پایان نامه بررسی عملکرد حافظه ی بینایی در بین گروهی از جمعیت شهری و روستایی (استان فارس، 1392) |
دانشگاه آزاد اسلامی
واحد ارسنجان
دانشکده علوم انسانی، گروه روانشناسی
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ) M.A. (
گرایش: عمومی
عنوان :
بررسی عملکرد حافظهی بینایی در بین گروهی از جمعیت شهری و روستایی
(استان فارس، 1392)
استاد راهنما:
دکتر حسن حق شناس
استاد مشاور:
دکتر معصومه موسوی
زمستان 1392
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده …………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 1
فصل اول : موضوع پژوهش
مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 3
1-1- بیان مسئله ……………………………………………………………………………………………………………………………….. 5
1-2- ضرورت و اهمیت پژوهش ……………………………………………………………………………………………………….. 11
1-3- اهداف تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………………… 14
1-3-1- اهداف علمی ………………………………………………………………………………………………………………………… 14
1-3-2- اهداف کاربردی ……………………………………………………………………………………………………………………. 14
1-4- اهداف تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………………… 15
1-4-1- هدف کلی …………………………………………………………………………………………………………………………….. 15
1-4-2- اهداف جزئی ………………………………………………………………………………………………………………………… 15
1-5- فرضیه های پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………. 15
1-6- تعاریف نظری ……………………………………………………………………………………………………………………………. 16
1-1-6- تعریف نظری حافظه ی بینایی ……………………………………………………………………………………… 16
1-2-6- تعریف نظری حافظه ی چهره ها …………………………………………………………………………………..16
1-7- تعاریف عملیاتی ………………………………………………………………………………………………………………….17
1-7-1- تعریف عملیاتی عملکرد حافظه ی بینایی………………………………………………………………………17
1-2-7- تعریف عملیاتی عملکرد حافظه ی چهره ها ………………………………………………………………….17
فصل دوم : پیشینه تحقیق
2-1- ماهیت حافظه انسان ………………………………………………………………………………………………………………… 19
2-2- دیدگاه ساختاری حافظه ………………………………………………………………………………………………………….. 25
2-2-1- حافظه حسی ……………………………………………………………………………………………………………………… 25
2-2-1-1- مراحل پردازش اولیه اطلاعات بینایی…………………………………………………………………………….. 29
2-2-2- حافظه کوتاه مدت(S.T.M) …………………………………………………………………………………………….. 31
2-2-3- حافظه دراز مدت(L.T.M) ………………………………………………………………………………………………. 35
2-3- دیدگاه پردازش اطلاعات …………………………………………………………………………………………………………. 38
2-3-1- مرحله یادگیری ……………………………………………………………………………………………………………………. 38
2-3-2- مرحله ذخیره سازی یا نگهداری ………………………………………………………………………………………… 39
2-3-3- مرحله بازیابی ………………………………………………………………………………………………………………………. 40
2-4- آزمون های سنجش حافظه دیداری ……………………………………………………………………………………….. 41
2-4-1- آزمون بینایی بنتون …………………………………………………………………………………………………………… 41
2-4-2- آزمون بینایی کیم کاراد ……………………………………………………………………………………………………. 42
2-4-3- آزمون تصاویر درهم ری – استریه …………………………………………………………………………………… 42
2-4-4- مقیاس حافظهی وکسلر (WMS)…………………………………………………………………………………….. 45
2-4-5- آزمون یادگیری جفت ارتباط(PAL) ……………………………………………………………………………… 46
2-5- بررسی تحقیقات انجام شده ……………………………………………………………………………………………………. 47
جمع بندی نهایی…………………………………………………………………………………………………………………………………. 73
فصل سوم: روش تحقیق
مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 75
3-1- طرح کلی پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………………. 75
3-2- جامعه آماری …………………………………………………………………………………………………………………………….. 76
3-3- نمونه و روش نمونه گیری ……………………………………………………………………………………………………….. 76
3-4- ابزارهای تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………………… 76
3-4-1- مقیاس تجدید نظر شده حافظهی وکسلر ………………………………………………………………………… 77
3-4-2- آزمون معاینه مختصر وضعیت شناختی ( MMSE) …………………………………………………… 78
3-4-3- پرسشنامه سلامت عمومیGHQ) )………………………………………………………………………………… 80
3-4-4- آزمون حافظه چهره ها ……………………………………………………………………………………………………….. 81
3-5- روش اجرا …………………………………………………………………………………………………………………………………. 82
3-6- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات ………………………………………………………………………………………………. 82
فصل چهارم : یافته های پژوهش
مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 85
4-1- توصیف داده ها ………………………………………………………………………………………………………………………… 85
4-1-1- توصیف متغیرهای جمعیت شناختی ……………………………………………………………………………….. 86
4-1-2- توصیف متغیر MMSE ……………………………………………………………………………………………….. 88
4-1-3- توصیف متغیر سلامت عمومی …………………………………………………………………………………………… 90
4-2- تحلیل یافته های تأییدی و استنباطی …………………………………………………………………………………… 95
4-2-1- فرضیه اول پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………… 96
4-2-2- فرضیه دوم پژوهش …………………………………………………………………………………………………………….. 98
4-2-3- فرضیه سوم پژوهش …………………………………………………………………………………………………………. 99
4-2-4- فرضیه چهارم پژوهش ………………………………………………………………………………………………………… 100
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 108
5-1- خلاصه نتایج پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………. 109
5-2- بحث و نتیجه گیری ………………………………………………………………………………………………………………… 110
5-3-محدودیت های پژوهش …………………………………………………………………………………………………………….. 117
5-4-پیشنهادات پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………………. 119
منابع
منابع فارسی ………………………………………………………………………………………………………………………………………… 121
منابع انگلیسی …………………………………………………………………………………………………………………………………….. 128
چکیده انگلیسی ………………………………………………………………………………………………………………………………….. 140
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 4-1- فراوانی (میانگین، انحراف معیار، حداقل و حداکثر ) سن در دو گروه افراد شهری و
روستایی…………………………………………………………………………………………………………………………………………… …………86
جدول 4-2- نتایج t مستقل برای مقایسه میانگین میزان سن در دو گروه افراد شهری و
روستایی …………………………………………………………………………………………………………………………………………. …………86
جدول 4-3- فراوانی (میانگین، انحراف معیار، حداقل و حداکثر ) میزان تحصیلات در دو گروه افراد شهری و روستایی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. …………87
جدول 4-4- نتایج t مستقل برای مقایسه میانگین میزان تحصیلات در دو گروه افراد شهری و
روستایی…………………………………………………………………………………………………………………………………………… …………88
جدول 4-5- فراوانی (میانگین، انحراف معیار، حداقل و حداکثر ) MMSE در دو گروه افراد شهری و روستایی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. …………89
جدول 4-6- نتایج t مستقل برای مقایسه میانگین میزان MMSE در دو گروه افراد شهری و
روستایی …………………………………………………………………………………………………………………………………………. ………..89
جدول 4-7- فراوانی (میانگین، انحراف معیار، حداقل و حداکثر ) سلامت عمومی در دو گروه افراد شهری و روستایی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. …………91
جدول 4-8. نتایج t مستقل برای مقایسه میانگین میزان سلامت عمومی در دو گروه افراد شهری و روستایی …………91
جدول 4-9- نتایج t مستقل برای مقایسه میانگین زیر مقیاس های سلامت عمومی در دو گروه شهری و روستایی …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. …………93
جدول 4-10- میانگین و انحراف استاندارد افراد شهری و روستاییبه تفکیک جنسیت در حافظهی بینایی و چهره ها …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. …………96
جدول 4-11- نتایج t مستقل برای مقایسهی میانگین نمره های حافظهی بینایی فوری در دو گروه شهری و روستایی …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. …………97
جدول 4-12- نتایج t مستقل برای مقایسهی میانگین نمره های حافظهی بینایی تأخیری در دو گروه شهری و روستایی …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. …………98
جدول 4-13- نتایج t مستقل برای مقایسهی میانگین نمره های حافظهی فوری چهره ها در دو گروه شهری و روستایی …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. …………99
جدول 4-14- نتایج t مستقل برای مقایسهی میانگین نمره های حافظهی تأخیری چهرهها در دو گروه شهری و روستایی …………………………………………………………………………………………………………………………………100
جدول 4-15- نتایج t مستقل برای مقایسهی میانگین نمره های حافظهی بینایی فوری در دو گروه زنان و مردان ……………………………………………………………………………………………………………………………………………….101
جدول 4-16- نتایج t مستقل برای مقایسهی میانگین نمره های حافظهی بینایی تأخیری در دو گروه زنان و مردان ……………………………………………………………………………………………………………………………………….102
جدول 4-17- نتایج t مستقل برای مقایسهی میانگین نمره های حافظهی فوری چهرهها در دو گروه زنان و مردان ………………………………………………………………………………………………………………………………………………..103
جدول 4-18- نتایج t مستقل برای مقایسهی میانگین نمره های حافظهی تأخیری چهرهها در دو گروه زنان و مردان …………………………………………………………………………………………………………………………………………104
جدول 4-19- همبستگی بین متغیرهای حافظهی تصویری، چهرهها، MMSE، سلامت عمومی و دادههای جمعیت شناختی در کل گروه نمونه …………………………………………………………………………………………………………………………. ……….106
فهرست شکلها
عنوان صفحه
شکل 1-1- فهرست هجاهای بینایی برگرفته از ابینگهوس ……………………………………………………………………….. 23
شکل 2-1- مدل نمایی یا مدل هنجاری حافظه اتکینسون و شیفیرین ……………………………………………………. 41
چکیده
هدف مطالعه حاضر بررسی عملکرد حافظهی بینایی در بین گروهی از جمعیت شهری و روستایی در استان فارس میباشد. به همین منظور (50 نفر زن و 50 نفر مرد ) از شهر شیراز و روستاهای ریچی و کوزرگ واقع در جنوب کوهمره سرخی و روستاهای مظفری و طسوج شهرستان کوار در استان فارس با روش نمونه گیری در دسترس و با در نظر گرفتن سن، جنس و سطح تحصیلات انتخاب گردیدند و از این افراد درخواست شد که در آزمون حافظهی بینایی متعلق به مقیاس تجدید نظر شده حافظه وکسلر بزرگسالان(WMS-R)و آزمون حافظه چهره ها و آزمون معاینه مختصر وضعیت شناختی ( MMSE ) و پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ-28) شرکت نمایند. نتایج نشان داد که تفاوت میانگین نمره حافظه بینایی در بین گروه های شهری و روستایی از لحاظ آماری معنادار میباشد و این معناداری به نفع گروه شهری میباشد. هم چنین نتایج مطالعه حاضر نشان داد که بین حافظه چهرهها در گروههای شهری و روستایی تفاوت معناداری وجود دارد و این نوع حافظه در افراد شهری قویتر است.
نتیجه گیری : نتایج نشان میدهد که محل اقامت ( شهر / روستا ) از جمله عوامل مهم و تعیین کننده در رشد و تحول توانایی های ذهنی و حافظه است .
واژه های کلیدی: حافظه بینایی، گروههای شهری و روستایی، زنان و مردان
[پنجشنبه 1399-01-07] [ 11:26:00 ب.ظ ]
|