پایان نامه رابطه خود کنترلی و عملکرد خانواده با سازگاری اجتماعی بین دانشآموزان دبیرستانی شهرستان آباده |
دانشگاه آزاد اسلامی
واحد ارسنجان
دانشکده علوم انسانی، گروه روانشناسی
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.)
گرایش: عمومی
عنوان:
رابطه خود کنترلی و عملکرد خانواده با سازگاری اجتماعی
بین دانشآموزان دبیرستانی شهرستان آباده
استاد راهنما:
دکتر محبوبه چینآوه
تابستان 1393
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده………………………………………………………………………………………………………….. 1
فصل اول: کلیات پژوهش
مقدمه…………………………………………………………………………………………………………… 3
بیان مسئله……………………………………………………………………………………………………… 4
اهمیت و ضرورت پژوهش……………………………………………………………………………….. 7
تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای پژوهشی………………………………………………………. 9
تعاریف مفهومی متغیرهای پژوهشی…………………………………………………………………….. 9
تعاریف عملیاتی……………………………………………………………………………………………… 10
فصل دوم- پیشینه تحقیق
سازگاری اجتماعی…………………………………………………………………………………………… 12
تعاریف سازگاری اجتماعی……………………………………………………………………………….. 16
ویژگی های شخص سازگار………………………………………………………………………………. 19
عوامل موثر بر سازگاری اجتماعی………………………………………………………………………… 21
تحلیل فرآیند سازگاری…………………………………………………………………………………….. 26
دیدگاه های نظری سازگاری………………………………………………………………………………. 27
عملکرد خانواده………………………………………………………………………………………………. 33
نقش خانواده بر توانایی سازگاری کودک و نوجوان………………………………………………….. 37
روابط خانوادگی و اهمیت آن در رشد عاطفی………………………………………………………… 39
ماهیت خودکنترلی…………………………………………………………………………………………… 45
مفهوم خودکنترلی در نظریه یادگیری اجتماعی راتر………………………………………………….. 52
انواع کنترل و نظارت……………………………………………………………………………………….. 57
ارزیابی انواع کنترل………………………………………………………………………………………….. 59
مراحل فرآیند خودکنترلی………………………………………………………………………………….. 60
مروری بر مطالعات انجام شده در زمینه موضوع پژوهش………………………………………….. 62
جمع بندی مطالعات انجام شده…………………………………………………………………………… 67
فرضیات پژوهش……………………………………………………………………………………………. 67
فصل سوم- روش تحقیق
روش پژوهش………………………………………………………………………………………………… 69
جامعه آماری………………………………………………………………………………………………….. 69
نمونه و روش نمونه گیری…………………………………………………………………………………. 69
ابزارهای اندازه گیری………………………………………………………………………………………. 71
روش نمره گذاری…………………………………………………………………………………………… 72
اعتبار و روایی………………………………………………………………………………………………… 72
ابعاد مقیاسی سنجش عملکرد خانواده………………………………………………………………….. 73
پایایی و اعتبار پرسشنامه عملکرد خانواده……………………………………………………………… 75
روش نمره گذاری پرسشنامه………………………………………………………………………………. 77
اعتبار و روایی پرسشنامه…………………………………………………………………………………… 77
روش تجزیه و تحلیل آماری اطلاعات………………………………………………………………….. 78
ملاحظات اخلاقی ………………………………………………………………………………………….. 78
فصل چهارم- یافته های پژوهش
تجزیه و تحلیل آماری………………………………………………………………………………………. 80
آماره های استنباطی………………………………………………………………………………………….. 80
فصل پنجم- بحث و نتیجه گیری
بحث در یافته های پژوهش……………………………………………………………………………….. 88
نتیجه گیری……………………………………………………………………………………………………. 94
محدودیت های پژوهش…………………………………………………………………………………… 95
پیشنهادات پژوهش………………………………………………………………………………………….. 96
منابع
منابع فارسی…………………………………………………………………………………………………… 98
منابع انگلیسی………………………………………………………………………………………………… 100
پرسشنامه سازگاری دانش آموزان دبیرستانی سینها و سینگ (AISS) ……………………………..104
پرسشنامه عملکرد خانواده……………………………………………………………………………………107
چکیده انگلیسی………………………………………………………………………………………………. 110
فهرست جداول
عنوان صفحه
3-1- توزیع فراوانی افراد نمونه بر حسب متغیرهای دموگرافیک…………………………………………. 70
3-2- میانگین و انحراف معیار نتایج بدست آمده از دو مطالعه برای اعتباریابی مقیاس خودکنترلی… 72
جدول 3-3 ضریب اعتبار پرسشنامه ………………………………………………………………………………77
4-1- میانگین و انحراف معیار خودکنترلی، عملکرد خانواده و سازگاری اجتماعی……………………. 80
4-2- میانگین و انحراف معیار مقیاس های عملکرد خانواده……………………………………………….. 81
4-3- میانگین و انحراف معیار سازگاری اجتماعی……………………………………………………………. 81
4-4- ماتریس همبستگی بین سازگاری و مقیاس های عملکرد خانواده و خودکنترلی……………….. 82
4-5- آزمون رگرسیون ساده خطی برای تبیین قدرت پیش بینی…………………………………………… 83
4-6- آزمون رگرسیون ساده خطی برای تبیین قدرت پیش بینی سازگاری بر حسب عملکرد خانواده………………. 84
4-7- رگرسیون چند متغیره برای تبیین پیش بینی سازگاری دانش آموزان بر حسب مقیاس های عملکرد خانواده…. 85
4-8- آزمون تی مستقل برای مقایسه میانگین و انحراف معیار سازگاری اجتماعی بر حسب جنسیت 86
چکیده
مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه عملکرد خانواده با سازگاری اجتماعی دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان آباده انجام گرفت.این مطالعه مقطعی –همبستگی بر روی350 نفر دانش آموز انجام گرفت. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه خود کنترلی تانجنی مقیاس سنجش عملکرد خانواده و پرسشنامه سازگاری اجتماعی استفاده شد. داده ها ازطریق آزمون تی مستقل ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون تجزیه و تحلیل شد.
تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد بین خود کنترلی و عملکرد خانواده با سازگاری دانش آموزان رابطه معنا داری وجود دارد به طوری که خود کنترلی وعملکردخانوده می تواندد تاحدودی سازگاری اجتماعی را پیش بینی کنند..یافته ها نشان داد میانگین نمره ساز گاری دختران به طور معنا داری بالاتر از میانگین نمره ساز گاری بسران است همچنین دختران از سازگاری اجتماعی بالاتری نسبت به پسران برخوردارند.
از یافته های پژوهش حاضرمی توان استنباط کرد ,هرگونه نارسایی در عملکرد خانواده تاثیرات نامطلوبی در رفتارهای تطابقی فرزندان ایجاد میکند. همچنین با توجه به اهمیت نقش مهارتهای خود کنتر لی در رفتارهای تطابقی و پیش بینی سازگاری اجتماعی ضرورت توجه به این عوامل هر چه بیشتر احساس میشود.
واژگان کلیدی: دانش آموز ،عملکردخانواده، سازگاری اجتماعی
کلیدواژهها: دانش آموز ، عملکرد خانواده ، خودکنترلی ، سازگاری اجتماعی
[پنجشنبه 1399-01-07] [ 11:18:00 ب.ظ ]
|