پایان نامه تعیین اثربخشی آموزش مهارت های مقابله و مدیریت استرس بر افزایش عملکرد تحصیلی دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه آزاد |
دانشگاه آزاد اسلامی
واحد بندرعباس
دانشکده علوم انسانی
پایان نامه کارشناسی ارشد ناپیوسته رشته روان شناسی (M.A.)
گرایش: تربیتی
عنوان:
تعیین اثربخشی آموزش مهارت های مقابله و مدیریت استرس بر افزایش عملکرد تحصیلی دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی
استاد راهنما :
دکتر اقبال زارعی
سال تحصیلی 1393-1392
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده :………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….1
فصل اول: موضوع پژوهش
1-1مقدمه :……………………………………………………………………………………………………………………………………….3
1-2 بیان مسأله :………………………………………………………………………………………………………………………………..5
1-3 اهمیت و ضرورت انجام پژوهش :………………………………………………………………………………………………..9
1-4 اهداف پژوهش :………………………………………………………………………………………………………………………10
1-4-1 هدف کلی :…………………………………………………………………………………………………………….10
- اهداف جزئی :…………………………………………………………………………………………………………10
1-5 سؤال های تحقیق :……………………………………………………………………………………………………………………10
1-6 فرضیه های پژوهش :………………………………………………………………………………………………………………..11
1-6-1 فرضیه های اصلی :…………………………………………………………………………………………………………..11
1-6-2 فرضیه های جانبی پژوهش :………………………………………………………………………………………………11
1-7 تعریف واژه ها و اصطلاحات :……………………………………………………………………………………………………12
1-7-1 تعاریف مفهومی :…………………………………………………………………………………………………….12
1-7-2 تعاریف عملیاتی :……………………………………………………………………………………………………..13
فصل دوم : مروری بر تحقیقات انجام شده(ادبیات و مستندات ، چارچوب ها و مبانی ، سابقه و پیشینه تحقیق)
2-1 مقدمه :…………………………………………………………………………………………………………………………………….15
2-2 گستره نظری مسأله مورد پژوهش :………………………………………………………………………………………………15
2- 2-1 مفهوم استرس :………………………………………………………………………………………………………..15
2-2-2 مراحل ایجاد استرس و چگونگی تأثیرآن :……………………………………………………………………..16
2-2-3 آسیب پذیری در مقابل استرس :…………………………………………………………………………………..17
2-2-4 استرس از دیدگاه نظریات :………………………………………………………………………………………….18
2-2-5 مراحل پاسخ به استرس از دیدگاه هانس سلیه :………………………………………………………………19
2-2-5-1 مرحله اول- اعلام خطر :……………………………………………………………………………………20
2-2-5-2 مرحله دوم- مقاومت :………………………………………………………………………………………..20
2-2-5-3 مرحله سوم- فرسودگی :……………………………………………………………………………………20
2-2-6 ارزیابی استرس، راهبردهای رویارویی و سازگاری روان شناختی :…………………………………….20
2-2-6-1 ارزیابی استرس :………………………………………………………………………………………………..22
2-2-6-1-1 ارزیابی اولیه :……………………………………………………………………………………………22
2-2-6-1-2 ارزیابی ثانویه :………………………………………………………………………………………….23
2-2-6-2 رویارویی با تهدید :…………………………………………………………………………………………….24
2-2-7 مقابله با استرس :………………………………………………………………………………………………………….25
2-2-7-1 مقابله ی مسأله محور :………………………………………………………………………………………….25
2-2-7-2 مقابله ی هیجان محور :…………………………………………………………………………………………25
2-2-8 مهارت های مقابله با استرس در مدل جرابک :…………………………………………………………………..26
2-2-8-1 مهارت های معطوف به حل مسأله :………………………………………………………………………….27
2-2-8-2 مهارت های هیجانی :……………………………………………………………………………………………..27
2-2-9 راه های مقابله با استرس :………………………………………………………………………………………………..27
2-2-9-1 مهارت های رفتاری :……………………………………………………………………………………………….28
2-2-9-1-1 سلامتی و توانایی :…………………………………………………………………………………………28
2-2-9-1-2 تعامل های اجتماعی مثبت :……………………………………………………………………………..29
2-2-9-1-3 مدیریت زمان :……………………………………………………………………………………………….29
2-2-9-1-4 روش تنفسی :………………………………………………………………………………………………..29
2-2-9-2 مهارت های شناختی :………………………………………………………………………………………………30
2-2-9-2-1 افکار مثبت :…………………………………………………………………………………………………..30
2-2-9-2-2 توانایی حل مسأله :………………………………………………………………………………………….30
2-2-9-2-3 منبع کنترل :……………………………………………………………………………………………………30
2-2-9-2-4 کمک حرفه ای :…………………………………………………………………………………………….31
2-2-9-3 منابع اجتماع :……………………………………………………………………………………………………………31
2-2-9-3-1 حمایت اجتماعی :…………………………………………………………………………………………….31
2-2-9-3-2 امکانات مالی : ……………………………………………………………………………………………….31
2-2-10 استرس و راهبردهای مقابله با آن :…………………………………………………………………………………..32
2-2-2 عملکرد تحصیلی :…………………………………………………………………………………………………………………34
2-2-2-1 مفهوم عملکرد تحصیلی :………………………………………………………………………………………………..34
2-2-2-2 عوامل مؤثر در عملکرد تحصیلی :…………………………………………………………………………………….36
2-2-2-2-1 عوامل فردی :………………………………………………………………………………………………………….36
2-2-2-2-2 عوامل خانوادگی و اجتماعی :……………………………………………………………………………………36
2-2-2-2-3 عوامل آموزشگاهی :…………………………………………………………………………………………………36
2-2-2-2-4 جنس :……………………………………………………………………………………………………………………36
2-2-2-3 مفهوم پیشرفت یا موفقیت تحصیلی :…………………………………………………………………………………37
2-2-2-4 عوامل مؤثر بر پیشرفت و افت تحصیلی :……………………………………………………………………………39
2-2-2-5 عوامل تأثیرگذار بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان :……………………………………………………………….39
2-3 بررسی پیشینه مطالعاتی :…………………………………………………………………………………………………………….41
2-3-1 پژوهش های انجام شده در خارج کشور :…………………………………………………………………………….41
2-3-2 پژوهش های انجام شده در ایران :……………………………………………………………………………………….43
فصل سوم : روش اجرای تحقیق
3-1 مقدمه :……………………………………………………………………………………………………………………………………49
3-2 نوع پژوهش:……………………………………………………………………………………………………………………………49
3-3 جامعه آماری :……………………………………………………………………………………………………………………….. 50
3-4 نمونه و روش نمونه گیری :……………………………………………………………………………………………………….50
3-5 ابزار پژوهش :………………………………………………………………………………………………………………………….50
3-5-1. پرسشنامه مهارت های مقابله و مدیریت استرس…………………………………………………………………….. 50
3-6 شرح مراحل تحقیق :………………………………………………………………………………………………………………..51
3-7 طرح مداخله و محتوای جلسات آموزش :…………………………………………………………………………………..51
3-8 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات :…………………………………………………………………………………………………54
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل و بیان نتایج حاصل از تحقیق
4-1 مقدمه :……………………………………………………………………………………………………………………………………56
4-2 یافته های توصیفی پژوهش :………………………………………………………………………………………………………56
4-2-1 سن :……………………………………………………………………………………………………………………………..56
4-2-2وضعیت تأهل :………………………………………………………………………………………………………………….58
4-3 پیش فرض های آماری :…………………………………………………………………………………………………………….60
4-4 یافته های مربوط به فرضیه های پژوهش :…………………………………………………………………………………..64
4-4-1 فرضیه اول :……………………………………………………………………………………………………………………64
4-4-2 فرضیه دوم :……………………………………………………………………………………………………………………65
4-4-3 فرضیه سوم :…………………………………………………………………………………………………………………..66
4-4-4 فرضیه چهارم :………………………………………………………………………………………………………………..67
4-4-5 فرضیه فرعی اول :…………………………………………………………………………………………………………..68
4-4-6 فرضیه فرعی دوم :…………………………………………………………………………………………………………..69
فصل پنجم : بحث و تفسیر و نتیجه گیری و جمع بندی
5-1 مقدمه :…………………………………………………………………………………………………………………………………….71
5-2 یافته های اصلی :………………………………………………………………………………………………………………………71
5-3 تبیین فرضیه های جانبی پژوهش :……………………………………………………………………………………………….74
5-4 محدودیت های پژوهش :…………………………………………………………………………………………………………..76
5-5 پیشنهادهای پژوهشی :……………………………………………………………………………………………………………….76
5-6 پیشنهادهای کاربردی :……………………………………………………………………………………………………………….77
منابع
منابع فارسی :……………………………………………………………………………………………………………………………..79
منابع غیرفارسی :…………………………………………………………………………………………………………..83
پیوست
پیوست الف :…………………………………………………………………………………………………………………….91
چکیده انگلیسی :……………………………………………………………………………………………………………………….96
فهرست جدول ها
صفحه عنوان
جدول 3-1. دیاگرام طرح پژوهش :……………………………………………………………………………………………………49
جدول4-1. توزیع فراوانی، درصد و درصد تجمعی افراد گروه گواه در پژوهش حاضر بر حسب سن :……….56
جدول4-2. توزیع فراوانی، درصد و درصد تجمعی افراد گروه آزمایش در پژوهش حاضر بر حسب سن :…..57
جدول 4-3. توزیع فراوانی، درصد و درصد تجمعی افراد گروه گواه در پژوهش حاضر بر حسب وضعیت
تاهل :……………………………………………………………………………………………………………………………………………..58
جدول4-4. توزیع فراوانی، درصد و درصد تجمعی افراد گروه آزمایش در پژوهش حاضر بر حسب وضعیت
تاهل :……………………………………………………………………………………………………………………………………………..59
جدول4-5. نتایج آزمون لوین جهت بررسی تساوی واریانس نمرات گروه آزمایش و گواه در مرحله پس آزمون :……………………………………………………………………………………………………………………………………………………..60
جدول 4-6. نتایج پیش فرض تحلیل کواریانس در متغیر مهارت های مقابله و مدیریت استرس برای همگنی
شیب رگرسیون :………………………………………………………………………………………………………………………………61
جدول 4-7. نتایج پیش فرض تحلیل کواریانس در متغیر پیشرفت تحصیلی :……………………………………………63
جدول 4-8. نتایج تحلیل کوواریانس تأثیر مهارت های مقابله و مدیریت استرس بر عملکرد تحصیلی دانشجویان پسر گروه آزمایش و گواه :………………………………………………………………………………………………..64
جدول 4-9. نتایج تحلیل کوواریانس تأثیر مهارت های مقابله و مدیریت استرس بر عملکرد تحصیلی دانشجویان دختر گروه آزمایش و گواه :………………………………………………………………………………………………65
جدول 4-10. نتایج تحلیل کوواریانس تأثیر مهارت های مقابله ای بر عملکرد تحصیلی دانشجویان دختر و پسر گروه آزمایش و گواه :……………………………………………………………………………………………………………………….66
جدول4-11. نتایج تحلیل کوواریانس تأثیر مدیریت استرس بر عملکرد تحصیلی دانشجویان دختر و پسر گروه
آزمایش و گواه :……………………………………………………………………………………………………………………………….67
جدول 4-12. نتایج تحلیل کوواریانس تأثیر مهارت های مقابله و مدیریت استرس بر کاهش استرس دانشجویان پسرگروه آزمایش و گواه :…………………………………………………………………………………………………………………68
جدول 4-13. نتایج تحلیل کوواریانس تأثیر مهارت های مقابله و مدیریت استرس بر کاهش استرس دانشجویان دختر گروه آزمایش و گواه :………………………………………………………………………………………………………………69
فهرست نمودارها
صفحه عنوان
نمودار 4-1. نمودار ستونی توزیع درصد افراد گروه گواه در پژوهش حاضر بر حسب سن :………………………57
نمودار 4-2. نمودار ستونی توزیع درصد افراد گروه آزمایش در پژوهش حاضر بر حسب سن والدین :……….58
نمودار 4-3. نمودار ستونی توزیع درصد افراد شرکت کننده در پژوهش حاضر بر حسب وضعیت تاهل :…….59
نمودار 4-4. نمودار ستونی توزیع درصد افراد شرکت کننده در پژوهش حاضر بر حسب وضعیت تاهل :…….60
نمودار 4-5. هم خطی بودن رگرسیون برای انجام تحلیل کواریانس برای متغیر مهارت های مقابله و مدیریت
استرس :………………………………………………………………………………………………………………………………………….62
نمودار 4-6. هم خطی بودن رگرسیون جهت انجام تحلیل کواریانس برای پیشرفت تحصیلی :……………………63
چکیده:
هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش مهارت های مقابله و مدیریت استرس بر افزایش عملکرد تحصیلی دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی بوده است. بدین منظور، 32 نفر از دانشجویان رشته پرستاری به شیوه تصادفی در دسترس انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. مهارت های مقابله و مدیریت استرس، طی 8 جلسه هفتگی در شهر بندرعباس انجام شد. مهارت های مقابله و مدیریت استرس و عملکرد تحصیلی در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون اندازه گیری شد. در نهایت داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار spss18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که آموزش مهارت های مقابله و مدیریت استرس بر عملکرد تحصیلی دانشجویان پسر (001/.P<، 62/32=F) و دختر(001/.P<، 18/26= F) موثر بوده است. و همچنین آموزش مهارت های مقابله ای نیز توانست بین گروه های آزمایش و گواه تفاوت معناداری ایجاد نماید و عملکرد تحصیلی گروه آزمایش را افزایش دهد(001/.=p، 67/7= F). در ادامه اثربخشی آموزش مدیریت استرس نیز مورد بررسی قرار گرفت و مشخص گردید که میانگین عملکرد تحصیلی گروه آزمایش افزایش یافته و این تفاوت از لحاظ آماری معنادار شده است(002/.=p، 78/8= F).
واژه های کلیدی: آموزش مهارت های مقابله، مدیریت استرس، عملکرد تحصیلی.
فصل اول:
کلیات تحقیق
1-1 مقدمه:
[پنجشنبه 1399-01-07] [ 11:22:00 ب.ظ ]
|