پایان نامه رابطه ی مولفههای هوشهیجانی و مولفههای یادگیری خود تنظیمی و زندگی در دو منطقه اقتصادی- اجتماعی6 و11با اهمالکاری |
دانشگاه آزاد اسلامی
واحد تهران مرکزی
دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی، گروه روانشناسی
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد «M.A»
گرایش: روانشناسی تربیتی
عنوان:
رابطه ی مولفههای هوشهیجانی و مولفههای یادگیری خود تنظیمی و زندگی در دو منطقه اقتصادی- اجتماعی6 و11با اهمالکاری تحصیلی
استاد راهنما:
دکتر مرجان جعفری روشن
زمستان 1393
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده 1
فصل اول:کلیات پژوهش
1-1) مقدمه. 3
1-2) بیان مسأله. 5
1-3) اهمیت و ضرورت پژوهش… 7
1-4) اهداف پژوهش… 8
1-4-1) هدف اصلی.. 8
1-4-2) هدف های اختصاصی.. 8
1-5 ( فرضیه ها و سئوال اصلی پژوهش… 9
1-6) تعاریف نظری.. 9
1 -6-1) اهمال کاری تحصیلی.. 9
1-6-2) خودتنظیمی.. 10
1-6-3) هوش هیجانی.. 10
1-6-4) زندگی در دو منطقه اقتصادی- اجتماعی متفاوت… 10
1-7) تعاریف عملیاتی متغیرها 10
1-7-1) اهمال کاری تحصیلی.. 10
1-7-2) خودتنظیمی.. 10
1-7-3) هوش هیجانی.. 10
1-7-4) زندگی در دو منطقه اقتصادی- اجتماعی متفاوت… 10
فصل دوم:مبانی نظری و پیشینه تحقیق
2-1) اهمالکاری.. 12
2-1-1) تعاریف اهمالکاری.. 12
2-1) اهمالکاری اجتنابی.. 13
2-2) اهمالکاری تحصیلی.. 16
3-2 هوش هیجانی.. 26
2-2-1)گسترش مفهوم هوش… 30
2-2-3) تاریخچه هوش هیجانی.. 31
2-2-3) نظریههای هوشهیجانی.. 33
3-3) خودتنظیمی.. 36
3-3-1) خود تنظیمی رفتار. 37
2-3-2) خود واکنشی (خود مشوقی) 38
2-4) زندگی در دو منطقه اقتصادی – اجتماعی متفاوت… 53
فصل سوم: روش شناسی پژوهش
روش پژوهش… 66
جامعه آماری، نمونه و روش نمونه گیری 66
روش اجرای پژوهش… 67
ابزار(ابزارهای) گردآوری دادهها 67
روش اجرا 69
نمره گذاری.. 69
قابلیت اعتماد یا پایایی ( Reliability ) 69
روش تجزیه و تحلیل دادهها 71
فصل چهارم:تجزیه و تحلیل
داده ها 72
بخش اول: آمار توصیفی.. 73
بخش دوم: آمار استنباطی.. 75
فرضیه های پژوهش… 75
فصل پنجم:بحث و نتیجهگیری
بحث و نتیجه گیری.. 83
فرضیه اصلی پژوهش… 86
محدودیت های پژوهش… 89
پیشنهادهای پژوهش… 89
منابع فارسی.. 91
ضمائم. 100
فهرست جدول ها
عنوان صفحه
جدول2-1: راهبردهای یادگیری خودتنظیمی زیمرمن و مارتینزپونز(1986) 44
جدول3-1 اعتبار کل پرسشنامه ها 70
جدول 3-2 پایایی پرسشنامه ها به تفکیک مولفه ها 70
جدول 4-1 توزیع فراوانی سن دانش آموزان. 73
جدول 4-2 توزیع فراوانی دانش آموزان به تفکیک منطقه آموزشی.. 74
جدول 4-3 آمارههای توصیفی مولفه های یادگیری خود تنظیمی, مولفه های هوش هیجانی و اهمال کاری 74
جدول 4-4 بررسی میران همبستگی مولفه های هوش هیجانی با اهمال کاری تحصیلی.. 76
جدول 4-5 بررسی میران همبستگی مولفه های یادگیری خودتنظیمی با اهمال کاری تحصیلی.. 77
جدول 4-6)بررسی میران همبستگی زندگی در دو منطقه اقتصادی- اجتماعی با اهمال کاری تحصیلی.. 78
جدول 4-7 خلاصه مدل و ضرایب رگرسیونی.. 79
جدول 4 -8 آنالیز واریانس… 79
جدول 4-9 ضرایب رگرسیونی.. 80
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه ی بین مولفه های هوش هیجانی و مولفه های یادگیری خودتنظیمی وزندگی در دو منطقه اقتصادی- اجتماعی 6 و11 با اهمال کاری تحصیلی بود. جامعه ی آماری پژوهش، دانش آموزان دختر دوره متوسطه در منطقه 6 و11 شهر تهران بودند. نمونه ی پژوهش شامل 480 دانش آموز بود که با روش نمونهگیری در دسترس از بین دانش آموزان دختر دبیرستانهای این دو منطقه انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه اهمال کاری نسخه دانش آموزی(سولومون و راث بلوم،1984)، پرسشنامه خودتنظیمی (زیمرمن ومارتینزپونز, 1988) و هوش هیجانی شات (مایرو سالووی، 1990) جمع آوری شد. دادههای پژوهش با روشهای ضریب هبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغییری(گام به گام)، تجزیه و تحلیل گردید. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که از بین مولفه های یادگیری خودتنظیمی تنها مولفه ی انگیزشی،(نشانگر باور فرد به خودکارآمدی اش در انجام تکلیف) پیش بینی کننده اهمالکاری تحصیلی بوده است و همچنین از بین مولفه های هوش هیجانی، دو مولفه ی بهره برداری از هیجان ،بصورت منفی و مولفه تنظیم هیجان ، بصورت مثبت پیش بینی کننده اهمالکاری دانشآموزی بود. در مجموع حدوداً 14 درصد از واریانس، اهمال کاری تحصیلی را پیشبینی کردند. متغییر زندگی در دو منطقه اقتصادی- اجتماعی نیز در حاشیه معنی داری قرار گرفت.
کلمات کلیدی: مولفه های هوش هیجانی، مولفه های یادگیری خودتنظیمی،زندگی در دو منطقه اقتصادی- اجتماعی، اهمالکاری تحصیلی
[پنجشنبه 1399-01-07] [ 11:15:00 ب.ظ ]
|