پایان نامه بررسی رابطه بین هوش فرهنگی با تعهد سازمانی در معلمان زن مقطع ابتدایی مدارس دولتی شهر مشهد در سال تحصیلی 94-1393 |
دانشگاه آزاد اسلامی
واحد تهران مرکزی
دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی، گروه علوم تربیتی
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A )
گرایش: مدیریت آموزشی
عنوان:
بررسی رابطه بین هوش فرهنگی با تعهد سازمانی در معلمان زن مقطع ابتدایی مدارس دولتی شهر مشهد در سال تحصیلی 94-1393
استاد راهنما:
دکتر مصطفی عسکریان
استاد مشاور:
دکتر لطف اله عباسی
زمستان 1393
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل دوم:سابقه موضوع تحقیق(ادبیات و مبانی نظری فرضیه تحقیقاتی)
2-1 مبانی نظری هوش فرهنگی.. 27
2-1-3 خصوصیات افراد باهوش…. 32
2-1-4-6 هوش سه بخشی استرنبرگ… 35
2-1-4-7 هوش های چندگانه گاردنر. 35
2-1-8 تعاملات میان فرهنگی.. 42
2-1-9 تعریف و تحلیل هوش فرهنگی.. 42
2-1-10 ضرورت و اهمیت مطالعه هوش فرهنگی.. 44
2-1-12 عناصر هوش فرهنگی از نظر ارلی و انگ…. 49
2-1-13 مراحل اکتساب هوش فرهنگی.. 54
2-1-14 مراحل تکامل هوش فرهنگی.. 56
2-1-16 تقویت و توسعه هوش فرهنگی.. 60
2-1-17 تقویت ابعاد هوش فرهنگی.. 67
2-1-19 نهادینه کردن هوش فرهنگی.. 70
2-1-20 هوش فرهنگی از نظر اسلام. 72
2-1-20-1 اصول هوش فرهنگی از نظر اسلام. 73
2-1-20-2 ویژگی های مهم هوش فرهنگی از نظر اسلام. 75
2-1-20-3 مؤلفه های هوش فرهنگی از نظر اسلام. 75
2-1-21 انواع شخصیت و قالب های فکری در هوش فرهنگی.. 77
2-1-22 مقایسه ی هوش فرهنگی با سایر انواع هوش…. 79
2-1-23 ارزیابی هوش فرهنگی.. 81
2-1-24 ارتباطات بین فرهنگی.. 81
2 – 2 مبانی نظری تعهد سازمانی.. 83
2-2-6 عوامل ترغیب کارآیی و تعهد کارکنان.. 88
2-2-7 زیان های ناشی از عدم تعهد.. 89
2-2-8-1 وجوه اشتراک سازمان ها. 90
2-2-9 تعاریف و تحلیل تعهد سازمانی.. 95
2-2-10 تعهد سازمانی مفهومی یک بعدی یا چند یعدی.. 100
2-2-11 ضرورت مطالعه و بررسی تعهد سازمانی.. 105
2-2-12 انواع تعهد سازمانی.. 107
2-2-13 مراحل ایجاد تعهد سازمانی.. 108
2-2-14 ابعاد تعهد سازمانی.. 109
2-2-15 شاخص های تعهد سازمانی.. 113
2-2-16 رابطه متغیرها با ابعاد تعهد.. 114
2-2-16-1 رابطه متغیرها با تعهد مستمر. 114
2-2-16-2 رابطه متغیرها با تعهد هنجاری.. 116
2-2-17 پیامدهای مثبت و منفی سطوح متفاوت تعهد سازمانی.. 117
2-2-17-2……………………………………………………………………………………………. تعهد متوسط… 118
2-2-18 عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی.. 122
2-2-19 مطالعاتی بر عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی.. 127
2-2-19-1 مطالعه «کوچ و استیزر». 127
2-2-19-2 مطالعه «مودی و همکاران». 128
2-2-19-3 مطالعه «بارون و گرینبرگ». 129
2-2-19-6 مطالعات «برونینگ و اسنیدر». 131
2-2-19-7 مطالعه «واندنبرگ». 131
2-2-19-8 مطالعه «مایر و اسکورمن». 132
2-2-20 راهکارهای افزایش و بهبود تعهد سازمانی.. 132
2-2-21 نتایج و پیامد های تعهد سازمانی.. 135
2-2-22 دیدگاه ها و الگوهای جدید تعهد سازمانی.. 138
2-2-23 تعهد سازمانی از دیدگاه اسلام. 140
3-4 نمونه آماری و روش نمونه گیری.. 156
3-5 ابزار گردآوری اطلاعات.. 157
3-5-1 مطالعات کتابخانه ای.. 157
3-5-2 جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه. 157
3-5-2-1 پرسشنامه هوش فرهنگی.. 157
3-5-2-2 پرسشنامه تعهد سازمانی.. 160
3-6 روایی و پایایی ابزار اندازه گیری.. 162
3-6-1 روایی (اعتبار) پرسشنامه. 162
3-6-2 پایایی (قابلیت اعتماد) پرسشنامه. 163
3-7 روشهای آماری جهت توصیف و استنباط آماری داده ها 164
فصل چهارم:توصیف و استنباط آماری دادهها
4-1-1 سیمای آماری جمعیت نمونه تحقیق.. 169
4-1-2 سنجش توصیفی متغیرهای تحقیق.. 175
4-1-2-1 سنجش توصیفی متغیر هوش فرهنگی.. 176
4-1-2-1-1 بررسی گویه های سازنده ابعاد هوش فرهنگی.. 177
4-1-2-2 سنجش توصیفی متغیر تعهد سازمانی.. 183
4-1-2-2-1 بررسی گویه های سازنده ابعاد تعهد سازمانی.. 184
4-1-2-2-2 سنجش حد مؤلفه های سازنده تعهد سازمانی.. 189
4-2-3 رگرسیون خطی چندگانه به منظور بررسی تأثیر مؤلفه های هوش فرهنگی بر تعهد سازمانی.. 198
4-2-4 مدل تحلیل تبیین تأثیر مؤلفه های هوش فرهنگی با تعهد سازمانی.. 199
4-2-5-4 فرضیه جانبی چهارم. 203
4-2-5-5 فرضیه جانبی پنجم.. 204
4-2-5-7 فرضیه جانبی هفتم.. 206
4-2-5-8 فرضیه جانبی هشتم.. 207
فصل پنجم:نتیجه گیری و پیشنهادها
5-3 نتیجه گیری به تفکیک فرضیه های پژوهش… 213
5-3-3-4 فرضیه جانبی چهارم. 222
5-3-3-5 فرضیه جانبی پنجم.. 222
5-3-3-7 فرضیه جانبی هفتم.. 222
5-3-3-8 فرضیه جانبی هشتم.. 223
5-4 تحلیل مدل مفهومی تحقیق. 225
5-5-1 محدودیت های در اختیار پژوهشگر. 226
5-5-2 محدودیت های خارج از کنترل پژوهشگر. 227
5-6-1 پیشنهادهای مبتنی بر یافته های تحقیق.. 227
5-6-2 پیشنهادهایی برای تحقیقات آینده. 230
فهرست جدول ها
عنوان صفحه
جدول (2-1): ابعاد هوش فرهنگی.. 47
جدول (2-2): انواع آموزش ها برای ارتقا هوش فرهنگی.. 60
جدول (2-3): پیامدهای مثبت تعهد سازمانی.. 138
جدول (3-1): جمعیت جامعه آماری بر حسب نواحی آموزش و پرورش… 155
جدول (3-2): جمعیت نمونه به تفکیک نواحی آموزش و پرورش… 156
جدول (3-3): سؤالات مربوط به سنجش بعد فراشناختی هوش فرهنگی.. 158
جدول (3-4): سؤالات مربوط به سنجش بعد شناختی هوش فرهنگی.. 158
جدول (3-5): سؤالات مربوط به سنجش بعد انگیزشی هوش فرهنگی.. 159
جدول (3-6): سؤالات مربوط به سنجش بعد رفتاری هوش فرهنگی.. 159
جدول (3-7): سؤالات مربوط به سنجش بعد عاطفی تعهد سازمانی.. 160
جدول (3-8): سؤالات مربوط به سنجش بعد مستمر تعهد سازمانی.. 161
جدول (3-9): سؤالات مربوط به سنجش بعد هنجاری تعهد سازمانی.. 162
جدول (3-10): ضریب آلفای پرسشنامه هوش فرهنگی در این پژوهش… 163
جدول (3-11): ضرایب آلفای مؤلفه های پرسشنامه هوش فرهنگی در این پژوهش… 163
جدول (3-12): ضریب آلفای پرسشنامه تعهد سازمانی در این پژوهش… 163
جدول (4-1): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب ناحیه. 169
جدول (4-2): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب سن.. 170
جدول (4-3): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب سابقه خدمت.. 171
جدول (4-4): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب تحصیلات.. 172
جدول (4-5): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب رشته تحصیلی.. 173
جدول (4-6): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب وضعیت تأهل. 174
جدول (4-7): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب نوع استخدام. 175
جدول (4-8): توزیع فراوانی متغیر هوش فرهنگی.. 176
جدول (4-9): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب گویههای سازنده ابعاد هوش فرهنگی.. 177
ادامه جدول (4-9): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب گویههای سازنده ابعاد هوش فرهنگی.. 178
جدول (4-10): آماره های توصیفی ابعاد سازنده هوش فرهنگی.. 182
جدول (4-11): توزیع فراوانی متغیر تعهد سازمانی.. 183
جدول (4-12): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب گویههای سازنده ابعاد تعهد سازمانی.. 184
ادامه جدول (4-12): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب گویههای سازنده ابعاد تعهد سازمانی.. 185
جدول (4-13): آماره های توصیفی ابعاد سازنده تعهد سازمانی.. 190
جدول (4-14): بررسی نرمال بودن توزیع متغیرهای تحقیق به کمک آزمون کولموگروف اسمیرنف… 191
جدول (4-15) جدول ماتریس همبستگی اسپیرمن رابطه بین هوش فرهنگی با تعهد سازمانی.. 193
جدول (4-16) جدول ماتریس همبستگی اسپیرمن رابطه بین بعد فراشناختی هوش فرهنگی با تعهد سازمانی 194
جدول (4-17): جدول ماتریس همبستگی اسپیرمن رابطه بین بعد شناختی هوش فرهنگی با تعهد سازمانی 195
جدول (4-18): جدول ماتریس همبستگی اسپیرمن رابطه بین بعد انگیزشی هوش فرهنگی با تعهد سازمانی 196
جدول (4-19): جدول ماتریس همبستگی اسپیرمن رابطه بین بعد رفتاری هوش فرهنگی با تعهد سازمانی 197
جدول (4-20): مشخصکنندههای تحلیل رگرسیونی تأثیر مؤلفه های هوش فرهنگی بر تعهد سازمانی 198
جدول(4-21): ضریب رگرسیونی تأثیر مؤلفه های هوش فرهنگی بر تعهد سازمانی.. 199
جدول (4-23): بررسی رابطه بین رشته تحصیلی با هوش فرهنگی.. 201
جدول (4-24): نتیجه آزمون خی دو بین رشته تحصیلی با هوش فرهنگی.. 201
جدول (4-25): ماتریس همبستگی اسپیرمن رابطه بین سابقه خدمت با هوش فرهنگی.. 202
جدول (4-26): ماتریس همبستگی اسپیرمن رابطه بین سن با هوش فرهنگی.. 203
جدول (4-27): ماتریس همبستگی اسپیرمن رابطه بین تحصیلات با تعهد سازمانی.. 204
جدول (4-28): بررسی رابطه بین رشته تحصیلی با تعهد سازمانی.. 205
جدول (4-29): نتیجه آزمون خی دو بین رشته تحصیلی با تعهد سازمانی.. 205
جدول (4-30): ماتریس همبستگی اسپیرمن رابطه بین سابقه خدمت با تعهد سازمانی.. 206
جدول (4-31): ماتریس همبستگی اسپیرمن رابطه بین سن و تعهد سازمانی.. 207
جدول (4-32) : مقایسه و اولویت بندی مؤلفه های هوش فرهنگی.. 208
جدول (4-33): نتیجه آزمون فریدمن بین مؤلفه های هوش فرهنگی.. 208
جدول (4-34): مقایسه و اولویت بندی مؤلفه های تعهد سازمانی.. 208
جدول (5-1): خلاصه نتایج پژوهش به تفکیک فرضیه ها 224
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار شماره (2-1): مدل سه بخشی تعهد سازمانی.. 113
نمودار (2- 2): عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی.. 122
نمودار (2-3): عوامل ضروری، عوامل همبسته و پیامدهای تعهد سازمانی.. 123
نمودار (2-5): عوامل سه گانه اثرگذار بر تعهد سازمانی.. 128
نمودار (2-6): پیش شرط های تعهد سازمانی.. 129
نمودار (2-7). عوامل اثرگذار بر تعهد سازمانی.. 132
نمودار(3-1): توزیع فراوانی جامعه آماری مورد بررسی بر حسب نواحی آموزش و پرورش… 155
نمودار(3-2): توزیع فراوانی نمونه آماری مورد بررسی بر حسب نواحی آموزش و پرورش… 156
نمودار (4-1): ناحیه پاسخگویان. 169
نمودار (4-2): سن پاسخگویان. 170
نمودار (4-3): سابقه خدمت پاسخگویان. 171
نمودار (4-4): تحصیلات پاسخگویان. 172
نمودار (4-5): رشته تحصیلی پاسخگویان. 173
نمودار (4-6): وضعیت تأهل پاسخگویان. 174
نمودار (4-7): نوع استخدام پاسخگویان. 175
نمودار (4-8): متغیر هوش فرهنگی.. 176
نمودار (4-9): ابعاد سازنده هوش فرهنگی.. 182
نمودار (4-11): ابعاد سازنده تعهد سازمانی.. 190
نمودار (4-10): متغیر تعهد سازمانی.. 183
فهرست شکل ها
عنوان صفحه
شکل (2-1): اجزای هوش فرهنگی.. 49
شکل (2-2): چرخه چهار مرحله ای هوش فرهنگی.. 55
شکل (2-3): مدل توسعه هوش فرهنگی (توماس، 2005) 63
شکل (2-4): تأثیر مستقیم و غیرمستقیم عوامل محیطی بر سازمان. 94
شکل (2-5): مدل مفهومی تحقیق با تأکید بر تأثیر هوش فرهنگی بر تعهد سازمانی.. 150
شکل (4-1): مدل تحلیل تبیین تأثیر مؤلفه های هوش فرهنگی با تعهد سازمانی.. 199
شکل (5-1): مدل مفهومی تحقیق با توجه به نتایج حاصله. 226
چکیده
هدف از این پژوهش، بررسی رابطه بین هوش فرهنگی با تعهد سازمانی در معلمان زن مقطع ابتدایی مدارس دولتی شهر مشهد است. این پژوهش از نوع کاربردی و روش آن همبستگی توصیفی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان زن مقطع ابتدایی مدارس دولتی شهر مشهد در سال تحصیلی 94-1393 به تعداد 5297 نفر می باشد. حجم نمونه آماری را با استفاده از جدول «کرجسی و مورگان» 338 نفر تعیین کردیم و از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای نسبتی استفاده شد. داده ها از طریق پرسشنامه هوش فرهنگی ارلی و انگ (2003) و تعهد سازمانی آلن و می یر (1990) جمع آوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. پایایی پرسشنامه ها بوسیله آلفای کرونباخ برآورد و برای تحلیل داده های جمع آوری شده، روش های آمار توصیفی و استنباطی بکار برده شد. نتایج آزمون کولموگروف اسمیرنف نشان می دهد که توزیع غیرطبیعی است؛ بنابراین از ضریب همبستگی اسپیرمن برای آزمون فرضیه های پژوهش استفاده شده است. به منظور تعیین ارتباط بین متغیرهای پژوهش نرم افزار SPSS استفاده شده و نهایتاً نشان داده شد که ارتباط مثبت و معناداری بین هوش فرهنگی و تعهد سازمانی برقرار است. بین مؤلفه های (فراشناختی، شناختی و انگیزشی) هوش فرهنگی با تعهد سازمانی رابطه ای وجود ندارد ولی بین بعد (رفتاری) رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
همچنین نتایج نشان می دهد که بعد رفتاری هوش فرهنگی بیشترین تأثیر را بر تعهد سازمانی می گذارد.
کلمات کلیدی: هوش فرهنگی، تعهد سازمانی
[پنجشنبه 1399-01-07] [ 11:03:00 ب.ظ ]
|