پایان نامه ارزیابی میزان همخوانی برنامه درسی قصد شده، اجرا شده وآموخته شده علوم تجربی سال سوم راهنمایی ناحیه2 شیراز 88-1387 |
دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد روانشناسیM.A.
گرایش برنامه ریزی درسی
عنوان:
ارزیابی میزان همخوانی برنامه درسی قصد شده،
اجرا شده وآموخته شده علوم تجربی سال سوم راهنمایی ناحیه2 شیراز 88-1387
استاد راهنما:
دکتر پرویز ساکتی
فهرست مطالب:
چکیده…………………………………………………………………………………………………………… | |||
فهرست مطالب ………………………………………………………………………………. | أ | ||
فهرست پیوست……………………………………………………………………………………. | ک | ||
فهرست جدول ها……………………………………………………………………………………… | ل | ||
فهرست نمودار………………………………………………………………………………………….. | ن | ||
فصل اول: طرح پژوهش | |||
1-1 – مقدمه………………………………………………………………………………………………. | 2 | ||
1-2 – بیان مساله……………………………………………………………………………………….. | 8 | ||
1-3- اهمیت و ضرورت پژوهش……………………………………………………………………………….. | 16 | ||
1-4 – اهداف پژوهش……………………………………………………………………………………………….. | 19 | ||
1-4- 1-اهداف کلی پژوهش…………………………………………………………………………………. | 19 | ||
1-4- 2- اهداف ویژه پژوهش………………………………………………………………………………… | 19 | ||
1-5- فرضیه های پژوهش………………………………………………………………………………………… | 21 | ||
1-5-1- فرضیه های کلی پژوهش…………………………………………………………………………. | 21 | ||
1-5-2- فرضیه های ویژه پژوهش…………………………………………………………………………….. | 21 | ||
1-6- تعاریف مفهومی متغیرهای پژوهش…………………………………………………………………….. | 23 | ||
1-7 -تعاریف عملیاتی متغیرهای پژوهش……………………………………………………………………. | 26 | ||
فصل دوم مبانی نظری و پیشینه پژوهش | |||
2-1- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………. | 30 | ||
2-2- مبانی نظری……………………………………………………………………………………………………… | 32 | ||
2-3- فلسفهاموزش علوم تجربی از دیدگاه برنامه قصد شده…………………………………………. | 35 | ||
2-4 –منابع برنامهاموزش علوم در کشور ایران…………………………………………………………….. | 37 | ||
2-5- اهداف کلی در برنامه قصد شده…………………………………………………………………………. | 38 | ||
2-5-1- دانسته های ضروری در برنامه قصد شده…………………………………………………….. | 38 | ||
2-5-2- مهارتهای ضروری……………………………………………………………………………………. | 39 | ||
2-5-2-1- مشاهده……………………………………………………………………………………………. | 39 | ||
2-5-2-2-جمع آوری اطلاعات……………………………………………………………………………. | 40 | ||
2-5-2-3-برقراری ارتباط……………………………………………………………………………………. | 41 | ||
2-5-2-4-اندازه گیری………………………………………………………………………………………. | 42 | ||
2-5-2-5-کاربرد ابزار………………………………………………………………………………………….. | 43 | ||
2-5-2-6-پیش بینی و فرضیه سازی……………………………………………………………………… | 44 | ||
2-5-2-7- مفهوم تفسیر یافته ها و نتیجه گیری ………………………………………………………. | 45 | ||
2-5-2-8- طراحی تحقیق……………………………………………………………………………………… | 46 | ||
2-5-2-9 مهارت های ذهنی برنامه قصد شده …………………………………………………………. | 47 | ||
2-5-3- هدف های دانشی برنامه قصد شده……………………………………………………………… | 47 | ||
2-5-4- نگرش های ضروری………………………………………………………………………………… | 48 | ||
2-5-4-1- هدف های نگرشی در برنامه قصد شده…………………………………………………… | 49 | ||
2-6- اهداف کلی و اهداف جزیی به تفکیک دروس…………………………………………………….. | 50 | ||
2-6-1- چک لیست جمع بندی اهداف کلی و اهداف جزیی برنامه قصد شده ……………. | 62 | ||
2-7 – ارزشیابی از دیدگاه برنامه قصد شده………………………………………………………………….. | 63 | ||
2-8 – فعالیتهای یاددهی -یادگیری از دیدگاه برنامه قصد شده……………………………………….. | 67 | ||
2-9- معلم از دیدگاه برنامه قصد شده…………………………………………………………………………. | 70 | ||
2-10-مبانی نظری مرتبط با برنامه درسی اجرا شده ……………………………………………………… | 72 | ||
2-11- از تمرکز تا عدم تمرکز در اجرای برنامه درسی…………………………………………………. | 80 | ||
2-12-هدف هایاموزشی در برنامه درسی اجرایی……………………………………………………….. | 83 | ||
2-12-1-ریشه های تعیین هدف هایاموزشی…………………………………………………………. | 83 | ||
2-12-2- شناخت و تدوین هدف هایاموزشی……………………………………………………….. | 83 | ||
2-12-3- طبقه بندی و تحلیل هدف هایاموزشی در حیطه های یادگیری………………….. | 86 | ||
2-12-3-1-سطوح یادگیری در حیطه شناختی………………………………………………………… | 87 | ||
2-12-3-2-سطوح یادگیری در حیطه عاطفی………………………………………………………….. | 87 | ||
2-12-3-3-سطوح یادگیری در حیطه روان حرکتی…………………………………………………. | 88 | ||
2-13- محتوایاموزشی در برنامه درسی اجرایی………………………………………………………….. | 90 | ||
2 -14- روشهای یاددهی- یادگیری در برنامه درسی اجرایی……………………………………………. | 91 | ||
2-15- ارزشیابی در برنامه درسی اجراشده………………………………………………………………….. | 93 | ||
2-15-1-ارزشیابی برنامه درسی تابع چه عواملی است؟…………………………………………….. | 99 | ||
2-15-2- جنبه های اساسی در ارزشیابی برنامه درسی اجراشده………………………………….. | 100 | ||
2-15-3- مشارکت افراد در ارزشیابی از برنامه درسی……………………………………………….. | 101 | ||
2-15-4-انواع الگوهای ارزشیابی…………………………………………………………………………… | 102 | ||
2-16- پژوهش های مرتبط با متغیرها و عناصر برنامه درسی………………………………………….. | 103 | ||
2-16-1- پژوهش های مرتبط فعالیتهای یاددهی یادگیری………………………………………….. | 105 | ||
2-17- آزمون تیمز ملاک بین المللی در ارزیابی برنامه درسی………………………………………… | 126 | ||
2-18-پژوهش های مرتبط با اهداف برنامه قصد شده علوم تجربی………………………………. | 136 | ||
2-19-پژوهش های مرتبط با روشهای یاددهی- یادگیری برنامهدرسی…………………………… | 142 | ||
2-20- پژوهش های مرتبط با ارزشیابی اجرای برنامهدرسی ………………………………………. | 152 | ||
2-21- جمع بندی…………………………………………………………………………………………. | 155 | ||
فصل سوم – روش اجرا پژوهش | |||
3- 1- مقدمه …………………………………………………………………………………………………. | 157 | ||
3-2- روش اجرای پژوهش………………………………………………………………………………………. | 157 | ||
3-3- جامعهاماری………………………………………………………………………………………………….. | 158 | ||
3-3-1-جامعهاماری برنامه قصد شده………………………………………………………………. | 159 | ||
3-3-2-جامعهاماری برنامه اجرا شده……………………………………………………………………… | 159 | ||
3-3- 3-جامعهاماری برنامهآموخته شده………………………………………………………………… | 160 | ||
3-4-نمونه وروش نمونه گیری………………………………………………………………………………… | 161 | ||
3-5-ابزار گرد آوری اطلاعات…………………………………………………………………………………… | 163 | ||
3-5-1 برنامه قصد شده…………………………………………………………………………………. | 163 | ||
3-5-2 برنامه اجرا شده…………………………………………………………………………….. | 163 | ||
3-5-3 برنامهآموخته شده…………………………………………………………………………………….. | 164 | ||
3-6-روایی و پایایی ابزار های مقیاس ………………………………………………………………………… | 165 | ||
3-6-1-روایی مقیاس دانشاموز……………………………………………………………………………. | 165 | ||
3-6-2-پایایی مقیاس دانشاموز…………………………………………………………………………. | 166 | ||
3-6-1-روایی مقیاس دبیر و مدیر………………………………………………………………….. | 166 | ||
3-6-2-پایایی مقیاس دبیر و مدیر…………………………………………………………………. | 166 | ||
3-7- روش گردآوری داده ها ……………………………………………………………………………………. | 167 | ||
3-8- روشاماری و تحلیل داده ها……………………………………………………………………………. | 168 | ||
فصل چهارم : یافته های پژوهش | |||
4-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………… | 170 | ||
4-2- تجزیه و تحلیل داد ه ها بر اساس فرضیه های پژوهش………………………………………….. | 171 | ||
4-2-1- تجزیه و تحلیل داد ه ها بر اساس فرضیه های کلی پژوهش…………………………… | 171 | ||
4-2-2- تجزیه و تحلیل داد ه ها بر اساس فرضیه های ویژه پژوهش…………………………… | 178 | ||
فصل پنجم بحث و نتیجه گیری | |||
5-1- مقدمه……………………………………………………………………………………… | 202 | ||
5-2- خلاصه پژوهش ……………………………………………………………………………………. | 203 | ||
5-3- بحث و نتیجه گیری فرضیه های پژوهش…………………………………………………….. | 205 | ||
5-4-پیشنهادها…………………………………………………………………………. | 223 | ||
5-4-1- پیشنهادهایی کاربردی مبتنی بر یافته های پژوهش………………………………… | 223 | ||
5-4-2-پیشنهادهایی پژوهشی مبتنی بر یافته های پژوهش………………………………… | 226 | ||
5-5- محدودیت های پژوهش………………………………………………………………….. | 227 | ||
5-5-1- محدودیت های در اختیار…………………………………………………………… | 227 | ||
5-5-2- محدودیت های خارج از اختیار…………………………………………………….. | 228 | ||
5-6-فهرست منابع………………………………………………………………………………………. | 229 | ||
5-6-1 – منابع فارسی…………………………………………………………………………… | 229 | ||
5-6-2- منابع خارجی………………………………………………………………………. |
239
|
[جمعه 1399-01-08] [ 12:52:00 ق.ظ ]
|