پایان نامه ساخت و استانداردسازی آزمون مهارت های شناختی و فراشناختی دانشجویان و ارتباط این مهارت ها با انگیزۀ پیشرفت تحصیلی |
دانشگاه آزاد اسلامی
واحد تهران مرکزی
دانشکده روان شناسی و علوم اجتماعی- گروه روان شناسی
رساله برای دریافت درجه دکتری (Ph.D)
گرایش : روان شناسی عمومی
عنوان :
ساخت و استانداردسازی آزمون مهارت های شناختی و فراشناختی دانشجویان و ارتباط این مهارت ها با انگیزۀ پیشرفت تحصیلی
استاد راهنما :
دکتر حیدرعلی هومن
استادان مشاور :
دکتر مهدیه صالحی
دکتر شیرین کوشکی
پاییز 1389
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده
در این پژوهش به منظور بررسی ارتباط مهارت های شناختی و فراشناختی با انگیزۀ پیشرفت تحصیلی و تعیین ویژگی های فنی پرسشنامۀ مهارت های شناختی و فراشناختی و انگیزۀ پیشرفت هرمنس(هرمنس،1970، تجدیدنظرشدۀ هومن و عسگری، 1379) تعداد 1000 نفر دانشجو (4/78 درصد زن و 6/21 درصد مرد) با روش نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم انتخاب شدند. از طریق روش آلفای کرانباخ ضریب اعتبار پرسشنامه های مهارت های شناختی و فراشناختی و انگیزۀ پیشرفت تحصیلی، به ترتیب 89/0 و 788/0 به دست آمد. روایی پرسشنامه ها از طریق تحلیل عاملی اکتشافی برآورد شد. از پرسشنامه مهارت های شناختی و فراشناختی، 6 عامل استخراج شد، که 2/39 درصد کل واریانس را تبیین کرد. از پرسشنامۀ انگیزۀ پیشرفت هرمنس، 5 عامل استخراج شد، که 6/34 درصد کل واریانس با آن تبیین شد. با استفاده از ضرایب همبستگی پیرسون، رابطه مهارت های شناختی و فراشناختی دانشجویان با انگیزۀ پیشرفت آنها مورد بررسی قرارگرفت؛ مولفه های مهارت های شناختی و فراشناختی با انگیزۀ پیشرفت در سطح کمتر از 01/0 همبستگی معناداری داشت. آزمون تحلیل واریانس چند متغیری و آزمون t برای مقایسه مهارت های شناختی و فراشناختی زنان و مردان نشان می دهد که متغیرهای شناختی و فراشناختی مرور ذهنی و کنترل و نظارت، در پسران کمتر از دختران و آگاهی در پسران بیشتر از دختران بود. آزمون کروسکال والیس نشان داد گروه های متفاوت سنی در متغیرهای شناختی و فراشناختی برنامه ریزی، مرور ذهنی، کنترل و نظارت، و ارزشیابی تفاوت معنادار داشت ولی بین بقیه متغیرهای شناختی و فراشناختی در سنین مختلف تفاوت معنادار وجود نداشت.
فهرست مطالب
عنوان صفحه | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
فصل یکممعرفی پژوهش |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 9 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
بیان مسآله ………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 10 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اهداف پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………………………………. 15 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
سوال های پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………………………. 16 تعاریف متغیرها………………………………………………………………………………………………………………………………………… 17 فصل دومبررسی پیشینۀ پژوهش بخش اول : راهبردهای یادگیری شناخت و فراشناخت…………………………………………………………………………………………………………………………….. 19 پیدایش رویکرد فراشناخت …………………………………………………………………………………………………………………… 23 مولفه های فراشناخت……………………………………………………………………………………………………………………………. 25 مهارتهای فراشناختی……………………………………………………………………………………………………………………………… 28 راهبردهای شناختی………………………………………………………………………………………………………………………………… 36 راهبردهای فراشناختی……………………………………………………………………………………………………………………………. 42 مداخلات رسمی و غیر رسمی برای آموزش راهبردهای فراشناختی …………………………………………….. 43 آموزش و پرورش رسمی فراشناخت ………………………………………………………………………………………………….. 43 مراحل آموزش رسمی راهبردهای فراشناختی …………………………………………………………….. 46 روش تدریس مبتنی بر نظریه فراشناخت……………………………………………………………………….. 47 مفاهیم اساسی روش تدریس فراشناختی……………………………………………………………………….. 49 مداخلات آموزشی غیر رسمی برای آموزش راهبردهای فراشناختی ……………………………………………… 50 مداخلات غیررسمی برای آموزش راهبردهای فراشناختی ………………………………………………………………. 53 موضوع صفحه
راهبردهای براون درباره ی کمک به فراشناخت …………………………………………………………. 55 راهبردهای کوستاو برای پرورش فراشناخت ………………………………………………………………. 57 بخش دوم : انگیزه پیشرفت انگیزه، انگیزش و انگیزه پیشرفت ………………………………………………………………………………………………………… 61 نیازها و انگیزش……………………………………………………………………………………………………………………………………… 64 نیاز به پیشرفت، خودشکوفایی و خودشناسی…………………………………………………………………………………….. 64 نظریه های انگیزه پیشرفت………………………………………………………………………………………………………………………67 نظریۀ نسبت دادن(اسناد) ……………………………………………………………………………………………………………………….67 الگوی اتکینسون………………………………………………………………………………………………………………………………………. 68 نظریه مک کللند………………………………………………………………………………………………………………………………………. 68 نظریه برانگیختگی……………………………………………………………………………………………………………………………………. 69 پیامدهای انگیزه پیشرفت ………………………………………………………………………………………………………………………. 70 رشد انگیزه پیشرفت در کودکی و بزرگسالی ……………………………………………………………………………………. 72 اهمیت و ضرورت پژوهش و جمع بندی فصل ………………………………………………………………………………… 89
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
فصل سومروش شناسی پژوهش |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
طرح پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………………………………… 92 جامعه آماری ، نمونه و روش نمونه گیری …………………………………………………………………………………………. 92 روش اجرا…………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 96 ابزارهای پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………………………. 97 روش تجزیه و تحلیل داده ها …………………………………………………………………………………………………………….. 106
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
فصل چهارمتجزیه و تحلیل داده ها |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
توصیف داده ها …………………………………………………………………………………………………………………………………….. 108 تحلیل داده ها…………………………………………………………………………………………………………………………………………. 109
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
فصل پنجمبحث و تفسیر |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
– نتیجه گیری ………………………………………………………………………………………………………………………………………. 133 – محدودیت های پژوهش………………………………………………………………………………………………………………… 143 – پیشنهادها………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 144 – خلاصه……………………………………………………………………………………………………………………………………………… 146
– فهرست منابع…………………………………………………………………………………………………………………………………… 148 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
-پیوست ها…………………………………………………………………………………………………………………………………………… 160
فهرست جداول
|
[پنجشنبه 1399-01-07] [ 11:14:00 ب.ظ ]
|