پایان نامه مقایسه ویژگیهای شخصیتی و تعاملات اجتماعی کودکان ابتدایی 10-9 سال معتاد به اینترنت و عادی در مدارس ابتدایی |
دانشگاه علامه طباطبایی
پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی
گرایش آموزش و پرورش ابتدایی
عنوان پایان نامه:
مقایسه ویژگیهای شخصیتی و تعاملات اجتماعی کودکان ابتدایی 10-9 سال معتاد به اینترنت و عادی در مدارس ابتدایی منطقه 5 تهران
استاد راهنما :
دکتر ایراندخت فیاض
فهرست مطالب:
فصل اول: کلیات پژوهش
مقدمه 2
بیان مسئله 4
اهمیت و ضرورت پژوهش… 8
اهداف تحقیق. 11
فرضیه های پژوهش… 11
تعریف متغیرها 12
الف) ویژگیهای شخصیتی. 12
ب) اعتیاد به اینترنت.. 13
ج) تعاملات اجتماعی. 14
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق
تعریف اینترنت.. 16
اختلال اعتیاد به اینترنت.. 18
تعریف.. 18
الف- نظریههای فردی. 21
ب- نظریههای ساختار اجتماعی. 21
ج- نظریههای فرآیند اجتماعی. 21
د- نظریههای واکنش اجتماعی. 22
ه- نظریه پویایی روانی و شخصیت.. 22
و- نظریه کنترل اجتماعی. 23
ز- تبیین رفتاری. 23
ح- تبیین بیوپزشکی. 23
ط- نظریه شناختی. 24
ی- نظریه شناختی- رفتاری. 24
نشانهها و علائم بالینی. 25
ملاکهای تشخیصی اعتیاد به اینترنت.. 28
طبقهبندی اعتیاد به اینترنت.. 31
ویژگیهای روانی اعتیاد به اینترنت.. 32
بیماریهای اینترنتی. 33
روشهای پیشگیری از مبتلا شدن به اعتیاد به اینترنت.. 34
تعریف شخصیت.. 38
تعریف ویژگیهای شخصیتی. 40
بررسی نظریهها بر اساس ارتباط بین ویژگیهای شخصیتی و اعتیاد به اینترنت.. 41
الگوی استفاده مرضی از اینترنت گروهول (1999) 43
نظریه رفتاری. 44
نظریه شناختی. 45
نظریه شناختی- رفتاری. 46
نظریههای اجتماعی- فرهنگی. 51
1- نظریه بومشناختی یوری بران فن برونر. 52
2- نظریه کنترل اجتماعی هیرشی. 53
رشد اجتماعی. 55
نشانهای رشد اجتماعی. 60
ابعاد رشد اجتماعی. 62
پیشینه پژوهش… 67
تحقیقات داخلی. 67
تحقیقات خارجی. 74
فصل سوم: روش تحقیق
جامعه آماری. 87
روش نمونهگیری و تعداد نمونه 87
ابزار پژوهش… 87
1- پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ (IAD) 88
2- پرسشنامه پنج عاملی بزرگ شخصیتی NEO.. 88
3- تعاملات اجتماعی. 90
فرآیند اجرای پژوهش… 91
روش تجزیه و تحلیل دادهها 91
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهه
دادههای توصیفی. 93
اعتیاد به اینترنت.. 93
روان رنجورخویی. 93
برونگرایی. 94
گشودگی نسبت به تجربه 95
سازشپذیری. 95
وظیفهشناسی. 96
تعاملات اجتماعی. 97
آزمون فرضیههای پژوهش… 97
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
بحث: 105
فرضیه اول: بین دانش آموزان معتاد به اینترنت و عادی از نظر ویژگی شخصیتی روانرنجورخویی تفاوت وجود دارد. 105
فرضیه دوم: بین دانش آموزان معتاد به اینترنت و عادی از نظر ویژگی شخصیتی برونگرایی تفاوت وجود دارد. 106
فرضیه سوم: بین دانش آموزان معتاد به اینترنت و عادی از نظر ویژگی شخصیتی گشودگی نسبت به تجربه تفاوت وجود دارد. 107
فرضیه چهارم: بین دانش آموزان معتاد به اینترنت و عادی از نظر ویژگی شخصیتی سازشپذیری تفاوت وجود دارد. 108
فرضیه پنجم: بین دانش آموزان معتاد به اینترنت و عادی از نظر ویژگی شخصیتی وظیفهشناسی تفاوت وجود دارد. 109
فرضیه ششم: بین دانش آموزان معتاد به اینترنت و عادی از نظر تعاملات اجتماعی تفاوت وجود دارد. 110
محدودیت های پژوهش… 111
پیشنهاد های پژوهش… 112
منابع فارسی. 114
منابع انگلیسی 123
برای دانلود متن کامل پایان نامه کلیک کنید
[جمعه 1399-01-08] [ 12:52:00 ق.ظ ]
|