لطفا صفحه را ببندید
-1. مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………2
1-2. مسئله پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………..3
1-3. اهمیت پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………..5
1-4. اهداف پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………..7
1-4-1. اهداف کلی پژوهش………………………………………………………………………………………………………7
1-4-2. اهداف فرعی پژوهش…………………………………………………………………………………………………….7
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش
2-1. مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………..9
2-2. مبانی نظری پژوهش………………………………………………………………………………………………………..9
2-2-1. مدیریت دانش………………………………………………………………………………………………………………9
2-2-1-1. زنجیره اطلاعات……………………………………………………………………………………………………..10
2-2-1-2. دسته بندی انواع دانش………………………………………………………………………………………….12
2-2-1-3. تعریف مدیریت دانش……………………………………………………………………………………..13
2-2-1-4. تاریخچه مدیریت دانش………………………………………………………………………………….14
2-2-1-5. اهداف مدیریت دانش……………………………………………………………………………………..15
2-2-1-6. نظریههای مدیریت دانش……………………………………………………………………………….17
2-2-1-7. الگوهای مدیریت دانش………………………………………………………………………………….18
2-2-1-8. مراحل مدیریت دانش……………………………………………………………………………………26
2-2-1-9. فرایندهای اصلی مدیریت دانش در کتابخانهها…………………………………………….27
2-2-1-10. مؤلفههای مدیریت دانش……………………………………………………………………………30
2-2-1-11. موانع مدیریت دانش…………………………………………………………………………………..33
2-2-2. کارآفرینی سازمانی…………………………………………………………………………………………………..35
2-2-2-1. مفهوم کارآفرینی………………………………………………………………………………………….36
2-2-2-2. تاریخچه کارآفرینی……………………………………………………………………………………………..36
2-2-2-3. تاریخچه کارآفرینی در ایران………………………………………………………………………………39
2-2-2-4. تعاریف کارآفرینی سازمانی………………………………………………………………………………..39
2-2-2-5. ضرورت و اهمیت کارآفرینی در سازمان……………………………………………………………40
2-2-2-6. نظریههای کارآفرینی………………………………………………………………………………………….41
2-2-2-7. ابعاد کارآفرینی سازمانی…………………………………………………………………………………….42
2-2-2-8. ویژگیهای کارآفرین………………………………………………………………………………………….44
2-2-2-9. موانع و محدودیتهای کارآفرینی سازمانی……………………………………………………….45
2-3. پیشینه پژوهش…………………………………………………………………………………………………………..46
2-3-1. مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………..46
2-3-2. پژوهشهای انجام شده در ایران…………………………………………………………………………….46
2-3-2-1. مدیریت دانش…………………………………………………………………………………………………….46
2-3-2-2. کارآفرینی سازمانی…………………………………………………………………………………………….52
2-3-3. پژوهشهای انجام شده در خارج از ایران………………………………………………………………54
2-3-3-1. مدیریت دانش……………………………………………………………………………………………………54
2-3-3-2. کارآفرینی سازمانی……………………………………………………………………………………………59
2-3-4. جمعبندی……………………………………………………………………………………………………………60
2-4. پرسشهای پژوهش…………………………………………………………………………………………………60
2-4-1. پرسش اصلی……………………………………………………………………………………………………….60
2-4-2. پرسشهای فرعی………………………………………………………………………………………………..61
2-5. تعاریف مفهومی مفاهیم و متغیرها………………………………………………………………………….62
2-6. تعاریف عملیاتی مفاهیم و متغیرها………………………………………………………………………….64
فصل سوم: روش شناسی پژوهش
3-1. مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………69
3-2. روش پژوهش………………………………………………………………………………………………………..69
3-3. جامعه آماری و مشارکت کنندگان پژوهش…………………………………………………………69
3-4. ابزار پژوهش…………………………………………………………………………………………………………71
3-4-1. پرسشنامه مدیریت دانش……………………………………………………………………………….72
3-4-1-1. روایی و پایایی پرسشنامه مدیریت دانش…………………………………………………..72
3-4-2. پرسشنامه کارآفرینی سازمانی………………………………………………………………………..74
3-4-2-1. روایی و پایایی پرسشنامه کارآفرینی سازمانی…………………………………………..74
3-5. نحوه اجرای پرسشنامه و جمعآوری داده …………………………………………………………76
3-6. روش تجزیه و تحلیل دادهها………………………………………………………………………………76
فصل چهارم: یافتههای پژوهش
4-1. مقدمه………………………………………………………………………………………………………………..78
4-2.یافتههای توصیفی………………………………………………………………………………………………78
4-3. بررسی رابطه بین متغیرهای مدیریت دانش و کارآفرینی سازمانی
بین متخصصان علم اطلاعات شاغل در کتابخانههای دانشگاه شیراز……………………………..80
4-4. بررسی رابطه بین مؤلفههای مدیریت دانش و ابعاد کارآفرینی سازمانی
بین متخصصان علم اطلاعات شاغل در کتابخانههای دانشگاه شیراز…………………………….80
4-4-1. بررسی رابطه بین مؤلفه “افراد” در مدیریت دانش با ابعاد هفتگانه
کارآفرینی سازمانی (سختکوشی، مسئولیت پذیری و موفقیت،خطرپذیری،
نظارت درونی، خلاقیت، انعطافپذیری، روایی کلامی،تحمل ابهام)………………………………83
4-4-2. بررسی رابطه بین مؤلفه “فرهنگ” در مدیریت دانش با ابعاد هفتگانه
کارآفرینی سازمانی ( سختکوشی، مسئولیت پذیری و موفقیت، خطرپذیری،
نظارت درونی، روایی کلامی، خلاقیت، انعطافپذیری، تحمل ابهام)……………………………..84
4-4-3. بررسی رابطه بین مؤلفه “فرایند” در مدیریت دانش با ابعاد هفتگانه
کارآفرینی سازمانی (سختکوشی، مسئولیت پذیری و موفقیت، خطرپذیری،
نظارت درونی،خلاقیت، انعطافپذیری،روایی کلامی،تحمل ابهام)………………………………..86
4-4-4. بررسی رابطه بین مؤلفه “فنآوری” در مدیریت دانش با ابعاد هفتگانه
نظارت درونی، خلاقیت، انعطافپذیری،روایی کلامی،تحمل ابهام)……………………………….88
4-5. بررسی معنیداری تفاوت بین مهارت مدیریت دانش مردان وزنان…………………….89
4-6. بررسی معنیداری تفاوت بین مهارت کارآفرینی سازمانی
مردان وزنان…………………………………………………………………………………………………………………..90
4-7. بررسی معنیداری تفاوت مهارت مدیریت دانش متخصصان علم اطلاعات
با سوابق خدمت متفاوت……………………………………………………………………………………………..90
4-8. بررسی معنیداری تفاوت مهارت کارآفرینی سازمانی متخصصان
علم اطلاعات با سوابق خدمت متفاوت………………………………………………………………………..91
4-9. بررسی معنیداری تفاوت مهارت مدیریت دانش متخصصان
علم اطلاعات با میزان تحصیلات متفاوت……………………………………………………………………92
4-10. بررسی معنیداری تفاوت مهارت کارآفرینی سازمانی متخصصان
علم اطلاعات با میزان تحصیلات متفاوت…………………………………………………………………..93
فصل پنجم: بحث، نتایج، نتیجهگیری و پیشنهادها
5-1. مقدمه………………………………………………………………………………………………………………..97
5-2.سؤال اول پژوهش………………………………………………………………………………………………97
5-3. سؤال دوم پژوهش…………………………………………………………………………………………….99
5-4. سؤال سوم پژوهش………………………………………………………………………………………….101
5-5. سؤال چهارم پژوهش………………………………………………………………………………………103
5-6. سؤال پنجم پژوهش………………………………………………………………………………………..105
5-7. سؤال ششم پژوهش……………………………………………………………………………………….107
5-8. سؤال هفتم پژوهش……………………………………………………………………………………….108
5-9. سؤال هشتم پژوهش………………………………………………………………………………………109
5-10. سؤال نهم پژوهش………………………………………………………………………………………..110
5-11. سؤال دهم پژوهش………………………………………………………………………………………111
5-12. سؤال یازدهم پژوهش…………………………………………………………………………………….112
5-13.نتایج پژوهش…………………………………………………………………………………………………..113
5-14. نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………………..114
5-15. پیشنهادهای پژوهش…………………………………………………………………………………….115
5-15-1. پیشنهادهای عملی……………………………………………………………………………………115
5-15-2. پیشنهادهای نظری…………………………………………………………………………………..115
5-16. محدودیتهای پژوهش…………………………………………………………………………………116
5-17. منابع پژوهش………………………………………………………………………………………………..117
5-17-1. منابع فارسی…………………………………………………………………………………………….117
5-17-2. منابع انگلیسی………………………………………………………………………………………….123
پیوست
فهرست جدولها
جدول 2-1- مؤلفههای مدیریت دانش……………………………………………………………………….30
جدول3-1- توزیع آزمودنیها بر حسب جنسیت……………………………………………………….70
جدول3-2- توزیع آزمودنیها بر حسب سابقه خدمت……………………………………………….70
جدول3-3-توزیع آزمودنیها بر حسب میزان تحصیلات…………………………………………..71
جدول 3- 4- میزان ضریب آلفای کرونباخ مؤلفههای مدیریت دانش……………………….73
جدول 3-5- میزان ضریب آلفای کرونباخ مؤلفههای مدیریت دانش………………………..73
جدول 3- 6- میزان ضریب آلفای کرونباخ ابعاد کارآفرینی سازمانی………………………..74
جدول 3- 7- میزان ضریب آلفای کرونباخ ابعاد کارآفرینی سازمانی……………………….75
جدول 4-1- آمارههای توصیفی مربوط به متغیرها…………………………………………………..79
جدول 4-2- نتایج محاسبه رابطه بین مدیریت دانش و کارآفرینی سازمانی…………..80
جدول 4-3- ماتریس همبستگی بین متغیرها………………………………………………………….81
جدول 4-4- رابطه بین مؤلفه “افراد” در مدیریت دانش
با کارآفرینی سازمانی…………………………………………………………………………………………………8
جدول 4- 5- نتایج آزمون همبستگی بین متغیر افراد در مدیریت دانش
با ابعاد هفتگانه کارآفرینی سازمانی………………………………………………………………………..83
جدول 4- 6- رابطه مؤلفه “فرهنگ ” در مدیریت دانش
با کارآفرینی سازمانی……………………………………………………………………………………………84
جدول 4- 7- نتایج آزمون همبستگی بین متغیر فرهنگ در مدیریت دانش
با ابعاد هفتگانه کارآفرینی سازمانی…………………………………………………………………..85
جدول 4- 8- رابطه مؤلفه ” فرایند ” در مدیریت دانش
با کارآفرینی سازمانی…………………………………………………………………………………………..86
جدول 4- 9- نتایج آزمون همبستگی بین متغیر فرایند در مدیریت دانش
با ابعاد هفتگانه کارآفرینی سازمانی………………………………………………………………….87
جدول 4- 10- رابطه مؤلفه ” فنآوری ” در مدیریت دانش
با کارآفرینی سازمانی…………………………………………………………………………………………88
جدول 4- 11- نتایج آزمون همبستگی بین متغیر فراینددر مدیریت دانش
با ابعاد هفتگانه کارآفرینی سازمانی………………………………………………………………..88
جدول 4- 12- مقایسه میانگین مدیریت دانش با توجه به جنسیت………………89
جدول 4- 13- مقایسه میانگین کارآفرینی سازمانی با توجه به جنسیت………90
جدول 4- 14- مقایسه میانگین مدیریت دانش در بین متخصصان
علم اطلاعات بر حسب سابقه خدمت………………………………………………………………91
جدول 4- 15- نتیجه تحلیل واریانس یک طرفه مقایسه تفاوت
مدیریت دانش بر حسب سابقه خدمت…………………………………………………………..91
جدول 4- 16- مقایسه میانگین کارآفرینی سازمانیدر بین متخصصان
علم اطلاعات بر حسب سابقه خدمت………………………………………………………………92
جدول 4- 17- نتیجه تحلیل واریانس یک طرفه برای کارآفرینی سازمانی
بر حسب سابقه خدمت …………………………………………………………………………………..92
جدول 4- 18- مقایسه میانگین مدیریت دانش در بین متخصصان
علم اطلاعات بر حسب میزان تحصیلات…………………………………………………………93
جدول 4- 19- نتیجه تحلیل واریانس یک طرفه برای مدیریت دانش
بر حسب میزان تحصیلات………………………………………………………………………………93
جدول 4- 20- مقایسه میانگین کارآفرینی سازمانی در بین متخصصان
علم اطلاعات بر حسب میزان تحصیلات………………………………………………………..94
جدول 4- 21- نتیجه تحلیل واریانس یک طرفه برای کارآفرینی سازمانی
بر حسب میزان تحصیلات………………………………………………………………………………94
جدول 4-22- نتیجه آزمون تعقیبی توکی…………………………………………………….95
فهرست شکلها
شکل2-1- الگوی حلزونی مدیریت دانش نوناکا و تاکوچی………………………………………….21
شکل2-2- الگوی پایه های ساختمان مدیریت دانش………………………………………………….2
چکیده
برای دانلود متن کامل پایان نامه کلیک کنید
فید نظر برای این مطلب