پایان نامه طراحی مدل عوامل مؤثر بر شکلگیری برند با رویکرد پویایی سیستم(مورد مطالعه:صنایع غذایی زرین غزال) |
پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده علوم انسانی
گروه مدیریت
عنوان
طراحی مدل عوامل مؤثر بر شکلگیری برند با رویکرد پویایی سیستم(مورد مطالعه:صنایع غذایی زرین غزال)
استاد راهنما
دکتر علی مروتی شریف آبادی
بهمن 1392
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده
با توجه به اهمیتی که برندها در خلق ارزش و افزایش جریانات نقدی ورودی مؤسسات دارند لازم است مدیران واحدها توجه ویژهای به این مقوله مبذول داشته و با تلاش در جهت شکلگیری، خلق و حفظ برندی که بتواند انتظارات مصرفکنندگان، سهامداران و سایر گروههایی که به نحوی بر ارتباطات سازمانی تأثیرگذارند را برآورده سازد. شناخت عوامل موثر بر شکلگیری برند از چنان اهمیتی برخوردار است که شاید موفقیت بسیاری از شرکتهای امروز و آینده مبتنی بر شناخت درست این گونه عوامل باشد .شرکتها میتوانند با گروهبندی این گونه عوامل و بررسی تاثیر آنها شانس موفقیت برند و نهایتاً شرکت خود را در بازارهای رقابتی امروز افزایش دهند. در این پژوهش در نظر است تا عواملی که بر شکلگیری برند اثرگذارند، مورد شناسایی قرار گیرد و با استفاده از تکنیک دلفی فازی عوامل مؤثر بر شکلگیری برند شناسایی و نهایی گردد و با استفاده از تکنیک پویایی سیستم تاثیر هر یک از این عوامل بر شکلگیری برند بررسی شوند. برای این منظور، ابتدا روابط بین متغیرهای بدست آمده از ادبیات تحقیق، در قالب نمودار علی – معلولی مدلسازی شد. سپس با توجه به نظر خبرگان در ارتباط با میزان ارتباط متغیرها با یکدیگر نمودار جریان طراحی گردید. در ادامه سناریوها طراحی و تست شد. هدف از انجام این تحقیق، مدلسازی عوامل موثر بر شکلگیری برند صنایع زرین غزال فارس است. اطلاعات این پژوهش از طریق مصاحبه با خبرگان دانشگاه و صنعت و همچنین استفاده از آمار و مستندات موجود در ارتباط با صنایع زرین غزال فارس استخراج شده است.
از نتایج بدست آمده از این پایان نامه طراحی مدل عوامل موثر بر شکلگیری برند است و همچنین نتایج نشان میدهد که افزایش در شاخصهای شکلگیری برند میتواند باعث افزایش یافتن در سهم بازار، سودآوری و میزان تقاضای برند صنایع زرین غزال فارس شود.
کلمات کلیدی: برند- شکلگیری برند- دلفی فازی- پویایی سیستم
فهرست مطالب
صفحه
فصل اول: کلیات تحقیق………………………………… 1
1-7-مراحل انجام تحقیق……………………………….. 8
1-8- شرح واژهها و اصطلاحات.. 9
فصل دوم ادبیات تحقیق…………………………………. 11
2-3- جایگاه برند در محصول.. 15
2-9- مراحل لازم جهت رسیدن به یک برند موفق.. 28
2-9-1- مرحلهاول: خودشناسی.. 28
2-9-2- مرحله دوم: تعیین جایگاه شرکت.. 29
2-9-3- مرحله سوم : تهیه ابزار کار.. 30
2-9-4- مرحلهچهارم: داشتن استراتژی مناسب مطرح نمودن برند شرکت در جامعه 31
2-10-1- جایگاه مدیریت برند در چارت سازمان.. 33
2-10-2- وظایف مدیریت برند.. 33
2-12- معرفی سازمان مورد مطالعه.. 39
فصل سوم……………………………………. :روش تحقیق.. 43
3- 3- ابزار جمعآوری دادهها و اطلاعات.. 45
3-4- پایایی و روایی ابزار اندازهگیری.. 45
3-7-1- مروری بر روش دلفی………………………….. 49
3-8-1- مراحل مدل پویایی سیستم.. 55
3-8-1-1- مرحله اول: شناسایی مسئله.. 55
3-8-1-2- مرحله دوم: فرضیههای پویا.. 56
3-8-1-3- مرحله سوم: فرمولبندی.. 56
3-8-1-4- مرحله چهارم: تست کردن.. 56
3-8-1-5- مرحله پنجم: فرمول بندی و ارزیابی خط مشی.. 56
3-8-2- ابزارهای مورد استفاده درپویایی سیستم.. 58
3-8-2-1- نمودار علت – معلولی.. 58
3-8-2-2- نمودار موجودی – جریان یا نرخ – حالت.. 58
فصل چهارم:جمعآوری و تجزیه و تحلیل دادهها.. 60
4-3- گامهای عملیاتی روش دلفی فازی.. 62
4-3-2- استخراج و تعیین گزینههای پیشنهادی.. 64
4-3-3-تعریف متغیرهای زبانی.. 64
4-4- مراحل اجرای روش دلفی فازی در تعیین عوامل موثر بر شکلگیری برند 65
4-4-1- مرحله نخست نظرسنجی.. 65
4-5- نمودار علی – معلولی مسئله.. 79
4-8-1- سناریو اول: کاهش در قیمت محصول.. 91
4-8-2- سناریو دوم: تغییرات همزمان در تبلیغات و سیستم تحقیق وتوسعه 93
4-8-3- سناریو سوم: تغییرات در میزان نوآوری.. 95
4-6-4- سناریو چهارم: تغییرات در سیستم مدیریت ارتباط با مشتری 97
4-6-5- سناریو پنجم: تغییرات در مزایای رقابتی.. 99
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها………………………. 100
5-2- نتایج………………………………………….. ……………………………………………………………………………………….. 101
5-3-1- پیشنهادهای کاربردی.. 104
5-3-2- پیشنهادهای پژوهشی.. 104
پیوست …………………………………………… 120
فهرست جدولها
عنوان صفحه
جدول4-1 اعداد فازی مثلثی متغیرهای کلامی (بوجادزیف،1381).. 65
جدول 4-2 نتایج شمارش پاسخهای مرحله نخست نظرسنجی.. 66
جدول 4-2 نتایج شمارش پاسخهای مرحله نخست نظرسنجی.. 67
جدول 4-3 روش بدست آوردن میانگین فازی(بوجادزیف،1381).. 67
جدول 4- 4 روش فازی زدائی (بوجادزیف،1381).. 67
جدول4-5 میانگین دیدگاههای خبرگان حاصل از نظرسنجی نخست.. 68
جدول4-5 میانگین دیدگاههای خبرگان حاصل از نظرسنجی نخست.. 69
جدول 4-6 نمونه پرسشنامه ارسالی به خبرگان در مرحله دوم.. 70
جدول 4-6 نمونه پرسشنامه ارسالی به خبرگان در مرحله دوم.. 71
جدول 4-7 میانگین دیدگاههای خبرگان حاصل از نظرسنجی مرحله دوم.. 72
جدول 4-8 میزان اختلاف دیدگاه خبرگان در نظرسنجی مرحله اول و دوم.. 74
جدول 4-8 میزان اختلاف دیدگاه خبرگان در نظرسنجی مرحله اول و دوم.. 75
جدول 4-9 میانگین دیدگاههای خبرگان حاصل از نظرسنجی مرحله سوم.. 76
جدول 4-10 میزان اختلاف دیدگاههای خبرگان در نظرسنجی مرحله دوم و سوم.. 76
فهرست شکل ها
عنوان صفحه
شکل 1-1. مراحل انجام تحقیق.. 8
شکل 2-1. سه جنبه/سطح محصول.. 16
شکل 2-2. مدل ارزش ویژه برند.. 25
شکل 3-1. الگوریتم اجرای روش دلفی فازی.. 51
شکل 3-2. مراحل مدل پویایی سیستم.. 57
شکل 4-1. مراحل انجام تحقیق.. 62
شکل 4-2. مدل مفهومی تحقیق.. 78
شکل 4-3. نمودار علی – معلولی.. 80
شکل 4-4. حلقه نمودار علی – معلولی تأثیر مدیریت ارتباط با مشتری بر تقاضا 81
شکل 4-5. حلقه نمودار علی – معلولی تأثیر سیستم تحقیق و توسعه بر ارزش ویژه برند.. 82
شکل 4-6. حلقه علی – معلولی تأثیر ارتباطات بازاریابی بر سهم بازار 83
شکل 4-7. حلقه نمودار علی – معلولی تأثیر انتخاب و بکارگیری مناسب عناصر برند بر ارزش ویژه برند.. 83
شکل 4-8. نمودار جریان مسئله.. 80
شکل 4-9. رفتار متغیر سهم بازار در طول زمان.. 88
شکل 4-10. رفتار متغیر سود در طول زمان.. 89
شکل 4-11. رفتار متغیر تقاضا در طول زمان.. 90
شکل 4-12. بررسی رفتار سهم بازار پس از تغییر در میزان قیمت.. 91
شکل 4-13. بررسی رفتار سودآوری پس از تغییر در میزان قیمت.. 92
شکل 4-14. بررسی رفتار میزان تقاضا پس از تغییر در میزان قیمت.. 92
شکل 4-15. بررسی رفتار سهم بازار برند صنعت پس از تغییر در نرخ R&D و تبلیغات.. 93
شکل 4-16. بررسی رفتار سودآوری صنعت پس از تغییر در نرخ R&D و تبلیغات 94
شکل 4-17. بررسی رفتار تقاضا پس از تغییر در نرخ R&D و تبلیغات.. 94
شکل 4-18. بررسی رفتار متغیر سهم بازار پس از تغییر در میزان نوآوری 95
شکل 4-19. بررسی رفتار سودآوری پس از تغییر در میزان نوآوری..
شکل 4-20. بررسی رفتار تقاضا پس از تغییر در میزان نوآوری.. 96
شکل 4-21. بررسی سهم بازار پس از تغییر در نرخ CRM… 98
شکل 4-22. بررسی سودآوری پس از تغییر در نرخ CRM… 98
شکل 4-23. بررسی رفتار تقاضا پس از تغییر در نرخ CRM… 98
شکل 4-24. بررسی رفتار متغیر سهم بازار پس از تغییر در نرخ مزایای رقابتی
برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید.
[جمعه 1399-01-08] [ 11:36:00 ب.ظ ]
|