پایان نامه مقایسه حافظه کوتاه مدت،دقت و تمرکزحواس کودکان 10 و11ساله موسیقی آموخته و نیاموخته |
دانشگاه آزاد اسلامی
واحد ساوه
دانشکده علوم انسانی گروه روانشناسی
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد M.A
گرایش روانشناسی تربیتی
عنوان:
مقایسه حافظه کوتاه مدت،دقت و تمرکزحواس کودکان 10 و11ساله موسیقی آموخته و نیاموخته
استاد راهنما:
دکتر رزیتا ذبیحی
استاد مشاور:
دکتر کامران گنجی
تابستان 1390
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب |
|
عنوان چکیده ……………………………………………………………………………………………………. 1 |
صفحه |
فصل اول-کلیات پژوهش | |
مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………… | 3 |
1-1بیان مسئله ………………………………………………………………………………………………………. | 7 |
1-2 اهمیت و ضرورت پژوهش ………………………………………………………………………………. | 14 |
1-3 هدف های پژوهش …………………………………………………………………………………………. | 18 |
1-4 فرضیه های پژوهش ……………………………………………………………………………………….. | 19 |
1-5 متغیرهای پژوهش ………………………………………………………………………………………….. | 19 |
1-5-1تعریف نظری مفاهیم……………………………………………………………………………………. 1-5-2 تعریف عملیاتی مفاهیم……………………………………………………………………………….. |
19 21
|
فصل دوم – ادبیات پژوهش | |
مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………. | 25 |
2-1 اصول و هدف های آموزش و پرورش ……………………………………………………………. | 27 |
2-2ویژگی های رشد دانش آموزان در دوره ابتدایی ……………………………………………. | 29 |
2-3 ملاک ها گزینش مواد درسی در دوره ابتدایی ………………………………………………. | 31 |
2-4 پیشرفت تحصیلی …………………………………………………………………………………………… | 32 |
2-5 حیطه های آموزشی ……………………………………………………………………………………….. | 33 |
2-6 حوزه شناختی …………………………………………………………………………………………………. | 35 |
2-7 توانایی های و مهارتهای ذهنی ………………………………………………………………………. | 35 |
2-8 حیطه ی عاطفی …………………………………………………………………………………………….. | 36 |
2-9 حیطه روانی حرکتی ……………………………………………………………………………………….. | 37 |
2-10 حافظه …………………………………………………………………………………………………………… | 37 |
2-11 هوش ……………………………………………………………………………………………………………. | 40 |
2-12 نظریه سه وجهی هوش استرنبرگ ……………………………………………………………… | 41 |
2-13 نظریه هوش گاردنر……………………………………………………………………………………….. | 42 |
2-14 هوش از نظر پیاژه ………………………………………………………………………………………. | 44 |
2-15 فراشناخت ……………………………………………………………………………………………………. | 46 |
2-16 حیطه عواطف و نگرش ها ……………………………………………………………………………. | 47 |
2-17 علایق دانش آموزان ……………………………………………………………………………………… | 48 |
2-18 انگیزش ………………………………………………………………………………………………………… | 49 |
2-19 خود پنداره …………………………………………………………………………………………………… | 50 |
2-20 مهارت های حرکتی …………………………………………………………………………………….. | 51 |
2-20-1 ویژگی های مهارتهای حرکتی ……………………………………………………………….. | 52 |
2-21یادگیری فعال ………………………………………………………………………………………….. | 53 |
2-22 کارکرد مغز…………………………………………………………………………………………………… | 55 |
2-22-1 یادگیری و پردازش اطلاعات نیمکره چپ و راست مغز…………………………… | 57 |
2-23 موسیقی چیست؟ ………………………………………………………………………………………… | 60 |
2-23-1 نظریه های مربوط به موسیقی…………………………………………………………………. | 63 |
2-23-2 تاریخ موسیقی در ایران ………………………………………………………………………….. | 64 |
2-23-3 متقدمان موسیقی در ایران ……………………………………………………………………… | 66 |
2-23-4 وضعیت کنونی آموزش موسیقی در ایران ………………………………………………. | 68 |
2-23-5 آموزش موسیقی در دانمارک ………………………………………………………………….. | 69 |
2-23-6 آموزش موسیقی در ژاپن …………………………………………………………………………. | 70 |
2-23-7 معرفی روش آموزش سوزوکی ………………………………………………………………… | 72 |
2-23-8 مبانی اساسی موسیقی ……………………………………………………………………………. | 73 |
2-23-9 نقش آموزش موسیقی …………………………………………………………………………….. | 76 |
2-23-10 اثر آموزش موسیقی بر رشد شناختی …………………………………………………… | 77 |
2-23-11 موسیقی و مغز انسان ……………………………………………………………………………. | 79 |
2-24 حس آمیزی …………………………………………………………………………………………………. | 82 |
2-25 کودک و درک مفاهیم موسیقی ………………………………………………………………… | 84 |
2-26 آموزش موسیقی و تأثیر آن بر پیشرفت تحصیلی………………………………………. | 85 |
2-27 موسیقی،مهارت خواندن و رشد زبان …………………………………………………………. | 88 |
2-28 آموزش موسیقی و استدلال فضایی …………………………………………………………….. | 89 |
2-29 نظام های نمادی و موسیقی ……………………………………………………………………….. | 91 |
2-30 گرایش ذاتی انسان به موسیقی …………………………………………………………………… | 93 |
2-31 نقش موسیقی از نظر پرورش ………………………………………………………………………. | 94 |
2-32 موسیقی و حرکات بدن ……………………………………………………………………………….. | 97 |
2-33 سیستم آموزش بدنی …………………………………………………………………………………… | 98 |
2-34 اصول اجرای موسیقی ………………………………………………………………………………….. | 99 |
2-35 مراحل پنجگانه دایره اجرا …………………………………………………………………………… | 100 |
2-36 مروری بر پژوهش های انجام شده درباره اثرات موسیقی ………………………….. | 101 |
2-36-1 پژوهش های انجام شده در خارج از ایران………………………………………………. | 101 |
2-36-2 پژوهش های انجام شده در داخل ایران…………………………………………………… | 103 |
2-37 خلاصه دانش موجود ……………………………………………………………………………………. | 106
|
فصل سوم – روش پژوهش | |
مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………. 3-1 روش پژوهش ………………………………………………………………………………………………….. |
110 110 |
3-2 جامعه آماری ………………………………………………………………………………………………….. | 110 |
3-3 حجم نمونه ……………………………………………………………………………………………………. | 111 |
3-4 روش نمونه گیری …………………………………………………………………………………………… | 111 |
3-5 ابزار اندازه گیری …………………………………………………………………………………………….. | 111 |
3-6 روش گرد آوری داده ها ………………………………………………………………………………….. | 118 |
3-7 روش تجزیه و تحلیل داده ها …………………………………………………………………………. | 120
|
فصل چهارم – یافته های پژوهش | |
مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………. 4-1 یافته های توصیفی ………………………………………………………………………………………… |
122 122 |
4-2 یافته های استنباطی ………………………………………………………………………………………. | 131 |
4-3 فرضیه یکم ……………………………………………………………………………………………………… | 131 |
فصل پنجم – بحث و نتیجه گیری | |
مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………… | 135 |
5-1 خلاصه پژوهش………………………………………………………………………………………………. | 135 |
5-2بحث ونتیجه گیری………………………………………………………………………………………….. 5-3 محدودیت ها………………………………………………………………………………………………….. |
136 141 |
5-4 پیشنهادها …………………………………………………………………………………………………….. | 142 |
5-5 پیشنهادهای کاربردی……………………………………………………………………………………. فهرست منابع فارسی……………………………………………………………………………………………. |
143 144 |
فهرست منابع انگلیسی………………………………………………………………………………………….. | 150 |
ضمائم…………………………………………………………………………………………………………………….. | 152 |
فهرست جداول |
|
عنوان | صفحه |
جدول 4-1 توزیع فراوانی آزمودنی ها به تفکیک جنسیت……………………………………………………………….. | 122 |
جدول 4-2 توزیع فراوانی آزمودنی ها به تفکیک سن………………………………………………………………………. | 123 |
جدول4-3 میانگین وانحراف استاندارد مدت آموزش موسیقی ………………………………………………………. | 123 |
جدول 4-4 توزیع فراوانی آزمودنی ها به تفکیک تحصیلات پدر……………………………………………………… | 124 |
جدول4-5 توزیع فراوانی آزمودنی ها به تفکیک تحصیلات مادر……………………………………………………… | 124 |
جدول4-6 توزیع فراوانی آزمودنی ها به تفکیک شغل پدر……………………………………………………………….. | 125 |
جدول4-7 توزیع فراوانی آزمودنی ها به تفکیک شغل مادر………………………………………………………………. | 126 |
جدول4-8 توزیع فراوانی آزمودنی ها به تفکیک درآمد خانواده………………………………………………………… | 126 |
جدول4-9 توصیف بهره هوشی آزمودنی ها………………………………………………………………………………………. | 127 |
جدول4-10 میانگین وانحراف استاندارد کودکان درخرده مقیاس های وکسلر…………………………………. | 128 |
جدول4-11 ماتریس همبستگی بین متغیرهای پژوهش……………………………………………………………………. | 129 |
جدول4-12 محاسبات آزمون مجذور کای به تفکیک جنس،سن و…دردانش آموزان ……………………… | 130 |
جدول4-13 خلاصه آزمون t جهت مقایسه هوش بهر دانش آموزان …………………………………………………. جدول4-14 خلاصه آزمون MANOVA…………………………………………………………………………………………….. جدول4-15 آزمون تک متغیره پس از MANOVA………………………………………………………………………….. |
131 132 133 |
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه حافظه کوتاه مدت،دقت و تمرکزحواس کودکان 10 و11ساله موسیقی آموخته و نیاموخته بود.
روش: روش پژوهش حاضر از نوع علی- مقایسهای یا پس- رویدادی بود. نمونه پژوهش عبارت بود از50 دانشآموز موسیقی آموخته(با حداقل 2 سال آموزش)و50 دانشآموز موسیقی نیاموخته 10و11 ساله که از میان دانشآموزان مدارس شهر تهران به روش خوشهای چند مرحلهای انتخاب شده بودند. گروه گواه از نظر سن،میزان تحصیلات پدر و مادر،سطح اقتصادی خانواده و نمره هوشبهر(با استفاده از آزمون ریون)با گروه مورد بررسی همتاسازی شد. ابزار پژوهش برای گردآوری نمرههای حافظه کوتاه مدت،دقت و تمرکزحواس،خرده مقیاسهای آزمون وکسلر بود.
یافتهها: نتایج نشان داد،با کنترل نمره هوش کلی،توانایی حافظه کوتاه مدت،دقت و تمرکزحواس دانشآموزان موسیقی آموخته بیش از دانشآموزان موسیقی نیاموخته است. بر این اساس تقریبا 5/6 درصد از واریانس “حافظه کوتاه مدت” آزمودنی ها،توسط انتساب به گروهها تبیین میشود. این رقم در مورد “دقت و تمرکز حواس” به 5/11 درصد افزایش یافته است.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج به دست آمده مشخص گردید که آموزش موسیقی و داشتن مهارت موسیقی میتواند در رشد برخی تواناییهای شناختی کودکان مؤثر باشد. لذا در کنار سایر دروس،آموزش موسیقی میتواند باعث توسعه کاربرد قوای شناختی در دانشآموزان و راهبردی برای افزایش پیشرفت تحصیلی آنها باشد.
کلمات کلیدی: موسیقیآموخته،موسیقینیاموخته،حافظه کوتاهمدت،دقت،تمرکزحواس،دانش
[پنجشنبه 1399-01-07] [ 11:13:00 ب.ظ ]
|