پایان نامه مقایسه سبک های والدینی،کیفیت زندگی و ابعاد شخصیت سرشت ومنش در افراد مبتلا به اختلال هویت جنسی و افراد بهنجار |
دانشگاه آزاد اسلامی
واحد علوم تحقیقات فارس
دانشکده علوم پایه
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد«M.A»
رشته: روانشناسی گرایش: بالینی
عنوان:
مقایسه سبک های والدینی،کیفیت زندگی و ابعاد شخصیت سرشت ومنش در افراد مبتلا به اختلال هویت جنسی و افراد بهنجار
استاد راهنما:
دکتر قاسم نظیری
استاد مشاور:
دکتر سعید غلامزاده
سال تحصیلی94-1393
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان………………………………………………………………………………………………………………………. صفحه
چکیده……………………………………………………………………………………………………………………………… 1
فصل اول کلیات پژوهش
مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………. 3
بیان مسئله………………………………………………………………………………………………………………………… 4
اهمیت و ضرروت پژوهش…………………………………………………………………………………………………… 8
هدف پژوهش………………………………………………………………………………………………………………….. 9
هدف کلی………………………………………………………………………………………………………………………… 9
فرضیه های پژوهش……………………………………………………………………………………………………………. 9
فرضیه های اصلی ……………………………………………………………………………………………………………… 9
فرضیه های فرعی……………………………………………………………………………………………………………… 9
تعریف نظری و عملیاتی تحقیق……………………………………………………………………………………………. 10
تعریف نظری شیوه های فرزند پروری…………………………………………………………………………………… 10
تعریف نظری کیفیت زندگی………………………………………………………………………………………………… 10
تعریف نظری ابعاد شخصیت سرشت و منش…………………………………………………………………………… 10
تعریف نظری نوجویی……………………………………………………………………………………………………….. 10
تعریف نظری آسیب پرهیزی……………………………………………………………………………………………….. 10
تعریف نظری پاداش وابستگی……………………………………………………………………………………………… 10
تعریف نظری پشتکار………………………………………………………………………………………………………… 10
تعریف نظری خودراهبردی…………………………………………………………………………………………………. 10
تعریف نظری همکاری………………………………………………………………………………………………………. 11
تعریف نظری خود-فراروی………………………………………………………………………………………………… 11
تعریف نظری اختلال هویت جنسی………………………………………………………………………………………. 11
تعریف عملیاتی سبک والدینی……………………………………………………………………………………………… 11
تعریف عملیاتی کیفیت زندگی…………………………………………………………………………………………….. 11
تعریف عملیاتی ابعادشخصیت سرشت و منش…………………………………………………………………………. 12
تعریف عملیاتی نوجویی…………………………………………………………………………………………………….. 12
تعریف عملیاتی آسیب پرهیزی…………………………………………………………………………………………….. 12
تعریف عملیاتی پاداش وابستگی………………………………………………………………………………………….. 12
تعریف عملیاتی پشتکار……………………………………………………………………………………………………… 12
تعریف عملیاتی خود راهبردی……………………………………………………………………………………………. 12
تعریف عملیاتی همکاری……………………………………………………………………………………………………. 12
تعریف عملیاتی خود-فراروی……………………………………………………………………………………………… 12
تعریف عملیاتی اختلال هویت جنسی……………………………………………………………………………………. 12
فصل دوم مروری بر ادبیات و پیشینه پژوهش
مبانی نظری شیوه فرزند پروری……………………………………………………………………………………………. 15
مبانی نظری کیفیت زندگی…………………………………………………………………………………………………. 26
مبانی نظری شخصیت………………………………………………………………………………………………………… 42
مبانی نظری هویت و اختلال هویت جنسی ………………………………………………………………………………………..68
پیشینه پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………………..82
اختلال هویت جنسی و سبک های والدینی ……………………………………………………………………………………….82
اختلال هویت جنسی و کیفیت زندگی…………………………………………………………………………………………….. ..4 8
اختلال هویت جنسی و ویژگی های شخصیتی…………………………………………………………………………………….85
فصل سوم روش اجرای پژوهش
طرح کلی پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………………90
جامعه آماری…………………………………………………………………………………………………………………………………..90
نمونه آماری و روش نمونه آمارگیری…………………………………………………………………………………………………90
ابزارهای اندازه گیری و نحوه اجرای آنها…………………………………………………………………………………………….91
اختلال هویت جنسی………………………………………………………………………………………………………………………..91
سبک های والدینی……………………………………………………………………………………………………………………………91
ابعاد شخصیت سرشت و منش…………………………………………………………………………………………………………..95
روش آماری تحلیل داده ها………………………………………………………………………………………………………………..97
ملاحظات اخلاقی پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………97
فصل چهارم یافته های پژوهش
مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………99
بخش آمار توصیفی……………………………………………………………………………………………………………………………100
یافته های استنباطی…………………………………………………………………………………………………………………………..104
فصل پنجم بحث و نتیجه گیری
خلاصه………………………………………………………………………………………………………………………………………….116
تبیین یافته های مربوط به فرضیه های پژوهش…………………………………………………………………………………..116
محدودیت های پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………..124
پیشنهاد های پژوهشی………………………………………………………………………………………………………………………124
پیشنهادهای کاربردی……………………………………………………………………………………………………………………….125
منابع……………………………………………………………………………………………………………………………………………..128
پیوست………………………………………………………………………………………………………………………………………….145
چکیده انگلیسی……………………………………………………………………………………………………………………………..153
فهرست جداول
عنوان شماره صفحه
جدول3- 1میزان پایایی پرسشنامه فرزند پروری یانگ……………………………………………………………….. 93
جدول3-2 ابعاد هشت گانه کیفیت زندگی به همراه تعداد و شماره عبارات……………………………………… 95
جدول3-3 نمره گذاری مقیاس کلونینجر…………………………………………………………………………………. 96
جدول3-4 پایایی و روایی مقیاس کلونینجر ……………………………………………………………………………. 97
جدول4-1 توصیف شاخص های آماری سبک های والدینی در بین گروه نمونه مورد بررسی به تفکیک بیمار و سالم …………………………………………………………………………………………………………………………………………….101
جدول4-2 توصیف شاخصهای آماری مؤلفه های کیفیت زندگی در بین گروه نمونه مورد بررسی به تفکیک بیمار وسالم……………………………………………………………………………………………………………………………………101
جدول4- 3 توصیف شاخص های آماری سرشت و منش در بین گروه نمونه مورد بررسی به تفکیک بیمار و سالم………………………………………………………………………………………………………………………………………………102
جدول4-4 مقایسه سبک های والدینی در افراد مبتلا به اختلال هویت جنسی و بهنجار…………………………….104
جدول4-5 مقایسه ابعاد سرشت و منش در بین افراد مبتلا به اختلال هویت جنسی و بهنجار ………………….106
جدول4-6 مقایسه کیفیت زندگی در افراد مبتلا به اختلال هویت جنسی و افراد بهنجار ………………………….107
جدول4-7 مقایسه ابعاد سرشت و منش در بین دختران و پسران مبتلا به اختلال هویت جنسی ………………108
جدول4-8- مقایسه سبک های فرزندپروری مادران و پدران در بین دختران و پسران مبتلا به اختلال هویت جنسی …………………………………………………………………………………………………………………………………………109
جدول4-9 مقایسه کیفیت زندگی در بین دختران و پسران مبتلا به اختلال هویت جنسی………………………113
فهرست اشکال
عنوان شماره صفحه
شکل2-1 الگوی چهارگانه فرزند پروری مک کوبی و مارتین……………………………………………………………..21
شکل2-2 عوامل مرتبط با کیفیت زندگی………………………………………………………………………………………….37
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه سبک های والدینی،کیفیت زندگی و ابعاد شخصیتی سرشت و منش در افراد مبتلا به اختلال هویت جنسی و افراد بهنجار می باشد.روش:.40 فرد مبتلا به اختلال هویت جنسی و 40فرد بهنجار با نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند.
ابزار:در این مطالعه از پرسشنامه شیوه های فرزند پروری یانگ ،پرسشنامه کیفیت زندگی و پرسشنامه شخصیت سرشت ومنش کلونینجر استفاده شد. تحلیل داده ها از طریق t-testبرای گروه های مستقل وt-test برای گروه های وابسته انجام گردید.
نتایج:یافته ها نشان داد که بین سبک های والدینی افراد مبتلا به اختلال هویت جنسی و بهنجار تفاوت معنا داری وجود دارد.مولفه محرومیت هیجانی در بیماران بیشتر از گروه بهنجار ومولفه های آسیب پذیری و ایثاردر گروه بهنجار بالاتر از گروه بیمار در این پژوهش بود.همچنین در مقیاس کیفیت زندگی تنها در مولفه عملکرد اجتماعی میانگین گروه بهنجار بیشتر از گروه بیمار بود و در مقیاس ابعاد شخصیتی سرشت و منش افراد مبتلا به اختلال هویت جنسی و گروه بهنجار رابطه معناداری بدست نیامد.
کلمات کلیدی:سبک های والدینی،کیفیت زندگی،ابعادشخصیت سرشت ومنش،اختلال هویت جنسی
[پنجشنبه 1399-01-07] [ 11:13:00 ب.ظ ]
|