پایان نامه بررسی رابطه تعاملی جامعه و مدرسه در برنامه درسی دوره متوسطه از دیدگاه صاحب نظران و تجارب بین الملل |
دانشگاه علامه طباطبایی
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی
گرایش برنامه ریزی درسی
عنوان:
بررسی رابطه تعاملی جامعه و مدرسه در برنامه درسی دوره متوسطه از دیدگاه صاحب نظران و تجارب بین الملل
استاد راهنما:
دکتر حسن ملکی
فهرست مطالب:
مقدمه | 2 |
بیان مسأله | 2 |
ضرورت و اهمیت | 3 |
اهداف پژوهش | 4 |
سؤالات پژوهش | 5 |
تعریف واژهها و متغیرهای پژوهش | 5 |
فصل دوم؛ مبانی نظری و پیشینهی پژوهش | |
مقدمه | 8 |
بخش اول | |
1. برنامه درسی | 9 |
مفهوم، ماهیت و دیدگاههای نوین برنامه درسی | 9 |
مفهوم برنامه درسی | 9 |
تحولات مفهوم برنامه درسی | 10 |
انواع برنامههای درسی | 11 |
· برنامه درسی به عنوان فرصتهای طرحریزی شده برای یادگیری | 12 |
· برداشتهای متضاد از علم برنامه درسی | 13 |
مفهوم رویکرد برنامه درسی و انواع آن | 13 |
· رویکردهای علمی و فنی | 13 |
· رویکردهای غیرعلمی-غیرفنی | 14 |
برنامه درسی نوظهور | 16 |
2. مبانی برنامهریزی درسی | 17 |
مبانی فلسفی برنامهریزی درسی | 17 |
مبانی اجتماعی فرهنگی برنامهریزی درسی | 18 |
مبانی روانشناختی برنامهریزی درسی | 18 |
· مبانی دانشی برنامهریزی درسی | 19 |
· مبانی دینی برنامهریزی درسی | 19 |
3. مبانی اجتماعی | 20 |
تغییر و برنامهدرسی | 21 |
جامعه به عنوان منبع تغییر | 21 |
· مدرسه به عنوان منبع تغییر | 22 |
· دانش به عنوان منبعی برای تغییر | 22 |
برنامهریزی درسی بر مبنای تغییرات و تحولات اجتماعی | 22 |
· جامعه، مسایل و نیازهای آن | 23 |
4. رابطه مدرسه و جامعه | 27 |
· تعریف، ابعاد و ماهیت فرهنگ | 28 |
· استانداردها و واکنشهای فرهنگی مبنای یکدیگر | 29 |
· مدیریت تفاوتها | 30 |
جامعه پذیری | 31 |
محرومیتها و فشارها در انسجام اجتماعی | 32 |
ü نقش آموزش و پرورش | 33 |
· اصلاحات آموزشی در زمینههای تحول سریع سیاسی و اقتصادی | 33 |
نیاز به تحول الگوها | 34 |
اصلاح برنامهریزی درسی و مهارتهای زندگی | 34 |
· چهارچوب تعهدات خانواده در آموزش و پرورش | 36 |
· بررسی مفهوم”مشارکتها” | 38 |
نقش “جامعه” در روابط مدرسه-جامعه | 38 |
· یادگیری جامعه محور | 40 |
ü نتایج برنامهدرسی مبتنی بر جامعه | 41 |
ü چرا ارتباطات جامعه محور مهم است | 41 |
ü ارتباطاتی که از طریق جامعه به مدرسه سود می رساند | 42 |
ü ارتباطاتی که از طریق مدرسه به جامعه سود می رساند | 42 |
هزینههای اقتصادی تحصیل ناکافی | 43 |
ü هزینههای مدنی تحصیل ناکافی | 43 |
ü یافتههای نهایی-مشارکتهای جامعه | 44 |
ü نکات کلیدی در ساخت مشارکتهای موثر مدرسه و جامعه | 45 |
· ماهیت و هدف ارتباطات مدرسه-جامعه | 45 |
ü منافعی برای مدارس درگیر روابط مدرسه-جامعه | 45 |
ü منافعی برای جوامع درگیر روابط مدرسه- جامعه | 46 |
· جامعه به عنوان برنامه درسی | 46 |
5. مبانی اجتماعی دوره متوسطه | 47 |
· تجارب بینالملل | 49 |
ü ژاپن | 50 |
ü انگلستان | 52 |
ü نتیجه مقایسه برنامهدرسی دو کشور ژاپن و انگلستان | 53 |
· آسیب شناسی بعد اجتماعی فرهنگی در برنامه درسی | 54 |
بخش دوم | |
· قسمت اول: پژوهشهای صورت گرفته در داخل کشور | 56 |
· قسمت دوم: پژوهشهای صورت گرفته در خارج از کشور | 57 |
فصل سوم؛ روش تحقیق | |
مقدمه | 61 |
روش شناسی پژوهش | 61 |
نظریه زمینهای | 62 |
کدگذاری باز | 62 |
کدگذاری محوری | 63 |
کدگذاری انتخابی | 64 |
جامعه آماری | 64 |
روش نمونه گیری و حجم نمونه | 64 |
روش وابزار جمع آوری اطلاعات | 65 |
اعتبار(روایی) مصاحبه | 66 |
قابلیت اطمینان و انتقال پذیری پژوهش | 66 |
روش تجزیه و تحلیل دادهها | 66 |
فصل چهارم؛ تجزیه و تحلیل دادهها | |
مقدمه | 75 |
سوال اول پژوهش | 76 |
· کشف مقوله | 81 |
· استخراج مفاهیم از کدهای باز | 82 |
· تبدیل مفاهیم به مقولهها | 83 |
· نظام اجتماعی | 84 |
· مسایل سیاسی-اجتماعی | 84 |
· مناسبات فرهنگی | 84 |
سوال دوم پژوهش | 86 |
· استخراج مفاهیم از کدهای باز | 90 |
· تبدیل مفاهیم به مقولهها | 91 |
· معلم به عنوان عامل تغییر | 91 |
· معلم به عنوان ابزار انتقال | 91 |
سوال سوم پژوهش | 93 |
· استخراج مفاهیم از کدهای باز | 96 |
· تبدیل مفاهیم به مقوله | 97 |
· ارتباط پویای جامعه و برنامهدرسی | 97 |
سوال چهارم پژوهش | 98 |
· استخراج مفاهیم از کدهای باز | 100 |
· تبدیل مفاهیم به مقوله | 100 |
· زمینه ساز ثبات | 100 |
سوال پنجم پژوهش | 102 |
· استخراج مفاهیم از کدهای باز | 105 |
· تبدیل مفاهیم به مقوله | 106 |
· تاثیر بالقوه | 107 |
· تاثیر بالفعل | 107 |
سوال ششم پژوهش | 108 |
· استخراج مفاهیم از کدهای باز | 111 |
· تبدیل مفاهیم به مقوله | 111 |
· بسترساز حل مشکل | 112 |
· بستر ساز ایجاد مشکل | 112 |
· کدگذاری محوری | 114 |
· مقوله محوری | 115 |
· مقوله شرایطی | 116 |
· تعاملات یا کنش/ کنش متقابل | 119 |
· پیامدها | 121 |
فصل پنجم؛ نتیجه گیری و پیشنهادات | |
مقدمه | 124 |
تفسیر یافته های مرتبط به سوالات | 125 |
سوال اول | 125 |
· نظام اجتماعی | 125 |
· مسائل سیاسی اجتماعی | 125 |
· مناسبات فرهنگی | 126 |
سوال دوم | 127 |
· معلم عامل تغییر | 127 |
· معلم ابزار انتقال | 127 |
سوال سوم | 128 |
· ارتباط پویای جامعه و برنامهدرسی | 128 |
سوال چهارم | 129 |
· زمینه ساز ثبات | 129 |
سوال پنجم | 130 |
· تاثیر بالقوه | 130 |
· تاثیر بالفعل | 130 |
سوال ششم | 132 |
· بستر ساز حل مشکل | 132 |
· بستر ساز ایجاد مشکل | 132 |
نتیجهگیری | 137 |
پیشنهادهای کاربردی | 141 |
پیشنهادهای پژوهشی | 141 |
محدودیتهای پژوهش | 142 |
فهرست منابع | |
فهرست منابع فارسی | 143 |
فهرست منابع انگلیسی |
145
|
[جمعه 1399-01-08] [ 12:51:00 ق.ظ ]
|