پایان نامه تحلیل سوره مبارکه انشراح بر اساس مدل ارزشیابی سیستمی CIPPO به منظورتدوین منشور تربیتی مدیریتی جهت استفاده مدیران |
دانشگاه آزاد اسلامی
واحد شیراز
پایان نامه برای دریافت کارشناسی ارشد (M.A. )
رشته و گرایش: علوم تربیتی – مدیریت آموزشی
عنوان :
تحلیل سوره مبارکه انشراح بر اساس مدل ارزشیابی سیستمیCIPPO به منظورتدوین منشور تربیتی مدیریتی جهت استفاده مدیران دستگاه آموزش و پرورش
استاد راهنما :
دکتر عبدالمحمد طاهری
استاد مشاور:
دکتر حمید محمودیان
بهار 1391
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول کلیات تحقیق……………………………………………………………………………………… 1
1-1- مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………… 2
1-2- بیان مسأله………………………………………………………………………………………………………………………………… 3
1-3- ضرورت و اهمیت تحقیق………………………………………………………………………………………………………… 5
1-4- اهداف تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………… 7
1-4-1- هدف اصلی تحقیق……………………………………………………………………………………………………………… 7
1-4-2- اهداف فرعی تحقیق……………………………………………………………………………………………………………. 7
1-5- پرسش های تحقیق………………………………………………………………………………………………………………….. 8
1-5-1- پرسش اصلی تحقیق…………………………………………………………………………………………………………… 8
1-5-2- پرسش های فرعی تحقیق………………………………………………………………………………………………….. 8
1-6- واژه های کلیدی…………………………………………………………………………………………………………………………8
1-7- تعاریف……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 9
1-7-1- تعریف سوره مبارکه انشراح………………………………………………………………………………………………… 9
1-7-2- تعریف مدل ارزشیابی سیستمی CIPPO…………………………………………………………………………. 9
1-7-3- منشور تربیتی، مدیریتی………………………………………………………………………………………………………..9
1-7-4- دستگاه آموزش وپرورش……………………………………………………………………………………………………….10
فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق……………………………………………………………………… 12
2-1- مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………… 13
2-2- سوره مبارکه انشراح…………………………………………………………………………………………………………………. 13
2-2-1- تناسب سوره………………………………………………………………………………………………………………………… 13
2-2-2 – شأن نزول سوره………………………………………………………………………………………………………………… 15
2-2-3- وجه تسمیه سوره……………………………………………………………………………………………………………….. 15
2-2-4- دورنمایی از محتوای این سوره…………………………………………………………………………………………… 16
2-2-5- نگرش به واژه ها………………………………………………………………………………………………………………….. 16
2-2-6- پاداش تلاوت این سوره………………………………………………………………………………………………………. 17
2-3- مدل ارزشیابی سیستمی CIPPO………………………………………………………………………………………….. 17
2-3-1- مسیر تحولی فرایند ارزشیابی…………………………………………………………………………………………….. 17
2-3-2- الگوهای ارزیابی در آموزش عالی……………………………………………………………………………………….. 20
2-3-3- مدل سیپو CIPPO و شبکه ایپول (EIPOL)………………………………………………………………….. 21
2-3-4- الگوی ارزشیابی سیپو CIPPO………………………………………………………………………………………….. 23
2-3-5- مبانی نظری الگوی سیپو CIPPO…………………………………………………………………………………….. 24
2-3-6- تاریخچه الگوی CIPPO……………………………………………………………………………………………………… 24
2-3-7- نگرش سیستمی الگوی سیپو CIPPO…………………………………………………………………………….. 26
2-3-8- هدف یا وسیله از نظر الگوی سیپو CIPPO…………………………………………………………………….. 27
2-3-9- ارزشیابی در مدل سیپو CIPPO……………………………………………………………………………………….. 27
2-3-10- بخش های ارزشیابی CIPPO…………………………………………………………………………………………. 28
2-3-11- کاربردهای الگوی سیپو CIPPO…………………………………………………………………………………….. 29
2-3-11-1- ارزشیابی زمینه (بافت)……………………………………………………………………………………………….. 31
2-3-11-2- ارزشیابی درون داد………………………………………………………………………………………………………. 31
2-3-11-3- ارزشیابی برون داد……………………………………………………………………………………………………….. 33
2-4- مروری بر تحقیقات پیشین………………………………………………………………………………………………………. 35
2-4-1- تحقیقات داخلی…………………………………………………………………………………………………………………… 35
2-4-2- تحقیقات خارجی…………………………………………………………………………………………………………………. 36
فصل سوم: روش شناسی……………………………………………………………………………………. 38
3-1- مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………… 39
3-2- روش تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………… 39
3-3- روش گردآوری اطلاعات………………………………………………………………………………………………………….. 39
3-4- دلایل انتخاب شش تفسیر……………………………………………………………………………………………………….. 39
3-4-1- تفسیر راهنما……………………………………………………………………………………………………………………….. 39
3-4-2- تفسیر نسیم حیات……………………………………………………………………………………………………………… 40
3-4-3- تفسیر مجمع البیان…………………………………………………………………………………………………………….. 41
3-4-4- تفسیر نوین………………………………………………………………………………………………………………………….. 41
3-4-5- تفسیر المیزان……………………………………………………………………………………………………………………… 42
3-4-6- تفسیر نمونه…………………………………………………………………………………………………………………………. 43
3-5- شیوه استخراج منشور تربیتی مدیریتی…………………………………………………………………………………. 44
فصل چهارم : تفسیر سوره مبارکه انشراح……………………………………………………………. 45
4-1- مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………… 46
4-2- تفسیر آیه به آیه سوره انشراح از 6 تفسیر معتبر و معروف…………………………………………………. 46
4-2-1- تفسیر آیه اول از تفسیر راهنما………………………………………………………………………………………….. 46
4-2-2- تفسیر آیه اول از تفسیر نسیم حیات………………………………………………………………………………… 46
4-2-3- تفسیر آیه اول از مجمع البیان…………………………………………………………………………………………… 47
4-2-4- تفسیر آیه اول از تفسیر نوین…………………………………………………………………………………………….. 49
4-2-5- تفسیر آیه اول از تفسیر المیزان………………………………………………………………………………………… 52
4-2-6- تفسیر آیه اول از تفسیر نمونه……………………………………………………………………………………………. 53
4-2-7- تفسیر آیه دوم از تفسیر راهنما…………………………………………………………………………………………. 54
4-2-8- تفسیر آیه دوم از تفسیر نسیم حیات………………………………………………………………………………… 55
4-2-9- تفسیر آیه دوم و سوم از مجمع البیان…………………………………………………………………………….. 56
4-2-10- تفسیر آیه دوم و سوم از تفسیر نوین……………………………………………………………………………… 57
4-2-11- تفسیر آیه دوم و سوم از تفسیر المیزان…………………………………………………………………………. 58
4-2-12- تفسیر آیه دوم و سوم از تفسیر نمونه……………………………………………………………………………. 59
4-2-13- تفسیر آیه سوم از تفسیر راهنما……………………………………………………………………………………… 59
4-2-14- تفسیر آیه سوم از تفسیر نسیم حیات……………………………………………………………………………. 60
4-2-15- تفسیر آیه چهارم از تفسیر راهنما………………………………………………………………………………….. 60
4-2-16- تفسیر آیه چهارم از تفسیر نسیم حیات…………………………………………………………………………. 61
4-2-17- تفسیر آیه چهارم از مجمع البیان…………………………………………………………………………………… 62
4-2-18-تفسیر آیه چهارم از تفسیر نوین………………………………………………………………………………………. 62
4-2-19- تفسیر آیه چهارم از تفسیر المیزان…………………………………………………………………………………. 63
4-2-20- تفسیر آیه چهارم از تفسیر نمونه……………………………………………………………………………………. 63
4-2-21- تفسیر آیه پنجم از تفسیر راهنما……………………………………………………………………………………. 64
4-2-22- تفسیر آیه پنجم و ششم از تفسیر نسیم حیات…………………………………………………………….. 65
4-2-23- تفسیر آیه پنجم از مجمع البیان…………………………………………………………………………………….. 66
4-2-24- تفسیر آیه پنجم از تفسیر نوین………………………………………………………………………………………. 66
4-2-25- تفسیر آیه پنجم از تفسیر المیزان………………………………………………………………………………….. 68
4-2-26- تفسیر آیه ششم از تفسیر راهنما……………………………………………………………………………………. 69
4-2-27- تفسیر آیه ششم از مجمع البیان…………………………………………………………………………………….. 70
4-2-28- تفسیر آیه ششم از تفسیر نوین………………………………………………………………………………………. 72
4-2-29- تفسیر آیه ششم از تفسیر المیزان………………………………………………………………………………….. 74
4-2-30- تفسیر آیه پنجم و ششم از تفسیر نمونه……………………………………………………………………….. 74
4-2-31- تفسیر آیه هفتم از تفسیر راهنما……………………………………………………………………………………. 75
4-2-32- تفسیر آیه هفتم و هشتم از تفسیر مجمع البیان………………………………………………………….. 76
4-2-33- تفسیر آیه هفتم و هشتم از تفسیر مجمع البیان………………………………………………………….. 78
4-2-34- تفسیر آیه هفتم از تفسیر نوین………………………………………………………………………………………. 79
4-2-35- تفسیر آیه هفتم و هشتم از تفسیرالمیزان…………………………………………………………………….. 80
4-2-36- تفسیر آیه هفتم و هشتم از تفسیر نمونه………………………………………………………………………. 81
4-2-37- تفسیر آیه هشتم از تفسیر راهنما………………………………………………………………………………….. 82
4-2-38- تفسیر آیه هشتم از تفسیر نوین……………………………………………………………………………………… 83
فصل پنجم: تحلیل سوره مبارکه انشراح بر اساس مدل ارزشیابی سیستمی CIPPO….. 85
5-1- مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………… 86
5-2- تحلیل آیه اول…………………………………………………………………………………………………………………………… 86
5-2-1- سؤال اول تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………. 86
5-2-2- سؤآل دوم تحقیق……………………………………………………………………………………………………………….. 87
5-2-3- سؤال سوم تحقیق……………………………………………………………………………………………………………….. 88
5-2-4- سؤال چهارم تحقیق……………………………………………………………………………………………………………. 91
5-2-5- سؤال پنجم تحقیق……………………………………………………………………………………………………………… 96
5-2-6- وجه اول منشور تربیتی، مدیریتی……………………………………………………………………………………… 97
5-3- تحلیل آیات دوم و سوم…………………………………………………………………………………………………………… 97
5-3-1- سؤال اول تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………. 97
5-3-2- سؤال دوم تحقیق………………………………………………………………………………………………………………… 98
5-3-3- سؤال سوم تحقیق……………………………………………………………………………………………………………….. 98
5-3-4- سؤال چهارم تحقیق……………………………………………………………………………………………………………..100
5-3-5- سؤال پنجم تحقیق……………………………………………………………………………………………………………… 102
5-3-6- وجه دوم منشور تربیتی مدیریتی………………………………………………………………………………………. 103
5-4- تحلیل آیه چهارم……………………………………………………………………………………………………………………… 103
5-4-1- سؤال اول تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………103
5-4-2- سؤال دوم تحقیق………………………………………………………………………………………………………………… 103
5-4-3- سؤال سوم تحقیق……………………………………………………………………………………………………………….. 104
5-4-4- سؤال چهارم تحقیق……………………………………………………………………………………………………………. 105
5-4-5- سؤال پنجم تحقیق……………………………………………………………………………………………………………… 106
5-4-6- وجه سوم منشور تربیتی مدیریتی…………………………………………………………………………………….. 107
5-5- تحلیل آیات پنجم و ششم………………………………………………………………………………………………………. 107
5-5-1- سؤال اول تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………. 107
5-5-2- سؤال دوم تحقیق………………………………………………………………………………………………………………… 108
5-5-3- سؤال سوم تحقیق……………………………………………………………………………………………………………….. 108
5-5-4- سؤال چهارم تحقیق……………………………………………………………………………………………………………. 109
5-5-5- سؤال پنجم تحقیق……………………………………………………………………………………………………………… 111
5-5-6- وجه چهارم منشور تربیتی مدیریتی………………………………………………………………………………….. 112
5-6- تحلیل آیه هفتم……………………………………………………………………………………………………………………….. 112
5-6-1- سؤال اول تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………. 112
5-6-2- سؤال دوم تحقیق………………………………………………………………………………………………………………… 113
5-6-3- سؤال سوم تحقیق……………………………………………………………………………………………………………….. 114
5-6-4- سؤال چهارم تحقیق……………………………………………………………………………………………………………. 114
5-6-5- سؤال پنجم تحقیق……………………………………………………………………………………………………………… 117
5-6-6- وجه پنجم تحقیق……………………………………………………………………………………………………………….. 118
5-7- تحلیل آیه هشتم……………………………………………………………………………………………………………………… 118
5-7-1- سؤال اول تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………. 118
5-7-2- سؤال دوم تحقیق………………………………………………………………………………………………………………… 118
5-7-3- سؤال سوم تحقیق……………………………………………………………………………………………………………….. 120
5-7-4- سؤال چهارم تحقیق……………………………………………………………………………………………………………. 121
5-7-5- سؤال پنجم تحقیق……………………………………………………………………………………………………………… 122
5-7-6- وجه ششم منشور تربیتی مدیریتی…………………………………………………………………………………… 125
5-8- منشور تربیتی مدیریتی……………………………………………………………………………………………………………. 126
5-9- محدودیت های تحقیق…………………………………………………………………………………………………………….. 127
5-10- پیشنهادهای تحقیق………………………………………………………………………………………………………………. 127
5-10-1- پیشنهادهای کاربردی……………………………………………………………………………………………………….. 127
5-10-2- پیشنهادهای پژوهشی………………………………………………………………………………………………………. 127
منابع……………………………………………………………………………………………………………….. 128
چکیده
هدف از انجام تحقیق حاضر ، تحلیل سوره مبارکه انشراح بر اساس مدل ارزشیابی – سیستمی CIPPO به منظورتدوین منشور تربیتی ، مدیریتی جهت استفاده مدیران دستگاه آموزش وپرورش بوده است .
این پژوهش باهدف کاربردی و روش توصیفی ، اسنادی انجام گرفته است.
دراین تحقیق تحلیل سوره مبارکه انشراح بر اساس مدل ارزشیابی-سیستمیCIPPO با بهره گیری از نظرات علمای دین، مورخان و مفسران علوم قرآنی صورت گرفته که در پایان موفق به تدوین منشورتربیتی مدیریتی جهت استفاده مدیران دستگاه آموزش وپرورش گردیدیم.
کلید واژه ها: سوره مبارکه انشراح- مدل ارزشیابی- سیستمیCIPPO-منشور تربیتی،
مدیریتی- دستگاه آموزش وپرورش
[پنجشنبه 1399-01-07] [ 10:59:00 ب.ظ ]
|