پایان نامه بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی با سلامت روان و فرسودگی تحصیلی دانش آموزان پایه سوم دبیرستان |
دانشگاه آزاد اسلامی
واحد علوم تحقیقات
پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی (M.A)
گرایش روانشناسی شخصیت
عنوان :
بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی با سلامت روان و فرسودگی تحصیلی دانش آموزان رشته های نظری پایه سوم دبیرستان های شهرستان شهرضا سال تحصیلی 91-1390
استاد راهنما :
دکتر هادی بهرامی
فهرست مطالب:
چکیده………………………………………………………………………………………………………………….. 1
فصل اول: کلیات
1-1-مقدمه ………………………………………………………………………………………………… 3
1-2- بیان مسأله و سوالهای پژوهش…………………………………………………………………. 5
1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق……………………………………………………………………….. 7
1-4- اهداف پژوهش…………………………………………………………………………………….. 9
1-5- فرضیه های پژوهش………………………………………………………………………………. 10
1-6- متغیرهای پژوهش…………………………………………………………………………………. 10
1-6-1- تعاریف نظری……………………………………………………………………….. 12
1-6-2- تعاریف عملیاتی…………………………………………………………………….. 13
فصل دوم : پیشینه پژوهش
2-1- شخصیت……………………………………………………………………………………………. 15
2-1-1- تعاریف ارائه شده……………………………………………………………………………… 16
2-1-2- ساختار شخصیت………………………………………………………………………………. 17
2-1-3- عوامل اثرگذار بر شخصیت………………………………………………………………….. 18
2-1-4- نظریه های شخصیت………………………………………………………………………….. 25
2-1-4-1- رویکرد تیپ شناختی…………………………………………………………. 25
2-1-4-2- نظریه روان کاوی………………………………………………………………… 30
2-1-4-3- نظریه نو روان کاوی یونگ…………………………………………………….. 33
2-1-4-4- رویکرد صفت……………………………………………………………………… 34
2-1-4-5- رویکرد عمر………………………………………………………………………. 40
2-1-4-6- رویکرد انسان گرا………………………………………………………………… 42
2-1-4-7- رویکرد رفتاری……………………………………………………………………. 43
2-1-4-8- رویکرد یادگیری اجتماعی………………………………………………………. 44
2-1-4-9- رویکرد شناختی…………………………………………………………………… 46
2-1-4-10- رویکرد معاصر…………………………………………………………………… 47
2-2- فرسودگی…………………………………………………………………………………………… 48
2-2-1- مبانی نظری فرسودگی……………………………………………………………….. 48
2-2-2- خاستگاه نظریه فرسودگی…………………………………………………………… 49
2-2-3- علائم فرسودگی………………………………………………………………………. 54
2-2-4- مولفه های فرسودگی…………………………………………………………………. 56
2-2-5- فرسودگی تحصیلی…………………………………………………………………… 61
2-3- سلامت روان……………………………………………………………………………………….. 64
2-3-1- معیارهای بیماری و سلامت روان………………………………………………………….. 66
2-3-2- تعریف بیماری روانی…………………………………………………………………………. 66
2-3-3- نظربه پردازان سلامت روان………………………………………………………………….. 67
2-3-3-1- سلامت روانی از نظر فروید………………………………………………….. 68
2-3-3-2- سلامت روانی در مکتب آدلر…………………………………………………. 69
2-3-3-3- سلامت روانی از نظر گلاسر………………………………………………….. 70
2-3-3-5- نظریه مراجع محوری راجرز………………………………………………………. 72
2-3-3-6- سلامت روانی از نظر واتسون…………………………………………………….. 73
2-3-3-7- سلامت روانی از نظر بک و الیس……………………………………………….. 73
2-3-4- مفاهیم و اهداف بهداشت روانی………………………………………………………………… 76
2-3-4-1- بهداشت روانی با مفهوم سلامت و تکامل……………………………………… 76
2-3-4-2- بهداشت روانی با مفهوم پیشگیری از بیماری های روانی…………………… 77
2-3-5- اختلال های عاطفی رفتاری در نوجوانان و جوانان…………………………………………. 81
2-3-6- ضرورت آموزش بهداشت روانی………………………………………………………………. 84
2-3-7- معیارهای سلامت روان…………………………………………………………………………… 85
2-3-8- روشهای کمک به بهداشت روانی………………………………………………………………. 86
2-3-9- الگوی 5 عاملی در صفات شخصیت………………………………………………………….. 88
2-3-10- تبیین سلامت روانی و بیماری روانی با استفاده از مدل پنج عاملی شخصیت……….. 92
2-3-11- تحقیقات پیشین………………………………………………………………………………….. 93
2-3-11-1- خارج از کشور………………………………………………………………………………… 99
2-3-11-2- داخل کشور………………………………………………………………………………….. 103
2-3-11-3- جمعبندی تحقیقات پیشین……………………………………………………………….. 103
فصل سوم: روش شناسی و مواد تحقیق
3-1- مقدمه………………………………………………………………………………………………… 105
3-2- روش تحقیق……………………………………………………………………………………….. 106
3-3- جامعه آماری……………………………………………………………………………………….. 106
3-4- برآورد حجم نمونه………………………………………………………………………………… 107
3-5- روش نمونه گیری…………………………………………………………………………………. 107
3-6- متغیرهای مورد مطالعه……………………………………………………………………………. 108
3-7- ابزار اندازه گیری…………………………………………………………………………………… 110
3-8- اعتبار و روایی پرسشنامه ……………………………………………………………………….. 111
3-9- شیوه گردآوری داده ها ………………………………………………………………………….. 116
3-10- روش های تجزیه و تحلیل آماری ………………………………………………………….. 117
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل و بیان نتیجه حاصل از تحقیق
4-1- مقدمه ……………………………………………………………………………………………….. 119
4-2- تحلیل توصیفی داده ها…………………………………………………………………………… 120
4-3- تحلیل استنباطی داده ها………………………………………………………………………….. 123
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
5-1- مقدمه………………………………………………………………………………………………… 138
5-2- خلاصه پژوهش……………………………………………………………………………………. 139
5-3- تحلیل یافته های پژوهش……………………………………………………………………….. 140
5-4- تحلیل فرضیه های فرعی پژوهش…………………………………………………………….. 146
5-5- پیشنهادات………………………………………………………………………………………….. 149
5-6- محدودیت های پژوهش…………………………………………………………………………. 153
منابع ……………………………………………………………………………………………………………………. 155
منابع فارسی…………………………………………………………………………………………………………… 155
منابع انگلیسی…………………………………………………………………………………………………………. 160
برای دانلود متن کامل پایان نامه کلیک کنید
[جمعه 1399-01-08] [ 12:54:00 ق.ظ ]
|