پایان نامه تعیین رابطه صفات شخصیت، سبک ها و ابعاد دلبستگی با راهبردهای شناختی تنظیم هیجان در دانش آموزان دوره دوم متوسطه |
دانشکده علوم انسانی
گروه علوم تربیتی و روانشناسی
پایان نامه
برای دریافت درجه کارشناسی ارشد
روانشناسی تربیتی
عنوان:
تعیین رابطه صفات شخصیت، سبک ها و ابعاد دلبستگی
با راهبردهای شناختی تنظیم هیجان در دانش آموزان
دوره دوم متوسطه شهرستان مهریز
استاد راهنما:
دکتر سید کاظم علوی لنگرودی
استاد مشاور:
دکتر مریم صالح زاده
اسفند1393
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: طرح کلی پژوهش
1-1- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………. 2
1-2- بیان مسئله……………………………………………………………………………………………………………………………. 5
1-3- اهمیت و ضرورت پژوهش……………………………………………………………………………………………………… 9
1-4- متغیرهای اساسی پژوهش………………………………………………………………………………………………….. 12
1-5- اهداف پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………….. 12
1-5-1- هدف کلی…………………………………………………………………………………………………………………………12
1-5-2- اهداف جزئی…………………………………………………………………………………………………………………… 12
1-6- فرضیه های پژوهش……………………………………………………………………………………………………………. 12
1-7- تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها…………………………………………………………………………………… 13
1-7-1- تعریف مفهومی صفات شخصیت……………………………………………………………………………………. 13
1-7-2- تعریف عملیاتی صفات شخصیت……………………………………………………………………………………..13
1-7-3- تعریف مفهومی سبک های دلبستگی……………………………………………………………………………. 13
1-7-4- تعریف عملیاتی سبک های دلبستگی……………………………………………………………………………. 13
1-7-5- تعریف مفهومی راهبردهای شناختی تنظیم هیجان……………………………………………………… 14
1-7-6- تعریف عملیاتی راهبردهای شناختی تنظیم هیجان……………………………………………………… 14
فصل دوم: پیشینه پژوهش
2-1- مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………….. 16
2-2- پیشینه نظری……………………………………………………………………………………………………………………… 16
2-2-1- تنظیم هیجان…………………………………………………………………………………………………………………. 16
2-2-1-1- مبانی هیجان……………………………………………………………………………………………………………… 16
2-2-1-2- تعاریف هیجان و نظریات مرتبط با آن………………………………………………………………………. 17
2-2-1-3- ابعاد هیجان……………………………………………………………………………………………………………….. 18
2-2-1-4- تعاریف مختلف تنظیم هیجان…………………………………………………………………………………… 19
2-2-1-5- انواع روش های تنظیم هیجان………………………………………………………………………………….. 20
2-2-1-6- فرآیندهای مؤثر در تنظیم هیجانات…………………………………………………………………………. 22
2-2-1-7- انواع استراتژی های هیجان از نظر گارنفسکی و همکاران………………………………………… 28
2-2-1-8- انواع استراتژی های تنظیم هیجان از نظر سایر نظریه پردازان………………………………… 30
2-2-1-9- نظریه های تنظیم هیجان…………………………………………………………………………………………. 34
2-2-1- 10- تنظیم هیجان و تمایز آن با سبک های مقابله……………………………………………………….35
2-2- 11-1- پیامد تنظیم مؤفق هیجانات………………………………………………………………………………….. 36
2-2-12-2- پیامد تنظیم نامؤفق هیجانات…………………………………………………………………………………. 37
2-2-12- شخصیت………………………………………………………………………………………………………………………. 39
2-2- 12-1- تعریف شخصیت…………………………………………………………………………………………………….. 39
2-2-12-2- عوامل تعیین کننده شخصیت………………………………………………………………………………… 41
2-2-12- 3- رویکردهای اصلی شخصیت……………………………………………………………………………………..42
2-2-12-3-1- رویکرد روان تحلیل گری……………………………………………………………………………………..42
2-2-12-3-2- رویکرد رفتار گرایی…………………………………………………………………………………………….. 44
2-2-12-3-3- رویکرد شناختی………………………………………………………………………………………………….. 44
2-2-12-3-4- رویکرد انسان گرایی……………………………………………………………………………………………..45
2-2-12-3-5- رویکرد صفات……………………………………………………………………………………………………….45
2-2-12-4- نظریه های شخصیت………………………………………………………………………………………………. 46
2-2-12-4-1- نظریه بقراط………………………………………………………………………………………………………… 46
2-2-12-4-2- نظریه آلپورت……………………………………………………………………………………………………… 46
2-2-12-4-3- نظریه کتل………………………………………………………………………………………………………….. 48
2-2-12-4-4- نظریه آیزنک……………………………………………………………………………………………………….. 49
2-2-12-4-5- نظریه رابرت مک کری و پل کاستا……………………………………………………………………. 51
2-2-12-4-5- 1- تاریخچه ای از پنج عامل بزرگ……………………………………………………………………. 53
2-2-12-4-5-2- تفسیر ابعاد نظریه شخصیتی مک کری و کاستا…………………………………………… 55
2-2-12-4-6- نظریه ابن سینا……………………………………………………………………………………………………..59
2-2-13- دلبستگی………………………………………………………………………………………………………………………. 60
2-2-13- 1- تعاریف دلبستگی……………………………………………………………………………………………………. 60
2-2-13-2- تفاوت دلبستگی با وابستگی……………………………………………………………………………………..63
2-2-13-3- اصول نظریه دلبستگی………………………………………………………………………………………………63
2-2-13-4- مراحل دلبستگی……………………………………………………………………………………………………… 64
2-2-13-5- مبنای نظری دلبستگی……………………………………………………………………………………………. 64
2-2-13-5-1- نظریه های دلبستگی………………………………………………………………………………………….. 65
2-2-13-5-2- نظریه روان تحلیل گری فروید…………………………………………………………………………… 65
2-2-13- 5-3- نظریه آنافروید……………………………………………………………………………………………………. 66
2-2-13-5-4- نظریه اریکسون……………………………………………………………………………………………………. 66
2-2-13-5-5- نظریه یادگیری……………………………………………………………………………………………………. 67
2-2-13-5-6- نظریه کردارشناسی…………………………………………………………………………………………….. 68
2-2-13-5-7- نظریه شناختی……………………………………………………………………………………………………. 68
2-2-13-5-8- نظریه آدلر…………………………………………………………………………………………………………… 69
2-2-13-5-9- نظریه اشپیتز ……………………………………………………………………………………………………… 70
2-2-13-5- 10- نظریه ماهلر ……………………………………………………………………………………………………. 70
2-2-13-5-11-نظریه ملانی کلاین……………………………………………………………………………………………. 71
2-2-13-5-12- نظریه کارن هورنای………………………………………………………………………………………….. 72
2-2-13-5-13-نظریه هارلو………………………………………………………………………………………………………… 72
2-2-13-5-14- نظریه دونالد وینی کات……………………………………………………………………………………. 73
2-2-13-5-15- نظریه سالیوان…………………………………………………………………………………………………….74
2-2-13-5-16- نظریه مازلو……………………………………………………………………………………………………….. 74
2-2-13-5-17- نظریه دلبستگی بالبی………………………………………………………………………………………. 74
2-2-13-6- انواع سبک های دلبستگی(سه گانه) در کودکان……………………………………………………. 77
2-2-13-7- دلبستگی نوجوانان………………………………………………………………………………………………….. 79
2-2-13-8-1- دلبستگی بزرگسالان…………………………………………………………………………………………. 80
2-2-13-8-2- سبک های سه گانه دلبستگی بزرگسالان………………………………………………………….. 82
2-2-13-9- تفاوت دلبستگی بزرگسال و کودک………………………………………………………………………… 84
2-2-13-10- الگوهای فعال درونی…………………………………………………………………………………………….. 85
2-2-13-11- الگوی چهارگروهی دلبستگی بزرگسال………………………………………………………………… 87
2-2-13-12- تغییر در دلبستگی……………………………………………………………………………………………….. 90
2-3- پیشینه پژوهشی……………………………………………………………………………………………………………………92
2-3-1- پژوهش های انجام شده در داخل کشور ………………………………………………………………………. 92
2-3-2- پژوهش های انجام شده در خارج از کشور …………………………………………………………………. 98
2-4- جمع بندی……………………………………………………………………………………………………………………….. 101
فصل سوم: روش پژوهش
3-1- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………….. 104
3-2- روش تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………….. 104
3-3- جامعه آماری……………………………………………………………………………………………………………………. 104
3-4- نمونه و روش نمونه گیری………………………………………………………………………………………………..104
3-5- ابزارهای پژوهش………………………………………………………………………………………………………………..105
3-5- 1- پرسشنامه شخصیتی نئو………………………………………………………………………………………………105
3-5-2- پرسشنامه دلبستگی بزرگسال کولینز و رید………………………………………………………………. 106
3-5-3- پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان………………………………………………………………………………. 108
3-6- نحوه اجرای پرسشنامه ها و جمع آوری داده ها……………………………………………………………… 109
3-7- روش تجزیه و تحلیل داده ها…………………………………………………………………………………………… 110
فصل چهارم : یافته های تحقیق
4-1- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………….. 112
4-2- یافته های توصیفی…………………………………………………………………………………………………………… 112
4-3- یافته های استنباطی………………………………………………………………………………………………………… 115
4-3-1- آزمون فرضیه ها…………………………………………………………………………………………………………… 115
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
5-1- مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………. 125
5-2- بررسی و مقایسه نتایج پژوهش با یافته های پژوهش های پیشین………………………………… 125
5-3- نتیجه گیری……………………………………………………………………………………………………………………… 133
5-4- پیشنهادهای پژوهش………………………………………………………………………………………………………… 134
5-4-1- پیشنهادهای پژوهشی………………………………………………………………………………………………….. 134
5-4-2- پیشنهادهای اجرایی…………………………………………………………………………………………………….. 134
5-5- محدودیت های پژوهش…………………………………………………………………………………………………… 135
فهرست منابع و مأخذ
منابع فارسی……………………………………………………………………………………………………………………………….. 136
منابع لاتین ………………………………………………………………………………………………………………………………… 145
فهرست جدول ها
عنوان صفحه
جدول 2-1- ویژگی های افراد با نمره بالا و پایین در هر یک از ابعاد شخصیتی……………………….. 58
جدول 4-1- فراوانی و درصد متغیر جنسیت دانش آموزان………………………………………………………. 112
جدول 4-2- فراوانی و درصد متغیر رشته تحصیلی دانش آموزان……………………………………………. 112
جدول 4-3- فراوانی و درصد متغیر پایه تحصیلی دانش آموزان………………………………………………. 113
جدول 4-4- میانگین و انحراف استاندارد متغیرهای صفات شخصیت، سبک ها و ابعاد دلبستگی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان……………………………………………………………………………………………. 114
جدول 4-5- ضرایب همبستگی بین متغیرهای صفات شخصیت و راهبردهای مثبت تنظیم هیجان…………………………………………………………………………………………………………………………………………. 115
جدول 4-6- ضرایب همبستگی بین متغیرهای صفات شخصیت و راهبردهای منفی تنظیم هیجان………………………………………………………………………………………………………………………………………… 116
جدول 4-7- ضرایب همبستگی بین متغیرهای سبک های دلبستگی و راهبردهای مثبت تنظیم هیجان………………………………………………………………………………………………………………………………………… 117
جدول 4-8- ضرایب همبستگی بین متغیرهای سبک های دلبستگی و راهبردهای منفی تنظیم هیجان………………………………………………………………………………………………………………………………………… 117
جدول 4-9- ضرایب همبستگی بین متغیرهای ابعاد دلبستگی و راهبردهای مثبت تنظیم هیجان…………………………………………………………………………………………………………………………………………. 118
جدول 4-10- ضرایب همبستگی بین متغیرهای ابعاد دلبستگی و راهبردهای منفی تنظیم هیجان………………………………………………………………………………………………………………………………………… 118
جدول 4-11- نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه جهت پیش بینی نمره کل راهبردهای مثبت تنظیم هیجان دانش آموزان………………………………………………………………………………………………………………….. 119
جدول 4-12- ضرایب بتا و آزمون معناداری t برای متغیرهای پیش بین……………………………….. 119
جدول 4-13- نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه جهت پیش بینی نمره کل راهبردهای منفی تنظیم هیجان دانش آموزان…………………………………………………………………………………………………………………… 120
جدول 4-14- ضرایب بتا و آزمون معناداری t برای متغیرهای پیش بین……………………………….. 120
جدول 4-15- نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه جهت پیش بینی نمره کل راهبردهای مثبت تنظیم هیجان دانش آموزان…………………………………………………………………………………………………………………… 121
جدول 4-16- ضرایب بتا و آزمون معناداری t برای متغیرهای پیش بین……………………………….. 121
جدول 4-17- نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه جهت پیش بینی نمره کل راهبردهای منفی تنظیم هیجان دانش آموزان…………………………………………………………………………………………………………………… 122
جدول 4-18- ضرایب بتا و آزمون معناداری t برای متغیرهای پیش بین……………………………….. 122
فهرست شکل ها
عنوان صفحه
شکل2-1- پنج خانواده از فرایندهای تنظیم هیجان مطابق با مدل کیفیت تولید هیجان…………. 23
شکل 2-2-رابطه دو بعد از شخصیت، برمبنای تحلیل عاملی و طبایع چهارگانه یونانی…………….. 51
شکل 2-3- محورهای اجتناب و اضطراب و سبک های چهارگانه دلبستگی بزرگسال…………………89
شکل2-4- الگوهای مثبت و منفی از خود ودیگران……………………………………………………………………..90
فصل اول:
کلیات پژوهش
- ﻣﻘﺪﻣﻪ
امروزه جهان با تحولات عظیم و پی در پی روبرو است، تحولاتی که دانش ها و نیازهای جدیدی می آفریند. نیازهایی که از یک طرفی به رفاه بیشتر جوامع کمک می کند و از طرف دیگر به مشکلات آنها می افزاید که موجب بروز برخی بیماریها و ناراحتی های روانی و تضعیف روابط و ارزشهای انسانی گردیده است. در واقع مشکلات انسانها پیچیده تر و متنوع تر شده است، همه انسانها هیجانها[1] و عواطف را در زندگی خود تجربه می کنند و این کاملاً طبیعی است که در مواجهه با موقعیت های گوناگون، هیجانها و عواطف متفاوت از خود نشان دهند. اما هیجانها و عواطف منفی شدید، غیر عادی است و نه تنها سازنده نیست، بلکه آثار مخرب و زیان باری دارد (کاویان پور، 1391).
[پنجشنبه 1399-01-07] [ 11:21:00 ب.ظ ]
|