پایان نامه رابطه خودکنترلی و سبکهای فرزندپروری با بهزیستی روانشناختی در بین دانش آموزان دبیرستانی شهرستان آباده |
دانشگاه آزاد اسلامی
واحد ارسنجان
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
گروه تحصیلات تکمیلی
گرایش: روانشناسی عمومی
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.)
عنوان پایان نامه:
رابطه خودکنترلی و سبکهای فرزندپروری با بهزیستی روانشناختی در بین دانش آموزان دبیرستانی شهرستان آباده
استاد راهنما:
دکتر محبوبه چینآوه
پاییز 1393
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه | |||
چکیده ………………………………………………………………………………………… | 1 | ||
فصل نخست: کلیات پژوهش | |||
1-1- مقدمه ……………………………………………………………………….. | 3 | ||
1-2- بیان مساله …………………………………………………………………… | 5 | ||
1-3- اهمیت و ضرورت پژوهش …………………………………………………. | 10 | ||
1-4- اهداف پژوهش ……………………………………………………………… | 11 | ||
1-4-1- هدف کلی ……………………………………………………………….. | 11 | ||
1-4-2- اهداف جزئی …………………………………………………………….. | 11 | ||
1-5- تعریف متغیرها ……………………………………………………………… | 12 | ||
1-5-1- تعاریف نظری ……………………………………………………………. | 12 | ||
1-5-2- تعاریف عملیاتی …………………………………………………………. | 13 | ||
فصل دوم: پیشینهی پژوهش | |||
2-1- بهزیستی روان شناختی ……………………………………………………… | 14 | ||
2-2- عوامل مؤثر بر بهزیستی روان شناختی ……………………………………… | 26 | ||
2-3- تفاوت های جمعیت شناختی و ابعاد بهزیستی روان شناختی ……………… | 27 | ||
2-4- سبکهای فرزندپروری ……………………………………………………… | 29 | ||
2-5- مهمترین سبکهای فرزندپروری ……………………………………………. | 31 | ||
1-2-5- والدین قاطع و اطمینان بخش (مقتدر منطقی) …………………………… | 31 | ||
2-2-5- والدین خودکامه و مستبد ………………………………………………… | 32 | ||
3-2-5- والدین سهلگیر و بی بند و بار ………………………………………….. | 32 | ||
3-2-5- والدین آسان گیر ………………………………………………………… | 32 | ||
1-2-6- فرزندپروری مقتدرانه ……………………………………………………. | 35 | ||
2-2-6- فرزندپروری مستبدانه ……………………………………………………. | 36 | ||
3-2-6- فرزندپروری آسان گیرانه ………………………………………………… | 36 | ||
4-2-6- فرزندپروری بی اعتنا …………………………………………………….. | 37 | ||
2-7- ماهیت خود کنترلی …………………………………………………………. | 41 | ||
2-8- مفهوم خودکنترلی در نظریه یادگیری اجتماعی راتر ………………………… | 49 | ||
2-9- انواع کنترل و نظارت ……………………………………………………….. | 54 | ||
1-2-9- کنترل پیش از عمل ………………………………………………………. | 54
|
||
2-2-9- کنترل سکانی …………………………………………………………….. | 54 | ||
3-2-9- کنترل تفکیکی (بلی- خیر) ………………………………………………. | 55 | ||
4-2-9- کنترل بعد از عمل ……………………………………………………….. | 55 | ||
2-10- ارزیابی انواع کنترل ………………………………………………………… | 55 | ||
2-11- مراحل فرآیند خودکنترلی …………………………………………………. | 56 | ||
1-2-11- تعیین معیار یا استاندارد ………………………………………………… | 56 | ||
2-2-11- سنجش عملکرد ………………………………………………………… | 57 | ||
3-2-11- تشخیص انحرافات از طریق تطبیق عملکرد با استاندارد ………………. | 57 | ||
4-2-11- انجام اقدامات اصلاحی ………………………………………………… | 58 | ||
2-12- مرور تحقیقات پیشین ……………………………………………………… | 58 | ||
1-2-12- پیشینه پژوهشی مربوط به ارتباط خودکنترلی و بهزیستی روانشناختی … | 58 | ||
2-2-12- پیشینه پژوهشی مربوط به ارتباط سبک فرزند پروی و بهزیستی روانشناختی……………………………………………………………… | 62 | ||
2-13- جمع بندی …………………………………………………………………. | 63 | ||
2-14- فرضیه های پژوهش ………………………………………………………………….. 2-15- قلمرو جغرافیایی و سازمانی پژوهش ……………………………………………… فصل سوم: روش پژوهش |
64 64
|
||
3-1- طرح کلی پژوهش ………………………………………………………….. | 65 | ||
3-2- جامعه آماری پژوهش ……………………………………………………….. | 65 | ||
3-3- نمونه مورد مطالعه و روش نمونهگیری …………………………………….. | 65 | ||
3-4- ابزارهای پژوهش ……………………………………………………………. | 66 | ||
3-5- روش تجزیه و تحلیل آماری دادهها ………………………………………… | 74 | ||
3-6- ملاحظات اخلاقی …………………………………………………………… | 75 | ||
فصل چهارم: یافتهها | |||
4-1- اطلاعات توصیفی مربوط به گروه نمونه …………………………………… | 76 | ||
4-2- همبستگی بین متغیرهای مورد بررسی ………………………………………. | 77 | ||
4-3- بررسی قابلیت پیشبینیکنندگی خود کنترلی بر بهزیستی روان شناختی ….. | 79 | ||
1-4-3- بررسی قابلیت پیشبینیکنندگی خودکنترلی بر مؤلفههای مقیاس بهزیستی روانشناختی……………………………………………………………….
|
80 | ||
4-4- بررسی قابلیت پیشبینیکنندگی سبکهای فرزند پروری بر بهزیستی روان شناختی……………………………………………………………………. | 82 | ||
1-4-4- بررسی قابلیت پیشبینیکنندگی سبکهای فرزندپروری بر بهزیستی روان شناختی……………………………………………………………………. | 82 | ||
2-4-4- بررسی قابلیت پیشبینیکنندگی سبکهای فرزندپروری بر مؤلفههای مقیاس بهزیستی روانشناختی…………………………………………….. | 83 | ||
4-5- مقایسه قابلیت پیشبینیکنندگی سبکهای فرزندپروری و خودکنترلی بر بهزیستی روان شناختی……………………………………………………. | 86 | ||
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری | |||
5-1- بحث در مورد فرضیه اول پژوهش …………………………………………. | 89 | ||
5-2- بحث در مورد فرضیه دوم پژوهش …………………………………………. | 92 | ||
5-3- نتیجهگیری ………………………………………………………………….. | 97 | ||
5-4- محدودیتهای پژوهش …………………………………………………….. | 98 | ||
5-5- پیشنهادها ……………………………………………………………………. | 98 | ||
1-5-5- پیشنهادهای پژوهشی …………………………………………………….. | 98 | ||
2-5-5- پیشنهادهای کاربردی …………………………………………………….. | 98 | ||
فهرست منابع | |||
منابع فارسی ………………………………………………………………………… | 99 | ||
منابع انگلیسی ………………………………………………………………………. | 103 | ||
چکیده انگلیسی ………………………………………………………………………………. | 109 | ||
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 3-1-اطلاعات مربوط به پراکندگی متغیر های دموگرافیک در گروه نمونه…………………………66
جدول 3-2-میانگین و انحراف معیار نتایج به دست آمده از دو مطالعه برای اعتبار یابی مقیاس خود کنترلی ………………………………………………………………………………………………………………………………68
جدول3-3-گزارش میزان پایایی پرسشنامه بامریند…………………………………………………………………. 70
جدول 3-4-همبستگی بین مقیاس های بهزیستی روانشناختی ریف با یکدیگر و با کل مقیاس……………………………………………………………………………………………………………………………….74
جدول 4-1-میانگین و انحراف معیار ……………………………………………………………………………………76
جدول 4-2-ماتریس همبستگی بین خود کنترلی ، سبکهای فرزند پروری و حیطه های بهزیستی
روانشناختی……………………………………………………………………………………………………………………….77
جدول 4-3-نتایج محاسبه رگرسیون پیش بینی کنندگی خود کنترلی بر بهزیستی روانشناختی……………………………………………………………………………………………………………………….79
جدول4-4-نتایج اولیه بررسی واریانس متغیر خود کنترلی در ابعاد متفاوت بهزیستی روانشناختی……………………………………………………………………………………………………………………….80
جدول 4-5-رگرسیون خود کنترلی بر مولفه های بهزیستی روانشناختی…………………………………….81
جدول 4-6 نتایج محاسبه رگرسیون پیش بینی کنندگی سبک فرزندپروری بربهزیستی روانشناختی……………………………………………………………………………………………………………………….83
جدول 4-7-نتایج اولیه بررسی واریانس متغیر سبکهای فرزند پروری در ابعاد متفاوت بهزیستی روانشناختی……………………………………………………………………………………………………………………….84
جدول 4-8-نتایج محاسبه رگرسیون پیش بینی کنندگی سبک فرزندپروری بربهزیستی روانشناختی……………………………………………………………………………………………………………………….85
جدول4-9-ضرایب همبستگی متغیرهای خودکنترلی وسبکهای فرزندپروری بربهزیستی روانشناختی……………………………………………………………………………………………………………………….87
جدول4-10-مقدار واریانس قابل پیش بینی به صورت گام به گام توسط متغیرهای مورد بررسی در پیش بینی بهزیستی روانشناختی…………………………………………………………………………………………..87
جدول 4-11-مدل های مختلف رگرسیون با افزایش گام به گام متغیرها،برای محاسبه توان پیش بینی کنندگی متغیرهای توانمند در پیش بینی بهزیستی روانشناختی…………………………………………………88
رابطه خودکنترلی و سبکهای فرزندپروری با بهزیستی روانشناختی در بین دانشآموزان دبیرستانی
به وسیلهی:
معصومه اکبرینژاد
چکیده
هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه خودکنترلی و سبکهای فرزندپروری با بهزیستی روانشناختی در بین دانشآموزان دبیرستانی، بود. بدین منظور از بین 3286 دانشآموزان دبیرستانی شهرستان آباده در سال تحصیلی93-92، تعداد 370 نفر (209 دختر و 161 پسر) به صورت نمونهگیری خوشهای دومرحلهای به روش سیستماتیک، انتخاب و نمونهها با استفاده از مقیاس خودکنترلی تانجنی، پرسشنامه سبکهای فرزندپروری بامریند و مقیاس بهزیستی روان شناختی ریف ، مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادههای به دست آمده با استفاده از تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوهی همزمان و روش ضریب همبستگی پیرسون، مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافتهها نشان داد خودکنترلی و سبکهای فرزندپروری قادر به پیشبینی تغییرات مربوط به بهزیستی روانشناختی دانشآموزان میباشد. به طوری که هر چه خودکنترلی فرد بالاتر باشد، انتظار میرود که شخص در احراز شرایطی که به بهزیستی روانشناختی منجر گردد، بیشتر موفق باشد. همچنین سبک فرزندپروری مستبدانه بر بهزیستی روانشناختی دانشآموزان اثر منفی و سبک فرزندپروری مقتدرانه بر بهزیستی روانشناختی دانشآموزان اثر مثبت دارد و همچنین سبک فرزندپروری سهلانگارانه، هیچ تأثیری بر بهزیستی روانشناختی افراد ندارد. نتایج پژوهش حاضر پیشنهاد میکند، به منظور بهبود وضعیت بهزیستی روانشناختی افراد میتوان به سبکهای فرزندپروری والدین و خودکنترلی آنان توجه کرد.
واژگان کلیدی: خودکنترلی، سبک فرزندپروری، بهزیستی روانشناختی.
[پنجشنبه 1399-01-07] [ 11:18:00 ب.ظ ]
|