دانشگاه علامه طباطبایی

دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی

پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی

گرایش برنامه­ ریزی درسی

عنوان:

بررسی رابطه تعاملی جامعه و مدرسه در برنامه درسی دوره متوسطه از دیدگاه صاحب نظران و تجارب بین الملل

استاد راهنما:

دکتر حسن ملکی

 

 

فهرست مطالب:

     مقدمه 2
بیان مسأله 2
ضرورت و اهمیت 3
اهداف پژوهش 4
سؤالات پژوهش 5
     تعریف واژه­ها و متغیرهای پژوهش 5
فصل دوم؛ مبانی نظری و پیشینه‌ی پژوهش  
مقدمه 8
بخش اول  
     1. برنامه درسی 9
         مفهوم، ماهیت و دیدگاه‌های نوین برنامه درسی 9
         مفهوم برنامه درسی 9
         تحولات مفهوم برنامه درسی 10
         انواع برنامه‌های درسی 11
                  ·            برنامه درسی به عنوان فرصت­های طرح­ریزی شده برای یادگیری 12
                  ·  برداشت­های متضاد از علم برنامه درسی 13
         مفهوم رویکرد برنامه درسی و انواع آن 13
                  ·            رویکردهای علمی و فنی 13
                  ·            رویکردهای غیرعلمی-غیرفنی 14
           برنامه درسی نوظهور 16
2. مبانی برنامه‌ریزی درسی 17
   مبانی فلسفی برنامه­ریزی درسی 17
   مبانی اجتماعی فرهنگی برنامه­ریزی درسی 18
   مبانی روانشناختی برنامه­ریزی درسی 18
                  ·            مبانی دانشی برنامه­ریزی درسی 19
                  ·            مبانی دینی برنامه­ریزی درسی 19
3. مبانی اجتماعی 20
   تغییر و برنامه­درسی 21
     جامعه به عنوان منبع تغییر 21
                  ·            مدرسه به عنوان منبع تغییر 22
                  ·            دانش به عنوان منبعی برای تغییر 22
     برنامه­ریزی درسی بر مبنای تغییرات و تحولات اجتماعی 22
                  ·            جامعه، مسایل و نیازهای آن 23
4. رابطه مدرسه و جامعه 27
                  ·            تعریف، ابعاد و ماهیت فرهنگ 28
                  ·            استانداردها و واکنشهای فرهنگی مبنای یکدیگر 29
                  ·            مدیریت تفاوتها 30
         جامعه پذیری 31
         محرومیتها و فشارها در انسجام اجتماعی 32
ü      نقش آموزش و پرورش 33
                  ·            اصلاحات آموزشی در زمینه­های تحول سریع سیاسی و اقتصادی 33
   نیاز به تحول الگوها 34
           اصلاح برنامه­ریزی درسی و مهارتهای زندگی 34
                  ·            چهارچوب تعهدات خانواده در آموزش و پرورش 36
                  ·            بررسی مفهوم”مشارکت­ها” 38
   نقش “جامعه” در روابط مدرسه-جامعه 38
                  ·            یادگیری جامعه محور 40
ü      نتایج برنامه­درسی مبتنی بر جامعه 41
ü      چرا ارتباطات جامعه محور مهم است 41
ü      ارتباطاتی که از طریق جامعه به مدرسه سود می رساند 42
ü      ارتباطاتی که از طریق مدرسه به جامعه سود می رساند 42
   هزینه­های اقتصادی تحصیل ناکافی 43
ü      هزینه­های مدنی تحصیل ناکافی 43
ü      یافته­های نهایی-مشارکت­های جامعه 44
ü      نکات کلیدی در ساخت مشارکت­های موثر مدرسه و جامعه 45
                  ·            ماهیت و هدف ارتباطات مدرسه-جامعه 45
ü      منافعی برای مدارس درگیر روابط مدرسه-جامعه 45
ü      منافعی برای جوامع درگیر روابط مدرسه- جامعه 46
                  ·            جامعه به عنوان برنامه درسی 46
     5. مبانی اجتماعی دوره متوسطه 47
                  ·            تجارب بین­الملل 49
ü      ژاپن 50
ü      انگلستان 52
ü      نتیجه مقایسه برنامه­درسی دو کشور ژاپن و انگلستان 53
                  ·            آسیب شناسی بعد اجتماعی فرهنگی در برنامه درسی 54
بخش دوم  
                  ·            قسمت اول: پژوهش­های صورت گرفته در داخل کشور 56
                  ·            قسمت دوم: پژوهش­های صورت گرفته در خارج از کشور 57
فصل سوم؛ روش تحقیق  
     مقدمه 61
     روش­ شناسی پژوهش 61
       نظریه زمینه­ای 62
     کدگذاری باز 62
     کدگذاری محوری 63
     کدگذاری انتخابی 64
     جامعه آماری 64
   روش نمونه گیری و حجم نمونه 64
     روش وابزار جمع آوری اطلاعات 65
     اعتبار(روایی) مصاحبه 66
     قابلیت اطمینان و انتقال پذیری پژوهش 66
     روش تجزیه و تحلیل داده­ها 66
فصل چهارم؛ تجزیه و تحلیل داده‌ها  
     مقدمه 75
     سوال اول پژوهش 76
                  ·            کشف مقوله 81
                  ·            استخراج مفاهیم از کدهای باز 82
                  ·            تبدیل مفاهیم به مقوله­ها 83
                  ·            نظام اجتماعی 84
                  ·            مسایل سیاسی-اجتماعی 84
                  ·            مناسبات فرهنگی 84
       سوال دوم پژوهش 86
                  ·            استخراج مفاهیم از کدهای باز 90
                  ·            تبدیل مفاهیم به مقوله­ها 91
                  ·            معلم به عنوان عامل تغییر 91
                  ·            معلم به عنوان ابزار انتقال 91
       سوال سوم پژوهش 93
                  ·            استخراج مفاهیم از کدهای باز 96
                  ·            تبدیل مفاهیم به مقوله­ 97
                  ·            ارتباط پویای جامعه و برنامه­درسی 97
       سوال چهارم پژوهش 98
                  ·            استخراج مفاهیم از کدهای باز 100
                  ·            تبدیل مفاهیم به مقوله 100
                  ·            زمینه ساز ثبات 100
       سوال پنجم پژوهش 102
                  ·            استخراج مفاهیم از کدهای باز 105
                  ·            تبدیل مفاهیم به مقوله 106
                  ·            تاثیر بالقوه 107
                  ·            تاثیر بالفعل 107
      سوال ششم پژوهش 108
                  ·            استخراج مفاهیم از کدهای باز 111
                  ·            تبدیل مفاهیم به مقوله 111
                  ·            بسترساز حل مشکل 112
                  ·            بستر ساز ایجاد مشکل 112
                  ·            کدگذاری محوری 114
                  ·            مقوله محوری 115
                  ·            مقوله شرایطی 116
                  ·            تعاملات یا کنش/ کنش متقابل 119
                  ·            پیامدها 121
فصل پنجم؛ نتیجه گیری و پیشنهادات  
     مقدمه 124
     تفسیر یافته های مرتبط به سوالات 125
       سوال اول 125
                  ·            نظام اجتماعی 125
                  ·            مسائل سیاسی اجتماعی 125
                  ·            مناسبات فرهنگی 126
       سوال دوم 127
                  ·            معلم عامل تغییر 127
                  ·            معلم ابزار انتقال 127
       سوال سوم 128
                  ·            ارتباط پویای جامعه و برنامه­درسی 128
       سوال چهارم 129
                  ·            زمینه ساز ثبات 129
       سوال پنجم 130
                  ·            تاثیر بالقوه 130
                  ·            تاثیر بالفعل 130
       سوال ششم 132
                  ·            بستر ساز حل مشکل 132
                  ·            بستر ساز ایجاد مشکل 132
نتیجه­گیری 137
پیشنهادهای کاربردی 141
پیشنهادهای پژوهشی 141
محدودیتهای پژوهش 142
فهرست منابع  
فهرست منابع فارسی 143
فهرست منابع انگلیسی

145

 

 

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه کلیک کنید

 

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت