دانشگاه شیراز

دانشکده‌ی علوم تربیتی و روان‌شناسی

پایان‌نامه‌ کارشناسی ارشد رشته‌ روانشناسی

گرایش فلسفه‌ی تعلیم­ وتربیت

عنوان:

مقایسه­ی مولفه­های نابرابری آموزشی بر اساس مکتب انتقادی با مولفه­های نابرابری آموزشی در نظام آموزشی ایران

استاد راهنما:

دکتر محمد مزیدی

 

 

فهرست مطالب:

فصل اول: مقدمه

1-‌1- بیان مسأله …………………………………………………………………………………………………………….. 5

‌1-‌2- ضرورت و اهمیت پژوهش ……………………………………………………………………………………. 7

1-‌3- اهداف پژوهش ………………………………………………………………………………………………………. 9

1-3-1- اهداف جزیی………………………………………………………………………………………………………. 9

1-‌4- تعاریف مفهومی واژه‌ها و اصطلاحات …………………………………………………………………… 9

1-‌4-1- نظام آموزش و پرورش ……………………………………………………………………………………. 10

1-‌4-2- عدالت ………………………………………………………………………………………………………………. 10

1-‌4-‌3- برابری ……………………………………………………………………………………………………………….. 10

1-‌4-‌4‌- نابرابری …………………………………………………………………………………………………………….. 11

1-‌4-‌5- برابری و نابرابری آموزشی ………………………………………………………………………………. 11

1-‌4-‌6- نظریه انتقادی …………………………………………………………………………………………………… 12

 

فصل دوم: ادبیات پژوهش

2-‌1‌- مبانی نظری ………………………………………………………………………………………………………….. 16

2- 1- 1- پیش سقراطیان …………………………………………………………………………………………….. 16

2‌- 1‌- 1- 1- هرقلیطوس ……………………………………………………………………………………………… 16

2‌- 1‌- 1- 2- سوفسطاییان ……………………………………………………………………………………………. 16

2- 1- 2- سقراط …………………………………………………………………………………………………………… 17

2- 1- 3- افلاطون …………………………………………………………………………………………………………. 18

2- 1- 4- ارسطو……………………………………………………………………………………………………………… 18

2- 1- 5- رواقیون ………………………………………………………………………………………………………….. 19

2-1-6- اپیکوریان……………………………………………………………………………………………………………. 20

2- 1- 7- قرون وسطی …………………………………………………………………………………………………. 20

2-1-8- آگوستین…………………………………………………………………………………………………………… 20

2- 1- 9- توماس هابز …………………………………………………………………………………………………… 21

2- 1- 10- اسپینوزا ……………………………………………………………………………………………………… 22

2- 1- 11- هیوم …………………………………………………………………………………………………………… 22

2- 1- 12- روسو …………………………………………………………………………………………………………… 23

2- 1- 13- کانت ……………………………………………………………………………………………………………. 24

2- 1- 14- هگل ……………………………………………………………………………………………………………. 25

2- 1- 15- فایده گران یا اصحاب اصالت فایده …………………………………………………………… 25

2‌- 1‌- 15- 1- جرمی بنتهام ………………………………………………………………………………………… 26

2‌- 1‌- 15- 2- جان استوارت میل ………………………………………………………………………………. 26

2‌- 1‌- 15- 3- هنری سیجویک …………………………………………………………………………………… 26

2- 1- 16- کارل ماکس ………………………………………………………………………………………………… 27

2- 1- 17- نظریه های کلاسیک جامعه شناسی آموزش و پرورش درارتباط با نابرابری ……….. 27

2‌- 1‌- 17- 1- نظریه کارکردگرایی ……………………………………………………………………………… 27

2‌-1-‌17-‌1-‌1- امیل دورکیم ……………………………………………………………………………………….. 28

2‌-1-‌17-‌1-‌2- تالکوت پارسونز ……………………………………………………………………………………. 28

2‌- 1‌- 17- 2- نظریه حساب سیاسی …………………………………………………………………………. 29

2‌-1-‌17-‌2-‌1- بلاو و دانکن …………………………………………………………………………………………. 29

2‌-1-‌17-‌2-‌2- کلمن ……………………………………………………………………………………………………. 30

2‌-1-‌17-‌2-‌3- کریستوز جنکز …………………………………………………………………………………….. 30

2‌- 1‌- 17- 3- نظریه سرمایه انسانی …………………………………………………………………………… 31

2‌- 1‌- 17- 4- نظریه مارکسیستی ………………………………………………………………………………. 31

2‌-1-‌17-‌4-‌1- مارکسیست های ساختارگرا و اختیارگرا …………………………………………… 32

2‌-‌ ‌1‌‌- 17-‌4- 1- 1- لویی آلتوسر……………………………………………………………………………….. 32

2‌-‌ ‌1‌‌- 17-‌4- 1- 2- آنتونیوگراشی ……………………………………………………………………………. 32

2‌-‌ ‌1‌‌- 17-‌4- 1- 3- ماکس وبر ………………………………………………………………………………….. 33

2- 1- 18- نظرهای معاصر در جامعه شناسی آموزش و پرورش در ارتباط با نابرابری…………..34

2‌- 1‌- 18- 1- نظریه انتقادی ………………………………………………………………………………………. 34

2‌- 1‌- 18- 2- نظریه های بازتولید ……………………………………………………………………………… 34

2‌-1-‌18-‌2-‌1- نظریه باز تولید اجتماعی ……………………………………………………………………. 35

2‌-1-‌18-‌2-‌2- نظریه تطابق ………………………………………………………………………………………… 35

2‌-1-‌18-‌2-‌3- نظریه باز تولید فرهنگی ……………………………………………………………………… 36

2‌-‌ ‌1‌‌- 18-‌2- 3- 1- باسیل برنشتاین……………………………………………………………………….. ……36

2‌-‌ ‌1‌‌- 18-‌2- 3- 2- پی یر بوردیو…………………………………………………………………………….. …..37

2‌- 1‌- 18- 3- نظریه­ی مقاومت ………………………………………………………………………………… ……37

2-1-19- دیدگاه اندیشمندان و فیلسوفان مسلمان درباره عدالت و برابری………………….. 38

2-1-19-1- فارابی …………………………………………………………………………………………………………… 38

2-1-19-2- خواجه نصیرالدین طوسی……………………………………………………………………………. 38

2-1-19-3- غزالی…………………………………………………………………………………………………………….. 39

2-1-19-4- راغب اصفهانی………………………………………………………………………………………………. 39

2-1-19-5- علامه طباطبایی…………………………………………………………………………………………… 39

2-1-19-6- امام خمینی (ره)………………………………………………………………………………………….. 40

2-1-19-7- شهید صدر……………………………………………………………………………………………………. 41

2-1-19-8- شهید مطهری………………………………………………………………………………………………. 42

2‌-‌2- پیشینه‌ی پژوهش ……………………………………………………………………………………………… ……43

2- 2- 1- پیشینه‌ی پژوهش های کیفی…………………………………………………………………….. …..43

2- 2- 2- پیشینه‌ی پژوهش های کمّی……………………………………………………………………… …..45

2- 3- پرسش‌های پژوهش……………………………………………………………………………………………. ….46

2-4-باهم نگری ادبیات پژوهش…………………………………………………………………………………… ….49

2-5- پرسش های پژوهش……………………………………………………………………………………………. …49

 

فصل سوم: روش پژوهش

3- 1‌‌- طرح پژوهش ………………………………………………………………………………………………………. 51

3- 2 – روش داده‌یابی ……………………………………………………………………………………………………. 52

3- 3 – روش داده‌کاوی ………………………………………………………………………………………………….. 53

3- 4 – اعتبار‌سنجی پژوهش ………………………………………………………………………………………… 56

 

فصل چهارم: یافته­های پژوهش

4ـ 1ـ تحلیل و بررسی مصاحبه های پژوهش ……………………………………………………………… 60

4‌- 1‌- 1- 1- تعریف نابرابری آموزشی …………………………………………………………………………. 61

4‌- ‌‌‌1-1-‌‌2- عوامل ایجاد کننده نابرابری ………………………………………………………………………. 62

4‌- ‌‌‌1-1-‌‌3- پیامدهای نابرابری آموزشی از مصاحبه شماره یک ……………………….. 64

4- 1- 2- نکات کلیدی مصاحبه شماره دو ………………………………………………………………….. 65

4‌- 1‌- 2- 1- تعریف نابرابری آموزشی …………………………………………………………………………. 65

4‌- ‌‌‌1-2-‌‌2- عوامل ایجاد کننده نابرابری آموزشی ……………………………………………………….. 65

4- 1- 3- نکات کلیدی مصاحبه شماره سه ………………………………………………………………… 66

4‌- 1‌- 3- 1- تعریف نابرابری آموزشی …………………………………………………………………………. 67

4‌- ‌‌‌1-3-‌‌2- عوامل ایجاد کننده نابرابری آموزشی ……………………………………………………….. 67

4‌- ‌‌‌1-3-‌‌3- پیامدهای نابرابری آموزشی ………………………………………………………………….. 68

4- 1- 4- نکات کلیدی مصاحبه شماره چهار ……………………………………………………………… 69

4‌- 1‌- 4- 1- تعریف نابرابری آموزشی …………………………………………………………………………. 69

4‌- ‌‌‌1-4-‌‌2- عوامل ایجاد کننده نابرابری آموزشی ………………………………………………………. 70

4‌- ‌‌‌1-4-‌‌3- پیامدهای نابرابری آموزشی از مصاحبه شماره چهار …………………….. 72

4- 1- 5- نکات کلیدی مصاحبه شماره پنج ……………………………………………………………….. 72

4‌- 1‌- 5-1- تعریف نابرابری آموزشی ………………………………………………………………………….. 73

4‌- ‌‌‌1-5-‌‌2- عوامل ایجاد کننده نابرابری آموزشی ………………………………………………………. 73

4‌- ‌‌‌1-5-‌‌3- پیامدهای نابرابری آموزشی از مصاحبه شماره پنج ……………………….. 75

4- 1- 6- نکات کلیدی مصاحبه شماره شش ……………………………………………………………… 75

4‌- 1‌- 6-1- تعریف نابرابری آموزشی …………………………………………………………………………… 76

4‌- ‌‌‌1-6-‌‌2- عوامل ایجاد کننده نابرابری آموزشی ……………………………………………………….. 77

4‌- ‌‌‌1-6-‌‌3- پیامدهای نابرابری آموزشی از مصاحبه شماره شش …………………….. 80

4- 1- 7- نکات استخراجی از مصاحبه شماره هفت ………………………………………………….. 81

4‌- 1‌- 7-1- عوامل ایجاد کننده نابرابری……………………………………………………………………… 81

4‌- ‌‌‌1-7-‌‌2- پیامدهای نابرابری آموزشی از مصاحبه شماره هفت …………………….. 82

4- 1- 8- نکات کلیدی مصاحبه شماره هشت ……………………………………………………………. 83

4‌- 1‌- 8-1- تعریف نابرابری آموزشی ………………………………………………………………………….. 84

4‌- ‌‌‌1-8-‌‌2- عوامل ایجاد کننده نابرابری آموزشی ………………………………………………………. 84

4‌- ‌‌‌1-8-‌‌3- پیامدهای نابرابری آموزشی از مصاحبه شماره هشت …………………… 87

4- 1- 9- نکات کلیدی از مصاحبه شماره نه ……………………………………………………………… 88

4‌- 1‌- 9-1- تعریف نابرابری آموزشی ………………………………………………………………………….. 88

4‌- ‌‌‌1-9-‌‌2- عوامل ایجاد کننده نابرابری آموزشی ………………………………………………………. 88

4- 1- 10- نکات کلیدی مصاحبه شماره ده ………………………………………………………………. 89

4‌- 1‌- 10-1- تعریف نابرابری آموزشی ……………………………………………………………………….. 89

4‌- ‌‌‌1-10-‌‌2- عوامل ایجاد کننده نابرابری آموزشی ……………………………………………………. 90

4‌- ‌‌‌1-10-‌‌3- پیامدهای نابرابری آموزشی از مصاحبه شماره ده ………………………. 92

4- 1- 11- نکات کلیدی از مصاحبه شماره یازده ………………………………………………………. 92

4‌- 1‌- 11-1- تعریف نابرابری آموزشی ……………………………………………………………………….. 92

4‌- ‌‌‌1-11-‌‌2- عوامل ایجاد کننده نابرابری آموزشی ……………………………………………………. 92

4- 1- 12- نکات کلیدی از مصاحبه شماره دوازده ……………………………………………………. 93

4‌- ‌‌‌1-12-‌‌1- عوامل ایجاد کننده نابرابری آموزشی ……………………………………………………. 93

4‌- ‌‌‌1-12-‌‌2- پیامدهای نابرابری آموزشی از مصاحبه شماره دوازده ……………….. 94

4- 1- 13- نکات کلیدی از مصاحبه شماره سیزده ……………………………………………………. 94

4‌- 1‌- 13-1- تعریف نابرابری آموزشی ……………………………………………………………………….. 95

4‌- ‌‌‌1-13-‌‌2- عوامل ایجاد کننده نابرابری آموزشی ……………………………………………………. 95

4‌- ‌‌‌1-13-‌‌3- پیامدهای نابرابری آموزشی از مصاحبه شماره سیزده ……………….. 96

4- 1- 14- نکات کلیدی از مصاحبه شماره چهارده …………………………………………………… 97

4‌- ‌‌‌1-14-‌‌1- عوامل ایجاد کننده نابرابری آموزشی ……………………………………………………. 97

4‌- ‌‌‌1-14-‌‌2- پیامدهای نابرابری آموزشی از مصاحبه شماره چهارده ……………… 98

4- 1- 15- نکات کلیدی از مصاحبه شماره پانزده ……………………………………………………… 98

4‌- 1‌- 15-1- تعریف نابرابری آموزشی ……………………………………………………………………….. 98

4‌- ‌‌‌1-15-‌‌2- عوامل ایجاد کننده نابرابری آموزشی ……………………………………………………. 99

4‌- ‌‌‌1-15-‌‌3- پیامدهای نابرابری آموزشی از مصاحبه شماره پانزده ……………….. 100

4- 1- 16- نکات کلیدی از مصاحبه شماره شانزده …………………………………………………… 101

4‌- 1‌- 16-1- تعریف نابرابری آموزشی ………………………………………………………………………. 102

4‌- ‌‌‌1-16-‌‌2- عوامل ایجاد کننده نابرابری آموزشی …………………………………………………… 102

4‌- ‌‌‌1-16-‌‌3- پیامدهای نابرابری آموزشی از مصاحبه شماره شانزده ……………… 103

4- 1- 17- نکات کلیدی از مصاحبه شماره هفده …………………………………………………….. 104

4‌- 1‌- 17-1- تعریف نابرابری آموزشی ………………………………………………………………………. 105

4‌- ‌‌‌1-17-‌‌2- عوامل ایجاد کننده نابرابری آموزشی …………………………………………………… 105

4‌- ‌‌‌1-17-‌‌3- پیامدهای نابرابری آموزشی از مصاحبه شماره هفده ………………… 105

4- 1- 18- نکات کلیدی از مصاحبه شماره هجده ……………………………………………………. 107

4‌- 1‌- 18-1- تعریف نابرابری آموزشی ………………………………………………………………………. 107

4‌- ‌‌‌1-18-‌‌2- عوامل ایجاد کننده نابرابری آموزشی …………………………………………………… 107

4- 1- 19- نکات کلیدی از مصاحبه شماره نوزده …………………………………………………….. 107

4‌- ‌‌‌1-19-‌‌1- عوامل ایجاد کننده نابرابری آموزشی …………………………………………………… 108

4‌- ‌‌‌1-19-2- پیامدهای نابرابری آموزشی از مصاحبه شماره نوزده ………………… 108

4- 1- 20- نکات کلیدی از مصاحبه شماره بیست …………………………………………………… 109

4‌- 1‌- 20-1- تعریف نابرابری آموزشی ………………………………………………………………………. 109

4‌- ‌‌‌1-20-‌‌2- عوامل ایجاد کننده نابرابری آموزشی …………………………………………………… 109

4‌- ‌‌‌1-20-‌‌3- پیامدهای نابرابری آموزشی از مصاحبه شماره بیست ……………….. 109

4ـ 2ـ شکل گیری مفاهیم …………………………………………………………………………………………… 110

4ـ 3ـ شکل گیری مقوله های مرکزی ………………………………………………………………………… 119

4-4- شکل­گیری مقوله­ی اصلی ………………………………………………………………………………122

4ـ 5 ـ مولفه های نابرابری آموزشی بر اساس مکتب انتقادی …………………………………… 127

4ـ 6 ـ نقاط اشتراک و افتراق مولفه های نابرابری آموزشی ……………………………………… 146

 برای دانلود متن کامل پایان نامه کلیک کنید

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت