پایان نامه بررسی رابطه تعاملی جامعه و مدرسه در برنامه درسی دوره متوسطه از دیدگاه صاحب نظران و تجارب بین الملل |
![]() |
دانشگاه علامه طباطبایی
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی
گرایش برنامه ریزی درسی
عنوان:
بررسی رابطه تعاملی جامعه و مدرسه در برنامه درسی دوره متوسطه از دیدگاه صاحب نظران و تجارب بین الملل
استاد راهنما:
دکتر حسن ملکی
فهرست مطالب:
| مقدمه | 2 |
| بیان مسأله | 2 |
| ضرورت و اهمیت | 3 |
| اهداف پژوهش | 4 |
| سؤالات پژوهش | 5 |
| تعریف واژهها و متغیرهای پژوهش | 5 |
| فصل دوم؛ مبانی نظری و پیشینهی پژوهش | |
| مقدمه | 8 |
| بخش اول | |
| 1. برنامه درسی | 9 |
| مفهوم، ماهیت و دیدگاههای نوین برنامه درسی | 9 |
| مفهوم برنامه درسی | 9 |
| تحولات مفهوم برنامه درسی | 10 |
| انواع برنامههای درسی | 11 |
| · برنامه درسی به عنوان فرصتهای طرحریزی شده برای یادگیری | 12 |
| · برداشتهای متضاد از علم برنامه درسی | 13 |
| مفهوم رویکرد برنامه درسی و انواع آن | 13 |
| · رویکردهای علمی و فنی | 13 |
| · رویکردهای غیرعلمی-غیرفنی | 14 |
| برنامه درسی نوظهور | 16 |
| 2. مبانی برنامهریزی درسی | 17 |
| مبانی فلسفی برنامهریزی درسی | 17 |
| مبانی اجتماعی فرهنگی برنامهریزی درسی | 18 |
| مبانی روانشناختی برنامهریزی درسی | 18 |
| · مبانی دانشی برنامهریزی درسی | 19 |
| · مبانی دینی برنامهریزی درسی | 19 |
| 3. مبانی اجتماعی | 20 |
| تغییر و برنامهدرسی | 21 |
| جامعه به عنوان منبع تغییر | 21 |
| · مدرسه به عنوان منبع تغییر | 22 |
| · دانش به عنوان منبعی برای تغییر | 22 |
| برنامهریزی درسی بر مبنای تغییرات و تحولات اجتماعی | 22 |
| · جامعه، مسایل و نیازهای آن | 23 |
| 4. رابطه مدرسه و جامعه | 27 |
| · تعریف، ابعاد و ماهیت فرهنگ | 28 |
| · استانداردها و واکنشهای فرهنگی مبنای یکدیگر | 29 |
| · مدیریت تفاوتها | 30 |
| جامعه پذیری | 31 |
| محرومیتها و فشارها در انسجام اجتماعی | 32 |
| ü نقش آموزش و پرورش | 33 |
| · اصلاحات آموزشی در زمینههای تحول سریع سیاسی و اقتصادی | 33 |
| نیاز به تحول الگوها | 34 |
| اصلاح برنامهریزی درسی و مهارتهای زندگی | 34 |
| · چهارچوب تعهدات خانواده در آموزش و پرورش | 36 |
| · بررسی مفهوم”مشارکتها” | 38 |
| نقش “جامعه” در روابط مدرسه-جامعه | 38 |
| · یادگیری جامعه محور | 40 |
| ü نتایج برنامهدرسی مبتنی بر جامعه | 41 |
| ü چرا ارتباطات جامعه محور مهم است | 41 |
| ü ارتباطاتی که از طریق جامعه به مدرسه سود می رساند | 42 |
| ü ارتباطاتی که از طریق مدرسه به جامعه سود می رساند | 42 |
| هزینههای اقتصادی تحصیل ناکافی | 43 |
| ü هزینههای مدنی تحصیل ناکافی | 43 |
| ü یافتههای نهایی-مشارکتهای جامعه | 44 |
| ü نکات کلیدی در ساخت مشارکتهای موثر مدرسه و جامعه | 45 |
| · ماهیت و هدف ارتباطات مدرسه-جامعه | 45 |
| ü منافعی برای مدارس درگیر روابط مدرسه-جامعه | 45 |
| ü منافعی برای جوامع درگیر روابط مدرسه- جامعه | 46 |
| · جامعه به عنوان برنامه درسی | 46 |
| 5. مبانی اجتماعی دوره متوسطه | 47 |
| · تجارب بینالملل | 49 |
| ü ژاپن | 50 |
| ü انگلستان | 52 |
| ü نتیجه مقایسه برنامهدرسی دو کشور ژاپن و انگلستان | 53 |
| · آسیب شناسی بعد اجتماعی فرهنگی در برنامه درسی | 54 |
| بخش دوم | |
| · قسمت اول: پژوهشهای صورت گرفته در داخل کشور | 56 |
| · قسمت دوم: پژوهشهای صورت گرفته در خارج از کشور | 57 |
| فصل سوم؛ روش تحقیق | |
| مقدمه | 61 |
| روش شناسی پژوهش | 61 |
| نظریه زمینهای | 62 |
| کدگذاری باز | 62 |
| کدگذاری محوری | 63 |
| کدگذاری انتخابی | 64 |
| جامعه آماری | 64 |
| روش نمونه گیری و حجم نمونه | 64 |
| روش وابزار جمع آوری اطلاعات | 65 |
| اعتبار(روایی) مصاحبه | 66 |
| قابلیت اطمینان و انتقال پذیری پژوهش | 66 |
| روش تجزیه و تحلیل دادهها | 66 |
| فصل چهارم؛ تجزیه و تحلیل دادهها | |
| مقدمه | 75 |
| سوال اول پژوهش | 76 |
| · کشف مقوله | 81 |
| · استخراج مفاهیم از کدهای باز | 82 |
| · تبدیل مفاهیم به مقولهها | 83 |
| · نظام اجتماعی | 84 |
| · مسایل سیاسی-اجتماعی | 84 |
| · مناسبات فرهنگی | 84 |
| سوال دوم پژوهش | 86 |
| · استخراج مفاهیم از کدهای باز | 90 |
| · تبدیل مفاهیم به مقولهها | 91 |
| · معلم به عنوان عامل تغییر | 91 |
| · معلم به عنوان ابزار انتقال | 91 |
| سوال سوم پژوهش | 93 |
| · استخراج مفاهیم از کدهای باز | 96 |
| · تبدیل مفاهیم به مقوله | 97 |
| · ارتباط پویای جامعه و برنامهدرسی | 97 |
| سوال چهارم پژوهش | 98 |
| · استخراج مفاهیم از کدهای باز | 100 |
| · تبدیل مفاهیم به مقوله | 100 |
| · زمینه ساز ثبات | 100 |
| سوال پنجم پژوهش | 102 |
| · استخراج مفاهیم از کدهای باز | 105 |
| · تبدیل مفاهیم به مقوله | 106 |
| · تاثیر بالقوه | 107 |
| · تاثیر بالفعل | 107 |
| سوال ششم پژوهش | 108 |
| · استخراج مفاهیم از کدهای باز | 111 |
| · تبدیل مفاهیم به مقوله | 111 |
| · بسترساز حل مشکل | 112 |
| · بستر ساز ایجاد مشکل | 112 |
| · کدگذاری محوری | 114 |
| · مقوله محوری | 115 |
| · مقوله شرایطی | 116 |
| · تعاملات یا کنش/ کنش متقابل | 119 |
| · پیامدها | 121 |
| فصل پنجم؛ نتیجه گیری و پیشنهادات | |
| مقدمه | 124 |
| تفسیر یافته های مرتبط به سوالات | 125 |
| سوال اول | 125 |
| · نظام اجتماعی | 125 |
| · مسائل سیاسی اجتماعی | 125 |
| · مناسبات فرهنگی | 126 |
| سوال دوم | 127 |
| · معلم عامل تغییر | 127 |
| · معلم ابزار انتقال | 127 |
| سوال سوم | 128 |
| · ارتباط پویای جامعه و برنامهدرسی | 128 |
| سوال چهارم | 129 |
| · زمینه ساز ثبات | 129 |
| سوال پنجم | 130 |
| · تاثیر بالقوه | 130 |
| · تاثیر بالفعل | 130 |
| سوال ششم | 132 |
| · بستر ساز حل مشکل | 132 |
| · بستر ساز ایجاد مشکل | 132 |
| نتیجهگیری | 137 |
| پیشنهادهای کاربردی | 141 |
| پیشنهادهای پژوهشی | 141 |
| محدودیتهای پژوهش | 142 |
| فهرست منابع | |
| فهرست منابع فارسی | 143 |
| فهرست منابع انگلیسی |
145
|
|
[جمعه 1399-01-08] [ 12:51:00 ق.ظ ]
|


