پایان نامه بررسی مقایسه ای روشهای حل تعارض زناشویی و شیوه های فرزندپروری در پرستاران شیفت در گردش و شیفت ثابت بیمارستان های دو |
دانشگاه آزاد اسلامی
پردیس تحصیلات تکمیلی علوم و تحقیقات
هرمزگان
پایان نامه ی کارشناسی ارشد روان شناسی(M.A)
گرایش:عمومی
عنوان:
بررسی مقایسه ای روشهای حل تعارض زناشویی و شیوههای فرزندپروری در پرستاران شیفت در گردش و شیفت ثابت بیمارستان های دولتی بندرعباس
استاد راهنما :
دکترسیدعبدالوهاب سماوی
سال تحصیلی:1393 -1392
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده…………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 1
فصل اول کلیات تحقیق
مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………..3
بیان مسأله………………………………………………………………………………………………………………………………………….4
اهمیت و ضرورت انجام تحقیق…………………………………………………………………………………………………………..9
اهداف کلی………………………………………………………………………………………………………………………………………11
اهداف جزئی……………………………………………………………………………………………………………………………………11
سؤالات تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………11
فرضیه کلی………………………………………………………………………………………………………………………………………12
فرضیه های جزیی…………………………………………………………………………………………………………………………….12
تعریف مفهومی………………………………………………………………………………………………………………………………..12
شیوه های حل تعارض زناشویی…………………………………………………………………………………………………………12
شیوه های فرزندپروری……………………………………………………………………………………………………………………..12
تعریف عملیاتی………………………………………………………………………………………………………………………………..12
فصل دوم پیشینه پژوهش
تعارض……………………………………………………………………………………………………………………………………………15
مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………….15
زمینههای آشکار تعارض همسران……………………………………………………………………………………………………….23
زمینههای پنهان تعارض همسران…………………………………………………………………………………………………………25
سبکهای شایع مدیریت تعارض………………………………………………………………………………………………………..25
سبکهای غیرمؤثر و مشکلساز………………………………………………………………………………………………………….26
سبک مؤثر مدیریت تعارض……………………………………………………………………………………………………………….27
«نگرش» و «نیاز» دو مقوله در تعارض همسران…………………………………………………………………………………….28
تعارض زناشویی از نظروایل………………………………………………………………………………………………………………32
دیدگاه های تعارض………………………………………………………………………………………………………………………….32
دیدگاه سنتی…………………………………………………………………………………………………………………………………….32
هشت کارکرد مثبت تعارض از نظر ترنر………………………………………………………………………………………………33
عوامل تعارض………………………………………………………………………………………………………………………………….34
زمینه های تعارضات زناشویی…………………………………………………………………………………………………………….34
حل هر تعارض………………………………………………………………………………………………………………………………..35
سبک ها واستراتژی های حل تعارض…………………………………………………………………………………………………36
۴ اشتباه مهلک………………………………………………………………………………………………………………………………….38
۵ سوال اساسی…………………………………………………………………………………………………………………………………39
کمک به زوج ها به چه قیمتی…………………………………………………………………………………………………………….41
ماهیت تعارض زناشویی……………………………………………………………………………………………………………………42
مراحل بروز تعارض زناشویی…………………………………………………………………………………………………………….44
موضوع تعارض………………………………………………………………………………………………………………………………..45
چرخه زندگی و تعارضات زناشویی……………………………………………………………………………………………………49
سبک های حل تعارض زناشویی………………………………………………………………………………………………………..52
خانواده……………………………………………………………………………………………………………………………………………54
شیوه فرزندپروری و تعاریف آن…………………………………………………………………………………………………………56
تاریخچه شیوه های فرزند پروری……………………………………………………………………………………………………….58
طبقه بندی انواع شیوه های فرزند پروری……………………………………………………………………………………………..59
الگوه های جدید فرزندپروری بامریند…………………………………………………………………………………………………65
ابعاد شیوه های فرزندپروری………………………………………………………………………………………………………………67
بُعد «گرم» بودن والدین……………………………………………………………………………………………………………………..68
بُعد «کنترل»……………………………………………………………………………………………………………………………………..70
مهارت فرزند پروری…………………………………………………………………………………………………………………………70
تأثیر شیوه های فرزند پروری……………………………………………………………………………………………………………..72
عوامل مؤثر بر شیوه های فرزندپروری…………………………………………………………………………………………………74
پیامدهای شیوه های فرزندپروری………………………………………………………………………………………………………..74
پیشینه تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………………76
تحقیقات خارجی……………………………………………………………………………………………………………………………..76
تحقیقات داخلی……………………………………………………………………………………………………………………………….85
خلاصه فصل دوم……………………………………………………………………………………………………………………………..86
فصل سوم فرآیند روش شناختی
مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………….90
جامعه آماری……………………………………………………………………………………………………………………………………90
گروه نمونه گیری و روش نمونه گیری………………………………………………………………………………………………..90
گروه نمونه………………………………………………………………………………………………………………………………………90
روش نمونه گیری…………………………………………………………………………………………………………………………….91
طرح تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………………..91
ابزارهای گردآوری اطلاعات………………………………………………………………………………………………………………92
پرسشنامه سبک های حل تعارض (ROCI-II) نسخهB ……………………………………………………………………….92
معرفی آزمون……………………………………………………………………………………………………………………………………92
نمره گذاری پرسشنامه و تفسیر آن………………………………………………………………………………………………………95
پایایی…………………………………………………………………………………………………………………………………………….96
روایی پرسشنامه……………………………………………………………………………………………………………………………….99
پرسشنامه شیوه های فرزندپروری دیانا باوم ریند………………………………………………………………………………..102
معرفی آزمون…………………………………………………………………………………………………………………………………102
شیوه ی نمره گذاری……………………………………………………………………………………………………………………….103
پایایی……………………………………………………………………………………………………………………………………………103
شیوه اجرای پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………….104
روش تجزیه و تحلیل داده ها…………………………………………………………………………………………………………..104
فصل چهارم یافته های تحقیق
یافته های تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………….107
الف: داده های توصیفی……………………………………………………………………………………………………………………107
ب: یافته های استنباطی……………………………………………………………………………………………………………………114
آزمون فرضیات………………………………………………………………………………………………………………………………114
فصل پنجم نتیجه گیری
نتایج آزمون فرضیات……………………………………………………………………………………………………………………..120
محدودیت های تحقیق………………………………………………………………………………………………………………….. 122
پیشنهادات تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………122
منابع
منابع فارسی…………………………………………………………………………………………………………………………………..124
منابع غیرفارسی………………………………………………………………………………………………………………………………126
پیوست
الف) پرسشنامه سبک هاب حل تعارض زناشویی……………………………………………………………………………….130
چکیده انگلیسی……………………………………………………………………………………………………………………………..135
فهرست جدول ها
عنوان صفحه
جدول(1-3) انواع روش های محاسبه شده پایایی خرده مقیاس های ROCI-II توسط رحیم (1983)………….96
جدول2-3……………………………………………………………………………………………………………………………………….97
جدول (3-3): ماتریس ضرایب همبستگی پیرسون بین خرده مقیاس ها ROCI-II……………………………………………98
جدول (4-3): ضرایب محاسبه شده آلفای کرونباخ تحقیق حقیقی و همکاران (1391 )برای خرده مقیاس هاROCI-II..99
جدول (5-3): محاسبه کفایت نمونه گیری و آزمون کرویت بارتلت در تحقیق حقیقی و همکاران (1391 ) برای پرسشنامه ROCI-II……………………………………………………………………………………………………………………………………..100
جدول (6-3): مشخصه های آماری پنج عامل مقیاس سبک های حل تعارض به روش مولفه های اصلی…………………….101
جدول شماره 4-1: مقدار فراوانی نمونه مورد مطالعه برحسب جنسیت را نشان می دهد………………………..107
جدول شماره 4-2: مقدار فراوانی نمونه مورد مطالعه برحسب سن را نشان می دهد………………………………108
جدول شماره 4-3: مقدار فراوانی نمونه مورد مطالعه برحسب تحصیلات را نشان می دهد……………………..110
جدول شماره 4-4: مقدار فراوانی نمونه مورد مطالعه برحسب شیفت کاری را نشان می دهد………………….111
جدول شماره 4-5: شاخص های توصیفی متغیر ها در گروه نمونه……………………………………………………….112
جدول شماره 4-6: شاخص های توصیفی متغیر ها در گروه نمونه……………………………………………………….113
جدول شماره 4-7: تحلیل واریانس چندمتغیری (MANOVA) روی خرده مقیاس های حل تعارض…….114
جدول شماره 4-8: تحلیل واریانس چندمتغیری (MANOVA)روی خرده مقیاس های سبک های فرزندپروری…………………………………………………………………………………………………………………………………..115
جدول شماره 4-9: همبستگی بین سبک فرزند پروری سهل گیرانه و سبک های حل تعارض…………………116
جدول شماره 4-10: همبستگی بین سبک فرزند پروری مستبدانه و سبک های حل تعارض……………………117
جدول شماره 4-11: همبستگی بین سبک فرزند پروری مقتدرانه و سبک های حل تعارض……………………118
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار شماره 4-1: وضعیت فراوانی و درصد برحسب جنسیت در گروه نمونه……………………………………..108
نمودار شماره 4-2: وضعیت فراوانی و درصد برحسب سن در گروه نمونه…………………………………………….109
نمودار شماره 4-3: وضعیت فراوانی و درصد برحسب تحصیلات گروه نمونه……………………………………….110
نمودار شماره 4-4: وضعیت فراوانی و درصد برحسب شیفت کاری در گروه نمونه………………………………..111
فهرست شکل ها
عنوان صفحه
شکل (1-3). سبک روبرو شدن با تعارض بین فردی…………………………………………………………………………….94
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………65
فصل اول
کلیات تحقیق
مقدمه
قرآن کریم زوجیت را آیت بزرگ خداوند می داند که مرکز پیدایی و پرورش آرامش، مروت و رحمت است (روم، آیه2 )
پیشرفت و رشد همه انسان ها در گرو تشکیل زندگی و خانواده است از اساسی ترین و مهم ترین نهادهای همه جوامع است. امروزه تحولات، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خانواده های معاصر ما را با مسائل خاصی رو به رو کرده است (فنیفر1387، ص3 )
تعارض[1] جزئی لاینفک از زندگی انسان است و بنابراین مسأله این نیست که آیا کشمکش و اختلاف وجود دارد یا ندارد، زیرا در هر حال وجود نخواهد داشت، نکته حائز اهمیت این است که چگونه با مسأله برخورد می شود و مورد رسیدگی قرار گیرد (ایزدی، 1379، ص67). تعارض بین والدینی[2] یکی از مشکلاتی است که کودکان سراسر دنیا با آن مواجه هستند و تقریباً همه کودکان حدی از تعارض بین والدین را تجربه و آن را به عنوان تنیدگی معرفی می کنند (کامینگز و همکاران[3]، 2007). چگونگی تعامل والد-کودک اغلب به عنوان پیش بینی کننده ای برای مشکلات رفتاری کودکان مورد استفاده قرار می گیرد و تعامل هایی که معمولاً همراه با خصومت متقابل، بدبینی، کنترل بیش از حد و خشونت هستند در بسیاری از آسیب های روانی کودکی دخالت دارد (هالن ستین[4]، 2001، ص79).
[پنجشنبه 1399-01-07] [ 11:26:00 ب.ظ ]
|