهایت تعداد ۳۲۵ پرسشنامه قابل قبول برای این تحقیق مورد استفاده قرار گرفت.
در تحقیق حاضر در مرحله اول لیست فروشگاه های عرضه کننده محصولات شرکت پیشرو پلاستیک خزرتهیه گردید که در شهرها تهران، کرج، قزوین، رشت، اردبیل، تبریز مشهد، اراک، اصفهان می باشند و تعداد مشتریان مشخص شد. سپس مشتریان را به تفکیک مناطق و درصد آنها را درهر منطقه مشخص کرده و نهایتاً تعداد نمونه لازم از هر منطقه بر اساس تعداد نمونه لازم معین گردید.
در مرحله توزیع پرسشنامه، تعداد فروشگاه هایی که باید پرسشنامه در آنها توزیع شود معین گردید و به صورت پیش فرض به ازای هر حداکثر ۵۰ پرسشنامه که باید از هر منطقه تهیه می شد فروشگاه ها به صورت تصادفی ساده در آن منطقه انتخاب شده است.
۳-۶ روش ها و ابزار گردآوری داده
دادهها را با چهار روش کلی، که هریک از آنها ویژگیهای خاصی دارند می توان از جامعه یا نمونه آماری استخراج کرد. این ابزارها عبارتند از: پرسشنامه[۱]، مصاحبه[۲]، مشاهده[۳]، بررسی مدارک و اسناد (مراجعه به کتابخانه)(همان منبع، ۲۲۷).
۳-۶-۱ پرسشنامه
پرسشنامه، یکی از ابزارهای رایج تحقیق و روشی مستقیم برای کسب دادههای تحقیق است. پرسشنامه مجموعهای از سوالها (گویهها) است که پاسخدهنده، با ملاحظه آنها پاسخ لازم را ارائه میدهد. این پاسخ، داده مورد نیاز پژوهشگر را تشکیل میدهد. (سرمد و همکاران، ۱۳۷۹، ۱۴۱). این مجموعه پرسشها، بصورت باز یا بسته (دارای مقیاس) طراحی شده تا وضعیت نگرش افراد نسبت به یک واقعیت از طریق آن ارزیابی شود. تکمیل آن میتواند به صورت مراجعه شخصی، پستی یا تلفنی صورت میگیرد (خاکی، ۱۳۸۳، ۲۲۷).
- روش های گردآوری اطلاعات در این پژوهش میدانی میباشد که در این روش از ابزار پرسشنامه استفاده شده است.
- بخش اطلاعات جمعیت شناختی با ۳سؤال شامل سؤالات سن، درآمد ماهیانه و تحصیلات میباشد.
- نمونه پرسشنامه در پیوست شماره (۱) آورده شده است.
طیف لیکرت که در جدول زیر مشخص شده است یک مقیاس فاصله ای است که به کمک آن پاسخ دهنده نگرش و باور خود را نسبت به پدیده و یا موضوعی از طریق انتخاب عبارت مربوط به آن مشخص مینماید و به این ترتیب پژوهشگر قادر خواهد بود نگرش پاسخگو را که متغیری کیفی است، تبدیل به یک متغیر کمی نماید.
[۱]– Questionnaire
[۲]– Interview
[۳]– Observation
متن فوق تکه ای از این پایان نامه بود
برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:
متن کامل
[جمعه 1399-01-08] [ 02:48:00 ق.ظ ]
|