دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت

دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد روانشناسیM.A.

گرایش برنامه ریزی درسی

عنوان:

ارزیابی میزان همخوانی برنامه درسی قصد شده،

اجرا شده وآموخته شده علوم تجربی سال سوم راهنمایی ناحیه2 شیراز 88-1387

استاد راهنما:

دکتر پرویز ساکتی

 

 

فهرست مطالب:

   
     
  چکیده……………………………………………………………………………………………………………  
  فهرست مطالب ………………………………………………………………………………. أ
  فهرست پیوست……………………………………………………………………………………. ک
  فهرست جدول ها……………………………………………………………………………………… ل
  فهرست نمودار………………………………………………………………………………………….. ن
فصل اول: طرح پژوهش  
  1-1 – مقدمه………………………………………………………………………………………………. 2
  1-2 – بیان مساله……………………………………………………………………………………….. 8
  1-3- اهمیت و ضرورت پژوهش……………………………………………………………………………….. 16
  1-4 – اهداف پژوهش……………………………………………………………………………………………….. 19
    1-4- 1-اهداف کلی پژوهش…………………………………………………………………………………. 19
    1-4- 2- اهداف ویژه پژوهش………………………………………………………………………………… 19
  1-5- فرضیه های پژوهش………………………………………………………………………………………… 21
    1-5-1- فرضیه های کلی پژوهش…………………………………………………………………………. 21
  1-5-2- فرضیه های ویژه پژوهش…………………………………………………………………………….. 21
  1-6- تعاریف مفهومی متغیرهای پژوهش…………………………………………………………………….. 23
  1-7 -تعاریف عملیاتی متغیرهای پژوهش……………………………………………………………………. 26
فصل دوم مبانی نظری و پیشینه پژوهش  
  2-1- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………. 30
  2-2- مبانی نظری……………………………………………………………………………………………………… 32
  2-3- فلسفه‌اموزش علوم تجربی از دیدگاه برنامه قصد شده…………………………………………. 35
  2-4 –منابع برنامه‌اموزش علوم در کشور ایران…………………………………………………………….. 37
  2-5- اهداف کلی در برنامه قصد شده…………………………………………………………………………. 38
    2-5-1- دانسته های ضروری در برنامه قصد شده…………………………………………………….. 38
    2-5-2- مهارتهای ضروری……………………………………………………………………………………. 39
    2-5-2-1- مشاهده……………………………………………………………………………………………. 39
    2-5-2-2-جمع آوری اطلاعات……………………………………………………………………………. 40
    2-5-2-3-برقراری ارتباط……………………………………………………………………………………. 41
    2-5-2-4-اندازه گیری………………………………………………………………………………………. 42
    2-5-2-5-کاربرد ابزار………………………………………………………………………………………….. 43
    2-5-2-6-پیش بینی و فرضیه سازی……………………………………………………………………… 44
    2-5-2-7- مفهوم تفسیر یافته ها و نتیجه گیری ………………………………………………………. 45
    2-5-2-8- طراحی تحقیق……………………………………………………………………………………… 46
    2-5-2-9 مهارت های ذهنی برنامه قصد شده …………………………………………………………. 47
    2-5-3- هدف های دانشی برنامه قصد شده……………………………………………………………… 47
    2-5-4- نگرش های ضروری………………………………………………………………………………… 48
    2-5-4-1- هدف های نگرشی در برنامه قصد شده…………………………………………………… 49
  2-6- اهداف کلی و اهداف جزیی به تفکیک دروس…………………………………………………….. 50
    2-6-1- چک لیست جمع بندی اهداف کلی و اهداف جزیی برنامه قصد شده ……………. 62
  2-7 – ارزشیابی از دیدگاه برنامه قصد شده………………………………………………………………….. 63
  2-8 – فعالیتهای یاددهی -یادگیری از دیدگاه برنامه قصد شده……………………………………….. 67
  2-9- معلم از دیدگاه برنامه قصد شده…………………………………………………………………………. 70
  2-10-مبانی نظری مرتبط با برنامه درسی اجرا شده ……………………………………………………… 72
  2-11- از تمرکز تا عدم تمرکز در اجرای برنامه درسی…………………………………………………. 80
  2-12-هدف های‌اموزشی در برنامه درسی اجرایی……………………………………………………….. 83
    2-12-1-ریشه های تعیین هدف های‌اموزشی…………………………………………………………. 83
    2-12-2- شناخت و تدوین هدف های‌اموزشی……………………………………………………….. 83
    2-12-3- طبقه بندی و تحلیل هدف های‌اموزشی در حیطه های یادگیری………………….. 86
    2-12-3-1-سطوح یادگیری در حیطه شناختی………………………………………………………… 87
    2-12-3-2-سطوح یادگیری در حیطه عاطفی………………………………………………………….. 87
    2-12-3-3-سطوح یادگیری در حیطه روان حرکتی…………………………………………………. 88
  2-13- محتوای‌اموزشی در برنامه درسی اجرایی………………………………………………………….. 90
  2 -14- روشهای یاددهی- یادگیری در برنامه درسی اجرایی……………………………………………. 91
  2-15- ارزشیابی در برنامه درسی اجراشده………………………………………………………………….. 93
    2-15-1-ارزشیابی برنامه درسی تابع چه عواملی است؟…………………………………………….. 99
    2-15-2- جنبه های اساسی در ارزشیابی برنامه درسی اجراشده………………………………….. 100
    2-15-3- مشارکت افراد در ارزشیابی از برنامه درسی……………………………………………….. 101
    2-15-4-انواع الگوهای ارزشیابی…………………………………………………………………………… 102
  2-16- پ‍ژوهش های مرتبط با متغیرها و عناصر برنامه درسی………………………………………….. 103
    2-16-1- پ‍ژوهش های مرتبط فعالیتهای یاددهی یادگیری………………………………………….. 105
  2-17- آزمون تیمز ملاک بین المللی در ارزیابی برنامه درسی………………………………………… 126
  2-18-پژوهش های مرتبط با اهداف برنامه قصد شده علوم تجربی………………………………. 136
  2-19-پژوهش های مرتبط با روشهای یاددهی- یادگیری برنامه‌درسی…………………………… 142
  2-20- پژوهش های مرتبط با ارزشیابی اجرای برنامه‌درسی ………………………………………. 152
  2-21- جمع بندی…………………………………………………………………………………………. 155
فصل سوم – روش اجرا پژوهش  
  3- 1- مقدمه …………………………………………………………………………………………………. 157
  3-2- روش اجرای پژوهش………………………………………………………………………………………. 157
  3-3- جامعه‌اماری………………………………………………………………………………………………….. 158
    3-3-1-جامعه‌اماری برنامه قصد شده………………………………………………………………. 159
    3-3-2-جامعه‌اماری برنامه اجرا شده……………………………………………………………………… 159
    3-3- 3-جامعه‌اماری برنامه‌آموخته شده………………………………………………………………… 160
  3-4-نمونه وروش نمونه گیری………………………………………………………………………………… 161
  3-5-ابزار گرد آوری اطلاعات…………………………………………………………………………………… 163
    3-5-1 برنامه قصد شده…………………………………………………………………………………. 163
    3-5-2 برنامه اجرا شده…………………………………………………………………………….. 163
    3-5-3 برنامه‌آموخته شده…………………………………………………………………………………….. 164
  3-6-روایی و پایایی ابزار های مقیاس ………………………………………………………………………… 165
    3-6-1-روایی مقیاس دانش‌اموز……………………………………………………………………………. 165
    3-6-2-پایایی مقیاس دانش‌اموز…………………………………………………………………………. 166
    3-6-1-روایی مقیاس دبیر و مدیر………………………………………………………………….. 166
    3-6-2-پایایی مقیاس دبیر و مدیر…………………………………………………………………. 166
  3-7- روش گردآوری داده ها ……………………………………………………………………………………. 167
  3-8- روش‌اماری و تحلیل داده ها……………………………………………………………………………. 168
فصل چهارم : یافته های پژوهش  
  4-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………… 170
  4-2- تجزیه و تحلیل داد ه ها بر اساس فرضیه های پژوهش………………………………………….. 171
    4-2-1- تجزیه و تحلیل داد ه ها بر اساس فرضیه های کلی پژوهش…………………………… 171
    4-2-2- تجزیه و تحلیل داد ه ها بر اساس فرضیه های ویژه پژوهش…………………………… 178
    فصل پنجم بحث و نتیجه گیری  
  5-1- مقدمه……………………………………………………………………………………… 202
  5-2- خلاصه پژوهش ……………………………………………………………………………………. 203
  5-3- بحث و نتیجه گیری فرضیه های پژوهش…………………………………………………….. 205
  5-4-پیشنهادها…………………………………………………………………………. 223
    5-4-1- پیشنهادهایی کاربردی مبتنی بر یافته های پژوهش………………………………… 223
    5-4-2-پیشنهادهایی پژوهشی مبتنی بر یافته های پژوهش………………………………… 226
  5-5- محدودیت های پژوهش………………………………………………………………….. 227
    5-5-1- محدودیت های در اختیار…………………………………………………………… 227
    5-5-2- محدودیت های خارج از اختیار…………………………………………………….. 228
  5-6-فهرست منابع………………………………………………………………………………………. 229
    5-6-1 – منابع فارسی…………………………………………………………………………… 229
    5-6-2- منابع خارجی……………………………………………………………………….

239

 

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه کلیک کنید

 

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت