پایان نامه بررسی تأثیر ارائه تکلیف به روش حل تمرین بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی در منطقه دشمن زیاری سال 88-87 |
دانشگاه آزاد اسلامی
واحد مرودشت
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد روانشناسی M.A .
گرایش برنامه ریزی درسی
عنوان تحقیق :
بررسی تأثیر ارائه تکلیف به روش حل تمرین بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی در منطقه دشمن زیاری در سال تحصیلی 88-87 .
استاد راهنما :
دکتر حسین فیاض بخش
فهرست مطالب:
-1 مقدمه ………………………………….. 2
1-2 بیان مساله……………………………… 4
1-3 ضرورت و اهمیت تحقیق……………………… 6
1-4 اهداف پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………………….. 9
1-5 فرضیه های تحقیق…………………………. 9
1-6 تعاریف نظری…………………………….. 10
1-7 تعاریف عملیاتی………………………….. 10
فصل دوم : ادبیات و پیشینه تحقیق
2- 1 مقدمه…………………………………. 12
2- 2 مبانی نظری…………………………….. 13
2-2-1 تاریخچه تکلیف شب………………………. 14
2-3 انواع ارائه تکلیف شب…………………….. 15
2-3-1 تکلیف تمرینی…………………………… 15
2-3-2 تکلیف آمادگی و آماده سازی………………. 15
2-3-3 تکلیف بسطی و امتدادی…………………… 15
2-3-4 تکلیف خلاقیتی………………………….. 16
2- 4 نظراندیشمندان تعلیم و تربیت درباره ارائه تکلیف شب 16
2-4-1 برونر………………………………… 16
2-4-2 اسکینر……………………………….. 16
2-4-3 ثورندایک…………………………….. 17
2-5 خصوصیات تکلیف از نظر تحقیقات تربیتی……….. 19
2-6 علل کم کاری و تنبلی دانش آموزان………….. 20
2-7 تکلیف شب و اولیا ……………………….. 21
2-8 تکلیف شب و مدرسه………………………… 23
2-9 شناخت روش یادگیری کودک…………………… 24
2-10 شرایط وشتن تکلیف شب…………………….. 25
2-10-1 هدف انجام تکلیف شب…………………………………………………………………………………………………………… 25
الف
2-10-2 آثار مثبت تکلیف شب …………………………………………………………………………………………………………… 26
2-10-3 آثار منفی تکلیف شب……………………. 26
2-11 چگونه دانش آموزان را تکلیف پذیر کنیم؟…….. 27
2-11-1 وقت انجام تکلیف شب……………………. 27
2-11-2 نقش والدین در انجام تکلیف شب ………….. 28
2-12 نظریات موافقان ومخالفان تکلیف شب…………. 29
2-13 اهمالکاری در انجام تکلیف شب……………… 31
2-14 عوامل موثر در یادگیری ………………….. 34
2-14-1 آمادگی………………………………. 34
2-14-2 انگیزه و هدف…………………………. 34
2-14-3 تجارب گذشته………………………….. 34
2-14-4 موقعیت و محیط یادگیری …………………………………………………………………………………………………………34
2-14-5 روش تدریس معلم …………………………………………………………………………………………………………………… 35
2-14-6 تمرین و تکرار …………………………………………………………………………………………………………………………… 35
2-15 تمرین وتکلیف شب……………………………………………………………………………………………………………………….. 35
2-16 کمک مدرسه در انجام تکلیف ………………………………………………………………………………………………………..36
2-17 ایجاد شرایط مطلوب برای انجام تکلیف شب …………………………………………………………………………………37
2-18 خصوصیات سطح سنی کودکان دوره دوم ابتدایی …………………………………………………………………………37
2-18-1 خصوصیات بدنی………………………………………………………………………………………………………………………….37
2-18-2 خصوصیات اجتماعی ………………………………………………………………………………………………………………….38
2-18-3 خصوصیات عاطفی ……………………………………………………………………………………………………………………..39
2-18-4 خصوصیات ذهنی ………………………………………………………………………………………………………………….. 39
2-19 عملکرد تحصیلی ………………………………………………………………………………………………………………………………40
2-19-1 پیشرفت ………………………………………………………………………………………………………………………………………40
2-19-2 عملکرد تحصیلی………………………………………………………………………………………………………………………….40
2-19-3 اسناد ها بعد از موفقیت و شکست ……………………………………………………………………………………………40
2-20 عوامل موثر بر عملکرد تحصیلی ……………………………………………………………………………………………………..41
2-20-1 محیط خانواده …………………………………………………………………………………………………………………………….41
2-20-2 بی سوادی یا کم سوادی والدین ………………………………………………………………………………………………..42
2-20-3 ناکافی بودن امکانات داخل خانه ………………………………………………………………………………………………..42
2-20-4 فقراقتصادی………………………………………………………………………………………………………………………………….43
2-20-5 معلمان و اولیای مدرسه ……………………………………………………………………………………………………………..43
2- 21 تأثیر عملکرد تحصیلی بر انگیزش و یادگیری……………………………………………………………………………… 43
2-22 خسارت های مستقیم افت تحصیلی ……………………………………………………………………………………………..44
2-23 خسارت های غیر مستقیم افت تحصیلی…………………………………………………………………………………………44
2-24 نحوه برخورد با عملکرد تحصیلی دانش آموزان ……………………………………………………………………………..46
2-24-1 عوامل روحی و روانی افت تحصیلی ………………………………………………………………………………………….46
2-25 پیشینه عملی تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………..47
2-25-1 تحقیقات انجام شده در داخل کشور …………………………………………………………………………………………47
2-25-2 تحقیقات انجام شده در خارج از کشور ……………………………………………………………………………………..49
2-26 نتیجه گیری کلی…………………………………………………………………………………………………………………………….51
فصل سوم : روش شناسی پژوهش
3-1 مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………….53
3-2 روش تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………………………………53
3-3 جامعه آماری……………………………………………………………………………………………………………………………………….54
3-4 نمونه آماری………………………………………………………………………………………………………………………………………..55
3-5 روش گردآوری اطلاعات…………………………………………………………………………………………………………………… 55
3-5-1 مطالعه کتابخانه ای………………………………………………………………………………………………………………………..56
3-5-2 پرسشنامه عملکرد تحصیلی…………………………………………………………………………………………………………..56
3-6 روش تجزیه و تحلیل دادها …………………………………………………………………………………………………………….. 58
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها
4-1 مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………60
4-2 آمار توصیفی……………………………………………………………………………………………………………………………………….60
4-3 آمار استنباطی…………………………………………………………………………………………………………………………………….61
فصل پنجم : نتیجه گیری
5-1 بحث و نتیجه گیری ………………………………………………………………………………………………………………………. 74
5-2 پیشنهادات حاصل از نتایج تحقیق…………………………………………………………………………………………………….78
5-3 پیشنهادات برای تحقیقات آتی………………………………………………………………………………………………………… 79
5-4 محدودیت های تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………79
5-4-1 محدودیت های علمی تحقیق………………………………………………………………………………………………………..79
5-4-2 محدودیت های عملی تحقیق………………………………………………………………………………………………………..80
پیوست ها ………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 81
منابع فارسی……………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 84
منابع انگلیسی ……………………………………………………………………………………………………………………………………………..87
چکیده انگلیسی………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 88
[جمعه 1399-01-08] [ 12:52:00 ق.ظ ]
|