پایان نامه رابطه خودکارآمدی ، توانایی فراشناختی و انگیزش تحصیلی با عملکرد ریاضی دانش آموزان دبیرستانی منطقه ی شیبکوه |
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات هرمزگان
پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی تربیتی
عنوان:
رابطه خودکارآمدی ، توانایی فراشناختی و انگیزش تحصیلی با عملکرد ریاضی
دانش آموزان دبیرستانی منطقه ی شیبکوه
استاد راهنما:
دکتر عبدالوهاب سماوی
شهریور 1393
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین رابطه بین خودکارآمدی، توانایی فراشناختی و انگیزش تحصیلی با عملکرد ریاضی دانش آموزان دبیرستانی منطقه ی شیبکوه بود. روش پژوهش بکار رفته در این تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. نمونه پژوهش 310 نفر از دانش آموزان دختر و پسر شیبکوه بودند. برای سنجش متغیرهای مورد نظر از پرسش نامه های خودکارآمدی عمومی، توانایی فراشناختی، انگیزش تحصیلی و نمره درس ریاضی دانش آموزان استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از امار توصیفی میانگین و انحراف معیار و از آمار استنباطی ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری و نیز t مستقل استفاده شد.
یافته ها نشان داد که انگیزش تحصیلی و خودکارآمدی پیش بینی کننده عملکرد ریاضی دانش آموزان می باشند ولی توانایی فراشناختی سهمی در پیش بینی عملکرد ریاضی آنان ندارد. بنابراین با توجه به این که دانش آموزان در طول دوره تحصیل با مسائل و مشکلاتی از نظر آموزشی روبرو می شوند، شناسایی عوامل مرتبط و پیش بینی کننده عملکرد تحصیلی آنان در حیطه های مختلف ضروری است.
واژگان کلیدی: خودکارآمدی، توانایی فراشناختی، انگیزش تحصیلی، عملکرد ریاضی
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: کلیات پژوهش
1-6 تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها 8
فصل دوم: ادبیات پژوهش
عوامل موثر بر عملکرد ریاضی.. 12
تاثیر اضطراب بر عملکرد ریاضی.. 12
انگیزش عمومی و انگیزش اختصاصی برای یادگیری.. 20
نقش انگیزش در پیشرفت تحصیلی و یادگیری افراد. 21
راهبردهای ایجاد انگیزش تحصیلی در یادگیرندگان. 33
کمک به رشد توانایی های فراشناختی.. 51
راهبردهای توسعه ی توانایی فراشناختی.. 52
2-6 پیشینه پژوهش های انجام شده 65
پیشینه پژوهش های انجام شده در داخل کشور. 65
پیشینه پژوهش های انجام شده در خارج کشور. 71
2-7 جمعبندی مطالب ارائه شده 73
فصل سوم: روش پژوهش
3-3 جامعه آماری، روش نمونه گیری، حجم نمونه. 75
پرسشنامه خودکارآمدی عمومی(GSE) 76
پرسشنامه توانایی فراشناختی(MCQ-30) 77
3-6 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات.. 79
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4-2 شاخص های توصیفی مربوط به متغیرهای پژوهش… 81
شاخص های توصیفی متغیر عملکرد ریاضی: 82
شاخص های توصیفی متغیر انگیزش تحصیلی: 83
شاخص های توصیفی متغیر توانایی فراشناختی: 84
شاخص های توصیفی متغیر خودکارآمدی: 86
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 2-1: انگیزش عمومی و اختصاصی برای یادگیری.. 21
جدول4-1: شاخص های توصیفی افراد به تفکیک جنسیت.. 81
جدول4-2، شاخص های توصیفی عملکرد ریاضی در دو گروه دختر و پسر. 82
جدول4-3، شاخص های توصیفی انگیزش تحصیلی در دو گروه دختر و پسر. 83
جدول4-4، شاخص های توصیفی توانایی فراشناختی در دو گروه دختر و پسر. 84
جدول4-5، شاخص های توصیفی خودکارآمدی در دو گروه دختر و پسر. 86
جدول4-6 : همبستگی بین خودکارآمدی با عملکرد ریاضی دانش آموزان. 87
جدول4-7 : همبستگی بین توانایی فراشناختی با عملکرد ریاضی دانش آموزان. 88
جدول4-8: همبستگی بین انگیزش تحصیلی با عملکرد ریاضی دانش آموزان. 88
جدول4-11: آزمون t مستقل بین دو گروه دانش آموزان دختر و پسر در متغیر عملکرد ریاضی.. 91
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار 1-4: شاخص های توصیفی درصد افراد شرکت کننده به تفکیک جنسیت.. 82
نمودار 2-4: نمودار میانگین نمره عملکرد ریاضی دانش آموزان دختر و پسر. 83
نمودار 3-4: نمودار میانگین نمره انگیزش تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر. 84
نمودار 4-4: نمودار میانگین نمره توانایی فراشناختی دانش آموزان دختر و پسر. 86
نمودار 5-4: نمودار میانگین نمره خودکارآمدی دانش آموزان دختر و پسر. 87
[پنجشنبه 1399-01-07] [ 10:58:00 ب.ظ ]
|