پایان نامه مقایسه انگیزه پیشرفت، خلاقیت و عملکرد تحصیلی در دانش آموزان تیزهوش و عادی شهر ایلام |
دانشگاه آزاد اسلامی
واحد علوم و تحقیقات ایلام
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته روانشناسی(M. A.)
گرایش: عمومی
عنوان:
مقایسه انگیزه پیشرفت، خلاقیت و عملکرد تحصیلی
در دانش آموزان تیزهوش و عادی شهر ایلام
استاد راهنما:
دکتر جهانشا محمدزاده
استاد مشاور:
دکتر قباد بهامین
زمستان 1393
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده 1
فصل اول: کلیات
1-1- مقدمه. 3
1-2- بیان مساله. 4
1-3- اهمیت و ضرورت پژوهش… 7
1-4- اهداف پژوهش… 9
1-4-1- هدف کلی.. 9
1-4-2- اهداف جزیی.. 9
1-5- فرضیههای پژوهش… 9
1-6- تعریف مفهومیو عملیاتی متغیرها 10
فصل دوم: پیشینه پژوهش
2-1- مقدمه. 13
2-2- پیشینه نظری متغیرهای پژوهش… 13
2-2-1- انگیزه پیشرفت… 13
2-2-2- انواع انگیزه پیشرفت… 14
2-3- نظریههای انگیزش پیشرفت… 16
2-3-1- نظریه تولمن.. 16
2-3-2- نظریه لوین.. 17
2-3-3- دیدگاه مک کللند. 18
2-3-4- نظریه دسی در زمینه انگیزش… 18
2-3-5- دیدگاه نیکولز. 19
2-3-6- الگوی هدفگرایی دویک در انگیزه پیشرفت در یادگیری.. 19
2-3-7- نظریه اندرو. 21
2-3-8- دیدگاه نظریه مثبت نگر. 22
2-4- پیشایندهای انگیزه پیشرفت… 23
2-4-1- پیامدهای انگیزه پیشرفت… 24
2-5- خلاقیت… 25
2-5-1- تعریف خلاقیت… 25
2-6- دیدگاههای کلی مربوط به خلاقیت… 27
2-6-1- دیدگاه غرب از خلاقیت… 27
2-6-2- دیدگاه شرق از خلاقیت… 27
2-6-3- نظریهها و مکاتب روانشناسی درباره خلاقیت… 28
2-6-4- نظریه روان تحلیلگری.. 28
2-6-5- نظریه روان تحلیل گری جدید. 28
2-6-6- ای. جی. اسکاکتل.. 29
2-6-7- وایت… 30
2-6-8- نظریه تداعیگرایی.. 30
2-6-9- نظریه رفتارگرایان. 31
2-6-10- نظریههای انسان گرا 31
2-6-11- نظریه گشتالت و شناخت گرایی.. 32
2-6-12- دیدگاه گیلفورد نسبت به خلاقیت… 33
2-6-13- کوشلر. 34
2-7- فرآیند خلاقیت… 35
2-7-1- مرحله آمادگی.. 35
2-7-2- مرحله نهفتگی (تکوین) 36
2-7-3- مرحله اشراق (بینش) 36
2-7-4- مرحله اثبات (مقابله) 36
2-8- ویژگیهای افراد خلاق.. 36
2-9- عوامل مؤثر بر خلاقیت… 37
2-9-1- عوامل خانوادگی مؤثر بر خلاقیت… 37
2-9-2- عوامل اجتماعی مؤثر بر خلاقیت… 37
2-9-3- موانع خلاقیت… 38
2-9-4- آموزش خلاقیت… 39
2-9-5- عملکرد تحصیلی.. 40
2-10- عوامل موثر بر عملکرد تحصیلی.. 42
2-11- پیشینه تجربی مربوط به متغیرهای پژوهش حاضر. 44
2-11-1- پژوهشهای صورت گرفته در داخل و خارج کشور. 44
فصل سوم: طرح پژوهش
3-1- مقدمه. 46
3-2- طرح پژوهش… 46
3-3- جامعه آماری.. 46
3-4- نمونه و روش نمونه گیری.. 47
3-5- ابزارهای اندازه گیری پژوهش… 47
3-6- روشه ای تجزیه و تحلیل داده ها 49
فصل چهارم: یافته های پژوهش
4-1- مقدمه. 51
4-2- ویژگیهای جمعیت شناختی نمونه پژوهش حاضر. 52
4-3- یافته های توصیفی.. 53
4-4- یافته های مربوط به فرضیه های پژوهش… 55
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-1- مقدمه. 60
5-2- بحث و نتیجه گیری.. 61
5-3- محدودیتهای پژوهش… 63
5-4- پیشنهادات پژوهش… 64
5-4-1- پیشنهادات نظری.. 64
5-4-2- پیشنهادات کاربردی.. 65
منابع و مآخذ. 66
چکیده انگلیسی.. 71
فهرست جدولها
عنوان صفحه
جدول 4-1. فراوانی و درصد فراوانی شرکت کنندگان در پژوهش بر اساس پایه تحصیلی به تفکیک جنسیت…. 52
جدول 4-2. میانگین، انحراف معیار، بیشترین و کمترین نمره متغیرهای انگیزه پیشرفت و عملکرد تحصیلی.. 53
جدول 4-3. میانگین، انحراف معیار، بیشترین و کمترین نمره متغیر خلاقیت و مولفههای آن. 54
جدول 4-4. میانگین و انحراف معیار انگیزه پیشرفت شرکت کنندگان و نتایج آزمون t گروههای مستقل.. 55
جدول 4-5. میانگین و انحراف معیار خلاقیت و مولفههای آن در شرکت کنندگان و نتایج آزمون t گروههای مستقل 56
جدول 4-6. میانگین و انحراف معیار عملکرد تحصیلی در شرکت کنندگان و نتایج آزمون t گروههای مستقل.. 58
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار 4-1. فراوانی و درصد اعضای نمونه بر اساس جنسیت… 52
چکیده
هدف پژوهش حاضر مقایسه انگیزه پیشرفت، خلاقیت و عملکرد تحصیلی در دانشآموزان تیزهوش و عادی شهر ایلام بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیهی دانش آموزان مدارس تیزهوش و عادی شهر ایلام بودند که در سال تحصیلی 92-93 مشغول به تحصیل بودند. به منظور انجام پژوهش حاضر تعداد 140 دانشآموز به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند و پرسشنامههای انگیزه پیشرفت و خلاقیت در اختیار آنها قرار گرفت. پس از جمعآوری اطلاعات، دادهها بوسیله نرم افزار SPSS و آزمون تی تست گروههای مستقل مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که بین دانش آموزان تیزهوش و عادی از نظر انگیزه پیشرفت، خلاقیت و مولفههای آن و عملکرد تحصیلی تفاوت معنی داری وجود دارد. لذا بر اساس نتایج پژوهش حاضر میتوان نتیجه گیری نمود که در بحث آموزش و تعلیم و تربیت و افزایش عملکرد تحصیلی دانش آموزان بایستی به نقش هوش، خلاقیت و انگیزه پیشرفت نوجه ویژه داشت.
واژههای کلیدی: انگیزه پیشرفت، خلاقیت، عملکرد تحصیلی، تیزهوش، دانش آموز
[پنجشنبه 1399-01-07] [ 11:13:00 ب.ظ ]
|