پایان نامه بررسی مقایسه ای سبک های یادگیری،تاب آوری و مهارت های حل مسئله در شطرنجبازان حرفه ای و غیر حرفه ای |
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات گیلان
پایان نامه:
جهت اخذ درجه کارشناسی ارشدرشته روانشناسی عمومی
موضوع :
بررسی مقایسه ای سبک های یادگیری،تاب آوری و مهارت های حل مسئله در شطرنجبازان حرفه ای و غیر حرفه ای
استاد راهنما:
دکترعباس صادقی
اردیبهشت ماه 1394
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. صفحه
چکیده فارسی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 4
فصل اول:کلیات پژوهش
1-1-مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 3
1-2-بیان مساله…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 6
1-3-اهمیت و ضرورت پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………………………. 11
1-4-اهداف پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 13
1-5-سوالهای پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 13
1-6- فرضیه های پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………………………… 15
1-7- تعریف متغیرها، پیش فرضها و اصطلاحات تحقیق………………………………………………………………………………………………. 15
فصل دوم:ادبیات و پیشینه پژوهش
2-1-مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 18
2-2-تاب آوری………………………………………………. ………………………………………………………………………………………………………. 18
2-3-انواع تابآوری……………………………………….. ………………………………………………………………………………………………………. 28
2-4-محیط یادگیری……………………………………….. ………………………………………………………………………………………………………. 34
2-5-سبک شناختی فرد دریادگیری……………………………………………………………………………………………………………………………. 39
2-6-فرهنگ سازمانی یادگیری…………………………………………………………………………………………………………………………………… 40
2-7- درک خودکارآمدی افراد از یادگیری………………………………………………………………………………………………………………….. 42
2-8-رویکردهای یادگیری………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 48
2-9-حل مسأله…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 52
2-10- اصول حل مسأله…………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 53
2-11- فرآیند حل مسأله……………………………………………………………………………………………………………………………………………. 53
2-12-جهت گیری به مسئله………………………………………………………………………………………………………………………………………. 58
2-13-عوامل شکل دهنده استراتژی در شطرنج…. ………………………………………………………………………………………………………. 59
2-14-پیشینه پژوهش……………………………………… ………………………………………………………………………………………………………. 75
2-14-1-پیشینه پژوهش در ایران……………………………………………………………………………………………………………………………….. 75
2-14-2-پیشینه پژوهش در خارج……………………………………………………………………………………………………………………………… 80
فصل سوم:روش شناسی پژوهش
3-1-مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 85
3-2-روش تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 85
3-3- جامعه آماری……………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 85
3-4- روش نمونه گیری…………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 85
3-5-حجم نمونه و ویژگیهای آن……………………… ………………………………………………………………………………………………………. 85
3-6-ابزار پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 86
3-7-روش های تجزیه تحلیل داده ها……………….. ………………………………………………………………………………………………………. 89
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4-1-مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 91
4-2-یافته های توصیفی……………………………………………………………………………………………………………………………………………… 91
4-3-تحلیل مربوط به فرضیه ها………………………………………………………………………………………………………………………………….. 95
فصل پنجم:بحث و نتیجه گیری
5-1-مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 118
5-2-بحث و نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………………………………………………………… 118
5-3-محدودیتها………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 128
5-4-پیشنهادها………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 128
5-5-پیشنهادهای کاربردی…………………………………………………………………………………………………………………………………………. 129
منابع ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 131
پیوستها…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 139
پرسشنامه سبک های حل مساله…………………………………………………………………………………………………………………………………… 140
پرسشنامه تاب آوری…………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 142
پرسشنامه سبک های یادگیری……………………………………………………………………………………………………………………………………… 144
چکیده لاتین…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 145
فهرست جداول
جدول4-1فراوانی و درصد جنسیت…………………. ………………………………………………………………………………………………………. 91
جدول 4-2-فراوانی و درصد سن…………………….. ………………………………………………………………………………………………………. 91
جدول4-3- فراوانی و درصد میزان تحصیلات….. ………………………………………………………………………………………………………. 92
جدول4-4-فراوانی و درصد سابقه…………………… ………………………………………………………………………………………………………. 92
جدول4-5-فراوانی و درصد سطح بازیکنان………. ………………………………………………………………………………………………………. 93
جدول4-6-فراوانی و درصد سبک یادگیری………. ………………………………………………………………………………………………………. 93
جدول4-7-شاخص های توصیفی میزان سبکهای یادگیری، حل مساله و تاب آوری…………………………………………………………. 94
جدول4-8- آزمون کولموگروف- اسمیرنوف (K-S) در بررسی نرمال بودن توزیع متغیرها……………………………………………… 94
جدول4-9-جدول تقاطعی بین سبک های یادگیری و حرفه ای و غیر حرفه ای بودن با توجه جنسیت……………………………… 95
جدول4-10-نتیجه آزمون سوال اول بر اساس شاخص خی دو……………………………………………………………………………………… 96
جدول4-11-جدول تقاطعی بین سبک های یادگیری و حرفه ای و غیر حرفه ای بودن با توجه سن…………………………………. 96
جدول4-12-نتیجه آزمون سوال اول بر اساس شاخص خی دو……………………………………………………………………………………… 98
جدول4-13-جدول تقاطعی بین سبک های یادگیری و حرفه ای و غیر حرفه ای بودن با توجه سابقه……………………………….. 98
جدول 4-14- نتیجه آزمون سوال اول بر اساس شاخص خی دو…………………………………………………………………………………… 100
جدول4-15- جدول تقاطعی بین سبک های یادگیری و حرفه ای و غیر حرفه ای بودن با توجه تحصیلات……………………….. 101
جدول4-16- نتیجه آزمون سوال اول بر اساس شاخص خی دو……………………………………………………………………………………. 103
جدول4-17- آزمون ناپارامتریک یومن ویتنی در بررسی سطح بازیکنان و تاب آوری………………………………………………………. 103
جدول4-18- شاخص های آزمون یومن ویتنی در بررسی سطح بازیکنان و تاب آوری…………………………………………………….. 104
جدول4-19- آزمون ناپارامتریک یومن ویتنی در بررسی جنسیت و تاب آوری………………………………………………………………… 104
جدول4-20- شاخص های آزمون یومن ویتنی در بررسی جنسیت و تاب آوری……………………………………………………………… 104
جدول4-21- آزمون ناپارامتریک کروسکال-والیس در بررسی سطح بازیکنان و تاب آوری………………………………………………. 105
جدول4-22- شاخص های آزمون کروسکال-والیس در بررسی سطح بازیکنان و تاب آوری……………………………………………. 105
جدول4-23- آزمون ناپارامتریک کروسکال-والیس در بررسی سن و تاب آوری……………………………………………………………… 105
جدول4-24- شاخص های آزمون کروسکال-والیس در بررسی سن و تاب آوری……………………………………………………………. 106
جدول4-25- آزمون ناپارامتریک کروسکال-والیس در بررسی سطح بازیکنان و تاب آوری………………………………………………. 106
جدول4-26- شاخص های آزمون کروسکال-والیس در بررسی سطح بازیکنان و تاب آوری……………………………………………. 106
جدول4-27- آزمون ناپارامتریک کروسکال-والیس در بررسی سابقه و تاب آوری……………………………………………………………. 107
جدول4-28- شاخص های آزمون کروسکال-والیس در بررسی سابقه و تاب آوری…………………………………………………………. 107
جدول4-29- آزمون ناپارامتریک کروسکال-والیس در بررسی سطح بازیکنان و تاب آوری………………………………………………. 107
جدول4-30- شاخص های آزمون کروسکال-والیس در بررسی سطح بازیکنان و تاب آوری……………………………………………. 108
جدول4-31- آزمون ناپارامتریک کروسکال-والیس در بررسی تحصیلات و تاب آوری…………………………………………………….. 108
جدول4-32- شاخص های آزمون کروسکال-والیس در بررسی سابقه و تاب آوری…………………………………………………………. 108
جدول4-33- آزمون ناپارامتریک کروسکال-والیس در بررسی سطح بازیکنان و حل مساله……………………………………………….. 109
جدول4-34- شاخص های آزمون کروسکال-والیس در بررسی سطح بازیکنان و حل مساله…………………………………………….. 109
جدول4-35- آزمون ناپارامتریک کروسکال-والیس در بررسی جنسیت و حل مساله………………………………………………………… 109
جدول4-36- شاخص های آزمون کروسکال-والیس در بررسی جنسیت و حل مساله……………………………………………………… 110
جدول4-37- آزمون ناپارامتریک کروسکال-والیس در بررسی سطح بازیکنان و حل مساله……………………………………………….. 110
جدول4-38- شاخص های آزمون کروسکال-والیس در بررسی سطح بازیکنان و حل مساله…………………………………………….. 110
جدول4-39-آزمون ناپارامتریک کروسکال-والیس در بررسی سن و حل مساله……………………………………………………………….. 111
جدول4-40- شاخص های آزمون کروسکال-والیس در بررسی سن و حل مساله……………………………………………………………. 111
جدول4-41- آزمون ناپارامتریک کروسکال-والیس در بررسی سطح بازیکنان و حل مساله……………………………………………….. 111
جدول 4-42- شاخص های آزمون کروسکال-والیس در بررسی سطح بازیکنان و حل مساله……………………………………………. 112
جدول4-43- آزمون ناپارامتریک کروسکال-والیس در بررسی سابقه و حل مساله……………………………………………………………. 112
جدول4-44- شاخص های آزمون کروسکال-والیس در بررسی سن و حل مساله……………………………………………………………. 112
جدول4-45- آزمون ناپارامتریک کروسکال-والیس در بررسی سطح بازیکنان و حل مساله……………………………………………….. 113
جدول4-46- شاخص های آزمون کروسکال-والیس در بررسی سطح بازیکنان و حل مساله…………………………………………….. 113
جدول4-47- آزمون ناپارامتریک کروسکال-والیس در بررسی تحصیلات و حل مساله……………………………………………………… 113
جدول4-48- شاخص های آزمون کروسکال-والیس در بررسی تحصیلات و حل مساله…………………………………………………… 114
جدول 4-49– آزمون ناپارامتریک کروسکال-والیس در بررسی سبک های یادگیری و تاب آوری……………………………………. 114
جدول4-50- شاخص های آزمون کروسکال-والیس در بررسی سبکهای یادگیری و تاب آوری………………………………………… 115
جدول4-51- آزمون ناپارامتریک کروسکال-والیس در بررسی سبکهای یادگیری و حل مساله…………………………………………… 115
جدول4-52- شاخص های آزمون کروسکال-والیس در بررسی سبکهای یادگیری و حل مساله………………………………………… 115
جدول4-53- نتایج آزمون اسپیرمن در بررسی رابطه تاب آوری و حل مساله………………………………………………………………….. 116
1-1-مقدمه
زندگی پیچیده بشر امروزی محصول هزاران سال مبارزه برای زنده ماندن و زندگی بهتر بوده است . به عبارت دیگر پیچیدگی های زندگی بشر امروزی محصول هزاران سال تکامل است.انسان اولیه اکتسابات خود را از طریق انتقال به نسل های بعدی حفظ کرده و این چرخه تا به امروز تکرار شده است . ما امروزه وارث گنجینه ی گرانبهایی از دانش و تجربه ی اجداد خود هستیم و با افزودن تجربه خود به آن ، آن را برای آیندگان به ارث خواهیم گذاشت . بشر برای انتقال دانش و تجربۀ خود نیاز به کشف و ابداع اصولی داشته است که امروزه ما آن را با عنوان تعلیم و تربیت می شناسیم. تعلیم و تربیت در مسیر تحولی خود به دست انسان دچار تغییرات زیادی شده است . به خصوص از زمانی که انسان از لحاظ تفکر و اندیشه به مرحله ای از پختگی رسیده و به ساختن نظریه ها پرداخته است . تا کنون نظریه های زیادی از جانب افراد زیادی مطرح شده است و اغلب آنها صرفاً بر یک جنبه از جوانب متعدد انسان تمرکز داشته اند و از جامع نگری و نظام مندی کمی برخوردار بوده اند . توجه افراطی به جسم ، تعلیم و تربیت به عنوان آمادگی، تعلیم و تربیت به عنوان شکوفا کردن استعداد، و تربیت به عنوان پرورش یا تشکیل ذهن ، توجه به گذشته و تکرار آن، اهمیت افراطی قائل شدن بر نقش محیط آنچنان که در مکاتب رفتارگرایان مطرح است و مواردی از این قبیل نشان دهنده ی یک سو نگری در امر تعلیم و تربیت می باشد . در طول هزاران سال انسانها تربیت را مترادف با عادت دانسته اند ، یافته های حال از آزمایش های حیوانی را به انسان تعمیم داده اند ، بر آموزش توام با تکرار و تمرین تاکید داشته اند . در تمام دیدگاههایی که در مکاتب مختلف تا نیمه بیستم ادامه داشته است یادگیری و آموزش را یک فرآیند افزایش دانسته اند ، قائل به یادگیری جزء به جزء بوده اند و اجزا را بصورت جدا از هم معنادار فرض کرده اند . در مقابل این دیدگاهها نظریه های دیگری مطرح شده است که از دو باور عمده نشات می گیرد ؛
[پنجشنبه 1399-01-07] [ 11:26:00 ب.ظ ]
|