پایان نامه بررسی رابطه خدمات پس ازفروش با وفاداری بربرند |
مقدمه
در طول سالیان و از ابتدای حیات بشر، انسان همیشه با تحقیق سروکار داشته است. آنچه در اینجا اهمیت دارد این است که تحقیقی میتواند راهگشا باشد که بر اساس اصول و موازین علمی صورت پذیرد. تحقیق از نظر لغوی به معنی به حقیقت امری رسیدگی کردن، رسیدگی و بازجویی است (عمید، ۱۳۷۶، ۵۴۶). جان بست تحقیق را یک فعالیت سیستماتیک میداند که به کشف و پروراندن مجموعهای از دانش سازمان یافته معطوف است (بست، ۱۳۷۶، ۳۶-۳۵). در این فصل به بررسی روش تحقیق، قلمرو زمانی و مکانی، حجم نمونه و روش نمونه گیری، روش و ابزار گرد آوری اطلاعات، روایی و پایایی ابزار اندازه گیری پژوهش و روش تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته خواهد شد.
۳-۲ روش تحقیق
تحقیقات را بر اساس معیارها و مبانی مختلفی میتوان دسته بندی کرد. این معیارها و مبانی شرایط را فراهم می کنند که میتوان بر اساس آنها تحقیقات را طبقه بندی کرد، اما انواعی از تحقیق به علت ماهیت چندبعدی و پیچیده ای که دارند در چندین طبقه قرار می گیرند و همین امر قضاوت شفاف و روشن را در این رابطه دچار مشکل می سازد اما به طور کلی میتوان گفت مفیدترین طرح طبقه بندی انواع تحقیق حالتی است که در آن دسته بندی ها، به حداقل و تفاوتها به حداکثر برسد(خاکی، ۱۳۷۹، ۹۳). انتخاب روش تحقیق یا به عبارت دیگر اینکه از روشهای تحقیق برای یک مطالعه خاص بهترین روش کدام است، بستگی به شیوه تعریف مساله و تدوین فرضیهها دارد(خاکی، ۱۳۸۳، ۱۳۵-۱۳۴(. در طبقهبندی انواع تحقیق بر اساس هدف، تحقیقات به تحقیقات بنیادی[۱]، کاربردی[۲] و تحقیق و توسعه، دستهبندی میشوند. اما در دستهبندی آنها بر حسب نحوه گردآوری دادهها یا طرح تحقیق، میتوان آنها را به تحقیق توصیفی و تحقیق آزمایشی، طبقهبندی کرد. اما تحقیق توصیفی، خود مشتمل بر پنج دسته: تحقیق پیمایشی[۳]، تحقیق همبستگی[۴]، اقدام پژوهی[۵]، بررسی موردی[۶] و تحقیق پس رویداد یا علی مقایسهای[۷]، میباشند (سرمد و همکاران، ۱۳۷۹، ۸۲-۷۹).
۳-۲-۱ طبقه بندی بر اساس روش
این پژوهش از نوع توصیفی است چون به پدیده هایی می پردازد که بصورت طبیعی رخ می دهد و در آن هیچ دستکاری آزمایشی در متغیرها صورت نمی گیرد. چون می خواهیم از میان جامعه آماری نمونه ای را به تناسب حجم انتخاب کنیم از روش موردی استفاده می شود. بنابراین، تحقیق حاضر از نظر نحوه اجرا (روش) توصیفی میباشد.
در این تحقیق رابطه میان متغیرها بر حسب هدف تحقیق تحلیل می گردد. تحقیق توصیفی شامل جمع آوری اطلاعات برای آزمون فرضیه یا پاسخ به سوالات مربوط به وضعیت فعلی موضوع مطالعه میباشد. یک مطالعه توصیفی چگونگی وضع موجود را تعیین و گزارش می کند. اطلاعات توصیفی معمولا از طریق پرسشنامه، مصاحبه یا مشاهده جمع آوری می شوند (خاکی، ۱۳۸۶، ۲۱۰).
۳-۲-۲ طبقه بندی بر اساس هدف
با توجه به اینکه هر تحقیق با یک مساله و هدف خاص آغاز می شود، بنابراین بر پایه ماهیت مسائل مطرح شده و هدفی که پژوهشگر در تحقیق خود دنبال می کند، میتوان تحقیقات را طبقه بندی کرد.
هدف از تحقیق کاربردی بدست آوردن درک یا دانش لازم برای تعیین ابزاری است که بوسیله آن نیازی مشخص و شناخته شده بر طرف گردد (خاکی، ۱۳۷۹، ۹۴). با توجه به اینکه از نتایج این تحقیق میتوان برای کمک به شرکت پیشرو پلاستیک خزر استفاده کرد، بنابراین پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی خواهد بود.
۳-۳ قلمرو مکانی تحقیق(جامعه آماری)
برای انجام هر تحقیق، باید جامعه مورد مطالعه و گروه نمونهای که از روی آن پارامترهای جامعه برآورد میگردد، به طور دقیق تعریف گردند. جامعه آماری به مجموعهای از آحاد گفته میشود که حداقل در یک صفت مشترک باشند (شریفی و نجفی زند، ۱۳۸۲، ۱۸) در جایی دیگر از جامعه، به همه اعضای واقعی یا فرضی که علاقمند هستیم یافتههای پژوهش را به آنها تعمیم دهیم، تعبیر میشود (دلاور، ۱۳۸۵، ۲۰).
در این تحقیق جامعه آماری مشتریان شرکت پیشرو پلاستیک خزر می باشند که خرده فروشان که از نمایندگی ها خرید می کنند را به عنوان مصرف کننده نهایی در نظر گرفتیم. بنابراین باتوجه به بزرگ بودن جامعه آماری و هزینه برو زمان بر بودن تهیه لیست کامل مشتریان از نمونه گیری تصادفی خوشه ای استفاده می شود زیرا برای انتخاب شدن احتمال یکسان دارند و ساختار جمعیت از صفات و ویژگی های متعدد و متنوعی شکل گرفته که نمی توان صفات بارز آن را براحتی تعیین کرد(خاکی، ۱۳۸۸، ۲۲۷).
۳-۴ قلمرو زمانی
مطالعات اولیه تحقیق در یک بازه زمانی ۳ ماهه انجام شد. جمع آوری اطلاعات میدانی شامل توزیع و جمعع آوری پرسشنامه ها در بازه زمانی ۲۵ فروردین تا ۱۵ اردیبهشت سال ۹۳ صورت گرفت، سپس حدود ۲ ماه به جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای و تدوین پیشینه تحقیق اختصاص داده شد. در پایان در حدود ۱ ماه، جمع بندی و بررسی نتایج تحقیق انجام شد.
[۱]– Basic/Fundamental Pure Research
[۲]– Applied Research
[۳]– Survey Research
[۴]-Correlational Research
[۵]-Action Research
[۶]-Case Study
[۷]– Expost factor Research
متن فوق تکه ای از این پایان نامه بود
برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:
متن کامل
[جمعه 1399-01-08] [ 02:48:00 ق.ظ ]
|