پایان نامه رابطه خلاقیت سازمانی و ویژگی های جمعیت شناختی با بهره وری وظایف سازمانی کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان فارس |
دانشگاه آزاد اسلامی
واحد ارسنجان
دانشکده علوم انسانی، گروه روانشناسی
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.)
گرایش: صنعتی و سازمانی
عنوان:
رابطه خلاقیت سازمانی و ویژگی های جمعیت شناختی
با بهره وری وظایف سازمانی کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان فارس
استاد راهنما:
دکتر پرویز ساکتی
پاییز 1393
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
چکیده ………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 1
فصل اول: کلیات پژوهش
1-1- بیان مسأله. 4
2-1- اهمیت و ضرورت پژوهش…. 7
3-1- اهداف پژوهش…. 8
1-3-1- اهداف اصلی.. 8
2-3-1- اهداف فرعی.. 9
4-1- سوالات پژوهش…. 9
5-1- متغیرهای پژوهش و تعاریف مفهومی وعملیاتی آنها 9
1-5-1- تعاریف مفهومی متغییرها 9
2-5-1- تعاریف عملیاتی متغیرها ………10
فصل دوم: مرور پیشینه پژوهش
مقدمه. 12
1-2- مبانی نظری موضوع پژوهش…. 13
1-1-2- بهرهوری سازمانی.. 13
1-1-1-2- تعاریف… 13
2-1-1-2- تاریخچه بهره وری.. 15
3-1-1-2- اهمیت بهره وری.. 15
4-1-1-2- هفت «C» بهره وری.. 16
5-1-1-2- عوامل مؤثر بر بهره وری.. 17
1-5-1-1-2- عوامل خارجی.. 17
2-5-1-1-2- عوامل داخلی.. 17
6-1-1-2- عوامل مؤثر بر افزایش بهره وری نیروی انسانی.. 18
7-1-1-2- مهمترین عوامل مؤثر در کاهش بهره وری.. 20
8-1-1-2- شرایط لازم برای بهبود بهره وری نیروی انسانی در سازمان ها 22
2-1-2- خلاقیت سازمانی.. 24
1-2-1-2- تعاریف… 24
2-2-1-2- ویژگیهای خلاقیت… 28
3-2-1-2- تفاوت خلاقیت و نوآوری تغییر. 29
4-2-1-2- ویژگیهای شخصیت خلاق.. 30
5-2-1-2- نقش خلاقیت در بهرهوری سازمان و توسعه نیروی انسانی.. 33
6-2-1-2- انگیزش و خلاقیت و بهبود عملکرد. 34
7-2-1-2- آموزش عمومی خلاقیت سازمانی 35
8-2-1-2- شرایط ایجاد خلاقیت سازمانی.. 36
9-2-1-2- تکنیکهای خلاقیت 36
1-9-2-1-2- تکنیک چرا 36
2-9-2-1-2- تکنیک یورش فکری.. 37
3-9-2-1-2- تکنیک شش کلاه فکری 38
4-9-2-1-2- تکنیک گروه اسمی.. 39
5-9-2-1-2- تکنیک الگو برداری از طبیعت… 40
6-9-2-1-2- تکنیک دلفی.. 40
7-9-2-1-2- تکنیک TKG 40
3-1-2- ویژگیهای جمعیتشناختی.. 42
1-3-1-2- تعریف… 42
2-3-1-2- مهمترین ویژگیهای جمعیتشناختی.. 42
1-2-3-1-2- تجربه کاری.. 42
2-2-3-1-2-الگوی نقش…. 42
3-2-3-1-2-تحصیلات… 43
4-2-3-1-2- سن.. 43
5-2-3-1-2- نظام آموزشی.. 44
6-2-3-1-2-جایگاه اجتماعی.. 45
2-2- مبانی عملی موضوع پژوهش…. 45
1-2-2- پژوهشهای انجام شده در داخل کشور 45
2-2-2- پژوهشهای انجام شده در خارج از کشور 46
فصل سوم: روششناسی
مقدمه. 48
1-3- روش پژوهش…. 48
2-3- جامعه آماری گروه نمونه و روش نمونهگیری.. 48
3-3- ابزار گردآوری دادهها 49
4-3- روش اجرا و چگونگی گردآوری دادهها 51
5-3- روش آماری.. 51
فصل چهارم: یافتههای پژوهش
مقدمه. 53
1-4-توصیف دادهها 53
2-4- تحلیل دادهها 58
1-2-4- سوال اول پژوهش…. 58
2-2-4- سوال دوم پژوهش…. 59
3-2-4- سوال سوم پژوهش…. 59
4-2-4- سوال چهارم پژوهش…. 60
5-2-4- سوال پنجم پژوهش…. 61
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
مقدمه. 63
1-5- بحث در نتایج.. 63
2-5- محدودیتهای پژوهش…. 67
1-2-5- محدودیتهای در اختیار محقق.. 67
1-2-5- محدودیتهای خارج از اختیار محقق.. 67
3_5_ پیشنهادها 67
1_3_5_ پیشنهادهای کاربردی.. 67
2_3_5_ پیشنهادهای پژوهشی.. 68
منابع
منابع فارسی.. 70
منابع انگلیسی.. 74
پیوست
پیوست شماره 1: پرسشنامه خلاقیت رندسیپ… 76
پیوست شماره2 : پرسشنامه بهره وری نیروی انسانی.. 79
چکیده انگلیسی.. 81
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول1-4: توزیع جنسیت گروه نمونه. 53
جدول 2-4: توزیع سن گروه نمونه. 54
جدول 3-4: توزیع تحصیلات گروه نمونه. 55
جدول 4-4: توزیع سابقه کاری گروه نمونه. 56
جدول5-4: شناسایی شاخصهای توصیفی میزان خلاقیت سازمانی کارکنان.. 57
جدول 6-4: شناسایی شاخصهای توصیفی میزان بهره وری وظایف سازمانی کارکنان.. 57
جدول 7-4: نتایج آزمون کولموگرف – اسمیرنوف برای بررسی نرمال بودن توزیع نمرات متغیرهای
پژوهش…. 57
جدول 8-4: رابطه بین خلاقیت سازمانی با بهرهوری وظایف سازمانی کارکنان.. 58
جدول 9-4: مقایسه خلاقیت سازمانی کارکنان مرد با زن.. 59
جدول 10-4: مقایسه بهره وری وظایف سازمانی کارکنان مرد با زن.. 59
جدول 11-4: مقایسه خلاقیت سازمانی با بهره وری وظایف سازمانی کارکنان بر حسب جنسیت… 60
جدول 12-4: مقایسه خلاقیت سازمانی کارکنان بر حسب سن.. 61
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار شماره 1-4: درصد جنسیت گروه نمونه. 53
نمودار شماره 2-4: درصد سن گروه نمونه. 54
نمودار شماره 3-4: درصد تحصیلات گروه نمونه. 55
نمودار شماره 4-4: درصد سابقه کاری گروه نمونه. 56
چکیده
هدف این پژوهش بررسی رابطه خلاقیت سازمانی و ویژگیهای جمعیتشناختی با بهرهوری وظایف سازمانی کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان فارس بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان اداره آموزش و پرورش استان فارس تشکیل دادند که تعداد آنها 450 نفر (67 نفر زن و 383 نفر مرد) که از این بین 205 نفر بر اساس جدول مورگان و به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای به عنوان گروه نمونه انتخاب با استفاده از دو پرسشنامه خلاقیت سازمانی رندسیپ و پرسشنامه بهرهوری نیروی انسانی مورد آزمون قرار گرفتند.
دادهها با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی و نیز آزمون آماری همبستگی و به وسیله نرمافزار SPSS21 تجزیه و تحلیل شد و نتایج بدستآمده نشان داد که بین میانگین خلاقیت سازمانی با بهرهوری وظایف سازمانی دو جنس تفاوت معنیداری مشاهده نمیشود اما بین میانگین خلاقیت سازمانی با بهرهوری وظایف سازمانی بر حسب سن و تحصیلات و سابقه کاری تفاوت معنیداری مشاهده میشود.
واژههای کلیدی: خلاقیت سازمانی، ویژگیهای جمعیتشناختی، بهرهوری وظایف سازمانی
[پنجشنبه 1399-01-07] [ 11:18:00 ب.ظ ]
|